Gå til innhold

Hvilken by i Norge med lav huspris, god gjennomsnitslønn og godlivskvaliteten

Anbefalte innlegg

Skrevet

Pga forskjellige omstendigheter, har jeg aldri klart å spare EK til en bolig i Oslo  og er allerede 40 års gammelt. Hvor i Norge kan jeg flytte hvor boligprisene er mye lavere enn i Oslo og lønnen er nesten lik?

Anonymkode: 8710c...feb

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

https://www.nettavisen.no/okonomi/her-er-gjennomsnittslonnen-i-din-kommune/s/12-95-3423835060

Oslo har høyest gjennomsnittslønn med 53.390 i snitt.

Rogaland nummer to med 50.160

Akershus: 48.740

Hordaland: 46.800

Trøndelag: 45 420

Akershus har jo nesten like høye boligpriser som Oslo.

Men god lønn, og mye hus for pengene får du i fylker som Rogaland, Hordaland og Trøndelag. Kanskje aller best i Rogaland som har ca. halve prisen av Oslo på boliger og omtrent samme lønnsnivå

Anonymkode: 5c63d...8ad

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

https://www.nettavisen.no/okonomi/her-er-gjennomsnittslonnen-i-din-kommune/s/12-95-3423835060

Oslo har høyest gjennomsnittslønn med 53.390 i snitt.

Rogaland nummer to med 50.160

Akershus: 48.740

Hordaland: 46.800

Trøndelag: 45 420

Akershus har jo nesten like høye boligpriser som Oslo.

Men god lønn, og mye hus for pengene får du i fylker som Rogaland, Hordaland og Trøndelag. Kanskje aller best i Rogaland som har ca. halve prisen av Oslo på boliger og omtrent samme lønnsnivå

Super! Tusen takk :)

Anonymkode: 8710c...feb

• Liker 1
Skrevet

Forstår ikke at fagforeningene landet over godtar at det skal være ulik lønn for likt arbeid, rundt omkring i landet. Svært usolidarisk.

Anonymkode: 71610...38d

• Liker 1
Skrevet

Hvis det passer utdannelsen din, ville jeg sette på statlige arbeidsplasser som ligger utenfor Oslo. Da får du fort samme lønn som i Oslo, men bolig til «distrikts»-pris. 

Jobber selv i Oslo, og f.eks. kolleger i Leikanger har samme lønn.

Anonymkode: a5276...7f9

• Liker 1
Skrevet

Du kan jo også følge med på steder som er begynt med «ha hjemmekontor hvor som helst i landet». Da kan du bo i en idyllisk sørlandsby eller en sted med mye friluftsaktiviteter alt etter som hva du ønsker, så lenge det går å komme seg til et fly eller tog mot Oslo ved behov.

Anonymkode: a5276...7f9

Skrevet

Billig for hus i Skien

Anonymkode: 2a997...074

Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Forstår ikke at fagforeningene landet over godtar at det skal være ulik lønn for likt arbeid, rundt omkring i landet. Svært usolidarisk.

Usolidarisk? Det er vel nettopp solidarisk at de som har de høyeste basis levekostnadene tjener mest?

Endret av Traktor
Skrevet
Just now, Traktor said:

Usolidarisk? Det er vel nettopp solidarisk at de som har de høyeste basis levekostnadene tjenester mest?

Ja, usolidarisk!

Skrevet

Det finnes mange småbyer i Norge hvor man tjener bra, husprisene er overkommelige, og man kan leve et godt liv. Selv kommer jeg fra en av mjøsbyene, men har flyttet til Romerike pga familieårsaker. Hvis du ikke ønsker å bo alt for langt fra Oslo, men leve et småbyliv, kan jeg anbefale indre østland.

Anonymkode: 75ee2...21b

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Fordi det er sykt mange private bedrifter som ikke har tariff og som tilbyr god lønn til de fleste.

Anonymkode: db65b...f91

Skrevet

Kristiansand. Mannen min har Oslo-lønning men vi bor her. Spesielt om du har mulighet for en jobb med hjemmekontor er det veldig greit :)

Jeg så nylig en artikkel om hvor sykepleiere har råd til å kjøpe bolig. De kunne kjøpe sånn 2-3% av boligene i Oslo, men ca 50% i Kristiansand. 

Anonymkode: 327d7...fbb

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Slik er det i de fleste land at de i hovedstaden, og de som bor langs kysten tjener best.  De som bor inni landet tjener gjerne dårligere.

Rogaland og Hordaland er jo kjemepstore på næringer som fisk, olje, shipping og kraft som er veldig lønnsomme.

Oslo har veldig mange statlige arbeisplasser der folk tjener godt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...