lille pille Skrevet 26. september 2021 #1 Skrevet 26. september 2021 Jeg kommer fra en bygd og har mange bekjente som jobber som bonde. Jeg blir helt sjokkert over det som skjer i denne bransjen. Eksempler: prisen på kunstgjødsel har økt med 40% i år. Prisen på kraftfôr skal øke. Strømmen er rekorddyr. Og priser på maskiner og utstyr har steget med 50% siste 8 år. En kubonde jeg kjenner må ut med ca 140 000 ekstra i år pga strøm og kunstgjødsel. Han regner med han vil sitte igjen med en årslønn på ca 300 000 kr i år selv om han driver en relativt stor gård. Jeg vet også om et par stykker med store robotfjøs, som har full jobb ved siden av gården for å ha en gjennomsnittsinntekt. Disse har 10-12 millioner i gjeld og jobber seg i hjel for å få det til å gå rundt. Det er et rart system hvor man er sensitiv for kostnadsøkninger, men som bonde har man selv ikke muligheten til å øke prisen for varen man selger. Når kunstgjødsel og kraftfôr blir mye dyrere, er det jo naturlig at prisen for melk og kjøtt i butikken også øker - slik ville det blitt i alle bransjer. Man har sagt at de som driver stort og investerer skal tjene på dette, og dette er fremtiden. Men når du må sette deg 10-15 millioner i gjeld for å skape din egen arbeidsplass og man kun sitter igjen med 450k i året (med avdragsfrihet på lånet), så sier det seg selv at det ikke går. 8
Bie-damen Skrevet 26. september 2021 #2 Skrevet 26. september 2021 Det legges ned små og middels store bruk hver dag. Den gode og trygge norske maten finnes snart ikke mer, og landskapet gror igjen til det ugjenkjennelige. Globalistene og kapitalistene får det som de vil.. 8
Gjest Sitronmelisse Skrevet 26. september 2021 #3 Skrevet 26. september 2021 Jeg forstår det slik at det er staten som setter prisen bonden kan selge produktene sine for? Fordi det er ønskelig med forutsigbarhet for grossistleddet ? (med mindre det er direkte gårdsutsalg). Forutsigbarheten for bonden er det derimot verre med.