AnonymBruker Skrevet 26. september 2021 #1 Skrevet 26. september 2021 Føler jeg burde få litt innspill på det her før jeg bestemmer meg for hva som blir beste fremgangsmåte for meg. Akkurat nå skylder jeg 15 000 i til kredittkort (to ulike kort) og jeg funderer litt på hva som kan være beste fremgangsmåte for å betale dette ned. Om jeg strammer absolutt alle kluter til så kan jeg klare å betale det ned på 3 mnd, men det som uroer meg med den fremgangsmåten er at jeg da ikke har noe igjen til uforutsette hendelser, diverse sparemål, bygge opp buffer igjen osv. På en annen side så vil jeg være ferdig med den raskt. Eller er det bedre å spre det utover et par ekstra måneder og betale det ned litt saktere? Å skylde penger, et beløp jeg syns er høyt, stresser meg og jeg vil jo gjerne ha det bort fortest mulig. Samtidig så er jeg redd for at om jeg gjør det på denne måten så havner jeg i den fellen igjen, at jeg betaler alt jeg makter men så må jeg bruke det igjen fordi jeg er blakk frem til neste lønning. Jeg har hatt en runde med kredittgjeld før, tok to år å betale ned men jeg klarte det. Så det føles som et nederlag at jeg er her igjen. For å gjøre en lang historie kort: livssituasjonen min endret seg i sommer så jeg måtte tømme bufferen jeg hadde spart opp og bruke kreditt på resten. Derav de 15 000 jeg nå skylder. Anonymkode: 6ad4d...13f
AnonymBruker Skrevet 26. september 2021 #2 Skrevet 26. september 2021 15.000kr er jo ikke krise. Skjønner du stresser med å bli kvitt det. Jeg har akkurat nå 115.000kr. Drittgjeld. Betaler ca. 12.000kr pr mnd for å bli kvitt det raskest mulig. Anonymkode: 07edd...c5a 1
AnonymBruker Skrevet 26. september 2021 #3 Skrevet 26. september 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Føler jeg burde få litt innspill på det her før jeg bestemmer meg for hva som blir beste fremgangsmåte for meg. Akkurat nå skylder jeg 15 000 i til kredittkort (to ulike kort) og jeg funderer litt på hva som kan være beste fremgangsmåte for å betale dette ned. Om jeg strammer absolutt alle kluter til så kan jeg klare å betale det ned på 3 mnd, men det som uroer meg med den fremgangsmåten er at jeg da ikke har noe igjen til uforutsette hendelser, diverse sparemål, bygge opp buffer igjen osv. På en annen side så vil jeg være ferdig med den raskt. Eller er det bedre å spre det utover et par ekstra måneder og betale det ned litt saktere? Å skylde penger, et beløp jeg syns er høyt, stresser meg og jeg vil jo gjerne ha det bort fortest mulig. Samtidig så er jeg redd for at om jeg gjør det på denne måten så havner jeg i den fellen igjen, at jeg betaler alt jeg makter men så må jeg bruke det igjen fordi jeg er blakk frem til neste lønning. Jeg har hatt en runde med kredittgjeld før, tok to år å betale ned men jeg klarte det. Så det føles som et nederlag at jeg er her igjen. For å gjøre en lang historie kort: livssituasjonen min endret seg i sommer så jeg måtte tømme bufferen jeg hadde spart opp og bruke kreditt på resten. Derav de 15 000 jeg nå skylder. Anonymkode: 6ad4d...13f Kreditt lån er jo dyre og vokser fort. Så sjekk ut om noe kan selges. Så går det ikke så hardt på økonomien. Om du bare får inn 5000kr, så har du nedbetalt 1/3 av lånet Anonymkode: 975ea...655 1
Juniper Skrevet 26. september 2021 #4 Skrevet 26. september 2021 Du har trolig kredittkortgjeld fordi du ikke har buffer. Hvis det er det som har satt deg i denne situasjonen må du gjøre to ting samtidig. Både bygge opp en nødbuffer, og betale ned gjeld. Jeg vil anbefale deg å spare 500,- i måneden i buffersparing inntil videre. Siden 15.000 er en stor sum for deg vil du kun etter noen måneder ha en effektiv liten buffer. Buffer er kun for kriser, ikke for «har lyst på». Videre bør du betale minimums avbetaling for begge kredittkortene. Deretter bør du sette alt oveeskytende inn på kortet som du skylder minst på, fram til det er nedbetalt. Når det er nedbetalt avslutter du kortet og bruker det du har betalt inn på lillekortet inn på det store. Dette kalles snøballmetoden. Du kan gjerne google det. Du kommer deg sikkert ut av denne gjelden. Problemet ditt er at du må unngå at du havner i suppa og får deg kredittkortgjeld igjen! 1
AnonymBruker Skrevet 26. september 2021 #5 Skrevet 26. september 2021 AnonymBruker skrev (20 minutter siden): 15.000kr er jo ikke krise. Skjønner du stresser med å bli kvitt det. Jeg har akkurat nå 115.000kr. Drittgjeld. Betaler ca. 12.000kr pr mnd for å bli kvitt det raskest mulig. Anonymkode: 07edd...c5a Oi, hehe nei da er jo ikke 15 000 krise. Men jeg har litt skrekken etter forrige gang. Anonymkode: 6ad4d...13f
AnonymBruker Skrevet 26. september 2021 #6 Skrevet 26. september 2021 AnonymBruker skrev (16 minutter siden): Kreditt lån er jo dyre og vokser fort. Så sjekk ut om noe kan selges. Så går det ikke så hardt på økonomien. Om du bare får inn 5000kr, så har du nedbetalt 1/3 av lånet Anonymkode: 975ea...655 Det var lurt! Skal sjekke hva jeg har som kan selges takk! Anonymkode: 6ad4d...13f
AnonymBruker Skrevet 26. september 2021 #7 Skrevet 26. september 2021 Juniper skrev (1 minutt siden): Du har trolig kredittkortgjeld fordi du ikke har buffer. Hvis det er det som har satt deg i denne situasjonen må du gjøre to ting samtidig. Både bygge opp en nødbuffer, og betale ned gjeld. Jeg vil anbefale deg å spare 500,- i måneden i buffersparing inntil videre. Siden 15.000 er en stor sum for deg vil du kun etter noen måneder ha en effektiv liten buffer. Buffer er kun for kriser, ikke for «har lyst på». Videre bør du betale minimums avbetaling for begge kredittkortene. Deretter bør du sette alt oveeskytende inn på kortet som du skylder minst på, fram til det er nedbetalt. Når det er nedbetalt avslutter du kortet og bruker det du har betalt inn på lillekortet inn på det store. Dette kalles snøballmetoden. Du kan gjerne google det. Du kommer deg sikkert ut av denne gjelden. Problemet ditt er at du må unngå at du havner i suppa og får deg kredittkortgjeld igjen! Jeg hadde buffer, men pga. en endring i livssituasjonen måtte bufferen ryke for å dekke depositum og utgifter i forbindelse med det. De 15 000 med kredittkort kom fordi bufferen min ikke var stor nok til å dekke den omveltningen. Skal sjekke ut snøballmetoden, takk for tipset. Ja, jeg kommer meg nok ut, jeg trengte litt innspill på hva som kanskje var lurest å gjøre i denne situasjonen Anonymkode: 6ad4d...13f
AnonymBruker Skrevet 26. september 2021 #8 Skrevet 26. september 2021 Forventet litt mer i gjeld her når jeg trykket meg inn her, men uansett. 1. Har du boliglån? I så fall hør med banken om du kan legge det inn i boliglånet. 2. Har du noen som kan kausjonere for deg eller stille som sikkerhet med bolig? I så fall kan du få refinansiert denne gjelden til boliglånsrente. Vet ikke hvor aktuelt det er når gjelden er så lav som kr 15 000, men jeg gjorde dette med et litt større lån. 3. Søk om refinansering på usikret gjeld. Selv her kan du få kraftig redusert renten (og dermed betale ned raskere selve gjelden). Jeg gikk selv fra 12 til 7 % på et usikret lån jeg har og det utgjør en del. Tok det beste tilbudet jeg fikk og viste det til banken jeg hadde lånet hos. Fikk matchet renten. Hørte så med de som hadde det beste tilbudet om de kunne forbedre. Det gjorde de. Frem og tilbake slik noen ganger til jeg var på 7 %. Et siste alternativ er jo rett og slett å høre med slektninger om de kan låne deg pengene og så betaler du heller tilbake de. Da slipper du rentekostnaden. Anonymkode: 28f77...874 1
AnonymBruker Skrevet 26. september 2021 #9 Skrevet 26. september 2021 Betal ned så mye du kan. Kredittkortet er bufferen din om du får uforutsette utgifter, så må du lære av dette å få deg en større buffer. Anonymkode: a081e...8e7 1
AnonymBruker Skrevet 26. september 2021 #10 Skrevet 26. september 2021 Samboeren min har 150000 i kredittkortgjeld. Her er det tatt pant i alt han eier og lønnstrekk. Nå har jeg kommet over det største sjokket. 15000 er ikke så mye. Men hvorfor havne i den situasjonen i d hele tatt? Jeg har aldri brukt kredittkort. Man bruker ikke mer penger enn man har, så slipper man sånt. Anonymkode: 3fbf3...82d
ajarRun Skrevet 26. september 2021 #11 Skrevet 26. september 2021 Juniper skrev (23 minutter siden): Du har trolig kredittkortgjeld fordi du ikke har buffer. Hvis det er det som har satt deg i denne situasjonen må du gjøre to ting samtidig. Både bygge opp en nødbuffer, og betale ned gjeld. Jeg vil anbefale deg å spare 500,- i måneden i buffersparing inntil videre. Siden 15.000 er en stor sum for deg vil du kun etter noen måneder ha en effektiv liten buffer. Buffer er kun for kriser, ikke for «har lyst på». Videre bør du betale minimums avbetaling for begge kredittkortene. Deretter bør du sette alt oveeskytende inn på kortet som du skylder minst på, fram til det er nedbetalt. Når det er nedbetalt avslutter du kortet og bruker det du har betalt inn på lillekortet inn på det store. Dette kalles snøballmetoden. Du kan gjerne google det. Du kommer deg sikkert ut av denne gjelden. Problemet ditt er at du må unngå at du havner i suppa og får deg kredittkortgjeld igjen! Dette er idiotisk. Ville du anbefalt noen å ta 500 kroner ut av minibanken med kredittkort for å "spare"? Å spare lånte penger med 25% rente er helt bak mål. 1
AnonymBruker Skrevet 26. september 2021 #12 Skrevet 26. september 2021 Kr. 15 000,- i kredittkortgjeld er ingen stor krise hvis du har en gjennomsnittlig inntekt. Hvis du ikke klarer å betale ned alt på en måned vil det selvsagt koste deg renter, men det blir ikke all verden med så lite gjeld. Viktig at du bygger deg opp en buffer igjen. Anonymkode: f1404...eaf
AnonymBruker Skrevet 26. september 2021 #13 Skrevet 26. september 2021 Spørs litt på livsstilen din og hvor mange potensielle utgifter du kan få i løpet av 3 måneder. Jeg var i samme situasjon for noen år siden, og valgte da å gunne på og bli kvitt lånet så raskt som mulig uten å sette av penger imens. Men jeg hadde på det tidspunktet verken bil eller barn og leide hos min samboer der leieavtalen var at vedlikehold som f.eks. en gåen vaskemaskin skulle dekkes av han. Så det var jo ganske begrenset hvor mye uforutsett som kunne dukke opp. Du kan jo også regne på hva lånet vil koste deg i renter etter hvor mange måneder du ønsker å forsinke nedbetalingen med. Kanskje er det vel så greit å bruke første tre måneder på å betale ned lånet og neste tre måneder på å sette opp en buffer på 15 000? Uansett hva du velger så kan du glede deg til den dagen du faktisk kommer deg litt ovenpå igjen. Jeg har aldri brukt kredittkort igjen, og føler meg veldig fri 😄 Anonymkode: 22463...93b 1
Juniper Skrevet 26. september 2021 #14 Skrevet 26. september 2021 ajarRun skrev (9 minutter siden): Dette er idiotisk. Ville du anbefalt noen å ta 500 kroner ut av minibanken med kredittkort for å "spare"? Å spare lånte penger med 25% rente er helt bak mål. Pengeproblemer handler oftest ikke om matte, men om psykologi. Hvis matte alene hadde løst det, så ville ingen hatt pengeproblemer. Å spare 500,- pr måned kan forsinke TS en måned i tilbakebetalingen. En måned er lite! Problemet er å endre holdningene som ga pengeproblemene. Holdninger der hvor kredittkort var en ok løsning. Hvis man ikke har en tilgjengelig buffer, så vil TS gripe til kredittkort neste gang noe skjer. For det er veldig enkelt! Forskning viser at når vi betaler med kontanter aktiveres et «smertesenter» i hjernen. Det gjør litt vondt å se de pengene forsvinne ut av lommeboka. Betaler vi med debetkort kjenner vi det i mye mindre grad. Og betaler man med kredittkort, så får vi ikke et utslag! Det kjennes ut som om vi bruker monopolpenger! Derfor er det livsfarlig for folk som ikke har stålkontroll på kredittkortbruk å hakredittkort som buffer! Det handler ikke om matte.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå