Gå til innhold

Moren min har elendig belysning i hjemmet

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Tips på hvordan få mer lys og bedre. 

Jeg vil bare ha mer lys, hva skal gjøres?

Anonymkode: 419cd...bd2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har hørt om noen ting som visstnok "lager" lys..Kameraten min sier at det er noe metallgreier inne i noe gjennomsiktig glass- eller plastikk som gjør det. Og så skal det en lang tråd som går inn i veggen? Høres ganske utrolig ut. Vet ikke helt om jeg tror på det, men du kan jo sjekke om det finnes?

Anonymkode: d8f24...6af

• Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har slitt med det samme hjemme hos oss, og årsaken er at det ikke er lagt opp til lys i taket, kombinert med få vinduer. 

Det er taklys som gir en god grunnbelysning, det sprer lyset nedover og utover.
(Det er kjekt om grunnbelysningen kan dimmes, slik at man kan velge hvor mye lys man vil ha.  Det er ikke alltid nødvendig å ha fullt flomlys hele dagen/kvelden.)

Så har man punktbelysning i tillegg, for å lyse opp de plassene som taklyset ikke når godt nok.

På kjøkkenet har vi for eksempel taklampe som grunnbelysning + arbeidslys over vask, kjøkkenbenk, og i ventilator.
I tillegg har vi en hengelampe over kjøkkenbordet.
Når jeg arbeider på kjøkkenet står taklyset på, pluss arbeidslyset der jeg har behov for det.

Nå er det vanskelig for oss å få lagt opp til lys i stuetaket, derfor valgte vi flerarmede stålamper med justerbart lys (phillips hue white ambiance) som grunnbelysning, slik at vi fikk spredt lyset rundt om i rommet.  På den måten kan ha både mye lys, lite lys, dagslys eller dempet lys, alt etter behovet der og da, pluss at vi har vegglampetter på mørke områder, og et leselys ved sofaen i tillegg.

Bra er det ikke ennå, men det er i alle fall bedre enn det var.

Anonymkode: 8084c...0d3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kanskje hun trives med det og tenker på det som koselig? Man kan hjelpe folk hvis de ber om det, men ikke endre livet eller huset deres fordi en selv vil ha det slik. Snakk med mor og respekter hennes ønsker. 

Anonymkode: b45a1...2dc

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (36 minutter siden):

Vi har slitt med det samme hjemme hos oss, og årsaken er at det ikke er lagt opp til lys i taket, kombinert med få vinduer. 

Det er taklys som gir en god grunnbelysning, det sprer lyset nedover og utover.
(Det er kjekt om grunnbelysningen kan dimmes, slik at man kan velge hvor mye lys man vil ha.  Det er ikke alltid nødvendig å ha fullt flomlys hele dagen/kvelden.)

Så har man punktbelysning i tillegg, for å lyse opp de plassene som taklyset ikke når godt nok.

På kjøkkenet har vi for eksempel taklampe som grunnbelysning + arbeidslys over vask, kjøkkenbenk, og i ventilator.
I tillegg har vi en hengelampe over kjøkkenbordet.
Når jeg arbeider på kjøkkenet står taklyset på, pluss arbeidslyset der jeg har behov for det.

Nå er det vanskelig for oss å få lagt opp til lys i stuetaket, derfor valgte vi flerarmede stålamper med justerbart lys (phillips hue white ambiance) som grunnbelysning, slik at vi fikk spredt lyset rundt om i rommet.  På den måten kan ha både mye lys, lite lys, dagslys eller dempet lys, alt etter behovet der og da, pluss at vi har vegglampetter på mørke områder, og et leselys ved sofaen i tillegg.

Bra er det ikke ennå, men det er i alle fall bedre enn det var.

takk for utfyllende svar. 

Jeg skulle gjerne visst hva gjøre konkret for at det skal bli bra. 

Jeg skulle gjerne hatt 60W på alle lamper. Hva tilsvarer det i dagens system på lys?

Selvsagt skulle jeg gjerne hatt ordnet noe som kan dimmes. Men føler jeg heller ikke henger med på alt som finnes på markedet. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

takk for utfyllende svar. 

Jeg skulle gjerne visst hva gjøre konkret for at det skal bli bra. 

Jeg skulle gjerne hatt 60W på alle lamper. Hva tilsvarer det i dagens system på lys?

Selvsagt skulle jeg gjerne hatt ordnet noe som kan dimmes. Men føler jeg heller ikke henger med på alt som finnes på markedet. 

Her finner du litt informasjon om lyspærer.
Der vil du se at 60 W tilsvarer 700-800 lumen.  Lumen er enheten for lysstyrke.
Det står på pakken hvor mye lumen hver lyspære gir.

Jeg kan ikke så mye om alt det som finnes på markedet heller, men jeg har satt meg litt inn i systemet til Philips Hue, og bruker både pærer og dimmebrytere fra det sortimentet.  Alt styres fra en app på mobilen/nettbrettet.
Jeg liker veldig godt å kunne skru opp og ned lysstyrken etter ønske og behov.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor mange lumen i stue?

Ettersom dagligstuen hovedsakelig brukes til avslapning, bør ikke stuebelysningen være for lys. Vi anbefaler 100 lumen per kvadratmeter. Så hvis stuen er 20 kvadratmeter, må du ha totalt 2000 lumen.

Jeg fant denne om lumen i 20 kvm så anbefales det visstnok 2000 lumen. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men ønsker hun selv bedre belysning? Sviggers her fått seg nye spotter i hele stue-etasjen, men de dimmer de helt ned, fordi de er vant til, og liker det, å ha det halvmørkt og dystert. :vetikke:

Anonymkode: 148d5...e03

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Men ønsker hun selv bedre belysning? Sviggers her fått seg nye spotter i hele stue-etasjen, men de dimmer de helt ned, fordi de er vant til, og liker det, å ha det halvmørkt og dystert. :vetikke:

for meg virker det som at hun ikke forstår det, også leser hun i mørke!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

for meg virker det som at hun ikke forstår det, også leser hun i mørke!

Men dette, ts ,er HENNES hjem. Slik mennesker med dårlig syn krever mye lys krever folk med normalt syn ikke veldig mye lys. Noen er også lyssensitive og får hodepine av for mye lys. 

Og selv om det for deg er "dystert" med en mørk stue kan det for din mor oppleves som "trygt" at det er dunkelt. Personer er individer, og jeg ser ikke helt hvorfor du tar deg den frihet å ubedt mene noe om andres hjem?

Anonymkode: 7f757...84b

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Det er ikke dystert hvis man er lysømfintlig. Det er behagelig, i motsetning til "støyende" lys.

Anonymkode: 36a38...f51

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lite lys i hjemmet er farlig for eldre, fordi det øker risikoen for fall. 

Det enkleste man kan gjøre er å bytte ut lyspærene og vaske lampeskjermene. Vi tok en runde med å vaske skjermene hos bestemor, og samtidig byttet vi ut alle pærene. Tilsvarende 60 watt der vi trengte fine pærer, tilsvarende 75 i taklamper hvor de ikke syntes. Det ble mye lysere.

Bestemor var veldig fornøyd med at det ble så mye lysere når skjermene var rene. Hun var også fornøyd med de fine pyntepærene vi hadde funnet, for det var så vanskelig å finne når de sluttet med gammeldagse pærer. 

Dersom dette ikke er nok må man få huseier til å samarbeide, for det krever flere lamper. Pensjonistforeningen anbefaler at man får en elektriker til å sette opp mange lamper, både taklamper og vegglamper, som alle går på en bryter. Da kan man skru lyset av og på med bare en bryter når man kommer inn i rommet. 

Anonymkode: 08989...ca8

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Lite lys i hjemmet er farlig for eldre, fordi det øker risikoen for fall. 

Det enkleste man kan gjøre er å bytte ut lyspærene og vaske lampeskjermene. Vi tok en runde med å vaske skjermene hos bestemor, og samtidig byttet vi ut alle pærene. Tilsvarende 60 watt der vi trengte fine pærer, tilsvarende 75 i taklamper hvor de ikke syntes. Det ble mye lysere.

Bestemor var veldig fornøyd med at det ble så mye lysere når skjermene var rene. Hun var også fornøyd med de fine pyntepærene vi hadde funnet, for det var så vanskelig å finne når de sluttet med gammeldagse pærer. 

Dersom dette ikke er nok må man få huseier til å samarbeide, for det krever flere lamper. Pensjonistforeningen anbefaler at man får en elektriker til å sette opp mange lamper, både taklamper og vegglamper, som alle går på en bryter. Da kan man skru lyset av og på med bare en bryter når man kommer inn i rommet. 

Anonymkode: 08989...ca8

Men hvem sier at moren til ts er eldre? For alt vi vet er moren til ts 40, og da tror jeg ikke det er så voldsomt fare ifm fall. 

Du må jo spørre moren din om hun vil ha hjelp med dette, ts. Det hjelper ikke at DU vil ha mer lys i HENNES hjem. 

Kanskje hun liker å ha det dempet? Jeg har aldri sterkt lys på på kvelden, men om jeg vil, så kunne jeg sikkert lyst opp halve gata. Men dimmerene står nesten alltid i bunn, fordi jeg liker det sånn. 

Anonymkode: deda8...0c3

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Tips på hvordan få mer lys og bedre. 

Jeg vil bare ha mer lys, hva skal gjøres?

Jeg forstår ikke hvorfor du skal gjøre noe med dette? Ønsker moren din seg mer lys hjemme da?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan vi ikke bare svare på ts' spørsmål   og la spørsmålet om lys/ikke lys være en sak mellom ts og hennes mor?

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg er på besøk og ser jo det er særdeles mørkt, og reagerer veldig på at hun leser i mørke. Dette er jo ett forsøk om oppmuntring. Samtidig som hun ikke har denne forståelsen eller andre som kommer til å si det til henne, og det er kun jeg som viser ansvar som kan formidle det. I dette tilfellet er det nok mye stahet og tradisjonell tenkning for lenge. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...