Gå til innhold

Alenemor og nylig separert men nå skal barnefar bo i samme blokk som oss, HJELP!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei! 

Jeg og barnefar er nylig separert. Han flyttet ut i mai fra felles boligen. Nå er det vare sønnen og jeg som bor her. 

vi har hatt mye turbulens i forholdet. Og jeg er i mye fredelig side av meg selv nå. Var mye krangling og klaging fra naboer. Så fikk oftest politiet på døren. Men ingen fysisk vold. Barnefar har sønnen vår annen hver helg. 

Nå sier han til meg at han skal flytte i samme blokk og etasje som meg bare på bedre siden av heisen. Dette gjorde meg veldig frustrert. 

Akkurat nå bor han ca 20-30 min unna med kollektivet. Så mener han det er så tungvint Mht til sønnen vår. Han vil bo nærmere. Jeg synes dette er unødvendig. 

personlig synes jeg dette er ubehagelig. Jeg vet jeg kommer til å føle meg kontrollert og overvåket. Jeg blir stresset av bare tanken. For hvis han ville ha sønnen vår mer enn det han har nå hadde jeg selvfølgelig gitt det, men det er ingen grunn å flytte i samme bygg som oss.. jeg tror også han bruker sønnen vår som grunn. 

Jeg er redd økonomisk. Jeg kommer til å miste de støttene som hjelper meg som alene forsørger. Jeg mistenker at vet det så godt, han vet hvordan skal sabotere for meg. Bare fordi det var jeg som ikke ville være med han mer. 

er det noe jeg kan gjøre så han ikke kan flytte hit? Jeg eier leiligheten min, mens han skal leie. 
Er dette også brudd på separasjonstid? Mht til at det blir samme adresse på begge? Er det noen alenemødre som har opplevd eller opplever noe lignende? 

Takk! ❤️

Anonymkode: 3de79...9dd

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det blir jo ikke samme adresse siden leilighetsnummer er forskjellig. For barnets skyld er jo dette en flott løsning. 
Det virker jo litt heftig hvis dere har hatt politiet på døra flere ganger, men hvis du virkelig føler deg utrygg med han i nærheten får du søke om besøksforbud.

Anonymkode: 27a6c...0ad

• Liker 27
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hei! 

Jeg og barnefar er nylig separert. Han flyttet ut i mai fra felles boligen. Nå er det vare sønnen og jeg som bor her. 

vi har hatt mye turbulens i forholdet. Og jeg er i mye fredelig side av meg selv nå. Var mye krangling og klaging fra naboer. Så fikk oftest politiet på døren. Men ingen fysisk vold. Barnefar har sønnen vår annen hver helg. 

Nå sier han til meg at han skal flytte i samme blokk og etasje som meg bare på bedre siden av heisen. Dette gjorde meg veldig frustrert. 

Akkurat nå bor han ca 20-30 min unna med kollektivet. Så mener han det er så tungvint Mht til sønnen vår. Han vil bo nærmere. Jeg synes dette er unødvendig. 

personlig synes jeg dette er ubehagelig. Jeg vet jeg kommer til å føle meg kontrollert og overvåket. Jeg blir stresset av bare tanken. For hvis han ville ha sønnen vår mer enn det han har nå hadde jeg selvfølgelig gitt det, men det er ingen grunn å flytte i samme bygg som oss.. jeg tror også han bruker sønnen vår som grunn. 

Jeg er redd økonomisk. Jeg kommer til å miste de støttene som hjelper meg som alene forsørger. Jeg mistenker at vet det så godt, han vet hvordan skal sabotere for meg. Bare fordi det var jeg som ikke ville være med han mer. 

er det noe jeg kan gjøre så han ikke kan flytte hit? Jeg eier leiligheten min, mens han skal leie. 
Er dette også brudd på separasjonstid? Mht til at det blir samme adresse på begge? Er det noen alenemødre som har opplevd eller opplever noe lignende? 

