Gå til innhold

Saksøke barnevernet og skolen for henholdsvis forsinket omsorgsovertakelse og mobbing? Noen som har vært gjennom det?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Dere som enten har

1. Saksøkt barnevernet for manglende eller forsinket omsorgsovertakelse 

eller

2. Saksøkt en skole for mobbing.

Eller begge deler.

Hvordan har dere gått frem? Jeg er veldig usikker på om jeg skal ta kampene eller ikke. Jeg har begynt med å hente ut papirer fra barnevernet og sendt brev til skolen angående mobbingen, men ikke gjort noe særlig mer.

Det er ikke erstatningssummen som er viktig, men det å få anerkjennelse for at det har skjedd feil. Og ikke minst gi en tilbakemelding slik at det kan bli bedre vilkår for kommende barn.

Noen som har vært gjennom dette som vet noe om prosessene? Hvem kontakter man og hvordan er prosessen? Tar man kontakt med advokat og tar det derifra? Hvor begynner man? Barnevernet har sagt at jeg kan få et møte med dem. Begynner jeg der, evt..?

Så mye spørsmål her.. Hører gjerne andres erfaringer omkring disse to prosessene.

Anonymkode: 51fa4...0a3

Videoannonse
Annonse
Skrevet

I fare for at jeg blir hengt ut her... 

hvis du ikke er ute etter en sum eller at kommunen skal endre seg, mener jeg personlig at man ja bør si ifra - men ikke saksøke. 

pengene kommunen bruker på søksmål går direkteutover budsjetter og midlene de har til å hjelpe barn som går på skolen nå og barn i barnevernet. desto flere som saksøker kommunen jo mindre penger har de til rådighet. ved å saksøke risikerer du dermed at slike ting kan skje på nytt. 

så med mindre man har masse regninger og høy gjeld grunnet det man mener kommunen har utsatt en for, mener jeg at man bør tenke seg om før saksøking.

Anonymkode: 038f1...bf1

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

I fare for at jeg blir hengt ut her... 

hvis du ikke er ute etter en sum eller at kommunen skal endre seg, mener jeg personlig at man ja bør si ifra - men ikke saksøke. 

pengene kommunen bruker på søksmål går direkteutover budsjetter og midlene de har til å hjelpe barn som går på skolen nå og barn i barnevernet. desto flere som saksøker kommunen jo mindre penger har de til rådighet. ved å saksøke risikerer du dermed at slike ting kan skje på nytt. 

så med mindre man har masse regninger og høy gjeld grunnet det man mener kommunen har utsatt en for, mener jeg at man bør tenke seg om før saksøking.

Anonymkode: 038f1...bf1

Takk for fint svar. Ingen grunn til å halshugge deg. :) 

Det er ingen penger som kan bøte opp for de smertene og skadene jeg har blitt påført. Det jeg egentlig ønsker er å stå opp for meg selv, kjenne at jeg har gjort det jeg kan, samt at jeg ønsker å hjelpe slik at andre barn får bedre hjelp av skolen og barnevernet ved behov.

Jeg ønsker ikke å frata kommunen noen midler. Jeg vil bare si ifra slik at de kan ta bedre vurderinger med nye barn. Barnevernet er det litt verre med, tenker jeg. Det er en hel etat bak. De fleste i saken min har gått av, og det er jo forskjellige ansatte på hver sak. Så det er ikke sikkert at det vil føre til bedre hjelp for et annet barn, når det barnets situasjon blir vurdert av nye ansatte. De vil jo ta sine vurderinger, helt uavhengig av hva andre har vurdert i andre saker tidligere. Jeg vet ikke, ønsket om at en oppmerksomhet skulle gjort at de ble mer bevisst, kanskje. 

Skolen er det kanskje lettere med. De har jo ikke gjort noen ting. Det er nok et problem der at de ikke tar tak i ting. Så derfor har jeg sendt et brev. Jeg vil egentlig bare ha beklagelse og at de bekrefter at de skal ta mer tak i nye mobbesaker. Da har jeg på en måte fylt ansvaret mitt og kan ikke gjøre så mye mer.

Jeg vil egentlig ikke ha penger. Jeg vil bare stå opp for meg selv og hjelpe nye barn.

ts

Anonymkode: 51fa4...0a3

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...