AnonymBruker Skrevet 26. september 2021 #1 Skrevet 26. september 2021 Jeg ble gravid akkurat da de begynte å tilby covid-vaksiner til min aldersgruppe, og er veldig skeptisk til å ta vaksinen i det hele tatt under svangerskapet, selv om jeg i utgangspunktet ville ha den. Jeg har altså ikke fått første dose mot covid. Arbeidsplassen min fikk før helga påvist smitte hos over fem ansatte, noe som gjør situasjonen enda verre for min del. De har identifisert nærkontakter, men jeg er jo redd for at smitten har spredd seg i det skjulte også, og at det er fare for å bli smittet om jeg møter opp i morgen. I tillegg har jeg pådratt meg bihulebetennelse og er ganske miserabel, men brukte opp en hel egenmeldingperiode forrige uke pga. graviditetsrelaterte symptomer som bare dro seg utover hele uka, så kan ikke ta ut mer egenmelding før tidligst om 16(?) dager. Hva ville dere gjort i min situasjon? Føler meg helt rådvill. Anonymkode: 6ed26...00c 1
AnonymBruker Skrevet 26. september 2021 #2 Skrevet 26. september 2021 Må bare dytte denne før jeg legger meg. Anonymkode: 6ed26...00c
AnonymBruker Skrevet 26. september 2021 #3 Skrevet 26. september 2021 Kom deg til legen å få en sykemelding pga bihulebetennelse.. Anonymkode: 2d0df...fa7 8
AnonymBruker Skrevet 26. september 2021 #4 Skrevet 26. september 2021 Ta kontakt med fastlegen din imorgen tidlig :) Litt usikker på om man fortsatt kan få sykmelding pga frykt for corona siden det er anbefalt at gravide vaksinerer seg (før var det i hvert fall grunnlag for svangerskapspenger). Men hvis du er syk pga bihulebetennelse så vil jeg tro at noen dagers sykmelding vil være normalt å få når man ikke har egenmeldingsdager å ta av. Anonymkode: 1c6f4...269 1
AnonymBruker Skrevet 26. september 2021 #5 Skrevet 26. september 2021 Ville bare si at jeg forstår. Har valgt å vente til januar med vaksinen da jeg ikke ønsker å utsette et foster i utvikling for et innsprøytet virus. Ja jeg vet at det kan bety corona på oss, men vi er bare hjemme. Sykemeldt og kun samboer handler i butikk. Anonymkode: 230c6...f88
AnonymBruker Skrevet 26. september 2021 #6 Skrevet 26. september 2021 Har gått bra med kjendis-gravide som har fått covid19 som bl.a. prinsesse Sofia av Sverige. Anonymkode: b6853...ad9 1
AnonymBruker Skrevet 26. september 2021 #7 Skrevet 26. september 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Kom deg til legen å få en sykemelding pga bihulebetennelse.. Anonymkode: 2d0df...fa7 Slipper jeg i det hele tatt inn til legen uten negativ covid-test når jeg har luftveissymptomer? Vet jo at det ikke er covid fordi samboer testet negativt og jeg ikke har vært blant folk på en uke, men det er vel ikke godkjent. AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Ta kontakt med fastlegen din imorgen tidlig :) Litt usikker på om man fortsatt kan få sykmelding pga frykt for corona siden det er anbefalt at gravide vaksinerer seg (før var det i hvert fall grunnlag for svangerskapspenger). Men hvis du er syk pga bihulebetennelse så vil jeg tro at noen dagers sykmelding vil være normalt å få når man ikke har egenmeldingsdager å ta av. Anonymkode: 1c6f4...269 Huff ja, skulle virkelig ønske at jeg turte å ta den vaksinen altså, men man blir ekstra påpasselig når det ikke bare er ens eget liv man må ta hensyn til. Skulle gjerne sett noe statistikk på akkurat dette, men uansett hvor bra det måtte se ut, er det vanskelig å føle seg helt trygg siden langtidsvirkninger på foster (eller voksne mennesker for den del) ikke er dokumentert ennå. Men livet hadde jo helt klart vært litt lettere om jeg bare tok den vaksina. Håper ikke det blir noe problem å få sykmelding eventuelt, men jeg kjenner jo på at det frister lite når jeg allerede har vært borte en uke. AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Ville bare si at jeg forstår. Har valgt å vente til januar med vaksinen da jeg ikke ønsker å utsette et foster i utvikling for et innsprøytet virus. Ja jeg vet at det kan bety corona på oss, men vi er bare hjemme. Sykemeldt og kun samboer handler i butikk. Anonymkode: 230c6...f88 Ble du sykmeldt fordi du ikke er vaksinert? Anonymkode: 6ed26...00c
AnonymBruker Skrevet 27. september 2021 #8 Skrevet 27. september 2021 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Slipper jeg i det hele tatt inn til legen uten negativ covid-test når jeg har luftveissymptomer? Vet jo at det ikke er covid fordi samboer testet negativt og jeg ikke har vært blant folk på en uke, men det er vel ikke godkjent. Huff ja, skulle virkelig ønske at jeg turte å ta den vaksinen altså, men man blir ekstra påpasselig når det ikke bare er ens eget liv man må ta hensyn til. Skulle gjerne sett noe statistikk på akkurat dette, men uansett hvor bra det måtte se ut, er det vanskelig å føle seg helt trygg siden langtidsvirkninger på foster (eller voksne mennesker for den del) ikke er dokumentert ennå. Men livet hadde jo helt klart vært litt lettere om jeg bare tok den vaksina. Håper ikke det blir noe problem å få sykmelding eventuelt, men jeg kjenner jo på at det frister lite når jeg allerede har vært borte en uke. Ble du sykmeldt fordi du ikke er vaksinert? Anonymkode: 6ed26...00c Du må selvfølgelig ringe legekontoret og forklare at du trenger sykemelding fordi du har bihulebetennelse. Så må du sikkert gå og ta en covidtest som må være negativ før du får legetime, og så får du isåfall tilbakedatert sykemeldingen så fremt du ringer legekontoret i morgen tidlig. Så bare ring dem og så får du beskjed om hva du skal gjøre og trenger ikke bekymre deg. Anonymkode: 2fc61...e59 1
AnonymBruker Skrevet 27. september 2021 #9 Skrevet 27. september 2021 Dersom legekontoret ikke vil ta deg inn pga. luftveissymptomer så får du sykmelding etter en telefonsamtale eller videokonsultasjon. Anonymkode: 16d09...3aa 1
AnonymBruker Skrevet 27. september 2021 #10 Skrevet 27. september 2021 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Huff ja, skulle virkelig ønske at jeg turte å ta den vaksinen altså, men man blir ekstra påpasselig når det ikke bare er ens eget liv man må ta hensyn til. Skulle gjerne sett noe statistikk på akkurat dette, men uansett hvor bra det måtte se ut, er det vanskelig å føle seg helt trygg siden langtidsvirkninger på foster (eller voksne mennesker for den del) ikke er dokumentert ennå. Men livet hadde jo helt klart vært litt lettere om jeg bare tok den vaksina. Håper ikke det blir noe problem å få sykmelding eventuelt, men jeg kjenner jo på at det frister lite når jeg allerede har vært borte en uke. Anonymkode: 6ed26...00c Jeg skjønner godt at du er redd, men husk at det samme egentlig gjelder det å få covid. Vi kjenner ikke langtidsvirkningene for mor og foster, og anbefalingene kommer fordi covid har vist seg mer problematisk for gravide enn andre. Jeg har hatt covid i svangerskapet, og er ikke i tvil om at det har gjort det mye tøffere. Etter noen måneder er jeg fremdeles tom for krefter, sliter enda mer med fysisk aktivitet enn jeg vanligvis ville gjort, har ikke luktesans (noen vil jo si at det er en fordel!), og hadde noen grusomme dager da selve sykdommen stod på. I tillegg er helsevesenet veldig åpne på at de ikke vet noe særlig om hva jeg kan forvente videre, hverken for meg selv eller fosteret. Jeg skal ikke fortelle deg hva du burde gjøre, men for _meg_ er det en trygghet i to ting. Den ene er at mange gravide er vaksinert nå, og man har foreløpig ikke funnet noe som tyder på at det bør frarådes på kort sikt, den andre er at det er såpass mange gravide som er vaksinert nå, at det vil bli brukt masse ressurser på å løse eventuelle problemer som måtte dukke opp i ettertid. Vaksinen kjenner man virkningen og innholdet i, og i mitt (kanskje naive) hode gjør det at det muligens er enklere å finne tiltak og behandling som kan treffe ettervirkningene av vaksinen enn det er å finne tiltak som treffer ettervirkningen av sykdommen, for det har jo vist seg vanskelig. Jeg sier ikke at du skal ta vaksine, men tenk på at mange av motargumentene mot vaksine også er argumenter for å gjøre det man kan for å unngå covid. Å ikke kjenne virkningen for fosteret, å ikke vite hva som skjer på sikt, å ikke vite om det man sliter med kan behandles etc. Vaksinen har ekspertene ganske god kontroll på, men ikke viruset. Rådet mitt er ikke å ta vaksinen, men å reise til legen og ta en skikkelig prat om bekymringene dine og høre hva legen anbefaler, særlig om du har en god stund igjen i svangerskapet. Foreløpig har jeg IKKE tatt den selv, bare for å ha sagt det, men det er fordi jeg fremdeles er i «karantenetiden» etter gjennomgått covid. Jo mer vi åpner, jo større blir risikoen for covid også blant oss som lever veldig forsiktig. Anonymkode: 2a402...2c1 2
AnonymBruker Skrevet 27. september 2021 #11 Skrevet 27. september 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Du må selvfølgelig ringe legekontoret og forklare at du trenger sykemelding fordi du har bihulebetennelse. Så må du sikkert gå og ta en covidtest som må være negativ før du får legetime, og så får du isåfall tilbakedatert sykemeldingen så fremt du ringer legekontoret i morgen tidlig. Så bare ring dem og så får du beskjed om hva du skal gjøre og trenger ikke bekymre deg. Anonymkode: 2fc61...e59 Gjelder dette fortsatt etter gjenåpningen, altså? Har ikke klart å finne noe oppdatert og spesifikk info om det. Det hadde forsåvidt vært best med telefon- eller videokonsultasjon uansett. AnonymBruker skrev (15 minutter siden): Jeg skjønner godt at du er redd, men husk at det samme egentlig gjelder det å få covid. Vi kjenner ikke langtidsvirkningene for mor og foster, og anbefalingene kommer fordi covid har vist seg mer problematisk for gravide enn andre. Jeg har hatt covid i svangerskapet, og er ikke i tvil om at det har gjort det mye tøffere. Etter noen måneder er jeg fremdeles tom for krefter, sliter enda mer med fysisk aktivitet enn jeg vanligvis ville gjort, har ikke luktesans (noen vil jo si at det er en fordel!), og hadde noen grusomme dager da selve sykdommen stod på. I tillegg er helsevesenet veldig åpne på at de ikke vet noe særlig om hva jeg kan forvente videre, hverken for meg selv eller fosteret. Jeg skal ikke fortelle deg hva du burde gjøre, men for _meg_ er det en trygghet i to ting. Den ene er at mange gravide er vaksinert nå, og man har foreløpig ikke funnet noe som tyder på at det bør frarådes på kort sikt, den andre er at det er såpass mange gravide som er vaksinert nå, at det vil bli brukt masse ressurser på å løse eventuelle problemer som måtte dukke opp i ettertid. Vaksinen kjenner man virkningen og innholdet i, og i mitt (kanskje naive) hode gjør det at det muligens er enklere å finne tiltak og behandling som kan treffe ettervirkningene av vaksinen enn det er å finne tiltak som treffer ettervirkningen av sykdommen, for det har jo vist seg vanskelig. Jeg sier ikke at du skal ta vaksine, men tenk på at mange av motargumentene mot vaksine også er argumenter for å gjøre det man kan for å unngå covid. Å ikke kjenne virkningen for fosteret, å ikke vite hva som skjer på sikt, å ikke vite om det man sliter med kan behandles etc. Vaksinen har ekspertene ganske god kontroll på, men ikke viruset. Rådet mitt er ikke å ta vaksinen, men å reise til legen og ta en skikkelig prat om bekymringene dine og høre hva legen anbefaler, særlig om du har en god stund igjen i svangerskapet. Foreløpig har jeg IKKE tatt den selv, bare for å ha sagt det, men det er fordi jeg fremdeles er i «karantenetiden» etter gjennomgått covid. Jo mer vi åpner, jo større blir risikoen for covid også blant oss som lever veldig forsiktig. Anonymkode: 2a402...2c1 Takk for klokt innspill! Så håper jeg på det beste for både deg og den lille i magen. Dette var ikke det mest ideelle tidspunktet å bli gravid på, altså. Jeg er 15 uker på vei nå, så har bare så vidt bikket over i andre trimester. Kjenner til flere gravide som har latt seg vaksinere etter klar anbefaling fra jordmor/lege, så det er jo en liten trygghet i det også. Jeg har bestilt time hos fastlegen for å prate om bekymringene mine og få innspill fra den kanten også, men hun hadde ikke ledig time før 18. oktober, så det blir litt lang ventetid hvor jeg bare må møte opp på jobb, være forsiktig og håpe på det beste i mellomtiden. Anonymkode: 6ed26...00c
AnonymBruker Skrevet 27. september 2021 #12 Skrevet 27. september 2021 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Ble du sykmeldt fordi du ikke er vaksinert Nei pga hyperemesis og øvrige svangerskapsplager. Anonymkode: 230c6...f88
AnonymBruker Skrevet 27. september 2021 #13 Skrevet 27. september 2021 Jeg måtte teste for covid da jeg skulle til legen pga bihulebetennelse. Hvorfor tar du ikke bare en test? Jeg hadde gjort det for å være på den sikre siden. Mannen din kan fremdeles ha fått med seg dritt hjem uten at det slår ut på en test nå. Anonymkode: 5dcee...d3b 3
AnonymBruker Skrevet 27. september 2021 #14 Skrevet 27. september 2021 Du kan uansett ikke gå på jobb med luftveissymptomer uten negativ test. Prøv å få sykemelding. Anonymkode: d8dc0...41f
AnonymBruker Skrevet 27. september 2021 #15 Skrevet 27. september 2021 AnonymBruker skrev (33 minutter siden): Jeg måtte teste for covid da jeg skulle til legen pga bihulebetennelse. Hvorfor tar du ikke bare en test? Jeg hadde gjort det for å være på den sikre siden. Mannen din kan fremdeles ha fått med seg dritt hjem uten at det slår ut på en test nå. Anonymkode: 5dcee...d3b Det blir telefonkonsultasjon med legen senere, så slipper det Hadde jo selvsagt tatt en test om jeg måtte, men den situasjonen har jeg ikke vært i ennå. Jeg spurte egentlig mest fordi jeg er usikker på de nye reglene nå etter gjenåpningen. Samboeren min er fullvaksinert, så sannsynligheten for det er jo ikke den største, selv om det alltid er en viss sjans. Kanellens skrev (32 minutter siden): Du nevner ikke mannen din hvordan går det med han? Han har nok smittet meg med det han hadde forrige uke, men er nå frisk som en fisk. Han er fullvaksinert og testet negativt på covid. AnonymBruker skrev (29 minutter siden): Du kan uansett ikke gå på jobb med luftveissymptomer uten negativ test. Prøv å få sykemelding. Anonymkode: d8dc0...41f Ja, holder på å ordne det nå Anonymkode: 6ed26...00c
Anbefalte innlegg