AnonymBruker Skrevet 26. september 2021 #1 Skrevet 26. september 2021 Hei. Vi oppdaget for et par måneder siden at jentungen hadde stjålet noen hårklemmer på en butikk som er et par timers kjøretur unna. Vi tok en prat med henne og prøvde å forklare alvoret i dette. Det virket som at det gikk inn og hun lovet å ikke gjøre det igjen. Dessverre så gikk det ikke helt slikt. Vi fant nettopp noen saker som hun hadde stjålet på den lokale butikken og jeg er temmelig irritert. Imidlertid så tror jeg neppe det nytter å kjefte på henne. Sitter og lurer på hva som kan være rett straff her og har en plan. Jeg kjenner butikkleder og tenkte å forklare henne saken og høre om hun ville være med å forklare saken. Dvs at jeg tar med jenta ned til butikken på avtalt tid. Der må hun selv forklare seg på kontoret til butikkleder og betale med egne sparepenger det som hun ikke kan levere tilbake. vil jo ikke ta all livslyst fra henne men la henne få kjenne det skikkelig på kroppen. tror dere dette er passende? Anonymkode: b86dc...243 4
herremann Skrevet 26. september 2021 #2 Skrevet 26. september 2021 Evt snakk med politiet. De tar visstnok barn inn til en alvorsprat for å avskremme ved tilfeller som dette. 11
AnonymBruker Skrevet 26. september 2021 #3 Skrevet 26. september 2021 Jeg syns det er helt passende at hun må beklage seg direkte til butikken og betale for seg. Anonymkode: d88d0...69f 16
AnonymBruker Skrevet 26. september 2021 #4 Skrevet 26. september 2021 herremann skrev (3 minutter siden): Evt snakk med politiet. De tar visstnok barn inn til en alvorsprat for å avskremme ved tilfeller som dette. Seriøst? Dette er jo et flott tiltak😊 Anonymkode: ebef3...75f
Mitral Skrevet 26. september 2021 #5 Skrevet 26. september 2021 Ville gjort det som du foreslår. Ta en prat med butikkleder på forhånd så kommer dere nok frem til en god løsning. Hårklemmer er jo ikke akkurat noen stor verdi vil sikkert flere si, men med tanke på barnets alder er det tidlig å begynne å stjele i butikker nå og derfor kan det være en god ide å ta tak i det tidlig på en "skånsom" men lærerik måte. Eventuelt kan man rådføre seg med politiet om hvordan man snakker med barn om stjeling og går frem. 6
Kenelz Skrevet 26. september 2021 #6 Skrevet 26. september 2021 Dette skjedde faktisk med min søstee! Min mor fant ut at søsteren stjal og straffen var da å levere alt det stjålne tilbake til butikken og unnskylde seg. Søsteren min stjal aldri igjen og jeg tørte aldri å gjør det samme. 1
AnonymBruker Skrevet 26. september 2021 #7 Skrevet 26. september 2021 AnonymBruker skrev (38 minutter siden): Hei. Vi oppdaget for et par måneder siden at jentungen hadde stjålet noen hårklemmer på en butikk som er et par timers kjøretur unna. Vi tok en prat med henne og prøvde å forklare alvoret i dette. Det virket som at det gikk inn og hun lovet å ikke gjøre det igjen. Dessverre så gikk det ikke helt slikt. Vi fant nettopp noen saker som hun hadde stjålet på den lokale butikken og jeg er temmelig irritert. Imidlertid så tror jeg neppe det nytter å kjefte på henne. Sitter og lurer på hva som kan være rett straff her og har en plan. Jeg kjenner butikkleder og tenkte å forklare henne saken og høre om hun ville være med å forklare saken. Dvs at jeg tar med jenta ned til butikken på avtalt tid. Der må hun selv forklare seg på kontoret til butikkleder og betale med egne sparepenger det som hun ikke kan levere tilbake. vil jo ikke ta all livslyst fra henne men la henne få kjenne det skikkelig på kroppen. tror dere dette er passende? Anonymkode: b86dc...243 Tja ikke så dumt det. Sjukt kjipt. Men dog en konsekvens av stjelingen. Ikke sikkert det funker, men funker det ikke så begynn å "stjel" tingene til ungen. Og la ungen kjenne litt på det. Forskjellen er jo å få de tilbake etterpå. Men noen ganger så må de lære følsen Anonymkode: 5f589...f5a
AnonymBruker Skrevet 26. september 2021 #8 Skrevet 26. september 2021 Da vårt barn var 8 år og gikk på matbutikken med en venn, stjal vennen en sjokolade. Mitt barn sa ikke noe imot stjelingen og spiste sjokoladen etterpå, og medvirket dermed til naskeriet. Vi fikk høre om dette fra læreren. Vi ringte foreldrene til det andre barnet og dro sammen opp til butikken for å tilstå. Begge barna, med foreldre, ble tatt med til daglig leder, som forklarte at det ikke er lov å stjele, og hva konsekvensene kan bli. For eksempel kunne de nekte både barna og oss foreldrene å handle på butikken fremover hvis det skjedde igjen. Vi hadde selvsagt ringt butikken på forhånd og avtalt med daglig leder. I tillegg forklarte vi vårt barn at hun hadde handlingsalternativer, så neste gang kunne hun f eks si «dette er jeg ikke med på» og forlate butikken. Nå, 5år etterpå, sitter fortsatt episoden i, og vi snakker stadig om hendelsen. Hun har aldri gjort noe lignende i ettertid. Anonymkode: b2468...39e 2
AnonymBruker Skrevet 26. september 2021 #9 Skrevet 26. september 2021 AnonymBruker skrev (53 minutter siden): Hei. Vi oppdaget for et par måneder siden at jentungen hadde stjålet noen hårklemmer på en butikk som er et par timers kjøretur unna. Vi tok en prat med henne og prøvde å forklare alvoret i dette. Det virket som at det gikk inn og hun lovet å ikke gjøre det igjen. Dessverre så gikk det ikke helt slikt. Vi fant nettopp noen saker som hun hadde stjålet på den lokale butikken og jeg er temmelig irritert. Imidlertid så tror jeg neppe det nytter å kjefte på henne. Sitter og lurer på hva som kan være rett straff her og har en plan. Jeg kjenner butikkleder og tenkte å forklare henne saken og høre om hun ville være med å forklare saken. Dvs at jeg tar med jenta ned til butikken på avtalt tid. Der må hun selv forklare seg på kontoret til butikkleder og betale med egne sparepenger det som hun ikke kan levere tilbake. vil jo ikke ta all livslyst fra henne men la henne få kjenne det skikkelig på kroppen. tror dere dette er passende? Anonymkode: b86dc...243 La henne kjenne det på kroppen! Høres ut som en kjempegod plan. Husker jeg skammet meg så enormt da noen sladret til mamma om at jeg tok en godteribit fra smågodthylla da jeg var 5 år. Husker det SÅ godt! Stjal aldri igjen. Anonymkode: 44510...b4f
Blod Skrevet 26. september 2021 #10 Skrevet 26. september 2021 Husk også at slik oppførsel kan være "et rop om hjelp". Har det skjedd noen store endringer i livet, hvordan går det på skolen, har hun det bra?
AnonymBruker Skrevet 26. september 2021 #11 Skrevet 26. september 2021 22 minutter siden, Blod said: Husk også at slik oppførsel kan være "et rop om hjelp". Har det skjedd noen store endringer i livet, hvordan går det på skolen, har hun det bra? Jeg tror ikke det er et rop om hjelp. Hun er nok litt bortskjemt og veldig glad i nips. Hadde ikke forventet at hun skulle stjele da. Det var noe av det vi snakket om sist gang og da trudde hun at vi hadde gitt søsteren mer enn henne og hun følte seg urettferdig behandlet. Er forsåvidt en grunn men helt feil oppfattet og absolutt ikke noen unnskyldning for å stjele. Vi prøver med butikkleder først nå så ser vi om det fungerer Anonymkode: b86dc...243
AnonymBruker Skrevet 26. september 2021 #12 Skrevet 26. september 2021 1 hour ago, AnonymBruker said: Da vårt barn var 8 år og gikk på matbutikken med en venn, stjal vennen en sjokolade. Mitt barn sa ikke noe imot stjelingen og spiste sjokoladen etterpå, og medvirket dermed til naskeriet. Vi fikk høre om dette fra læreren. Vi ringte foreldrene til det andre barnet og dro sammen opp til butikken for å tilstå. Begge barna, med foreldre, ble tatt med til daglig leder, som forklarte at det ikke er lov å stjele, og hva konsekvensene kan bli. For eksempel kunne de nekte både barna og oss foreldrene å handle på butikken fremover hvis det skjedde igjen. Vi hadde selvsagt ringt butikken på forhånd og avtalt med daglig leder. I tillegg forklarte vi vårt barn at hun hadde handlingsalternativer, så neste gang kunne hun f eks si «dette er jeg ikke med på» og forlate butikken. Nå, 5år etterpå, sitter fortsatt episoden i, og vi snakker stadig om hendelsen. Hun har aldri gjort noe lignende i ettertid. Anonymkode: b2468...39e Høres veldig bra ut. Jeg tipper det vil fungere ganske bra og håper vi er ferdig med dette. Mvh ts Anonymkode: b86dc...243
Blod Skrevet 26. september 2021 #13 Skrevet 26. september 2021 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Jeg tror ikke det er et rop om hjelp. Hun er nok litt bortskjemt og veldig glad i nips. Hadde ikke forventet at hun skulle stjele da. Det var noe av det vi snakket om sist gang og da trudde hun at vi hadde gitt søsteren mer enn henne og hun følte seg urettferdig behandlet. Er forsåvidt en grunn men helt feil oppfattet og absolutt ikke noen unnskyldning for å stjele. Vi prøver med butikkleder først nå så ser vi om det fungerer Anonymkode: b86dc...243 Skjønner! Ja det høres lurt ut, håper det løser seg 😊
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå