Gå til innhold

Kommer flere til å selge før nyttår, eller har ikke nye regler så mye å si?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Tenker da på nye regler fra 1.januar 2022 på dokumentasjon for utført arbeid, kan klage om samlede mangler overstiger 10.000kr osv.

Tapte budrunde nylig og vurderer å kontakte andre i samme nabolag for å se om noen vil selge (8 rader med rekkehus). Kanskje noen vurderer det men ikke orker styret eller velger å bli boende pga nye skjerpede regler?

Eller synes folk det er frekt med et kort brev hvor de kan ta kontakt om de vurderer å selge? 

Kanskje noen har prøvd og kan fortelle hvordan det gikk?

Anonymkode: 30666...df3

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har ikke prøvd selv, men har bekjente som fikk drømmehuset sånn. Hun banket på en dag og snakket med de. Sa hun var veldig interessert. De tok kontakt noen mnd senere når de skulle selge. 

Anonymkode: b004e...06e

Skrevet

Jeg hadde blitt veldig glad for en sånn lapp, og kunne fint solgt boligen på den måten. Bonus å slippe megler.

Anonymkode: cfa71...123

• Liker 3
Skrevet

Vi kjøpte nettopp rekkehus og fant en slik lapp i postkassen, syntes ikke det var frekt, helt ok, men syntes det var veldig urealistisk. Rekkehus i et populært område i Oslo, ingen kommer til å «skippe megler» når man vet man kan få mye mer med budrunde. Grunnen til at du legger lappen der er jo fordi du tapte budrunden, altså det er flere der ute som vil betale mer. Men i litt roligere områder så kan det hende det funker. Skader ikke å prøve uansett da.

Anonymkode: 707e9...92d

• Liker 5
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker said:

Vi kjøpte nettopp rekkehus og fant en slik lapp i postkassen, syntes ikke det var frekt, helt ok, men syntes det var veldig urealistisk. Rekkehus i et populært område i Oslo, ingen kommer til å «skippe megler» når man vet man kan få mye mer med budrunde. Grunnen til at du legger lappen der er jo fordi du tapte budrunden, altså det er flere der ute som vil betale mer. Men i litt roligere områder så kan det hende det funker. Skader ikke å prøve uansett da.

Er ikke sør i landet dette så mye roligere tror jeg, middels stor by. Var kun to i budrunden, meg og de som vant.

De åpnet med 3,3. Jeg bød 3,4. De bød 3,5 og da ga jeg meg pga en del mangler som måtte ordnes før innflytting. Kjøper avslo budet og de bød deretter prisantydning som var 3.550.000 og selger aksepterte. Jeg har akkurat 3.550.000 men vet jo ikke om den andre budgiveren hadde gått høyere.

Vet jo ikke tilstand på alle de andre rekkehusene, så synes det er vanskelig. Om noen ringer og skal ha 3,9 så går det jo ikke. Bør man oppgi pris på en slik lapp? Eller er denne metoden kun for rikinger som kan gi en veldig god pris?

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Er ikke sør i landet dette så mye roligere tror jeg, middels stor by. Var kun to i budrunden, meg og de som vant.

De åpnet med 3,3. Jeg bød 3,4. De bød 3,5 og da ga jeg meg pga en del mangler som måtte ordnes før innflytting. Kjøper avslo budet og de bød deretter prisantydning som var 3.550.000 og selger aksepterte. Jeg har akkurat 3.550.000 men vet jo ikke om den andre budgiveren hadde gått høyere.

Vet jo ikke tilstand på alle de andre rekkehusene, så synes det er vanskelig. Om noen ringer og skal ha 3,9 så går det jo ikke. Bør man oppgi pris på en slik lapp? Eller er denne metoden kun for rikinger som kan gi en veldig god pris?

Skjønner, spørs jo helt hvor det er og hvordan markedet er, men tenker generelt må man jo gi et tilbud som er fristende nok til å skippe en budrunde. Ville ikke skrevet prisen på en lapp, heller ta den praten om noen kontakter deg. Men tror ikke det fungerer som regel, men igjen, skader ikke å gi det et forsøk uansett. Ingen som husker navnet ditt foreks. Vi hev lappen, husker ikke hvem de som skrev den var.

Skrevet

Her selger jeg ikke rekkehuset uten megler og en vanlig salgsprosess.

Anonymkode: 00f4e...cf4

• Liker 2
Skrevet
2 hours ago, AnonymBruker said:

Her selger jeg ikke rekkehuset uten megler og en vanlig salgsprosess.

Anonymkode: 00f4e...cf4

Men om du ville flytte, ville du lagt det ut for salg med megler raskere om du visste at folk var interessert? :)

Skrevet

Tviler, all den tid man må ut med nye 2.5 % dok avgift ved kjøp av ny bolig som ikke er borettslag.

Anonymkode: 09cb1...e09

Skrevet

Tror ikke flere kommer til å selge pga nye regler fra nyttår. Hvorfor skulle de det, hvis ikke grunnen er at de har et skikkelig problemobjekt? Man må jo uansett opplyse om mangler, for kan komme ille ut både med de nye reglene og de som er i dag.

Jeg synes 10 000 er en veldig lav sum, og tror nok at denne vil bli justert etterhvert. Men hovedpoenget er at folk skal være ærlige når de selger. Og det er jo bra.

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 26.9.2021 den 23.34):

Det å legge lapp i postkassen, er jo som kupping. Mange forsøker å kuppe leiligheter eller boliger som ligger ute til salgs ved å komme inn før visningsdatoen og tilby eier en pris de rett og slett ikke tør å avslå. 

Å legge lapp i postkassen og tilby eier kjøp av boligen til akkurat verdi, vil mest sannsynlig ikke føre til noe som helst. Alle vil jo ha mest mulig, så hvorfor stå over budrunden, der de kunne fått hundretusenvis av kroner mer? Man må selvfølgelig trekke fra meglers honorar osv, og se hva man ville sitte igjen med. Men bor man i et område der boligene selger tregt, kan man få ja om man på lappen tilbyr vanlig verditakst for tilsvarende boliger, Men er det i et område der boligene selger normalt fort og kanskje rives vekk, kommer man ingen vei med en lapp som tilbyr usle verdivurderingspris.

Så ja, du kan si den metoden med lapp i postkassen kun er for de som har en del ekstra å tilby. NOE kompensasjon for å skippe burunde skal jo selger/eier ha.

Skrevet

Jeg tror de nye reglene i stor grad kommer til å ha lite å si i praksis. 

Akkurat forsøket med å kutte risikoen i kjøp, har vært gjort flere ganger, og det har jevnt over ikke hatt noen pris- konsekvens. 

Når det gjelder å legge brev i postkassen for å tilby kjøp, så er det stort sett uproblematisk, men jeg tror ikke jeg ville solgt uten en eller annen form for fagmann, så selv om du slipper megler, hadde du nok truffet en advokat.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...