Gå til innhold

Er covid-19 farligere enn influensa, for friske under 50 år?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg finner ikke noe om det. 

- Er covid-19 farligere enn influensa, for friske under 50 år? 

- Hvor farlig er Covid-19, for friske under 50 år? 

Statistisk sett

• Liker 5
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Her er det bare lov å si at corona er farligere regner jeg med🙂

• Liker 13
Skrevet

Jeg prøvde å Google på corona dødsfall først og fant en oversikt på alder og kjønn fra fhi.no sine sider oppdatert for to dager siden.
Legg merke til at de skriver corona-assosierte dødsfall og at de skriver at det kan være vanskelig å skille på om folk døde av eller med corona …

D1929936-A643-4D66-BF06-5DBC05146A62.jpeg

• Liker 7
Skrevet
Justlooking skrev (5 timer siden):

Jeg prøvde å Google på corona dødsfall først og fant en oversikt på alder og kjønn fra fhi.no sine sider oppdatert for to dager siden.
Legg merke til at de skriver corona-assosierte dødsfall og at de skriver at det kan være vanskelig å skille på om folk døde av eller med corona …

D1929936-A643-4D66-BF06-5DBC05146A62.jpeg

I følge FHI så har 89 % av alle disse tilfellene du viser her sykdom fra hjerte, lunge eller demens på dødsattesten:

https://www.fhi.no/hn/helseregistre-og-registre/dodsarsaksregisteret/forelopige-tall-for-covid-19-assosierte-dodsfall-i-dodsarsaksregisteret/

Jeg vil tro det er en stor sjanse for at de 11 % uten kroniske sykdommer er med svekket helse i gruppen over 50 år og ikke under 50 år? 🤷🏻‍♀️

«For de fleste covid-19-assosierte dødsfall, er det registrert kroniske sykdommer på dødsmeldingen. Det er kun 26 (11 prosent) dødsfall der det ikke er rapportert kronisk sykdom samtidig med covid-19-sykdom. Dette behøver ikke å bety at avdøde ikke hadde andre sykdommer, men legen har i så fall vurdert at de ikke har bidratt til dødsfallet.»

• Liker 2
Skrevet

Ikke hvis du er vaksinert.

Uten vaksinasjon er det noe mer sjans for alvorlig forløp av covid 19, enn influensa men prosentvis er sjansen veldig liten for friske voksne under 50 år.

Covid 19 er Som flest andre sykdommer. Alvorlig sykdom og evt død rammer mest de eldre. Bak de eldre kommer folk i alle alders grupper med underliggende sykdommer, men også her er eldre mer representert enn de yngre.

Uansett takket være vaksinering så er det er fåtall som blir Alvorlig syke nå vs antall som blir smittet, så sjansen for at man stryker med er mikroskopisk.. 

• Liker 4
Skrevet (endret)

Jeg tror nok mer det handler om forløpet og alvorlighetsgraden dersom man først blir kraftig angrepet av Covid-19. Det er langt færre under 50 år som blir alvorlig syke av Corona, vaksinerte eller ei. Men om en først blir alvorlig syk tror jeg sykdomsforløpet fort oppleves mye verre enn vanlig influensa og det samtidig er større sjanse for sykehusinnleggelse og behov for pustehjelp.

Døende pasienter beskriver det som ‘å dø langsomt av drukning’. Grusom skildring av sykdomsopplevelsen. Vi finner sjeldent like dramatiske beskrivelser blant folk med kraftig influensa.

Endret av Jullen
  • Liker 5
Skrevet

Det er en ting hvor mange yngre som dør. De fleste reddes fra det. En annen ting er de mange som har alvorlige langtidsvirkninger. Jeg kjenner flere som sliter med dette, under 50 alle sammen. Vi snakker først og fremst om problemer med hukommelse og konsentrasjon, utmattethet og hodepine. Noen også med lunge/pusteproblemer. I lang tid, vi vet enda ikke om de noen gang blir friske. 

• Liker 7
Skrevet

Finnes det noe statistikk på det dere hevder her? 

Jeg har ikke funnet noe om forskjell på sannsynlighet for alvorlig forløp.

• Liker 2
Skrevet

Nei. De fleste merker nesten ingenting 

• Liker 5
  • 3 uker senere...
Skrevet

Jeg har ikke merket noe i ettertid. Kun utslitt de første 3 ukene etter at jeg var friskmeldt. Samboeren min, som jeg smittet,  har heller ikke merket noe i ettertid. En kollega av meg hadde hodepine hver dag i mange måneder etter sykdom. Tror det er veldig individuelt, gitt.

• Opprett ny...