BbC Skrevet 26. september 2021 #1 Skrevet 26. september 2021 Har endel spm,da jeg ikke vet helt hvor jeg skal henvende meg (Ønsker å være litt forberedt på evt spørsmål jeg bør stille i samtalen med adm.dir) Har jobbet i en bedrift i 9 år,"på gulvet",trives godt,er nå spurt om å være avd. leder. Hva bør jeg vite om det å være leder før jeg sier ja,plikter og evt rettigheter? Hva bør jeg kunne "be om" i lønnsøkning? Tjener nå 180 kr timen+tillegg på helg. Vil ha alt fra 5-10 ansatte under meg i begynnelsen, blir sannsynligvis "kun" 5/6 faste mot neste sommer og i framtida. Har Er det innafor å bli leder når man har så lite ledererfaring som meg? (forstår såklart også at alle en gang må være leder for første gang på et eller annet tidspunkt)😅 Mener kanskje jeg kan mange av oppgavene og har vært godt over delvis ansvarlig for disse de siste årene,så har sånn sett kompetansen til disse i hvertfall. Men aldri vært formelt ledern og hatt det formelle ansvaret🙈 Hvordan går jeg over fra å være kollega til leder på best mulig måte for de andre på jobben? Skal sies at de siste ansettelsene allerede henvender seg til meg mer en sjefen,men ikke alle de som har vært der lengre. Er så mye mer jeg lurer på egentlig,men føler meg blank nå når jeg først spørr.. men generelt,om noen har tips,råd,erfaringer,svar? På forhånd takk 😁
AnonymBruker Skrevet 26. september 2021 #2 Skrevet 26. september 2021 Personlig syns jeg det er en uting når folk blir ledere med personalansvar uten formell kompetanse. Syns også det er en uting å dra folk fra gulvet over i lederstillinger, fordi det etter min erfaring aldri er veldig vellykket. Du kommer til å ha med deg vennskap, uvennskap, forutinntatte holdninger og mye annet som gjør at du aldri vil bli en nøytral leder, og det vil alltid påvirke de beslutningene du tar. Det du bør i alle fall være forberedt på at det å være leder er en ensom posisjon, du er ikke lenger en av de på gulvet, du er ett hakk opp. Du vil ikke inkluderes i gjengen på samme måte som før, og bør også holde en viss distanse. Vedrørende lønn så kan du sjekke hva andre i tilsvarende stillinger får, evt kontakte fagforeningen for hjelp. Anonymkode: a5fb0...da3 4
AnonymBruker Skrevet 26. september 2021 #3 Skrevet 26. september 2021 Enig. Du bør ta deg noen studiepoeng innen ledelse og lovverk. Be om å få dette dekket av arb.giver.. Anonymkode: da01d...874 2
AnonymBruker Skrevet 26. september 2021 #4 Skrevet 26. september 2021 Jeg er uenig i de som mener du trenger noe spesiell utdanning. Du er blitt spurt om å være leder, og har derfor sikkert de egenskapene som trengs. Kunne du tenke deg mer formell kompetanse, er det en ide å spørre arbeidsplassen om å få noe tid til utdanning/kurs, samtidig som du starter som leder? Har du vennskap og nære bånd med de andre ansatte, vær forberedt på at det blir annerledes. Du må holde litt distanse og behandle alle likt som leder. Lønn: jeg ville sjekket hva andre i tilsvarende lederjobb tjener. Ikke noe vist å spørre folk som er ukjent med din bransje om det. Lykke til! Anonymkode: e92ac...f63 9
BbC Skrevet 26. september 2021 Forfatter #5 Skrevet 26. september 2021 Jeg er ikke venner eller uvenner med noen av mine kollegaer (vi jobber aldri sammen,kun 1 person på hvert skift),har aldri møtt noen av de på fritida (bortsett fra julebord/grillfest i regi av jobb) Har altså ikke noen form for relasjon uttafor arbeidsplassen med noen av de, så det anser jeg ikke som veldig problematisk☺️ Er en arbeidsplass med relativt stor gjennomtrekk,så handler nok mye om det. Kunne absolutt vært aktuelt å høre om noen form for utdanning/kurs for å øke evt kompetanse ifht lederskap,skal høre med øverste hold👍🏻 ifht lønn,skal sjekke med fagforeningen jeg da,for kjenner ingen andre i samme bransje jeg kan spørre😅 1
AnonymBruker Skrevet 27. september 2021 #6 Skrevet 27. september 2021 BbC skrev (10 timer siden): Jeg er ikke venner eller uvenner med noen av mine kollegaer (vi jobber aldri sammen,kun 1 person på hvert skift),har aldri møtt noen av de på fritida (bortsett fra julebord/grillfest i regi av jobb) Har altså ikke noen form for relasjon uttafor arbeidsplassen med noen av de, så det anser jeg ikke som veldig problematisk☺️ Er en arbeidsplass med relativt stor gjennomtrekk,så handler nok mye om det. Kunne absolutt vært aktuelt å høre om noen form for utdanning/kurs for å øke evt kompetanse ifht lederskap,skal høre med øverste hold👍🏻 ifht lønn,skal sjekke med fagforeningen jeg da,for kjenner ingen andre i samme bransje jeg kan spørre😅 Umulig å hjelpe deg med så lite info å gå på. Hva slags bransje er det snakk om? Kreves det noe form for kvalifikasjoner for å jobbe på «gulvet» slik du har gjort til nå? Hvor gammel er du? Er du organisert? Siden du skal snakke med adm dir så regner jeg med at det er et mindre selskap, hvor mange ansatte ca? Skal du ha det formelle personalansvaret og alt det medfører? Til info så er 180kr timen svært lite, det tilsvarer ca 350.000 i året. Mine førsteårsstudenter tjener vesentlig mer så her må du opp mange hakk. Hilsen leder Anonymkode: ca8a1...3a6
BbC Skrevet 27. september 2021 Forfatter #7 Skrevet 27. september 2021 AnonymBruker skrev (18 minutter siden): Umulig å hjelpe deg med så lite info å gå på. Hva slags bransje er det snakk om? Kreves det noe form for kvalifikasjoner for å jobbe på «gulvet» slik du har gjort til nå? Hvor gammel er du? Er du organisert? Siden du skal snakke med adm dir så regner jeg med at det er et mindre selskap, hvor mange ansatte ca? Skal du ha det formelle personalansvaret og alt det medfører? Til info så er 180kr timen svært lite, det tilsvarer ca 350.000 i året. Mine førsteårsstudenter tjener vesentlig mer så her må du opp mange hakk. Hilsen leder Anonymkode: ca8a1...3a6 Tusen takk for svar og spm. Jobber som bingovert. Krever ingen kvalifikasjoner for å jobbe "på gulvet"☺️ Er 38 år,er organisert. Bedriften har omtrent 105/110 ansatte. 5/6 på hver avdeling. Er usikker hva som menes med "formelt personalansvar"(om det finnes andre roller med personalansvar enn det formelle?🙈) men har ansvar for ansettelse og oppfølging av personalet på min avdeling i hvertfall. Er klar over at 180 kr i timen ikke er mye,men er en jobb helt uten utdanning/kompetane,så lønna er "helt innafor" ifht arbeider på gulvet mener jeg. Men er også derfor jeg ønsker en økning når ansvaret blir større og annerledes nå framover,for blir ikke verdt det for min del uten. 1
AnonymBruker Skrevet 27. september 2021 #8 Skrevet 27. september 2021 BbC skrev (10 timer siden): Tusen takk for svar og spm. Jobber som bingovert. Krever ingen kvalifikasjoner for å jobbe "på gulvet"☺️ Er 38 år,er organisert. Bedriften har omtrent 105/110 ansatte. 5/6 på hver avdeling. Er usikker hva som menes med "formelt personalansvar"(om det finnes andre roller med personalansvar enn det formelle?🙈) men har ansvar for ansettelse og oppfølging av personalet på min avdeling i hvertfall. Er klar over at 180 kr i timen ikke er mye,men er en jobb helt uten utdanning/kompetane,så lønna er "helt innafor" ifht arbeider på gulvet mener jeg. Men er også derfor jeg ønsker en økning når ansvaret blir større og annerledes nå framover,for blir ikke verdt det for min del uten. Er overrasket over at dere har en så stor bedrift som driver med bingo. Uansett, jeg tenker at dersom du skal ha det formelle personalansvaret er det innafor å be om en ganske høy lønnsøkning. Med formelt personalansvar er det du som følger opp dine ansatte, ansetter nye, tar personalsamtaler, lager bemanningsplaner og vaktlister, tar den kjipe samtalen og gir oppsigelse dersom det blir nødvendig. Det er også du som skal se dine ansatte, motivere de, rose de og få de til å utvikle sitt potensiale. Du skal sørge for de har nødvendige kurs, materiale og den kunnskap som kreves for å utføre jobben. Jeg regner med du har fått tilbud om stillingen som leder fordi du har god fagkunnskap om jobben som gjøres. Men for å kunne bli en god leder kreves det litt mer. I ditt vedkommende ville jeg startet med å be om et lederkurs. Du må også sette deg inn i alt regelverk som berører din bransje og dine ansatte. Når du går fra gulvet til å bli sjef er det mange fallgruver. Enkelte kolleger kan bli misunnelige, dersom du er godt likt eller ingen andre ønsker å være leder kan det gå smertefritt. Det viktigste er at man opptrer mer profesjonelt, man kan ikke komme med kommentarer om andre ansatte som man kanskje kan gjøre med kolleger osv. Anonymkode: 5d8b9...fad 1
AnonymBruker Skrevet 27. september 2021 #9 Skrevet 27. september 2021 23 hours ago, AnonymBruker said: Jeg er uenig i de som mener du trenger noe spesiell utdanning. Du er blitt spurt om å være leder, og har derfor sikkert de egenskapene som trengs. Kunne du tenke deg mer formell kompetanse, er det en ide å spørre arbeidsplassen om å få noe tid til utdanning/kurs, samtidig som du starter som leder? Har du vennskap og nære bånd med de andre ansatte, vær forberedt på at det blir annerledes. Du må holde litt distanse og behandle alle likt som leder. Lønn: jeg ville sjekket hva andre i tilsvarende lederjobb tjener. Ikke noe vist å spørre folk som er ukjent med din bransje om det. Lykke til! Anonymkode: e92ac...f63 Selvfølgelig trenger man kompetanse på lederskap hvis man skal være leder. Anonymkode: c68b9...19e
BbC Skrevet 28. september 2021 Forfatter #10 Skrevet 28. september 2021 AnonymBruker skrev (16 timer siden): Er overrasket over at dere har en så stor bedrift som driver med bingo. Uansett, jeg tenker at dersom du skal ha det formelle personalansvaret er det innafor å be om en ganske høy lønnsøkning. Med formelt personalansvar er det du som følger opp dine ansatte, ansetter nye, tar personalsamtaler, lager bemanningsplaner og vaktlister, tar den kjipe samtalen og gir oppsigelse dersom det blir nødvendig. Det er også du som skal se dine ansatte, motivere de, rose de og få de til å utvikle sitt potensiale. Du skal sørge for de har nødvendige kurs, materiale og den kunnskap som kreves for å utføre jobben. Jeg regner med du har fått tilbud om stillingen som leder fordi du har god fagkunnskap om jobben som gjøres. Men for å kunne bli en god leder kreves det litt mer. I ditt vedkommende ville jeg startet med å be om et lederkurs. Du må også sette deg inn i alt regelverk som berører din bransje og dine ansatte. Når du går fra gulvet til å bli sjef er det mange fallgruver. Enkelte kolleger kan bli misunnelige, dersom du er godt likt eller ingen andre ønsker å være leder kan det gå smertefritt. Det viktigste er at man opptrer mer profesjonelt, man kan ikke komme med kommentarer om andre ansatte som man kanskje kan gjøre med kolleger osv. Anonymkode: 5d8b9...fad Takk for gode svar. Er en av de største bingoentreprenørene i landet,men veit ikke hvor stort folk tror bingo er. Har 22 haller i bedriften,så blir litt ansatte da☺️ Skal høre med ledelsen om kurs helt klart,både for de andre ansatte sin skyld og min egen sinnsro. Syns dette med lover og regler er vanskeligst,prøver å lese meg opp,men noen ting jeg bare ikke forstår helt😅
AnonymBruker Skrevet 28. september 2021 #11 Skrevet 28. september 2021 BbC skrev (3 minutter siden): Takk for gode svar. Er en av de største bingoentreprenørene i landet,men veit ikke hvor stort folk tror bingo er. Har 22 haller i bedriften,så blir litt ansatte da☺️ Skal høre med ledelsen om kurs helt klart,både for de andre ansatte sin skyld og min egen sinnsro. Syns dette med lover og regler er vanskeligst,prøver å lese meg opp,men noen ting jeg bare ikke forstår helt😅 Jeg jobber på bingo selv, ikke under samme entreprenør som deg, men det blir jo mye av det samme uansett. Hos oss har ledere fastlønn, vet du om de vanligvis har timelønn hos dere? Skal du jobbe som vanlig ansatt også, eller er det kun ved eventuell sykdom? Hadde jeg vært deg ville jeg tatt kontakt med en av de andre avdelingslederne og hørt litt hvordan de gjør det. De aller fleste avdelingslederne i bingohaller har vel vært vanlige ansatte, så det er neppe noe hinder. Bruk det til din fordel, du vet jo garantert mye om hva som fungerer og ikke fungerer hos dere. Anonymkode: 9ef49...862
BbC Skrevet 28. september 2021 Forfatter #12 Skrevet 28. september 2021 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Jeg jobber på bingo selv, ikke under samme entreprenør som deg, men det blir jo mye av det samme uansett. Hos oss har ledere fastlønn, vet du om de vanligvis har timelønn hos dere? Skal du jobbe som vanlig ansatt også, eller er det kun ved eventuell sykdom? Hadde jeg vært deg ville jeg tatt kontakt med en av de andre avdelingslederne og hørt litt hvordan de gjør det. De aller fleste avdelingslederne i bingohaller har vel vært vanlige ansatte, så det er neppe noe hinder. Bruk det til din fordel, du vet jo garantert mye om hva som fungerer og ikke fungerer hos dere. Anonymkode: 9ef49...862 Mener det var noe fastlønn tidligere,men får litt følelsen av at det er gått bort i fra. Svar er litt vage for øyeblikket uansett hvor jeg spørr,så derfor jeg blir såpass usikker også😅 Skal være vanlig ansatt ved siden av,blir vel bare litt mindre "på gulvet" enn tidligere☺️ Mulig jeg sender ut en fellesmail til andre avd.ledere og hører litt om ditt og datt,kanskje enkleste og beste måten å få svar på mest mulig.. Som du sier,jeg vet mye om hvordan og hva som fungerer,så sånn sett er jeg ganske trygg på oppgaven.. Men så er det hva jeg evt ikke veit/kan som plager meg😂
AnonymBruker Skrevet 28. september 2021 #13 Skrevet 28. september 2021 BbC skrev (1 time siden): Mener det var noe fastlønn tidligere,men får litt følelsen av at det er gått bort i fra. Svar er litt vage for øyeblikket uansett hvor jeg spørr,så derfor jeg blir såpass usikker også😅 Skal være vanlig ansatt ved siden av,blir vel bare litt mindre "på gulvet" enn tidligere☺️ Mulig jeg sender ut en fellesmail til andre avd.ledere og hører litt om ditt og datt,kanskje enkleste og beste måten å få svar på mest mulig.. Som du sier,jeg vet mye om hvordan og hva som fungerer,så sånn sett er jeg ganske trygg på oppgaven.. Men så er det hva jeg evt ikke veit/kan som plager meg😂 Det ville jeg gjort, for de bør jo vite svaret på det meste. Regner med du kommer inn i det ganske kjapt, og det er jo heldigvis mange andre som vet svar, det er alltid en trygghet. Gratulerer med ny jobb - og lykke til! 🌸 Anonymkode: 9ef49...862
Knoot Skrevet 28. september 2021 #14 Skrevet 28. september 2021 Har hatt ledere som har vært det i 9 år og ikke vet hva IA avtalen er engang (helsevesenet). Det er så j.... håpløst og kommunen stiller INGEN j... krav til det heller. Ta kurs, få deg en form for kompetanseheving innenfor ledelse, det vil du selv føle er bra og det vil også de ansatte gjøre.
AnonymBruker Skrevet 28. september 2021 #15 Skrevet 28. september 2021 AnonymBruker skrev (På 26.9.2021 den 22.08): Personlig syns jeg det er en uting når folk blir ledere med personalansvar uten formell kompetanse. Syns også det er en uting å dra folk fra gulvet over i lederstillinger, fordi det etter min erfaring aldri er veldig vellykket. Du kommer til å ha med deg vennskap, uvennskap, forutinntatte holdninger og mye annet som gjør at du aldri vil bli en nøytral leder, og det vil alltid påvirke de beslutningene du tar. Det du bør i alle fall være forberedt på at det å være leder er en ensom posisjon, du er ikke lenger en av de på gulvet, du er ett hakk opp. Du vil ikke inkluderes i gjengen på samme måte som før, og bør også holde en viss distanse. Vedrørende lønn så kan du sjekke hva andre i tilsvarende stillinger får, evt kontakte fagforeningen for hjelp. Anonymkode: a5fb0...da3 Kunne ikke vært mer enig! Anonymkode: bfc2d...53f 1
AnonymBruker Skrevet 29. september 2021 #16 Skrevet 29. september 2021 BbC skrev (På 27.9.2021 den 10.26): Tusen takk for svar og spm. Jobber som bingovert. Krever ingen kvalifikasjoner for å jobbe "på gulvet"☺️ Er 38 år,er organisert. Bedriften har omtrent 105/110 ansatte. 5/6 på hver avdeling. Er usikker hva som menes med "formelt personalansvar"(om det finnes andre roller med personalansvar enn det formelle?🙈) men har ansvar for ansettelse og oppfølging av personalet på min avdeling i hvertfall. Er klar over at 180 kr i timen ikke er mye,men er en jobb helt uten utdanning/kompetane,så lønna er "helt innafor" ifht arbeider på gulvet mener jeg. Men er også derfor jeg ønsker en økning når ansvaret blir større og annerledes nå framover,for blir ikke verdt det for min del uten. Formelt personalansvar: Du er innmeldt som personalleder hos NAV og Altinn. Alt av sykemeldinger og sykeoppfølging havner hos deg. Anonymkode: ca8a1...3a6 3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå