Gå til innhold

Date en mann fra Syria.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har en venninne som dater en mann som kommer fra Syria. Han har bra utdannelse og har lært seg ganske bra norsk. Jeg merker likevel jeg er veldig skeptisk og har fordommer. Hva tenker dere om om dating med noen som kommer fra ett flykningkrise land? Ville dere vært åpen for det? Hvilke fordommer og tanker sitter dere med om noen introduserer kjæreste fra et sånt land?

Anonymkode: ba8e7...e54

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har en venninne som gjorde det. Hadde mine tanker om det da, noen av de viste seg å stemme. Men hun konverterte og ble muslim så da ble det ikke lenger et problem at han f.eks ikke syntes hun burde spise svin. Hun har fått barn med han og forsørget han i mange år helt frem til han fikk opphold, tror han har fått seg jobb etterhvert. Hun er tilsynelatende fornøyd.

Hvis typen til venninnen din har utdannelse og jobb så er jo det supert :) Er han praktiserende muslim? Forventer han at hun skal konvertere? Hadde vært bekymret for at han krevde eventuelle barn skulle oppdras muslimsk, med alt det innebærer som f.eks omskjæring av eventuelle guttebarn.

At han kommer fra et krigsherja land trenger ikke være noe problem, så lenge han er oppegående nok til å søke psykisk helsehjelp om han trenger det.

Anonymkode: 4e511...0fd

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Har en venninne som gjorde det. Hadde mine tanker om det da, noen av de viste seg å stemme. Men hun konverterte og ble muslim så da ble det ikke lenger et problem at han f.eks ikke syntes hun burde spise svin. Hun har fått barn med han og forsørget han i mange år helt frem til han fikk opphold, tror han har fått seg jobb etterhvert. Hun er tilsynelatende fornøyd.

Hvis typen til venninnen din har utdannelse og jobb så er jo det supert :) Er han praktiserende muslim? Forventer han at hun skal konvertere? Hadde vært bekymret for at han krevde eventuelle barn skulle oppdras muslimsk, med alt det innebærer som f.eks omskjæring av eventuelle guttebarn.

At han kommer fra et krigsherja land trenger ikke være noe problem, så lenge han er oppegående nok til å søke psykisk helsehjelp om han trenger det.

Anonymkode: 4e511...0fd

Han er ikke muslim, vistnok ikke oppvokst som det heller. Jeg kjenner jo ikke fyren, så er jo bare fordommer og at jeg er overbeskyttende ovenfor veninnen min.

Skrevet

Er ikke Syria-menn voldelige mot kvinner?

Anonymkode: 5f7d3...513

Skrevet
AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Har en venninne som dater en mann som kommer fra Syria. Han har bra utdannelse og har lært seg ganske bra norsk. Jeg merker likevel jeg er veldig skeptisk og har fordommer. Hva tenker dere om om dating med noen som kommer fra ett flykningkrise land? Ville dere vært åpen for det? Hvilke fordommer og tanker sitter dere med om noen introduserer kjæreste fra et sånt land?

Det går vel greit, så lenge han ikke er ekstremist, eller soldat🤷‍♂️

Det at en kommer fra et krigsherjet land betyr ikke at alle som kommer derfra er ekstreme. 

God utdannelse og det at han har lært seg språket er jo en god start. 

Anonymkode: 20192...659

• Liker 4
Skrevet

Jeg jobber sammen med flere syriske kvinner, og de er da lykkelige med sine menn. Har inntrykk av at de fra Syria oftere er bedre på å integrere seg i det norske samfunnet enn mange fra andre land, men det er selvfølgelig individuelle forskjeller her også. Damene bruker ikke hijab, barna går full tid i barnehage, far tar like mange sykt barn dager som mor, og kvinnene er sterke og selvstendige. 

Jeg har også blitt kjent med mange syriske familier gjennom jobb, og felles for dem, er at de er utrolig blide, høflige, hjelpsomme og gjestfrie. Kanskje du må jobbe litt med fordommene dine, TS.

Anonymkode: 7c587...96e

• Liker 2
Skrevet

Jeg kjenner en mann fra Syria som ikke er muslim. Han er en utrolig galant og skjønn mann, oppegående og tilpasser seg det norske samfunnet.

Mange av syrerne som har kommet hit er ressurssterke mennesker med god utdannelse. Ikke at det burde ha noe å si, men de har ofte lettere for å integrere seg.

Anonymkode: 2b23c...2ad

• Liker 4
Skrevet

Jeg kjenner flere syrere og er kjæreste med en mann fra et naboland i Midtøsten. Det som er viktig å huske på, er at etnisitet  klasse og by/land kan ha mye å si området. 

Anonymkode: e06bf...d85

Skrevet

Jeg har ikke spesielt fremmedfrykt, og tenker at hvordan forholdet blir kommer helt an på individet. Han her er ikke religiøs heller, noe jeg vil tro gjør det enklere å lykkes. Har venninner som har datet menn fra andre land i Midtøsten, det har vært varierende hell. 

Anonymkode: 4d569...ab6

Skrevet

Det kommer vel an på mannen. 

Det jeg ville fryktet langt mer enn dårlig kvinnesyn ved å date en mann fra et helt annet sted i verden er dette: 
1: Statusfallproblematikk. Min erfaring er at mange som er vant til å være selvhjulpne, ha høy status, en utdanning som gir grei inntekt og en jobb man ønsker i hjemlandet, og som kommer til et annet land som Norge for å oppleve å måtte starte på nytt på en annen måte enn de så for seg, kan ha store problemer med dette, og å tilpasse seg situasjonen.

2:  Å måtte legge ned veldig mye energi i å bidra til hans integrering. Det handler ikke om å lære norsk eller spise kvikk lunsj, men om å mestre alle arenaer i det norske samfunn på en måte som gjør at man er selvhjulpen. 

Punkt 1 og 2 henger også noen ganger sammen. 

Dette betyr ikke at det verken trenger å være slik, alltid er slik, eller at det er uforståelig at det kan bli slik. Det jeg mener, er at dette ville vært større og mer relevante ting å bekymre seg for i mine øyne. 

Anonymkode: d2120...ea3

• Liker 2
Skrevet

Ville vært ok om han var kristen eller jøde, men ikke om han var muslim. Mange muslimer er dessverre rasister og har et veldig negativt kvinnesyn. 

Anonymkode: bf18f...007

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Ville vært ok om han var kristen eller jøde, men ikke om han var muslim. Mange muslimer er dessverre rasister og har et veldig negativt kvinnesyn. 

Opplevd flere ganger selv også at enkelte muslimer kan være veldig rasistiske. Men en som dater norsk er vel trolig ikke rasist?

Kvinnesynet kan også være veldig annerledes enn vårt ja. Kjenner flere muslimske familier som har bodd lenge i landet, men som behandler døtre helt annerledes enn sønnene sine.

Anonymkode: c2ebb...723

Skrevet

Veldig stor forskjell innad i landet. Du har fattige områder der folk er analfabeter, går med hijab, jobber på jordet og setter sønner høyt over døtre.

Og du har høyt utdannede som er i gode jobber, lite religiøse, uten hijab, med barnehage og skole som en selvfølge, og som lever nærmest som oss.

Du har også kurdere som er en minoritet i egne land, som ikke får lov å bruke eget språk, og er en, og samtidig flere, folkegrupper på tvers av land.

Det skaper litt gnisninger dem imellom når de skal integreres i Norge, og det sier seg selv at det er lettere for noen grupper enn for andre å begynne å leve som oss.

• Liker 2
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker said:

Mange muslimer er dessverre rasister

1 minutt siden, AnonymBruker said:

muslimer kan være veldig rasistiske.

Islam er ingen rase men religion. Jeg er Muslim og hverken jeg eller min familie og Bekjente er rasister, er selv gift og har barn med en Mann som kommer fra ett helt annet land en meg.  men vi er begge muslimer.

islam tilater heller ikke rasisme, men det finnes sikkert noen muslimer som er rasister men rasisme er ikke noe Islam reprensiterer men noen er rasistiske på lik Linje som nordmenn. Rasister finnes uavhengi religion.

Anonymkode: 41cb8...f60

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Kristen og jøder er de som oppfant og institusjonaliserte rasisme. 

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Kristen og jøder er de som oppfant og institusjonaliserte rasisme. 

I motsetning til hvem da? 

Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker said:

I motsetning til hvem da? 

De som tok slaver Før I tiden var kristene og hitler og AB er også Kristen PM er også Kristen alle de  har utført terror angrep og tortur I Norge 

Skrevet

Ser her at jeg trenger å gjøre noe med mine fordommer. Takk for respons:)

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

De som tok slaver Før I tiden var kristene og hitler og AB er også Kristen PM er også Kristen alle de  har utført terror angrep og tortur I Norge 

Det får være grenser for uvitenhet og fake informasjon! Går du tilbake et par 100 år tok alle slaver! Mange norske menn var også slaver som havnet i Afrika etter at norske handelsskip ble kapret. I Afrika tok alle slaver også innad i stammene på hele kontinentet. Slavedrift har gått som en rød tråd på alle kontinenter helt frem til det 19 århundre.  Hitler var så langt i fra kristen som du kunne komme, det var ikke noe ved han som tilsier at han var kristen, tvert om så trodde han på okkulte krefter og "forsynet". AB var overhodet ikke kristen og sier det jo rett ut selv, han var riv ravende sinnssyk og ikke noe annet noe også de to første psykiaterne sa rett ut, to nye inn for å få han strafferettslig tilregnelig for å tette hullet i lovene våre slik at han ikke skulle slippe unna med psykiatrisk behandling og kanskje sluppet fri etter noen år, noe som ville ha skapt et enormt rabalder og ikke blitt akseptert i noen samfunnslag.  Så alt du sier er jo direkte feil, og du burde slutte å uttale deg om noe du ikke kan noe som helst om. 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...