AnonymBruker Skrevet 26. september 2021 #1 Skrevet 26. september 2021 Når fanden vil ha mer... Av alle boligene selskapet eier i Oslo betaler denne eiendomshaien KUN 25000 kr i skatt. Selskapet eier over 3800 leiligheter i Oslo Nå skal selskapet høste inn eiendommer i Europeiske metropoler. Sitat Heimstaden kjøper 28.766 boliger i Berlin, Hamburg, Stockholm, Malmö og København,ifølge en pressemelding fra selskapet. Heimstaden er kontrollert av norske Ivar Tollefsen. Sitat Heimstaden eier fra før 116.000 boliger. De fleste er i Sverige og på kontinentet, men selskapet eier også boliger verdt 19 milliarder kroner i Norge. https://e24.no/boers-og-finans/i/Xqd8Wr/heimstaden-kjoeper-naer-29000-boliger-for-91-milliarder-kroner?referer=https%3A%2F%2Fwww.vg.no Burde det vært et tak på hvor mange eiendommer et selskap kunne eie i landet? Hva med skatt? Skatt burde vært regulert fra inntekt? Hva tenker dere om fremtidens generasjoner som blir avhengig av å pakke penger i sekken til slike firma? Anonymkode: 92185...06c 3
AnonymBruker Skrevet 26. september 2021 #2 Skrevet 26. september 2021 Det er helt usmakelig. Anonymkode: 971a7...441 4
Gjest loveli Skrevet 26. september 2021 #3 Skrevet 26. september 2021 Selvfølgelig burde det være et tak. Dette er helt hinsides!!! Det skulle ikke vært mulig å leie bort mer enn én bolig med de skattefordelene det er.
AnonymBruker Skrevet 26. september 2021 #4 Skrevet 26. september 2021 Nå må vi ikke kritisere de rike, husk at de bidrar med verdiskapning og arbeidsplasser. Anonymkode: d09e6...0d0 2
AnonymBruker Skrevet 26. september 2021 #5 Skrevet 26. september 2021 Det eneste som er legitimt å kritisere her er eiendomsskattnivået - noe Tollefsen selv er enig i. Om noe, trenger vi langt flere store konsern som driver med profesjonell utleie, og langt mindre av privatpersoner med et par utleieleiligheter som driver dønn useriøst. Anonymkode: fa1f6...196 3
AnonymBruker Skrevet 26. september 2021 #6 Skrevet 26. september 2021 AnonymBruker skrev (44 minutter siden): Nå må vi ikke kritisere de rike, husk at de bidrar med verdiskapning og arbeidsplasser. Anonymkode: d09e6...0d0 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Om noe, trenger vi langt flere store konsern som driver med profesjonell utleie, og langt mindre av privatpersoner med et par utleieleiligheter som driver dønn useriøst. Anonymkode: fa1f6...196 De fleste av boligene er i Sverige og på kontinentet. Hvordan er dette noe som kommer Norge og nordmenn til gode? Anonymkode: 5dfbb...ce8
AnonymBruker Skrevet 26. september 2021 #7 Skrevet 26. september 2021 Just now, AnonymBruker said: De fleste av boligene er i Sverige og på kontinentet. Hvordan er dette noe som kommer Norge og nordmenn til gode? Anonymkode: 5dfbb...ce8 "dette" kan relateres til flere ting. Utdyp spørsmålet ditt. Anonymkode: fa1f6...196 1
AnonymBruker Skrevet 26. september 2021 #8 Skrevet 26. september 2021 Det er jo helt absurd at det i det hele tatt er lov å støvsuge andre land for deres boliger og ødelegge boligmarkedet der. Avskyelig rett og slett. Kapitalismen og globaliseringen er til å spy av. Og vi unge er taperne som må leie resten av livet. Anonymkode: c26bc...8f2 1
Grandidosa83 Skrevet 27. september 2021 #9 Skrevet 27. september 2021 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Det er helt usmakelig. Anonymkode: 971a7...441 Hva er det som er usmakelig? Gitt det må være et leiemarked (for det vil alltid være et behov for utleieleiligheter), hvorfor kan ikke Heimstaden eie disse på like linje med andre aktører? 1
