AnonymBruker Skrevet 26. september 2021 #1 Skrevet 26. september 2021 På julaften blir vi to kjøttspisere og to vegetarianere. Vi skal spise kl 17. Jeg har kun en stekeovn og en stusselig micro. Hva ville dere laget til vegerarianerene og hvordan få alt ferdig samtidig varmt med en stekeovn? Kjøttspiserene skal ha ribbe, små julepølser og medisterkaker. Vegisterkaker kan jeg lage i forkant, men de må jo varmes opp også må jeg ha noe mer enn vegisterkaker. Anonymkode: bdb25...98f
Brunello Skrevet 26. september 2021 #2 Skrevet 26. september 2021 Ribba har godt av å stå en god halvtime og hvile, så da har du god tid til å varme opp/ steke vegetarmaten og tilbehøret til ribba. 4
Belima Skrevet 26. september 2021 #3 Skrevet 26. september 2021 Vet mange bruker nøttestek til jul. Håper gjestene tåler nøtter! Her er en oppskrift: https://meny.no/oppskrifter/vegeta Siden det ikke er så lang steketid på nøttesteka, så kan den stekes og hvile, mens ribba hviler. 1
AnonymBruker Skrevet 26. september 2021 #4 Skrevet 26. september 2021 Stek nøttestek. Stek ribba. Ta ut ribba for å hvile 30min. Varm så opp nøttestek og medister i ovnen. For medister gir jeg de først en runde i jernpanne, som så går rett inn i ovnen. Anonymkode: 568df...f09 1
AnonymBruker Skrevet 26. september 2021 #5 Skrevet 26. september 2021 Takker for tips! Så også litt på denne, tror dere jeg kunne laget den ferdig dagen før, uten å steke den og så steke den julaften? Anonymkode: bdb25...98f
AnonymBruker Skrevet 26. september 2021 #6 Skrevet 26. september 2021 Vi har også ribbe og medsiterkaker på julaften og en vegetarianer som får vegisterkaker og nøttestek (innbakt i butterdeig). Jeg lager nøttestek dagen før, medisterkaker og vegisterkaker lages også på forhånd. Jeg varmer nøttestek skåret i skiver forsiktig i en stekepanne sammen med vegisterkaker. Det fungerer helt fint. Husk vegetarisk saus til! Anonymkode: 863fc...735
AnonymBruker Skrevet 26. september 2021 #7 Skrevet 26. september 2021 Nøttestek og vegisterkaker er jo godt. Hva med å spørre veggisene om hva de vil ha, og oppskrifttips? (som glutenalergiker får jeg ofte det spørmålet, og jeg kan tenke meg til at selvvalgte vegeteranere og syns det er greit) Anonymkode: 673ff...3c2 1
AnonymBruker Skrevet 26. september 2021 #8 Skrevet 26. september 2021 Jeg lager nøttestek med butterdeig rundt på lille julaften, fryser ned, og steker i stekepanne før servering (ovn funker sikkert også). En idé kunne jo vært å lage små porsjonsnøttesteker istedenfor dersom man vil ha den helt nystekt Mange Meny butikker selger ferdiglaget nøttestek som man kan bestille for julaften. Kanskje det kan være en idé? Anonymkode: e8191...69e
S_ofie Skrevet 27. september 2021 #9 Skrevet 27. september 2021 Du kan ikke steke de sammen nei. Du kan jo høre selv hva de vil ha og hva de liker😊 1
AnonymBruker Skrevet 27. september 2021 #10 Skrevet 27. september 2021 S_ofie skrev (5 minutter siden): Du kan ikke steke de sammen nei. Du kan jo høre selv hva de vil ha og hva de liker😊 Når jeg skriver "sammen i ovnen" mener jeg selvfølgelig i to ulike former. Har aldri møtt en vegetarianer som er så nøye på det at dette er et problem. Da kan man jo ikke spise på et kjøkken der det vanligvis tilberedes animalske produkter en gang. Anonymkode: 568df...f09 1
Gjest PunkCouture Skrevet 27. september 2021 #11 Skrevet 27. september 2021 AnonymBruker skrev (17 timer siden): På julaften blir vi to kjøttspisere og to vegetarianere. Vi skal spise kl 17. Jeg har kun en stekeovn og en stusselig micro. Hva ville dere laget til vegerarianerene og hvordan få alt ferdig samtidig varmt med en stekeovn? Kjøttspiserene skal ha ribbe, små julepølser og medisterkaker. Vegisterkaker kan jeg lage i forkant, men de må jo varmes opp også må jeg ha noe mer enn vegisterkaker. Anonymkode: bdb25...98f Jeg er vegetarianer, mens resten av familien spiser kjøtt. Vi pleier å lage vegisterkaker 22-23.12, og ellers spiser jeg det samme tilbehøret som de andre; poteter, kålrabistappe, grønnsaker og saus. Hvis dere pleier å lage saus med kjøttkraft, kan en vegetarisk saus også lages i forveien. Pleier dere å ha kjøttkraft i kålrabistappen, er det bare å ta av litt stappe før kjøttkraften tilsettes. Nå har mange andre i familien også begynt å spise vegisterkaker, fordi det er så godt ☺️
S_ofie Skrevet 27. september 2021 #12 Skrevet 27. september 2021 AnonymBruker skrev (38 minutter siden): Når jeg skriver "sammen i ovnen" mener jeg selvfølgelig i to ulike former. Har aldri møtt en vegetarianer som er så nøye på det at dette er et problem. Da kan man jo ikke spise på et kjøkken der det vanligvis tilberedes animalske produkter en gang. Anonymkode: 568df...f09 Jeg forsto det. Men nei det kan du ikke. Det er veldig stor forskjell på å tilberede mat på ett animalsk kjøkken og steke en ribbe sammen med vegetar mat i en ovn. For det første så vil selvfølgelig maten deres ha en smak av ribbe? Og for det andre så vil osen sette seg i maten. Jeg ville aldri servert det på den måte. Nå må jeg understreke at det er ribbe jeg tenker på. Kan du ikke lage veggiskaker? Steke de i panna
AnonymBruker Skrevet 27. september 2021 #13 Skrevet 27. september 2021 S_ofie skrev (42 minutter siden): Jeg forsto det. Men nei det kan du ikke. Det er veldig stor forskjell på å tilberede mat på ett animalsk kjøkken og steke en ribbe sammen med vegetar mat i en ovn. For det første så vil selvfølgelig maten deres ha en smak av ribbe? Og for det andre så vil osen sette seg i maten. Jeg ville aldri servert det på den måte. Nå må jeg understreke at det er ribbe jeg tenker på. Kan du ikke lage veggiskaker? Steke de i panna Eh.. hele huset lukter jo Ribbe.. Jeg har aldri kjent en vegetarianer som er så hysterisk at man ikke kan varme opp nøttesteken i stekeovnen sammen med medister mens ribba hviler, slik jeg foreslår. Og er man så redd for konteminering kan man jo bare trekke folie over veggismaten.. Anonymkode: 568df...f09
S_ofie Skrevet 27. september 2021 #14 Skrevet 27. september 2021 AnonymBruker skrev (38 minutter siden): Eh.. hele huset lukter jo Ribbe.. Jeg har aldri kjent en vegetarianer som er så hysterisk at man ikke kan varme opp nøttesteken i stekeovnen sammen med medister mens ribba hviler, slik jeg foreslår. Og er man så redd for konteminering kan man jo bare trekke folie over veggismaten.. Anonymkode: 568df...f09 Det handler ikke om at hele huset LUKTER ribbe😂 Det handler om at det trekker inn i maten, tror du maten er vegansk/vegetarisk da? Ville aldri spist mat som smakte kjøtt hvis jeg ikke er kjøttspiser. Bare spør gjestene da? Problemet løst
AnonymBruker Skrevet 27. september 2021 #15 Skrevet 27. september 2021 S_ofie skrev (Akkurat nå): Det handler ikke om at hele huset LUKTER ribbe😂 Det handler om at det trekker inn i maten, tror du maten er vegansk/vegetarisk da? Ville aldri spist mat som smakte kjøtt hvis jeg ikke er kjøttspiser. Bare spør gjestene da? Problemet løst Det smaker ikke kjøtt, maten hopper heller ikke fra en tildekket skål til den andre. Og som sagt - ingen vegetarianere jeg kjenner har noe i mot at man må sjonglere veganske, vegetarianske, og animalske produkter når man lager mat til mange. Det gjør man også på storkjøkken, i kantiner, på restauranter, i buffeter, og alt. Vegetariansk og vegansk mat blir på ingen måte behandlet slik som mat som tilberedes etter enkelte religioner, som kosher, eller halal. Da har man som vegetarianer ganske store vrangforestillinger. Anonymkode: 568df...f09
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå