Gå til innhold

Kan noen forklare en vikar hvilke regler som gjelder for når man kan kreve fast stilling?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har jobbet som vikar i det offentlige i snart et år nå, via vikarbyrå. Kontrakten blir fornyet med 3 måneder av gangen. 

Vi er 8 vikarer som ikke er vikar for noen andre, altså ingen faste som er syke, har fødselspermisjon eller lignende. Vi er her fordi det er for mye å gjøre, og pga. ekstra prosjekt som skal være ferdig om ca 3 år. 

Kan man da kreve fast stilling, eller må det gå 3 år uten opphold? De bruker mange vikarer og de fast ansatte er frustrerte fordi vikarene finner fast jobb et annet sted og opplæring av nye tar mye tid. Lederene på avdelinga ønsker seg flere ansatte men får ikke ressurser til det er det de ansatte har blitt fortalt.

Anonymkode: b6f2e...986

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Ja det er det jeg håper noen kan forklare, mange paragrafer der jeg ikke vet om gjelder i mitt tilfelle.

Siden jeg lenket til er jo nettopp en forklaring på paragrafene. Først og fremst: Nei, dere kan ikke kreve fast ansettelse før det har gått minst tre år.

Endret av mmd
  • Liker 1
Skrevet

Opplever så mye nedverdigende oppførsel fra faste ansatte som vikar, blir ukentlig psyket ned, selv om de ikke klarer det så er det nesten helt utholdelig å gå som vikar.

Anonymkode: 978fb...a3f

Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Har jobbet som vikar i det offentlige i snart et år nå, via vikarbyrå. Kontrakten blir fornyet med 3 måneder av gangen. 

Vi er 8 vikarer som ikke er vikar for noen andre, altså ingen faste som er syke, har fødselspermisjon eller lignende. Vi er her fordi det er for mye å gjøre, og pga. ekstra prosjekt som skal være ferdig om ca 3 år. 

Kan man da kreve fast stilling, eller må det gå 3 år uten opphold? De bruker mange vikarer og de fast ansatte er frustrerte fordi vikarene finner fast jobb et annet sted og opplæring av nye tar mye tid. Lederene på avdelinga ønsker seg flere ansatte men får ikke ressurser til det er det de ansatte har blitt fortalt.

Når man er midlertidig ansatt for å blandt annet utføre prosjektarbeid har man krav på fast jobb etter 4års sammenhengende midlertidig ansettelse 

Anonymkode: 5278f...f62

Skrevet

Tror ikke du kan kreve noe etter 1 år altså.

Anonymkode: 669a4...532

Skrevet

1. Arbeiet må ha vært sammenhengende.
2. Man har rett til fast jobb etter tre år hvis man har vært ansatt som vikar.
3. Man har rett til fast jobb etter fire år hvis man har vært ansatt på prosjekt. 

Anonymkode: 1be8d...0e5

Skrevet

Takk for svar. Trodde det også var krav til at stillinger bare kunne opprettes som midlertidig om det faktisk var ment midlertidig.  

Da er det bare å holde ut i noen år til :)

Skrevet

Kan man KREVE noe? Ja, regelen sier 3-4 år, men jeg kjenner flere som jobber som 100% vikar i over 6 år. Sjefen gir sparken til dem som krever noe...

Anonymkode: 32636...f85

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...