Grandidosa83 Skrevet 27. september 2021 #10 Skrevet 27. september 2021 (endret) AnonymBruker skrev (7 timer siden): Det er jo helt absurd at det i det hele tatt er lov å støvsuge andre land for deres boliger og ødelegge boligmarkedet der. Avskyelig rett og slett. Kapitalismen og globaliseringen er til å spy av. Og vi unge er taperne som må leie resten av livet. Anonymkode: c26bc...8f2 Hva er det som er absurd? Hvorfor er Heimstaden er dårligere utleier enn andre aktører? Kapitalismen har bidratt til at antall ekstremt fattige i verden har falt fra 99% til ca 10% på 150 år. Ca 170 000 fattige løftes ut av ekstrem fattigdom daglig (tall før korona). Du må gjerne spy av kapitalisme, men den har gjort verden til et langt bedre sted å leve for de aller fleste. Endret 27. september 2021 av Grandidosa83 2
Grandidosa83 Skrevet 27. september 2021 #11 Skrevet 27. september 2021 (endret) AnonymBruker skrev (8 timer siden): Burde det vært et tak på hvor mange eiendommer et selskap kunne eie i landet? Hva med skatt? Skatt burde vært regulert fra inntekt? Hva tenker dere om fremtidens generasjoner som blir avhengig av å pakke penger i sekken til slike firma? I Sverige leier jo «alle». Det er slik de vil ha det. Hvorfor i alle dager skal de være tjent med et tak? Stordriftsfordeler kommer de fleste til gode, og lovgiver/styresmakter kan lettere holde orden på større selskaper enn mange småaktører. Eiendom er gunstig beskattet i Norge, men det varierer fra land til land. En mer fornuftig eiendomsskatt ville nok være å foretrekke i mange sammenhenger; men husk dette også vil koste mannen i gaten.. Heimstaden betaler selskapsskatt og utbytteskatt som alle andre selskaper. Jeg tror det viktigste for de som leier, uansett årsak, er ryddige forhold og godt vedlikeholdte eiendommer. Hvis Heimstaden leverer på dette tror jeg de fleste ikke bryr seg om det er de, eller andre, man leier av. Endret 27. september 2021 av Grandidosa83 2
AnonymBruker Skrevet 27. september 2021 #12 Skrevet 27. september 2021 38 minutter siden, Grandidosa83 said: Jeg tror det viktigste for de som leier, uansett årsak, er ryddige forhold og godt vedlikeholdte eiendommer. Hvis Heimstaden leverer på dette tror jeg de fleste ikke bryr seg om det er de, eller andre, man leier av. Har jobbet en del for Heimstaden og deres eiendommer klassifiserer ikke til "godt vedlikeholdt" i mine øyne. Mugg og fuktskader utbedres bare overfladisk (skrap av og et strøk maling før ny i flytter kommer om 2 dager), håndverkerne som f. Eks. pusser opp bad tar snarveier som gjør at kvalitet går betraktelig ned på bekostning av pris, det slurves mye med membran blant annet for å spare timer og penger. De er for store og for få "ansvarlige" til å kunne holde følge med sine leietakere og eiendommer. Anonymkode: ef945...085 1
AnonymBruker Skrevet 27. september 2021 #13 Skrevet 27. september 2021 Grandidosa83 skrev (2 timer siden): ... Jeg tror det viktigste for de som leier, uansett årsak, er ryddige forhold og godt vedlikeholdte eiendommer. Hvis Heimstaden leverer på dette tror jeg de fleste ikke bryr seg om det er de, eller andre, man leier av. Jeg er langvarig leietaker og styrer unna Heimstaden da deres boliger fremstår dyre og av lav kvalitet. Anonymkode: 4ee84...8bc
AnonymBruker Skrevet 27. september 2021 #14 Skrevet 27. september 2021 Leie er greit helt til du blir pensjonist og blir kastet på gaten. Men leie-marked må finnes for folk som av ulike årsaker ikke får lån. Anonymkode: 7caf4...273
Håkon 1970 Skrevet 27. september 2021 #15 Skrevet 27. september 2021 12 hours ago, AnonymBruker said: Når fanden vil ha mer... Av alle boligene selskapet eier i Oslo betaler denne eiendomshaien KUN 25000 kr i skatt. Selskapet eier over 3800 leiligheter i Oslo Anonymkode: 92185...06c Hvor har du dette fra? Jeg sjekket holdingselskapets konsernregnskap for 2020. Der var det en skattekostnad på 2,4 MILLIARDER kroner.
Grandidosa83 Skrevet 27. september 2021 #16 Skrevet 27. september 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg er langvarig leietaker og styrer unna Heimstaden da deres boliger fremstår dyre og av lav kvalitet. Anonymkode: 4ee84...8bc Og det er jo helt greit. Jeg velger bort enkelte produkter / tjenesteleverandører også, men det betyr ikke at jeg ønsker dem bort fra markedet for godt.
AnonymBruker Skrevet 27. september 2021 #17 Skrevet 27. september 2021 Til å spy av. Ville ikke latt ungene mine leke hos Tollefsen om vi var naboer. Må seriøst være noe galt med sånne folk. Er ikke religiøs, men om noen kommer til helvete, så er det sånne folk. Anonymkode: 36ec2...eb0
AnonymBruker Skrevet 27. september 2021 #18 Skrevet 27. september 2021 Grandidosa83 skrev (1 time siden): Og det er jo helt greit. Jeg velger bort enkelte produkter / tjenesteleverandører også, men det betyr ikke at jeg ønsker dem bort fra markedet for godt. Å velge bort enorme boligbedrifter i et allerede presset boligmarked er ikke det samme som å skifte mobilselskap eller bytte deodorantmerke. Bolig er et primærbehov, noe så godt som 100 prosent av alle mennesker i verden trenger tilgang til. Om disse folkene får monopol er vi prisgitt dem. Du hadde kanskje heller ikke blitt så glad hvis Telia tok over all mobiltrafikk i Norge, og la på prisen for mobildata med 70% med lavere hastighet? Liberalistiske teorier om konkurranse og velferd fungerer ikke i praksis: det er menneskene og deres behov, ikke rikfolk og deres penger som må prioriteres først. Anonymkode: d09e6...0d0 1
Grandidosa83 Skrevet 27. september 2021 #19 Skrevet 27. september 2021 (endret) AnonymBruker skrev (1 time siden): Å velge bort enorme boligbedrifter i et allerede presset boligmarked er ikke det samme som å skifte mobilselskap eller bytte deodorantmerke. Bolig er et primærbehov, noe så godt som 100 prosent av alle mennesker i verden trenger tilgang til. Om disse folkene får monopol er vi prisgitt dem. Du hadde kanskje heller ikke blitt så glad hvis Telia tok over all mobiltrafikk i Norge, og la på prisen for mobildata med 70% med lavere hastighet? Liberalistiske teorier om konkurranse og velferd fungerer ikke i praksis: det er menneskene og deres behov, ikke rikfolk og deres penger som må prioriteres først. Anonymkode: d09e6...0d0 Nei, jeg ønsker ingen monopolsituasjon. Men så er ikke Heimstaden i en slik situasjon heller? Jeg er ingen fanboy, men først og fremst må man bestemme seg: skal man ha et utleiemarked eller ikke. Sier man nei er det forsåvidt ok, men noen vil jo åpenbart få det vanskelig. Sier man ja ser jeg ikke at et større selskap er mer problematisk av natur enn en haug av amatører som leier ut 1-3 enheter. Jeg har ingen erfaring med akkurat Heimstaden, men med alle aktørene jeg har hatt kontakt med et det like mange elendige forvaltere blant de små som blant de store. Forskjellen er gjerne at amatørene gjerne ikke vet hva de gjør galt samtidig som de tar snarveier, mens de større profesjonelle bare tar snarveier.. Endret 27. september 2021 av Grandidosa83
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå