Gå til innhold

Synes du det er irriterende at noen bruker fot istedenfor meter og Fahrenheit istedenfor Celsius?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg synes det.

Anonymkode: 8674b...54f

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei, men jeg er ikke kjent med de benevnelsene, så jeg vil ikke forstå hva de mener. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Jeg synes det.

De er fra USA.

Anonymkode: 047c2...b56

Skrevet

Har bodd i UsA og det irriterte meg at jeg aldri klarte å koble om til Fahrenheit og Tommer selv om jeg prøvde (måtte slå opp hele tiden), så har forståelse for at det er vanskelig å lære seg celcius, cm og meter.  

Kunne se på temperaturen om det var varmt eller kaldt. Var det over 90 Fahrenheit så var det varmt ute… Var det under 78 Fahrenheit føltes det kaldt ut i bassenget. 

Anonymkode: 348c6...75e

Skrevet

Mannen sier ofte fot når det er snakk om meter.Båter omtales i fot, ikke i meter, f.eks.

Anonymkode: f83fa...9ab

Skrevet

Det er jo så utrolig tungvint. Jobber på verft og er midlertidig omplassert til annen avdeling hvor folk av og til ber meg gi dem en halvtomms skralle med overgang fra halvtomms til trekvarttomms, eller noe sånt. Så kommer noen etterpå og skal ha en 1 1/2 tomms gjengetapp. Utrolig tungvint å sette seg inni når man ikke har vært noe særlig borti de tommene fra før. Jeg klarer liksom ikke å visualisere en tomme på samme måte som en centimeter.

Anonymkode: c3292...2eb

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Det er jo så utrolig tungvint. Jobber på verft og er midlertidig omplassert til annen avdeling hvor folk av og til ber meg gi dem en halvtomms skralle med overgang fra halvtomms til trekvarttomms, eller noe sånt. Så kommer noen etterpå og skal ha en 1 1/2 tomms gjengetapp. Utrolig tungvint å sette seg inni når man ikke har vært noe særlig borti de tommene fra før. Jeg klarer liksom ikke å visualisere en tomme på samme måte som en centimeter.

Nå er det jo i tommer man omtaler skrallesokler da. 1/4", 3/8", 1/2", 3/4", 1" ...

Disse kommer vi neppe til å oppleve at vil bli omtalt i  millimeter. 

• Liker 1
Skrevet (endret)

Nei, jeg synes ikke det er irriterende, fordi de har som regel ikke noe med meg å gjøre. Leser det eller ser det på tv kanskje, og vil jeg vite det i cm eller meter, får jeg da bare slå det opp. Men det er som regel bare på tv-programmer at det nevnes. Uansett vet jeg hva en tomme er (2,54) og en fot (30) og en yard (90 cm). Det er Fahrenheit jeg ikke klarer å gjøre om ca i hodet.

Har lite å gjøre med Fahrenheit og tommer og fot i hverdagen.

Endret av Million
Skrevet
PetterKanin skrev (2 timer siden):

Nå er det jo i tommer man omtaler skrallesokler da. 1/4", 3/8", 1/2", 3/4", 1" ...

Disse kommer vi neppe til å oppleve at vil bli omtalt i  millimeter. 

Vet det, og det er noe dritt. Det er så mye i skipsindustrien som måles i tommer at man kan bli helt kvalm. Det metriske systemet er jo mye mer logisk.

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Jeg synes det.

Et enkelt google søk forteller en hva det er i celsius, meter eller liknende. Så nei, greier fint å finne ut av det.

Anonymkode: 05182...cf2

• Liker 1
Skrevet
Gjenferdet skrev (10 timer siden):

Nei, men jeg er ikke kjent med de benevnelsene, så jeg vil ikke forstå hva de mener. 

Og det er ikke irriterende å ikke forstå hva folk mener skjønner jeg... 😂

Anonymkode: c98a8...c31

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Vet det, og det er noe dritt. Det er så mye i skipsindustrien som måles i tommer at man kan bli helt kvalm. Det metriske systemet er jo mye mer logisk.

USA har beholdt det gamle Imperial System fra den gang Storbritannia styrte mye av verden.

Årsaken til at de ikke bytter det ut, er to:

1. Det blir vanvittig dyrt for hele det amerikanske næringslivet å skulle bytte ut alle sine måleenheter - i alle slags instrumenter og maskiner.

2. USA er et så stort land, at det upraktiske ved at handelspartnere bruker Metric System ikke er så stort da hjemmemarkedet er så stort. I kraft av USAs markedsmakt kan de tvinge andre lands produsenter til å ta hensyn til deres sære enheter.

I tillegg er amerikanere ganske arrogante da.

Anonymkode: 047c2...b56

Skrevet

Anonymkode: 39634...e46

Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Utvilsomt. Det er ikke rart anerikanerne ofte mangler andre kunnskaper når de må bruke all kapasiteten på tommesystemet.

Skrevet
19 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg synes det.

Enig med du

Anonymkode: 6d49b...0c8

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...