Takk! ❤️

Her burde bv vært inne

Anonymkode: b985c...fb6

• Liker 12
Skrevet

Har du sjekket med nav? Det virker jo veldig urimelig at du skal miste økonomisk støtte fordi han velger å flytte nærmere. Vet at det er noen slike regler på overgangsstønad,men gjelder det flere ordninger?

Hvis du kommer til å føle deg overvåket så kan kanskje krisesenter hjelpe deg?

Anonymkode: f9aef...cdb

• Liker 5
Skrevet

Tenker at det må være veldig praktisk for barnet å ha foreldrene nå nært hverandre, men det er kanskje ikke barnet som er i fokus. Hvis du mener han er farlig for deg så får du få besøksforbud og kontakte bv for hjelp. Evt kan du jo kontakte huseier og be om at han leier ut til noen andre. 

Anonymkode: e1fcc...bfd

• Liker 6
Skrevet

Jeg ville tatt en telefon til huseier. Fortell om husbråk som har vært mellom dere og hvordan situasjonen er. 

Anonymkode: 707e3...aa4

• Liker 16
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg ville tatt en telefon til huseier. Fortell om husbråk som har vært mellom dere og hvordan situasjonen er. 

blokk betyr vel at alle eier egen bolig? 

• Liker 4
Skrevet

Men dere får jo ikke samme adresse, så alt det økonomiske kan du roe ned på :) NAV ser jo det er en blokk, og han kan ikke skrive samme adresse som deg på posten sin.

Er du derimot redd han er det et større problem. Jeg hadde selv hatet det om eksen flyttet inn i samme blokk, han utsatte meg for psykisk vold og jeg får problemer når jeg hører navnet hans eller ser han.

Ja, fint for barna som noen sier, men det skal være greit for mor også.

Anonymkode: 56fe0...0bc

• Liker 8
Skrevet
AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Men dere får jo ikke samme adresse, så alt det økonomiske kan du roe ned på :) NAV ser jo det er en blokk, og han kan ikke skrive samme adresse som deg på posten sin.

Er du derimot redd han er det et større problem. Jeg hadde selv hatet det om eksen flyttet inn i samme blokk, han utsatte meg for psykisk vold og jeg får problemer når jeg hører navnet hans eller ser han.

Ja, fint for barna som noen sier, men det skal være greit for mor også.

Anonymkode: 56fe0...0bc

Leste på nav sine om enslig mor eller far. Man anser ikke som enslig om man bor for nær det andre foreldre, dvs blokk, gatenavn, eller lignende. Om han flytter inn så blir det eksakt samme adresse men forskjellige leilighets nr. vi kommer til å ha forskjellige postkasser ja men blir brudd på det man kaller enslig forsørger. Selv om jeg blir allikevel er alene. Forandrer ingenting, men han fratar meg den retten fordi han er vrang og vil ødelegge for meg på et vis… 

jeg står for det hele daglig omsorger for barnet vårt så ja det vil påvirke oss begge. 

• Liker 5
Skrevet

Om dette er sameie eller borettslag har styret noe de skule sagt med tanke på hvem som kan flytte inn, særlig om det er utleie. 

Med tanke på bråk og politi antar jeg resten av blokka ikke ønsker en slik løsning, så jeg ville prøvd å se om styret kunne sette stopper for dette. 

Anonymkode: c7395...f69

• Liker 11
Skrevet
Carrot skrev (29 minutter siden):

Ts eier, men han skulle leie, tror jeg. 😅

Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Ts eier, men han skulle leie, tror jeg. 😅

aah da er jeg med :)

Skrevet

Paragraf 1-5 sier at ”to personer som bor i samme hus, regnes som samboerpar selv om de bor i hver sin del av huset. Det kan gjøres unntak for personer som bor i hver sin boenhet i et hus med mer enn fire selvstendige og klart atskilte boenheter. ”

Dette betyr at hvis man bosetter seg i en bolig med mindre enn fire selvstendige og klart atskilte boenheter vil man ikke anses for å ha aleneomsorgen. Unntak kan imidlertid gjøres for boliger med mer enn fire selvstendige og klart atskilte boenheter, og det vil da bero på et forvaltningsskjønn om man blir ansett å ha aleneomsorg eller ikke. Videre sies det i § 15-5, andre ledd at man heller ikke anses for å ha aleneomsorgen ved ”andre nære boforhold” .

Det er ikke sikkert det blir noe problem med NAV at dere bor i samme blokk, så lenge det er mer enn 4 leiligheter i blokka og du kan vise til at dere bor i hver deres. 

Men skjønner at det er stress at han skal flytte inn samme sted. Får håpe det ikke blir noe av 

• Liker 11
Skrevet

Hvorfor skal du miste støtte fra Nav? Så fint for sønnen deres at han får ha begge foreldrene i nærheten.

Anonymkode: e7cc7...4f8

• Liker 6
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Hvorfor skal du miste støtte fra Nav? Så fint for sønnen deres at han får ha begge foreldrene i nærheten.

Anonymkode: e7cc7...4f8

D0A1A1DB-9ADF-4694-B236-75F9C8215CAC.png

• Liker 1
Skrevet
Siri_H skrev (23 minutter siden):

Paragraf 1-5 sier at ”to personer som bor i samme hus, regnes som samboerpar selv om de bor i hver sin del av huset. Det kan gjøres unntak for personer som bor i hver sin boenhet i et hus med mer enn fire selvstendige og klart atskilte boenheter. ”

Dette betyr at hvis man bosetter seg i en bolig med mindre enn fire selvstendige og klart atskilte boenheter vil man ikke anses for å ha aleneomsorgen. Unntak kan imidlertid gjøres for boliger med mer enn fire selvstendige og klart atskilte boenheter, og det vil da bero på et forvaltningsskjønn om man blir ansett å ha aleneomsorg eller ikke. Videre sies det i § 15-5, andre ledd at man heller ikke anses for å ha aleneomsorgen ved ”andre nære boforhold” .

Det er ikke sikkert det blir noe problem med NAV at dere bor i samme blokk, så lenge det er mer enn 4 leiligheter i blokka og du kan vise til at dere bor i hver deres. 

Men skjønner at det er stress at han skal flytte inn samme sted. Får håpe det ikke blir noe av 

Se siste punkt

28D14422-5D66-468C-9D98-C6593C6BCC00.png

Skrevet
Siri_H skrev (28 minutter siden):

Ts mister overgangsstønaden om barnefar skal bo i samme blokk, til og med samme gate. Det blir for nærme i forhold til nav sitt regelverk. Står på nav.no sine sider :)

Anonymkode: 4c4a7...3cf

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Ts mister overgangsstønaden om barnefar skal bo i samme blokk, til og med samme gate. Det blir for nærme i forhold til nav sitt regelverk. Står på nav.no sine sider :)

Anonymkode: 4c4a7...3cf

Som det står i lovverket kan det gjøres unntak, men etter skjønn. Denne situasjonen hvor det har vært et turbulent forhold som TS endelig har fått avsluttet, og barnefar flytter inn i samme blokk kun på pur F, vil være forskjellig fra en situasjon der den ene forelderen flytter ut fra felles hjem og inn i naboleiligheten, mens man enda møtes 2-7 ganger i uka. Dette er ikke svart/hvitt og det er derfor det pekes på forvaltningskjønn.

Anonymkode: 4bbf2...4cc

• Liker 6
Skrevet

Snakk med familievernkontoret. Der skal dere uansett ha en samtale når det er barn innvolvert.

Synes det er flott at barnet nå får foreldrene sine så nærme hverandre. 

Selv om dere har kranglet mye før så betyr det ikke at det må fortsette, men her må dere sammen med FVK sette noen gode retningslinjer. 

Anonymkode: 81be7...07b

• Liker 3
Skrevet
Carrot skrev (2 timer siden):

En kan leie ut i blokk og

TS du vil trolig miste stønader om han flytter inn i samme blokk som deg

Anonymkode: 75380...8a4

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...