Gå til innhold

Hva er typiske utfordringer med en 5-åring?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har en på 3 år. Vi planlegger å begynne og prøve å bli gravid igjen neste sommer. Det vil da altså være 5 år mellom barna om det klaffer. Jeg kom derfor til å tenke på hva som er typiske utfordringer med en på 5? Hvor stor forskjell er det på en 3-åring og en 5-åring? Kan jeg forvente meg at det blir betydelig mye lettere, eller er 5-åringer også «vrange»?

Anonymkode: b5a26...246

Videoannonse
Annonse
Skrevet

alle som blir søsken reagerer enormt på det når de fortsatt er «små».

Anonymkode: 2ac06...304

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

alle som blir søsken reagerer enormt på det når de fortsatt er «små».

Anonymkode: 2ac06...304

Kan du utdype? Nå lurer jeg ikke på hvordan han vil reagere på å få søsken, men hva som generelt er utfordrende med barn i den alderen. Av ren nysgjerrighet egentlig, og for å vite hva jeg kan forberede meg på. 

Ts

Anonymkode: b5a26...246

Skrevet

Det er en utvikling i hjernen i 5 - 6 års alderen. Hos oss gjorde det seg utslag i sterk separasjonsangst. Vi kunne ikke gå fra henne i stua for å hente et glass vann på kjøkkenet, hun måtte bli med. Veldig hus og mørkredd. 

Ellers husker jeg det som en fin alder.

Skrevet

Mer utfordrende enn forventet....

Ekstremt mye følelser, rasende og lei seg. En mini tenåring. Er jente, vet ikke om gutter er annerledes. 

Anonymkode: f7c27...579

Skrevet

5 åringer er opptatt av at alt skal være rettferdig. Dette gjelder alt, mengde, valg de skal ta, rekkefølge, farger. Blir kjempesint om noe han har sett for seg ikke blir sånn. Må forhandle en del, annerkjenne følelser i ett sett, trøste, tåle skriking osv. 5 åringer trenger mye hjelp til å regulere følelsene sine. Og de begynner i den alderen å få et stort sosialt behov, altså treffe venner også utenom dem de treffer på dagen i barnehagen. Vi har også fremdeles utfordringer knyttet til bleieslutt, så en del uhell. Må fremdeles regne med å «underholde» barnet en del, lage ting sammen, leke med dem, lese… 

Anonymkode: a48f0...d11

• Liker 1
Skrevet

5åringer er også mer selvstendige. de kan leke alene på et annet rom, de kan noen ganger være "mini" skolebarn. de bør kunne kle seg helt selv, noe som gjør det enklere på morgenen, henting og levering i barnehagen. femåringer kan også i større grad rydde etter seg og sette ord og fortelle mye mer om tanker og dagen sin. 

Anonymkode: de8a9...1e2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...