Gå til innhold

Hvordan kan jeg ta meg sammen mtp. lesing på studiet?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har en slags dørstokkmil for lesing. Det er litt rart, fordi jeg klarer lett å dra på fysisk trening og har masse disiplin der.

Men når det kommer til å åpne bøkene og sette seg ned å lese dag ut og dag inn, så klarer jeg det ikke, uansett hvor motivert jeg føler meg.

Jeg har studert i snart 10 år, men har aldri klart å fullføre fordi jeg er så utrolig svak på dette. Jeg begynner hvert semester med gode intensjoner og henger med. Men så sklir alt ut og jeg henger fort langt etter og ting blir umulig å ta igjen. 

Jeg vet jeg må sette meg ned og lese, men ender alltid opp med å se på youtube eller gjøre andre ting.

Ikke har jeg disiplin til å dra på lesesalen heller. Jeg føler meg helt tilbakestående og kommer liksom aldri noen vei. 

Kjenner flere som er helt motsatt: De har masse disiplin med studier og lesing, men ingen disiplin med fysisk trening. Hvorfor kan det være slik? Og er det egentlig disiplin som er problemet?

Anonymkode: 0420e...b72

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hva slags teknikker har du prøvd, men som ikke har fungert for deg? Hva med pomodoro-teknikken, f.eks? Har du brutt ned pensum til hva du trenger å komme gjennom hver uke og dag? Har du gått på kurs i studieteknikk?

Anonymkode: 88b4b...62d

Skrevet

En utfordring er at skjermene er så mye mer fristende enn å studere.

Et tips er å legge vekk alt av skjermer, en skikkelig detox. Det tar noen dager, men så blir tilværelsen så kjedelig at selv det å studere og lese pensum blir bedre. Ikke enkelt men det funker virkelig. 

• Liker 2
Skrevet
stan skrev (13 minutter siden):

En utfordring er at skjermene er så mye mer fristende enn å studere.

Et tips er å legge vekk alt av skjermer, en skikkelig detox. Det tar noen dager, men så blir tilværelsen så kjedelig at selv det å studere og lese pensum blir bedre. Ikke enkelt men det funker virkelig. 

Problemet er at nesten alt av undervisningsstoff er digitalt på pc-en. 

Skrevet

Følger 😁

Anonymkode: 38f84...204

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Hva slags teknikker har du prøvd, men som ikke har fungert for deg? Hva med pomodoro-teknikken, f.eks? Har du brutt ned pensum til hva du trenger å komme gjennom hver uke og dag? Har du gått på kurs i studieteknikk?

Ja, det er egentlig superenkelt i teorien. Vi har en liste med oppgaver og sider vi må lese og gjør man alt det så går det bra på eksamen. Problemet er at jeg aldri kommer i gang med lesingen før langt ut på kvelden, rett før jeg skal legge meg (fordi jeg har dårlig samvittighet). Før det så lurer hjernen meg til å tro at det går bra å slappe av litt til og litt til og litt til. Bare 5 minutter til. Osv.

Skrevet

Jeg er helt lik. Har studert i mange år, og dette er min teknikk:

Ser over studieplan i hvert fag. Bryter ned delmålene. Lager tankekart til hvert delmål. Pugger dette. Har mastergrad og snitt på B. Leser minimalt, og utsetter alt til siste sekund. Kanskje jeg hadde klart A dersom jeg var mer strukturert 🤣

Anonymkode: 4de2e...7bb

• Liker 1
Skrevet

Har du rett og slett prøvd å tenke så enkelt som at det hadde vært deilig å bli ferdig? Må jo være dritt å ha kastet bort 10 år på studier som aldri ble noe av. Kanskje du skulle tenkt at det er bedre å bruke 3 strukturerte år, enn 10 bortkasta? Funka for meg i alle fall, som kasta bort en del tid tidligere. 

Ellers var det jo må mange fine tips her. :)

Anonymkode: 30095...993

• Liker 1
Skrevet

Sett deg som mål at du skal lese én side denne dagen. Eller at du i det minste skal finne frem boken. Litt er bedre enn ingenting. 

Anonymkode: 0e97d...fbe

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Jeg er helt lik. Har studert i mange år, og dette er min teknikk:

Ser over studieplan i hvert fag. Bryter ned delmålene. Lager tankekart til hvert delmål. Pugger dette. Har mastergrad og snitt på B. Leser minimalt, og utsetter alt til siste sekund. Kanskje jeg hadde klart A dersom jeg var mer strukturert 🤣

Anonymkode: 4de2e...7bb

Jo, det betyr at man trenger å "lese minimalt" og "utsette alt til siste sekund" for å få B 😁Why bother then? 😁

Anonymkode: 38f84...204

Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker said:

Ja, det er egentlig superenkelt i teorien. Vi har en liste med oppgaver og sider vi må lese og gjør man alt det så går det bra på eksamen. Problemet er at jeg aldri kommer i gang med lesingen før langt ut på kvelden, rett før jeg skal legge meg (fordi jeg har dårlig samvittighet). Før det så lurer hjernen meg til å tro at det går bra å slappe av litt til og litt til og litt til. Bare 5 minutter til. Osv.

Disiplin er oppskrytt, du trenger rutine. Tren opp hjernen din til at hver dag kl 9 er det studietid akkurat som du har trent opp hjernen din til jevnlig trening. Slutt å forvente motivasjon og lyst, bare gjør det.

• Liker 4
Skrevet

De få gangene jeg føler meg uthvilt og balansert i sinnet klarer jeg å lese. Men realiteten er at jeg nesten alltid er trøtt, sliten eller har panikk over ett eller annet jeg kanskje ikke burde ha sagt til en medstudent f.eks. 

Jeg har prøvd å lage en rutine mange ganger, men har ikke fått det til. Det sklir bare ut etter et par dager.

Nå får jeg ikke sove lenger heller fordi jeg er så bitter på å ha brukt 10 år på utdanning uten å ha noe å vise til.

Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker said:

De få gangene jeg føler meg uthvilt og balansert i sinnet klarer jeg å lese. Men realiteten er at jeg nesten alltid er trøtt, sliten eller har panikk over ett eller annet jeg kanskje ikke burde ha sagt til en medstudent f.eks. 

Jeg har prøvd å lage en rutine mange ganger, men har ikke fått det til. Det sklir bare ut etter et par dager.

Nå får jeg ikke sove lenger heller fordi jeg er så bitter på å ha brukt 10 år på utdanning uten å ha noe å vise til.

Har du bedt om hjelp fra studiestedet? Studiesteder har mange ressurser du kan benytte, alt fra stressmestring til psykologtjeneste.

Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Har du bedt om hjelp fra studiestedet? Studiesteder har mange ressurser du kan benytte, alt fra stressmestring til psykologtjeneste.

Jeg har brukt det, men det har egentlig ikke hjulpet noe. Det tok bare masse tid.

Skrevet

Allier deg med en studievenn så dere kan lese sammen

snakk med studieveileder og be om hjelp

sett deg små delmål med belønning, som feks en sjokolade/kaffe/noeheltannet

Anonymkode: 18c58...5d2

• Liker 1
Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg har brukt det, men det har egentlig ikke hjulpet noe. Det tok bare masse tid.

Du skrev tidligere at du kun får til å studere når du er uthvilt og balansert i sinnet. Kan du en stund fokusere på de to? Nok søvn, sunn mat og aktiviteter som gir deg balansert sinn? Jeg finner f.eks ro i yoga og meditasjon, men gjør det som fungerer for deg.

Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Allier deg med en studievenn så dere kan lese sammen

snakk med studieveileder og be om hjelp

sett deg små delmål med belønning, som feks en sjokolade/kaffe/noeheltannet

Anonymkode: 18c58...5d2

Jeg tror ikke noen vil jobbe med meg når jeg både er gammel, er en livstaper og ikke fungerer sosialt.

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Du skrev tidligere at du kun får til å studere når du er uthvilt og balansert i sinnet. Kan du en stund fokusere på de to? Nok søvn, sunn mat og aktiviteter som gir deg balansert sinn? Jeg finner f.eks ro i yoga og meditasjon, men gjør det som fungerer for deg.

Problemet mitt er at studiehverdagen i seg selv skaper uro. Gruppeundervisning, snakking i pauser, smalltalk med sidemenn i forelesningssalen etc. Alt det sosiale virker ganske negativt på meg og får meg til å miste nattesøvn.

Og så skammer jeg meg så mye for å ikke henge med på lesingen (fordi jeg er lat, dum og udisiplinert) at jeg helst bare skulle gjemt meg bort.

Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker said:

Problemet mitt er at studiehverdagen i seg selv skaper uro. Gruppeundervisning, snakking i pauser, smalltalk med sidemenn i forelesningssalen etc. Alt det sosiale virker ganske negativt på meg og får meg til å miste nattesøvn.

Og så skammer jeg meg så mye for å ikke henge med på lesingen (fordi jeg er lat, dum og udisiplinert) at jeg helst bare skulle gjemt meg bort.

Slik du beskriver det tenker jeg du hadde hatt nytte av å snakke med en psykolog, både på grunn av at du mister nattesøvn av tankekjør om sosiale situasjoner og at du prater deg selv ned.

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Problemet er at nesten alt av undervisningsstoff er digitalt på pc-en. 

Fjern alle fristelser, eventuelt legg inn sperrer for youtube og Some. 

Det er ikke egentlig noe viktig du går glipp av der. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...