Gå til innhold

Har redusert antall terminer på huslån til én gang årlig - ulemper?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har huslån i DNB og betaler 60 kr i termingebyr. Jeg sparer dermed 660 kr årlig på å betale avdrag bare én gang årlig (som en liten del av mitt alle-monner-drar-prosjekt). Er det noen ulemper ved dette? Jeg setter selvsagt til side det jeg normal skulle betalt hver måned så jeg får betalt det. Den ulempen jeg kan komme på er at rentene jo vil øke litt mer i løpet av ett år enn på en måned. Men jeg betaler også ekstra på lånet hver måned, så det vil jo dekke de ekstra rentene og mer til. Er det noe jeg har glemt å tenke på som gjør dette til en dårlig ide?

Anonymkode: 76f83...88f

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Haha. Lykke til!

Anonymkode: ceac2...ce9

• Liker 2
Skrevet

Hvor mye mer betaler du i rente da?

Anonymkode: b1ad2...db1

• Liker 2
Skrevet

Jeg betalte ned låner i stede for å betale alle avdragene.

Tjente bra på krypto i vår så var heldig.

Anonymkode: bc1eb...a9b

Skrevet
47 minutter siden, AnonymBruker said:

Det har jeg rett og slett ikke orket å regne på.

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det har jeg rett og slett ikke orket å regne på.

Sannsynligvis mer enn du sparer på termingebyr.

Anonymkode: da951...667

• Liker 13
Skrevet

Ikke usannsynlig at banken da øker gebyrene til samme sum som du betale i dag, men på en betaling

Anonymkode: ed903...9dc

Skrevet

Du tuller nå? Når du betaler på etterskudd for 12 mnd er jo de ekstra rentene garantert skyhøyt over de 660 kronene du betaler i gebyr på et år. 

• Liker 8
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Renteutgiftene er jo uavhengig av antall terminer! 

Anonymkode: 6e28f...4a8

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Renteutgiftene er jo uavhengig av antall terminer! 

Anonymkode: 6e28f...4a8

Nei, det er de naturligvis ikke. Rentene avhenger av saldo på lånet. Dersom TS betaler avdrag etter et år, er jo saldoen i løpet av året høyere enn dersom TS betaler månedlige avdrag. 

Anonymkode: da951...667

• Liker 8
Skrevet

Da burde du først ‘spare opp’ slik at du kan betale forskuddsvis pr år. Da vil du tjene litt på dette. Samtidig er renteutgift på lånet høyere enn renteinntekt på sparekonto, så det vil lønne seg mer å betale ned ekstra på lånet pr mnd

Anonymkode: 57d42...0a5

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Har huslån i DNB og betaler 60 kr i termingebyr. Jeg sparer dermed 660 kr årlig på å betale avdrag bare én gang årlig (som en liten del av mitt alle-monner-drar-prosjekt). Er det noen ulemper ved dette? Jeg setter selvsagt til side det jeg normal skulle betalt hver måned så jeg får betalt det. Den ulempen jeg kan komme på er at rentene jo vil øke litt mer i løpet av ett år enn på en måned. Men jeg betaler også ekstra på lånet hver måned, så det vil jo dekke de ekstra rentene og mer til. Er det noe jeg har glemt å tenke på som gjør dette til en dårlig ide?

Eneste mulige måte å tjene på dette er om du faktisk betaler inn hele avdraget og årets renter i januar og ikke betaler resten av året. Alt du betaler av avdrag som kommer på etterskudd vil du tape.. Men for å spare opp til neste års innbetaling vil du igjen tape på å ikke betale det du sparer hver måned istedenfor å legge av penger til neste nedbetaling. Alt selvfølgelig om du ikke presterer å få mer avlastning på pengene i mellomtiden en den effektive renten på lånet.

Anonymkode: faa94...cd3

Skrevet
1 hour ago, Glitnir said:

Du tuller nå? Når du betaler på etterskudd for 12 mnd er jo de ekstra rentene garantert skyhøyt over de 660 kronene du betaler i gebyr på et år. 

Jeg vet ikke hvor ofte renter blir regnet ut/lagt til lånet, fant ikke ut noe om det i nettbanken. Hvis det går fortløpende stemmer det kanskje at det blir høyere. Lånet er på litt under 3 mill og renta er 1,30 (foreløpig).

Skrevet
AnonymBruker skrev (47 minutter siden):

Jeg vet ikke hvor ofte renter blir regnet ut/lagt til lånet, fant ikke ut noe om det i nettbanken. Hvis det går fortløpende stemmer det kanskje at det blir høyere. Lånet er på litt under 3 mill og renta er 1,30 (foreløpig).

For norske boliglån regnes rentekostnad daglig. Så hver ekstra innbetaling vil få renters rente effekt hvereneste dag i resten av lånets løpetid så lenge nedbetalingstiden kortes inn tilsvarende.

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

For norske boliglån regnes rentekostnad daglig. Så hver ekstra innbetaling vil få renters rente effekt hvereneste dag i resten av lånets løpetid så lenge nedbetalingstiden kortes inn tilsvarende.

Det er bare hvis renter kapitaliseres daglig. Tviler påmalt det er lovlig praksis.

Anonymkode: fcb25...b3a

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Det er bare hvis renter kapitaliseres daglig. Tviler påmalt det er lovlig praksis.

Det gjøres på alle boliglån i Norge, også på all kredittgjeld

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Det gjøres på alle boliglån i Norge, også på all kredittgjeld

Nei, beregnes ja, kapitaliseres nei.

Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Nei, beregnes ja, kapitaliseres nei.

Ja riktig, beregnes. Kapitalisering skjer normalt månedlig. Men du kommer likt ut så lenge den beregnes daglig. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Ja riktig, beregnes. Kapitalisering skjer normalt månedlig. Men du kommer likt ut så lenge den beregnes daglig. 

Nei! Beregnes av saldo. NPR renten legges til, får du ny saldo.

Skrevet
34 minutter siden, AnonymBruker said:

Da er spørsmålet om det jeg betaler ekstra hver måned, la oss si 2000 kr, spiser så mye av den ekstra renta at det lønner seg totalt sett. Det er ikke gebyr på ekstra innbetalinger, kun på terminbeløpene.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...