Gå til innhold

Hvor mye/lite nakenhet er greit i familien?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hos oss har nakenhet aldri vært noe stress. Å gå til og fra badet uten klær er helt vanlig. Da barna var små kunne de være med på badet og når de er blitt større kommer de gjerne i døråpningen hvis de vil noe. På ferie har det vært felles solkrem-økt om morgenen, med mor og far og to barn. De har sett foreldrene og hverandre kliss nakne i alle år i alle dusje-og-stelle-seg variasjoner, inkludert når mammaen shaver alle krinker og kroker. Men farens stå gjemmes bort, den har sjelden vært synlig. Nå er de blitt 11 (jente) og 14 år(gutt) gamle. Vi tenker at det kanskje endrer seg snart nå, at de blir mindre laidback. Hvordan er det hos andre?

Anonymkode: a416b...c06

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Synes det er helt greit med nakenhet i familien. Men spar 14-åringen fra å se mor shave høna.

• Liker 26
Skrevet

Farens stå har sjelden vært synlig? Æsj, da har de sett den altså. 

Anonymkode: 05a4f...c49

• Liker 14
Skrevet

Vokste opp med en mor som var veldig frigjort og naken foran oss i oppveksten. Husker jeg synes det var fryktelig ubehagelig og påtvunget. Intim barbering og ereksjon er iallefall ugreit foran barn/ungdom. Her hos oss ser aldri barna oss nakne lengere(de er 11 og 13). Sønnen min på 13 sprader rundt kliss naken til stadighet tross midt i puberteten, veldig frigjort da!

Anonymkode: 7d4a8...b01

• Liker 14
Skrevet

Jeg var naken foran sønnen min til han var 8-9 år.  Da var det ikke naturlig for meg å være det lengre.  Det endret seg helt av seg selv. 

Anonymkode: c01e7...a26

Skrevet

Mine foreldre har ikke vært hverken blyge eller pripne. Husker jeg alltid skulle være med mamma på badet da jeg var småbarn. Var kjempefascinert av når hun mensen, og klatret i fanget på henne når hun satt på skåla. (Stakkars mødre 😂)

Så innimellom faren min hvis jeg kravlende og skulle ligge i senga deres om natten (mørkt rom da uansett), for han sov naken. Men han pleide lure på seg underbuksa hvis jeg snek meg inn.

Men utover det gikk vi aldri nakne rundt om kring, og da jeg ble 7-8 år så ville jeg ikke være naken "hvorsomhelst" lengre, eller at alle skulle se meg. Da var det bare mamma eller pappa hvis jeg var syk og sånt. 

Anonymkode: 92717...7fe

• Liker 1
Skrevet

Vokst opp med at det er helt naturlig, men husker at det endret seg da jeg var i puberteten. Da ville jeg ha privatliv på badet, men hadde fremdeles ikke noe imot å pusse tenner mens foreldrene stod i dusjen, f.eks. 

har to gutter på 5 år nå, vi dusjer sammen når det er naturlig, men jeg barberer meg når jeg er alene. Han ene har sett meg barbere leggene og hadde millioner av spørsmål. Jeg syns det var vanskelig å skulle forklare hvorfor damer sitt hår ikke er fint, og angret på at han så det. Jeg sover naken og det gjør guttene også. Sover nakne sammen når vi sover i samme seng på ferie. 

Far er ikke oppvokst med nakenhet og guttene har aldri sett sin far naken på badet, bare så vidt når han står opp før han får tatt på seg trusen. Jeg syns det er synd at de ikke får sett en normal, naken mannekropp men respekterer selvfølgelig at han ikke er komfortabel med det. Han er heller ikke komfortabel med å la meg komme inn på badet når han dusjer, til tross for at vi selvfølgelig har et nakent sexliv 😛 

Anonymkode: 55eb7...1dd

• Liker 2
Gjest Smeltemann
Skrevet
Brunello skrev (2 timer siden):

Synes det er helt greit med nakenhet i familien. Men spar 14-åringen fra å se mor shave høna.

Greit de blir opplært til at høna skal være shavet.

Skrevet

Jeg er ikke vokst opp med nakenhet og det passet meg fint. Synes det var privat. Min mor kunne gå fra dusjen i trusa, men holdt puppene med armen 😅 Det var greit.

Om sønnen min på snart 8 kommer inn på badet mens jeg dusjer reagerer jeg ikke negativt, og han har brast inn når jeg barberte leggene/underliv og lurte på hva jeg gjorde. 

Men jeg barberer ikke underlivet fritt foran, heller ikke annet. Det kommer jo spørsmål, jeg jeg vil ikke han skal vokse opp med en ide om total hårløse mennesker. Jeg svarer bare at «avogtil bare gjør jeg det». 

Tar oftest med meg undertøy på badet, og kler raskt på meg om jeg skal hente noe. Strener ikke naken rundt.

Far sover naken, og barnet legger seg ofte (med pysj selv) i senga på natta ganske nærme. Det tenker jeg han får styre selv. 

Anonymkode: 7bd95...434

• Liker 1
Skrevet

Vi har lite nakenhet. Altså, det gjør ingenting om min 4 år gamle datter ser meg naken. Vi dusja sammen idag fordi det ble mest praktisk, men utenom det er vi ikke nakne foran andre. Hun har ikke sett pappaen sin naken. Ingen viser seg kun i undertøy heller. Jeg kan bruke singlet foran mann og barn samtidig, men ikke noe mindre. 

Noe mindre klær blir unaturlig og ukomfortabelt for meg ihvertfall. 

Anonymkode: cbf6a...665

• Liker 3
Skrevet

Etter at barna flyttet ut går vi nakne nesten hele tiden. 

Anonymkode: 0fb86...2e4

Skrevet

Unga skjermer seg selv, og vil ikke sees nakne. Det respekteres selvfølgelig.

går heller ikke naken foran andre i familien selv. Ikke samboer heller. Hender en sjelden gang jeg må dusje samtidig som hun bruker badet, men da er hun opptatt med sitt. 

Gjest laPistola
Skrevet

Jeg vokste opp i et hjem slik du beskriver. Fra jeg var ca 9-10 år og begynte og komme i puberteten syntes jeg både mine foreldres nakenhet, og at de skulle se meg naken var vanskelig. Husker en gang jeg lå i badekaret og pappa kom inn for og pusse tenner og jeg prøvde og skjule pupper og underliv med hendene, men han enset det ikke, så når han var ferdig satt han seg på gulvet for og skravle. 😅 det er nok individuelt, men tror jeg ville gitt en 11 og 14 åring litt privatliv og heller ikke spradet naken rundt . Om en kan snakke om det er jo det det beste. Det er nok ganske individuelt. 

Skrevet

Her begynte barna å sette grenser for hva de syntes var greit når de var 8-10 år, så etter det har vi ikke sett hverandre nakne. De ønsket ikke at jeg var med på badet, og de syntes i hvert fall at det var helt grusomt hvis de fikk se meg naken! :ler: Jeg har to gutter.

Anonymkode: b606d...e85

• Liker 1
Skrevet

En har klær på seg. Ta hensyn til barna og andre i huset. 

Anonymkode: 050f4...d89

• Liker 3
Skrevet
Smeltemann skrev (50 minutter siden):

Skal den det?

• Liker 1
Skrevet

Alt med måte. Fra ca 11 års alder er det naturlig å kun se samme kjønn naken. 

Anonymkode: 00868...417

Gjest Smeltemann
Skrevet
Peonjenta skrev (Akkurat nå):

Skal den det?

Ikke?

Skrevet
Smeltemann skrev (55 minutter siden):

NEI, det er ikke greit at gutter blir opplært til det.

Anonymkode: ac92a...e73

• Liker 2
Skrevet

Her går vi voksne nakne, mens tenåringene tar klær på seg. De synes likevel ikke det er ubehagelig med vår nakenhet, og sitter gjerne i badstua sammen med oss når vi er nakne. Mine og dine barn, men det å være naken foran dem har vært naturlig fra dag én.  Har på oss klær når ungene har venner på besøk, selvfølgelig. 

Anonymkode: bdc2e...9e9

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...