Gå til innhold

Innvandrere som reiser hjem på ferie, hvilke grunnlag har de for opphold i Norge? Noen som vet?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Forstår at man savner hjemlandet og familien der, men ble sittende å lure på hva som er årsaken til at de i utgangspunktet har fått opphold i Norge når de ikke har problemer med å oppholde seg i hjemlandet? Dette er ikke en hat-tråd, bare ren nysgjerrighet på hvordan systemet fungerer? Noen som har peiling?

Anonymkode: 1dc3c...e1e

• Liker 21
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jobb? Utdanning? Familiegjenforening? 

Mange forskjellige grunner.

Kjenner forresten mange innvandrere som ALDRI reiser til hjemlandet. 

Anonymkode: 7b027...80b

• Liker 21
Skrevet

Naboen min har innvandret fra Frankrike. Hun er på ferie i hjemlandet flere ganger i året. Et par ganger har vi reist sammen.

Hun utvandret fra Frankrike pga hun traff en norsk mann.

Anonymkode: 09e70...999

• Liker 38
Skrevet

Tror du må lese deg opp på begrepet innvandrere. 

• Liker 41
Skrevet

Om du selv hadde flyttet til et annet land, ville du aldri ønske å komme tilbake og besøke f.eks venner og familie?

Det er ikke sånn at alle innvandrere har problemer med å oppholde seg i sitt fødeland. Altså, det finnes mange nordmenn som har utvandret og fått opphold i andre land, men det er nok ikke mange av dem som er flyktninger eller asylsøkere. 

Anonymkode: 0a734...dfa

• Liker 17
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Forstår at man savner hjemlandet og familien der, men ble sittende å lure på hva som er årsaken til at de i utgangspunktet har fått opphold i Norge når de ikke har problemer med å oppholde seg i hjemlandet? Dette er ikke en hat-tråd, bare ren nysgjerrighet på hvordan systemet fungerer? Noen som har peiling?

Som innvandrer fra Sverige er det null stress å dra hjem en tur….

Anonymkode: a77e1...2ac

• Liker 28
Gjest Alterego666
Skrevet

Du mener kanskje flyktninger?

Det er mange grunner til at en flyktning ikke kan bo i sitt hjemland, men med relativ liten fare kan besøke hjemlandet for en kort eller mellomlang periode.

Skrevet

Jeg tror alle her skjønte hva TS mente, men bare ville være litt vanskelige. Ja Ta kunne uttrykt seg litt bedre, men alikevel da dere.

Anonymkode: f66e4...ae5

• Liker 38
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Hva er det som er stygt med å sette spørsmålstegn ved de som sier de har rømt ifra krig og forfølgelse, for å så reise til samme stedet for ferie? 

Anonymkode: 48789...b07

Alle har ikke rømt fra krig og forfølgelse, så klart. Mange rømte for mange år siden, og kan nå feriere i sitt gamle hjemland, men nå som norsk statsborger. 

Hvor mange tror du egentlig det er som ferierer i krigsherjede land der de risikerer å bli forfulgt? 

"spørsmålstegn ved de som sier de har rømt ifra krig og forfølgelse" 🤦‍♀️🤦‍♂️🤦‍♀️🤦‍♂️

Anonymkode: 0a734...dfa

• Liker 13
Skrevet

Du vet at ikke alle innvandrere er flyktninger?

• Liker 7
Skrevet

Hvorfor reiser nordmenn bosatt i USA, Australia eller Sverige på besøk til Norge?

• Liker 19
Skrevet

De som har fått opphold som flyktninger og asylsøkere og som reiser på ferie til hjemlandet eller sender barna sine dit for å gå på koranskoler og lignende bør miste oppholdstillatelsen umiddelbart, da har de tydeligvis ikke behov for beskyttelse og er mest sannsynlig velferdsmigranter som er ute etter penger og velferdsgoder.

Anonymkode: 7f199...3b1

• Liker 35
Gjest Alterego666
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Hvor mange tror du egentlig det er som ferierer i krigsherjede land der de risikerer å bli forfulgt? 

En del tar tildels store risker ved å reise hjem til hjemlandet for å f.eks besøke og /eller hjelpe familie og/eller drive politisk opposisjon i hjemlandet.

Skrevet
AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

Hva er det som er stygt med å sette spørsmålstegn ved de som sier de har rømt ifra krig og forfølgelse, for å så reise til samme stedet for ferie? 

Anonymkode: 48789...b07

Kroater. Mange kom under krigen på Balkan. Nå reiser de hyppig på ferie hjem til Kroatia - et fredelig land, med god økonomi. De har etablert seg i Norge, gjerne tatt en profesjonsutdannelse, barna har tilgang til et godt skolevesen. Det er tøft nok å røske alt opp med roten en gang. 

Afghanistan. Vi tok i mot mange da situasjonen var ille der nede. Men så klarte USA med hjelp å stabilisere. Liberale muslimer kunne leve som de ønsket, kvinner kunne gå på skole, inn- og utreise var godt regulert. Da reiser man jo hjem på ferie og besøker slekt og hjemland. Men så svingte pendelen helt feil vei igjen. Noe alle med innsikt i landet så kunne komme. 

Pakistan. Vi tok i mot mengder på 70 tallet. Når ting roet seg var man på 2. generasjons innvandrere. Som fortsatt verdsetter kulturen og religionen, men ikke har et forhold til landet. Og som nevnt over - har en norsk utdannelse, og også ser at barn og familie har en beskyttelse og rettigheter i Norge som de aldri vil få i Pakistan. Så selvfølgelig blir de. 

Anonymkode: b204b...fba

• Liker 22
Skrevet

Ser jeg uttrykte meg uklart og dårlig. Mente de som har flyktningstatus/asylsøkere. Har feks et par iranere på arbeidsplassen. Disse reiser til Iran årlig. Har ingenting imot at de er her, men forstår ikke helt oppholdsgrunnlaget når det er så mange der ute som trenger beskyttelse. 

• Liker 13
Skrevet
venus24 skrev (17 minutter siden):

Hvorfor reiser nordmenn bosatt i USA, Australia eller Sverige på besøk til Norge?

Men er det krig i usa, australia og sverige da?

Anonymkode: 7a871...566

• Liker 4
Skrevet

Familien min kom som flyktninger fordi det var utrygt i Ungarn på den tiden. Jeg er født i Norge, og liker å reise på ferie til Ungarn. Foreldrene og besteforeldrene mine pleide også å dra til Ungarn på ferie. Jeg synes det må være lov å besøke hjemlandet. Tenk så trist å aldri få treffe slekt og venner igjen, bare fordi man en gang måtte flykte. 

Anonymkode: d32b0...65e

• Liker 10
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Men er det krig i usa, australia og sverige da?

Anonymkode: 7a871...566

Nei. Er det krig i Øst-Europa, hvor størsteparten av dem som innvandrer til Norge kommer fra?

• Liker 8
Skrevet

Pakistanere som kom til Norge på 70 tallet var vel arbeidsinnvandrere  ikke flyktninger.  Klart de kan reise hjem når de vil. F.eks for å gifte bort ungene. 

• Liker 6
Skrevet
ToveM skrev (12 minutter siden):

Pakistanere som kom til Norge på 70 tallet var vel arbeidsinnvandrere  ikke flyktninger.  Klart de kan reise hjem når de vil. F.eks for å gifte bort ungene. 

Tull. Jeg studerte med og jobber med mange 2.generasjons pakistanere. De fikk velge kjæreste og ektefelle selv. Mange drikker ikke alkohol, og kler seg litt mer dekkende. Men utover det opplever jeg disse akkurat som meg - de er med på byen, med på jobbseminar i utlandet, bare med noe mer fornuftige valg når det gjelder alkohol og menn 😂

Anonymkode: b204b...fba

• Liker 12

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...