AnonymBruker Skrevet 26. september 2021 #1 Skrevet 26. september 2021 Regner med det ikke er alle som er like glade for gjenåpningen av samfunnet om de blir tilbakekalt på kontoret, mens andre kanskje gleder seg til å kunne komme tilbake og se igjen kollegene sine. Hvordan blir det hvor dere jobber? Vil du eventuelt kikke etter jobb en annen plass om du ikke får fortsette med hjemmekontor? Har inntrykk av at de fleste vil tilby i hvert fall noe grad av hjemmekontor, men vet også noen firma hvor ledelsen ønsker alle tilbake fast på kontor hele uken. Anonymkode: 7c9da...0bf 1
AnonymBruker Skrevet 26. september 2021 #2 Skrevet 26. september 2021 Ja jeg vil fortsette med hjemmekontor, maks innom kontoret 1-2 ganger i uka. Og ja jeg kommer til å finne ny jobb hvis jeg blir tvunget på kontoret igjen hver dag Anonymkode: 9b161...d04 12
AnonymBruker Skrevet 26. september 2021 #3 Skrevet 26. september 2021 Jeg jobber i staten og vi kan inngå avtale om 2 dager hjemmekontor i uken. Jeg har ikke hatt hjemmekontor på noen måneder og ønsker heller ikke å ha det. Anonymkode: 8171c...d08
AnonymBruker Skrevet 26. september 2021 #4 Skrevet 26. september 2021 Det ser ut som vi får fortsette med hjemmekontor. Jeg har snakket med den sjefen min om hjemmekontor og hun er enig at vi bør fortsette med hjemmekontor. Håper daglig leder ikke endrer på dette da. Dessuten blir det mye styr hvis alle skal levere all PC-utstyr tilbake på jobb, vi har ikke plass til å lagre ekstra utstyr. I tillegg har jeg nettopp kjøpt ny kontorpult, ville vært bortkastet penger hvis jeg måtte levere PC-utstyr tilbake på jobb. Jeg må være på kontoret 1-2 ganger i uka pga nye arbeidsoppgaver 🥵 Føler at jeg er mer stressa når jeg må på kontoret pga mindre søvn osv. I tillegg fryser jeg på jobb fordi temperaturen er styrt av menn som går med t-skjorte inne om vinter 😒 Anonymkode: ff05c...2f9 5
AnonymBruker Skrevet 26. september 2021 #5 Skrevet 26. september 2021 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Ja jeg vil fortsette med hjemmekontor, maks innom kontoret 1-2 ganger i uka. Og ja jeg kommer til å finne ny jobb hvis jeg blir tvunget på kontoret igjen hver dag Anonymkode: 9b161...d04 Vil ikke engang 1-2 ganger i uken, kommer også til å finne meg annen jobb om de skal dra meg ned for ingenting. Jobben min krever ikke at jeg sitter i grupper. Særlig nå på vinteren har jeg ingen lyst å dra i drittvær ned og bruke 2timer av dagen på å gjøre meg klar/reise, når jobben jeg gjør blir gjort bedre og raskere hjemme. Anonymkode: 6c730...7a5 4
Søgni Skrevet 26. september 2021 #6 Skrevet 26. september 2021 (endret) Det vi ser, er at mer utstrakt bruk av hjemmekontor gir en del gevinster. Både når det gjelder hva hver enkelt foretrekker, og mtp. sykefravær. Samtidig ser vi at bildet er, og må være, mer sammensatt enn hva den enkelte foretrekker for sin egen del. Dette syns jeg uansett har vært en svakhet ved debatt om hjemmekontor helt siden mars 2020. Det vises stadig til høyere eller stabile produksjonstall fra de som foretrekker hjemmekontor, og det har også enkelte hos oss gjort. Samtidig ser vi at det finnes en blindsone, og dette gjelder oppgaver som ikke tilhører hver enkelt, men fellesskapet, som er vanskelige å telle, og som det liksom automatisk antas at de som har hjemmekontor kan slippe fordi de ikke er fysisk til stede. Derfor har vi kommet fram til at dersom mer hjemmekontor skal bli normen, så må vi ha en slags orden på det, slik at arbeidsbelastning hva gjelder fellesoppgaver, blir noenlunde lik. Dette handler om organisering, rett og slett. Endret 26. september 2021 av Søgni 6
AnonymBruker Skrevet 26. september 2021 #8 Skrevet 26. september 2021 De gir oss friheten til å velge selv. Men alle bør innom kontoret 1-2 dager i uka, gitt samhandlingen og relasjonen i vår jobb. Om dette ikke skjer av seg selv kan det bli utfordrende med tanke på å sette retningslinjer og begrense fritt valg. Anonymkode: 3ae4b...1ba 1
AnonymBruker Skrevet 26. september 2021 #9 Skrevet 26. september 2021 Vi får ikke, kontrollerende sjefer. Anonymkode: 5f6f6...8d0 2
AnonymBruker Skrevet 26. september 2021 #10 Skrevet 26. september 2021 Foreløpig får vi ikke, men fagforeningene prøver å ordne så vi i hvert fall kan ha et par dager i uka på hjemmekontor. Det letter logistikken på hjemmebane veldig, så jeg håper de finner en løsning. Anonymkode: 7777b...b4c 1
AnonymBruker Skrevet 26. september 2021 #11 Skrevet 26. september 2021 Vi får vite det til uka, og jeg er spent. I prinsippet har de gått inn for mer fleksibel hverdag, men vi får se hvordan det blir i virkeligheten. Jeg tror i hvert fall de har sett fordelene, så 100% tilbake til kontoret blir det forhåpentligvis ikke. Vi har dessuten åpent kontorlandskap, og det vil jo bli en ganske umulig situasjon fremover med forkjølelser og influensa i omløp i tillegg til covid. Anonymkode: e2b87...dc2 3
AnonymBruker Skrevet 26. september 2021 #12 Skrevet 26. september 2021 I utgangspunktet maksimalt 10 dager i måneden, men jeg har fått unntak frem til foreldrepermisjonen starter. Er straks 30 uker og har sittet på hjemmekontor i halvannet år. Var ikke aktuelt å slite seg ut de siste sju ukene med halvannen time pendling hver vei, og sjefen min var heldigvis enig. Anonymkode: 3cdb7...55f 2
AnonymBruker Skrevet 26. september 2021 #13 Skrevet 26. september 2021 Det blir en hybridløsning hos oss, som skal være fleksibel, men nok ikke sånn at det er helt fritt valg sånn at noen kan komme hver dag og andre bare kan gå helt i hi. Blir vel 2-3 på kontoret og 2-3 hjemme. Fornøyd med det! Jeg har tenkt å finne meg en ny jobb snart da, og merker at det er viktig for meg med en hybridløsning. Vet ikke om jeg klarer fem dager på kontoret noensinne igjen jeg! Og jeg liker å gå på kontoret også altså, er en sosial person og har savnet kolleger, men superfint med en blanding. Anonymkode: 1c51a...022 3
AnonymBruker Skrevet 26. september 2021 #14 Skrevet 26. september 2021 Jeg jobber i kommunen, og de har ikke gitt noen klare retningslinjer enda. Ser for meg at de kanskje går for 1-2 dager i uka. Jeg håper faktisk det ikke blir mer, for man mister mye fellesskap og kontakt med kollegaer man ikke samarbeider direkte med. Dessuten har jeg vært mye alene på jobb det siste halvåret, for meg har det vært viktig å komme ut av leiligheten, spesielt en fredag hvis jeg ikke har så mye planer. Men det har vært helt tomt på jobb på fredager, og det har vært litt stusselig. 😕 Anonymkode: cafb8...522
AnonymBruker Skrevet 26. september 2021 #15 Skrevet 26. september 2021 Ja, for det meste. Må nok innom kontoret en gang i måneden da sjefen vil at vi skal treffes en gang i blant. Vi bruker uansett morgenmøter og andre møter for å være «sosiale» og holde hverandre oppdatert. Jeg sparer minst en time om dagen og slipper stresset med å ikke rekke barnehagen med hjemmekontor. Anonymkode: 0ddfd...dad 1
AnonymBruker Skrevet 26. september 2021 #16 Skrevet 26. september 2021 Ja vi må ha det, vi har fått mindre kontorer for at bedriften skal spare penger. De satser på at mange vil jobbe hjemmefra. For meg akkurat nå kan jeg vel gjøre som jeg vil da sjefen min sitter i et annet land og ikke aner hva jeg driver med til daglig... så lenge jeg leverer det jeg skal kunne jeg vel jobbet fra hvor som helst 😄 Anonymkode: 354b0...404 1
Antiviruset Skrevet 26. september 2021 #17 Skrevet 26. september 2021 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Ja, for det meste. Må nok innom kontoret en gang i måneden da sjefen vil at vi skal treffes en gang i blant. Vi bruker uansett morgenmøter og andre møter for å være «sosiale» og holde hverandre oppdatert. Jeg sparer minst en time om dagen og slipper stresset med å ikke rekke barnehagen med hjemmekontor. Anonymkode: 0ddfd...dad Etter et og et halvt år med hjemmekontor og man har sett at dette fungerer veldig godt for mange, vil nok mange arbeidsgivere slite med å få de beste og mest kvalifiserte om de ikke tilbyr dette på en eller annen måte. Hjemmekontor noen dager i uken er helt perfekt, men det å holde seg oppdatert faglig sammen med kollegaer er også viktig. Teams fungerer veldig godt til korte møter, men når man har lengre og større møter med mange avklaringer og diskusjoner fungerer det å treffes mye bedre. Så ja hjemmekontor vil nok fortsette innenfor gitte rammer. Trodde aldri at dette skulle fungere så bra, og hadde aldri prøvd det før Covid kom. Det har fungert 100% og jeg leverer akkurat det samme i denne perioden som da jeg var innom kontorlandskapet. Det betinger at man har en god "arbeidsplass" hjemme med rett utstyr og ikke sitter på stuebordet. 6
Gjest Hvemsomhelst Skrevet 26. september 2021 #18 Skrevet 26. september 2021 Vi har det veldig fleksibelt og alle liker å veksle litt på det. Det går også helt greit å samle alle om det blir behov. Akkurat nå trives mange med fortsatt hjemmekontor, spesielt fordi vi jobber i landskap.
AnonymBruker Skrevet 26. september 2021 #19 Skrevet 26. september 2021 Vet ikke hva de bestemmer, men ønsker meg 100% hjemmekontor. Sparer 3 timer reisetid, mye mer effektiv, slipper forstyrrelser (åpent landskap), kan jobbe når jeg er syk - drar ikke å møter andre når jeg hoster og må snyte meg 20 ganger i timen. Om det ikke blir hjemmekontor her og innom max 2 ganger i måneden så bytter jeg jobb. Anonymkode: 4c877...98d 3
AnonymBruker Skrevet 27. september 2021 #20 Skrevet 27. september 2021 Vi kan ha 60% hjemmekontor og 40% fysisk på jobb. Anonymkode: 87693...0d1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå