lille pille Skrevet 26. september 2021 #1 Skrevet 26. september 2021 Jeg kommer fra en bygd og har mange bekjente som jobber som bonde. Jeg blir helt sjokkert over det som skjer i denne bransjen. Eksempler: prisen på kunstgjødsel har økt med 40% i år. Prisen på kraftfôr skal øke. Strømmen er rekorddyr. Og priser på maskiner og utstyr har steget med 50% siste 8 år. En kubonde jeg kjenner må ut med ca 140 000 ekstra i år pga strøm og kunstgjødsel. Han regner med han vil sitte igjen med en årslønn på ca 300 000 kr i år selv om han driver en relativt stor gård. Jeg vet også om et par stykker med store robotfjøs, som har full jobb ved siden av gården for å ha en gjennomsnittsinntekt. Disse har 10-12 millioner i gjeld og jobber seg i hjel for å få det til å gå rundt. Det er et rart system hvor man er sensitiv for kostnadsøkninger, men som bonde har man selv ikke muligheten til å øke prisen for varen man selger. Når kunstgjødsel og kraftfôr blir mye dyrere, er det jo naturlig at prisen for melk og kjøtt i butikken også øker - slik ville det blitt i alle bransjer. Man har sagt at de som driver stort og investerer skal tjene på dette, og dette er fremtiden. Men når du må sette deg 10-15 millioner i gjeld for å skape din egen arbeidsplass og man kun sitter igjen med 450k i året (med avdragsfrihet på lånet), så sier det seg selv at det ikke går. 8
Bie-damen Skrevet 26. september 2021 #2 Skrevet 26. september 2021 Det legges ned små og middels store bruk hver dag. Den gode og trygge norske maten finnes snart ikke mer, og landskapet gror igjen til det ugjenkjennelige. Globalistene og kapitalistene får det som de vil.. 8
Gjest Sitronmelisse Skrevet 26. september 2021 #3 Skrevet 26. september 2021 Jeg forstår det slik at det er staten som setter prisen bonden kan selge produktene sine for? Fordi det er ønskelig med forutsigbarhet for grossistleddet ? (med mindre det er direkte gårdsutsalg). Forutsigbarheten for bonden er det derimot verre med.
CAPS LOCK Skrevet 26. september 2021 #4 Skrevet 26. september 2021 Bie-damen skrev (4 timer siden): Det legges ned små og middels store bruk hver dag. Små gårder slås sammen med andre gårder slik at det blir færre bønder, men arealet som dyrkes er like stort, og produksjonen er like høy. Altså rasjonaliseres jordbruket.
lille pille Skrevet 27. september 2021 Forfatter #5 Skrevet 27. september 2021 Sitronmelisse skrev (9 timer siden): Jeg forstår det slik at det er staten som setter prisen bonden kan selge produktene sine for? Fordi det er ønskelig med forutsigbarhet for grossistleddet ? (med mindre det er direkte gårdsutsalg). Forutsigbarheten for bonden er det derimot verre med. Ja, det er staten som bestemmer. Jeg vet ikke helt hvorfor det er sånn og hvorfor man ikke kan prisjustere flere ganger pr år? Det fremstår som et gammeldags system. Jeg tenker det er fornuftig å regulere matproduksjonen, men systemet burde være mer smidig.
Kågebruker Skrevet 27. september 2021 #6 Skrevet 27. september 2021 (endret) Bie-damen skrev (12 timer siden): Det legges ned små og middels store bruk hver dag. Den gode og trygge norske maten finnes snart ikke mer, og landskapet gror igjen til det ugjenkjennelige. Globalistene og kapitalistene får det som de vil.. Og de store stygge globalistene😢 Endret 27. september 2021 av Kågebruker
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå