Gå til innhold

Meldekort, gjort en feil.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har fylt ut feil på meldekort, og er skikkelig nervøs nå. Helt dårlig… det var i forrige mnd, det er «bare» 3 timer, men kan jeg korrigere det nå? Og hva skjer da? Får jeg bot eller blir anmeldt for det?? 
har regnet helt feil :( 

Bør jeg ringe nav? Vil betale tilbake..  

Anonymkode: c9762...474

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du kan rette det opp på nav.no

• Liker 1
Gjest laPistola
Skrevet (endret)

Kan vel korrigere det i flere måneder? Kan jo sende en melding og . 

Endret av laPistola
Skrevet

Du kan gå tilbake og korrigere meldekortet. Hvis du har fått for mye så vil du få beskjed om å tilbakebetale det. Null stress, det går helt fint.

Anonymkode: 2d558...879

Skrevet
AnonymBruker skrev (55 minutter siden):

Du kan gå tilbake og korrigere meldekortet. Hvis du har fått for mye så vil du få beskjed om å tilbakebetale det. Null stress, det går helt fint.

Anonymkode: 2d558...879

Så en blir ikke anmeldt da? Det står «Jeg er også klar over at jeg må betale tilbake det jeg har fått feilaktig utbetalt, og at jeg kan bli anmeldt til politiet.»

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Så en blir ikke anmeldt da? Det står «Jeg er også klar over at jeg må betale tilbake det jeg har fått feilaktig utbetalt, og at jeg kan bli anmeldt til politiet.»

Hvis du varsler og retter opp innen rimelig tid, noe du gjør dersom du retter opp nå, kommer du ikke til å bli anmeldt. Det kan være du må betale tilbake eller blir trukket ved neste utbetaling om du har fått for mye.

Jeg liker ikke den formuleringen på meldekortet, fordi trusler om politiet ikke legger til rette for en ærlig dialog mellom bruker og nav-ansatte. Slik som ts som knapt tørr å rette opp feil etter en mnd fordi hen er redd for å bli anmeldt.

Anonymkode: 370ae...4c6

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hvis du varsler og retter opp innen rimelig tid, noe du gjør dersom du retter opp nå, kommer du ikke til å bli anmeldt. Det kan være du må betale tilbake eller blir trukket ved neste utbetaling om du har fått for mye.

Jeg liker ikke den formuleringen på meldekortet, fordi trusler om politiet ikke legger til rette for en ærlig dialog mellom bruker og nav-ansatte. Slik som ts som knapt tørr å rette opp feil etter en mnd fordi hen er redd for å bli anmeldt.

Anonymkode: 370ae...4c6

Ok. Da skal jeg gjør det! Off, livredd for at jeg blir anmeldt, men går nok fint da 😊

Skrevet

Gjorde dette forrige sommer. Ett år etter fikk jeg langt brev i posten, hvor det stod at siden jeg meldte det inn selv blir jeg ikke anmeldt og mister ikke retten til stønad, det var uaktsomt, men ikke grovt uaktsomt. Måtte betale tilbake og kunne dele det opp om det var behov for det. Jeg endret meldekortet og skrev inn til nav at jeg hadde gjort en feil dagen jeg fikk pengene og skjønte at jeg hadde glemt å legge inn arbeidstimene.

Anonymkode: 1fa06...6d1

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Gjorde dette forrige sommer. Ett år etter fikk jeg langt brev i posten, hvor det stod at siden jeg meldte det inn selv blir jeg ikke anmeldt og mister ikke retten til stønad, det var uaktsomt, men ikke grovt uaktsomt. Måtte betale tilbake og kunne dele det opp om det var behov for det. Jeg endret meldekortet og skrev inn til nav at jeg hadde gjort en feil dagen jeg fikk pengene og skjønte at jeg hadde glemt å legge inn arbeidstimene.

Var heller ingen bot eller renter, siden jeg meldte i fra med en gang. Ikke min feil at nav brukte et år på å kreve det tilbake😂

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Var heller ingen bot eller renter, siden jeg meldte i fra med en gang. Ikke min feil at nav brukte et år på å kreve det tilbake😂

Ok, var det mange timer/mye du måtte betale tilbake? Og må jeg skrive til de etterpå, ikke nok å bare ordne det på meldekortet ? 

Skrevet
AnonymBruker skrev (31 minutter siden):

«Har du korrigert et meldekort vi allerede har beregnet vil vi vurdere om du har rett til mer penger eller om du har fått for mye utbetalt. Dette vil ta noe tid. Vi vil kontakte deg dersom vi trenger mer informasjon eller dokumentasjon.»

måtte du gi mer informasjon eller trengte dei dokumentasjon? 

Skrevet

.

Skrevet

Tror grensa for anmeldelse til politiet ligger på 100.000,- i feilutbetaling. 3 timer feil på meldekortet er ganske så langt unna en anmeldelse.

• Liker 1
Skrevet

Hei. Jeg orker ikke å lage en ny tråd, så jeg spør her.

Veilederen min i arbeidstiltaket mitt hadde sommerferie i uke 30-31, så jeg deltok ikke på noe avtalt aktivitet. Var det likevel riktig av meg å krysse "Ja" der, når jeg skriver at jeg har deltatt på avtalt aktivitet? En kollega av veilederen min skulle ringe meg opp i løpet av disse ukene, men gjorde det ikke. Jeg gikk dermed to uker uten aktivitet.

Trenger å vite det slik at jeg får korrigert meldekort. Det er bare 1 time pr uke, men uansett jeg vil ikke bli anmeldt. 

Anonymkode: 1d548...747

Skrevet

Avtalt aktivitet har ikke betydning for utbetaling. Det er noe de tar tak i hvis noen ikke følger opp avtalt aktivitet over tid - det var hvertfall det de sa da jeg var på infomøte for aap-mottakere. Jeg har krysset av for å ha gjennomført aktivitet i liknende omstendigheter når det ikke har vært min skyld at aktivitet ikke har blitt gjennomført.

Skrevet
Daria skrev (38 minutter siden):

Avtalt aktivitet har ikke betydning for utbetaling. Det er noe de tar tak i hvis noen ikke følger opp avtalt aktivitet over tid - det var hvertfall det de sa da jeg var på infomøte for aap-mottakere. Jeg har krysset av for å ha gjennomført aktivitet i liknende omstendigheter når det ikke har vært min skyld at aktivitet ikke har blitt gjennomført.

Tusen takk for svar.

Anonymkode: 1d548...747

Skrevet

Tror du kan ta det helt med ro! Du blir selvfølgelig ikke anmeldt eller får bot for å ha krysset av feil en gang. Det er heller ikke så nøye med disse «aktivitetene»

Anonymkode: bfea8...d7a

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...