Gå til innhold

Naboens trær, og Naboens løv ?

Gjest Acer

Anbefalte innlegg

Gjest Hvemsomhelst
Skybe skrev (3 timer siden):

Din nabo la tydeleg mer vekt på å ha eit godt naboforhold en  "forguding "  av noen trær som var til pest, og en plage for naboen.  

Folk flest legger sjølvsagt mer vekt på vakker utsikt, og en solfylt hverdag en å  "glane i borti noen tretopper".     

Gode naboer er gull verd.  Jeg kan ikke forstå hvorfor noen er så steile.  Har jo hørt om enkelte som ikke engang ser trærne sine, som tar all utsikt og sol fra naboen, men trærne må absolutt ikke røres.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvemsomhelst skrev (41 minutter siden):

Gode naboer er gull verd.  Jeg kan ikke forstå hvorfor noen er så steile.  Har jo hørt om enkelte som ikke engang ser trærne sine, som tar all utsikt og sol fra naboen, men trærne må absolutt ikke røres.

Enig, legger vekt på å være en god nabo selv. Vi fjernet et tre som tok mye sol i naboens hage straks han nevnte det. Han er hageelsker på sin hals, så selvsagt tok vi ned treet. Det er mange trær i gata vår, og jeg liker trær! Men ikke når de tar sol og er til plage for naboer den korte sommeren vi har. 

Anonymkode: 2f9bd...eac

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Konfliktrådet hevder at trær er  det som oftest skaper igjennstand for konflikter mellom naboer, og slik bør det sjølvsagt ikkje vera. 

Før var det heilt vanleg å ha høye trær på eigedomene, men da bodde folk heller ikkje så tett som idag.  Noen steder er trær fredet, og  dette er da noe evntl. naboer blir gjordt merksam på "før" de etablerer seg  der ". Mange ønsker å ha trær som skjærmer for innsyn, men dette er ikkje noe argument for at trærne kan få vokse fritt.   

Endret av Skybe
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Undersøk hvor mye støv og partikler et stort løvtre absorberer, så kanskje du og lungene dine blir glad i treet. 

Anonymkode: 1df3e...072

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

Undersøk hvor mye støv og partikler et stort løvtre absorberer, så kanskje du og lungene dine blir glad i treet. 

En heilt uintressant problemstilling !:ball:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skybe skrev (4 timer siden):

Konfliktrådet hevder at trær er  det som oftest skaper igjennstand for konflikter mellom naboer, og slik bør det sjølvsagt ikkje vera. 

Før var det heilt vanleg å ha høye trær på eigedomene, men da bodde folk heller ikkje så tett som idag.  Noen steder er trær fredet, og  dette er da noe evntl. naboer blir gjordt merksam på "før" de etablerer seg  der ". Mange ønsker å ha trær som skjærmer for innsyn, men dette er ikkje noe argument for at trærne kan få vokse fritt.   

Man har ikke rett til å felle alle trær og utsikt og solforhold er ikke grunn nok. Det avhenger av hvor du bor hvilke regler som gjelder. Hvis du hater trær anbefaler jeg deg å flytte til Finnmarks-vidda. 

Anonymkode: 29386...6b9

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Man har ikke rett til å felle alle trær og utsikt og solforhold er ikke grunn nok. Det avhenger av hvor du bor hvilke regler som gjelder. Hvis du hater trær anbefaler jeg deg å flytte til Finnmarks-vidda. 

Til orientering:     Eg hater ikkje trær, og   treng ikkje noen  anbefalinger ifra deg  om hvor eg skal flytte.  Det er forøvri  slik at  eit  regulert byggefelt ikkje er   forbeholdt   dem som elsker å plante høye  trær.  Dei aller fleste naboer tar heldigvis omsyn til andre  naboer som  verdisetter utsikten, og eit godt naboforhold til  fordel for høye trær.

Du er tydelevis en kverulant  / egoist som ikkje "bryr deg" med å ta omsyn om andre naboer her, og ein såkalt vanskeleg nabo.   

Hvordan bli kvitt naboens trær?

Trær, grener eller røtter som kommer over på din eiendom kan du  med loven i hånden be naboen fjerne, så lenge de er til ulempe for deg. Hugger ikke naboen, kan du selv kutte langs grensen. Alt som du kapper ned er ditt. Men du må varsle naboen og be ham kutte grener eller røtter før du griper inn.26. mai 2020

Naboloven har en egen regel om trær. Denne gir deg mulighet til å få fjernet trær som står nærmere enn 1/3 av trehøyden. ... Med regelen om 1/3 av trehøyden kan du altså be naboen fjernet et tre som er 9 meter høyt hvis det står nærmere enn 3 meter. Regelen står i nabolovens § 3. 
Endret av Skybe
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skybe skrev (13 timer siden):

Til orientering:     Eg hater ikkje trær, og   treng ikkje noen  anbefalinger ifra deg  om hvor eg skal flytte.  Det er forøvri  slik at  eit  regulert byggefelt ikkje er   forbeholdt   dem som elsker å plante høye  trær.  Dei aller fleste naboer tar heldigvis omsyn til andre  naboer som  verdisetter utsikten, og eit godt naboforhold til  fordel for høye trær.

Du er tydelevis en kverulant  / egoist som ikkje "bryr deg" med å ta omsyn om andre naboer her, og ein såkalt vanskeleg nabo.   

Hvordan bli kvitt naboens trær?

Trær, grener eller røtter som kommer over på din eiendom kan du  med loven i hånden be naboen fjerne, så lenge de er til ulempe for deg. Hugger ikke naboen, kan du selv kutte langs grensen. Alt som du kapper ned er ditt. Men du må varsle naboen og be ham kutte grener eller røtter før du griper inn.26. mai 2020

Naboloven har en egen regel om trær. Denne gir deg mulighet til å få fjernet trær som står nærmere enn 1/3 av trehøyden. ... Med regelen om 1/3 av trehøyden kan du altså be naboen fjernet et tre som er 9 meter høyt hvis det står nærmere enn 3 meter. Regelen står i nabolovens § 3. 

I store deler av Oslo er trær rundt nitti cm i omkrets beskyttet og vernet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skybe skrev (På 26.9.2021 den 11.55):

Det går mot høst, og med høsten faller løvet av trærne, og det er naturens gang.  Løvet spres med vinden til  glede for noen, men til stor irritasjon å  forbannelse for  andre ettersom det tetter til sluker, takrenner, og det påfører andre mye ekstrarbeid.

Løvtrær avgjir dessuten  store mengder sevje om sommeren  som gjenn gjir grobunn   for mosegroing av tak, vegger,terrasser, plattinger m.m.   Ja, noen vil nok hevde at ein må tåle at naboens trær spyr  mengder av  løv og sevje  over din eigedom  og at ein må "vasse i løv" om høsten, og selv sørge for å få det fjærnet.  Ifølge naboloven finnes det klare regler i  forhold til str. på trea, og beplanting i  nærheten til tomtegrenser.  Det er vind, ver  som styrer rettningen på hvor det meste av løvet etterhvert havner. 

Konklusjon: "Naboens trær, og naboens løv."   Synes   det ikkje vera rett å rimleg å kunne pålegge  naboen å fjærne anten  trea eller  løvet, eller pålegge han å  betale for medgått tid å fjærne løv fra naboens  takrenner, sluker, inngangspartier ?  Det enkleste hadde vert ov naboen umiddlebart sørget for å rake saman nedfallsløv fra trær som det er grunn til kan skape problem for naboer.  

Dustete ilands problem

Anonymkode: b2f5b...fdc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

I store deler av Oslo er trær rundt nitti cm i omkrets beskyttet og vernet. 

Kapp ned !😄

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 30.9.2021 den 17.56):

For ikke å glemme hvor mye vann de absorberer. Jeg vet om noen som klagde og klagde på trærne til naboen. De sto i en skråning fra deres hage og opp til naboens, og de var lei av alt løvet som falt om høsten. Til slutt gikk naboen med på å sage ned trærne. Da fikk klageren vann i kjelleren. Jeg ville mye heller hatt løv i kjelleren som må rakes en gang i året enn å ha vann i kjelleren hver gang det regner, men hei, nå slipper de å rake, da. 🤭

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...