Gå til innhold

Mistet jobben FØR jeg ble gravid.. Foreldrepenger?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei. Nå er jeg ganske så fortvilet!! Nettopp funnet ut at jeg er gravid, men hadde siste uke på jobb for nesten to måneder siden. Har fått meg en liten deltidsjobb nå, men det er ikke nok til å leve av i en eventuell permisjonstid...

Jeg vet ikke om jeg i det hele tatt kan beholde dette barnet, og det er så ufattelig vondt, fordi jeg mer enn gjerne hadde tatt det imot med åpne armer, var bare situasjonen annerledes..

Noen som har noen tips, eller som kan noe om dette? Finnes det noen sjanse for at de kan regne med min tidligere inntekt hos nav?

Anonymkode: f08ee...e49

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei. Du har rett på engangsstønad da, og det hjelper jo litt. 

Anonymkode: 00d57...a92

• Liker 1
Skrevet

Du må ha hatt inntekt 6 av de siste 10mnd. Har du sjekket kalkulatoren på Nav for hva du kan få utbetalt basert på lønna di nå?

Er det noen mulighet for å jobbe ekstra på deltidsjobben? Eller søke andre jobber?

Anonymkode: 6b882...6f4

• Liker 1
Skrevet

Et alternativ er å la mannen ta en større del av permisjonen og så finner du en fulltidsstilling etter fødselen.

Anonymkode: 33f79...cb4

• Liker 3
Skrevet

Dersom du får dagpenger teller disse med i beregningsgrunnlaget for foreldrepenger.

Anonymkode: 21f50...e0d

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hei. Nå er jeg ganske så fortvilet!! Nettopp funnet ut at jeg er gravid, men hadde siste uke på jobb for nesten to måneder siden. Har fått meg en liten deltidsjobb nå, men det er ikke nok til å leve av i en eventuell permisjonstid...

Jeg vet ikke om jeg i det hele tatt kan beholde dette barnet, og det er så ufattelig vondt, fordi jeg mer enn gjerne hadde tatt det imot med åpne armer, var bare situasjonen annerledes..

Noen som har noen tips, eller som kan noe om dette? Finnes det noen sjanse for at de kan regne med min tidligere inntekt hos nav?

Får du dagpenger? I såfall får du foreldrepenger av det. 

Anonymkode: e1621...e10

Skrevet

Screenshot_20210926-200435_Samsung Internet.jpg

Skrevet
2 hours ago, AnonymBruker said:

Har du sjekket om du har krav på dagpenger?

Anonymkode: 2654b...cbf

Skrevet

Nei, jeg får ikke aap, så vidt jeg vet. Jeg takket ja til en sluttpakke grunnet nedbemanning (hadde blitt sagt opp uansett), så jeg har jo i prinsippet sagt opp selv... Men det lønte seg utvilsomt økonomisk å takke ja til sluttpakke.

Skrevet

Har du snakket med NAV?

Anonymkode: 0d9b5...7ff

Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Nei, jeg får ikke aap, så vidt jeg vet. Jeg takket ja til en sluttpakke grunnet nedbemanning (hadde blitt sagt opp uansett), så jeg har jo i prinsippet sagt opp selv... Men det lønte seg utvilsomt økonomisk å takke ja til sluttpakke.

AAP er noe helt annet enn dagpenger. Får du ikke dagpenger som arbeidssøkende?

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

AAP er noe helt annet enn dagpenger. Får du ikke dagpenger som arbeidssøkende?

Jeg aner ikke om jeg har rett på det. Jeg sa opp og takket ja til sluttpakke (følte meg noe presset). Men likefullt har jeg jo sagt opp jobben min....

Skrevet

Når du sier opp selv får du dagpenger først etter 16 uker, mener jeg. Men dobbeltsjekk akkurat tidspunktet. 

Anonymkode: ab083...4a7

• Liker 1
Skrevet

For å ha krav på dagpenger må du ha tjent minst 1,5 G siste 12 mnd før skatt- tilsvarende 159600. Du må videre være reell arbeidssøker. Og du må ha fått redusert arbeidstiden din med minst 50%. Så er det nok en ventetid for deg pga du har sagt opp og fått sluttpakke. Hadde ringt NAV og fått info om hvordan du søke. Foreldrepenger beregnes ut fra inntekt siste 10 mnd før du går ut i permisjon pg NAV tar de 6 mnd med best inntekt som grunnlag for beregning. Mest sannsynlig kan derfor sluttpakken regnes med i inntekt også og heve summen du får. Ta kontakt med NAV og få hjelp til å søke om dagpenger er ikke noe å vente med. Det ordner seg er i samme situasjon selv. Mottar dagpenger og går foreldrepenger beregnet ut fra det. 

• Liker 5
Skrevet

Ta kontakt med NAV. Be om et møte. Og få skikkelige svar.

Anonymkode: d0af9...d1f

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Hva ligger i sluttpakken?  En haug med penger "i hånda" som engangsutbetaling, eller penger utbetalt månedlig over en lengre periode?

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (52 minutter siden):

For å ha krav på dagpenger må du ha tjent minst 1,5 G siste 12 mnd før skatt- tilsvarende 159600. Du må videre være reell arbeidssøker. Og du må ha fått redusert arbeidstiden din med minst 50%. Så er det nok en ventetid for deg pga du har sagt opp og fått sluttpakke. Hadde ringt NAV og fått info om hvordan du søke. Foreldrepenger beregnes ut fra inntekt siste 10 mnd før du går ut i permisjon pg NAV tar de 6 mnd med best inntekt som grunnlag for beregning. Mest sannsynlig kan derfor sluttpakken regnes med i inntekt også og heve summen du får. Ta kontakt med NAV og få hjelp til å søke om dagpenger er ikke noe å vente med. Det ordner seg er i samme situasjon selv. Mottar dagpenger og går foreldrepenger beregnet ut fra det. 

Dette er gamle regler. Foreldrepenger regnes ut fra de tre siste månedene før du går ut i permisjon eller før du søker. Dvs. skal du ut i permisjon i mai regnes permisjon ut fra gjennomsnittsinntekten fra februar, mars og april. Du kan imidlertid be om endret beregningsmetode om lønnen har endret seg vesentlig. Jeg fikk beregnet på bakgrunn av inntekten de tre siste årene, for jeg hadde gått ned i inntekt grunnet studier det siste året. 

Anonymkode: d2494...4bc

Skrevet
AnonymBruker skrev (51 minutter siden):

Dette er gamle regler. Foreldrepenger regnes ut fra de tre siste månedene før du går ut i permisjon eller før du søker. Dvs. skal du ut i permisjon i mai regnes permisjon ut fra gjennomsnittsinntekten fra februar, mars og april. Du kan imidlertid be om endret beregningsmetode om lønnen har endret seg vesentlig. Jeg fikk beregnet på bakgrunn av inntekten de tre siste årene, for jeg hadde gått ned i inntekt grunnet studier det siste året. 

Anonymkode: d2494...4bc

Det er ikke gamle regler har snakket med NAV flere ganger og de har bekreftet at jeg får beste 6 av siste 10 mnd fordi det gir best utslag 

Screenshot_20210927-125348_Samsung Internet.jpg

Skrevet

Tredje ledd: beste 6 mnd av siste 10 

Screenshot_20210927-130049_Samsung Internet.jpg

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...