Gå til innhold

Naboens trær, og Naboens løv ?

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Det går mot høst, og med høsten faller løvet av trærne, og det er naturens gang.  Løvet spres med vinden til  glede for noen, men til stor irritasjon å  forbannelse for  andre ettersom det tetter til sluker, takrenner, og det påfører andre mye ekstrarbeid.

Løvtrær avgjir dessuten  store mengder sevje om sommeren  som gjenn gjir grobunn   for mosegroing av tak, vegger,terrasser, plattinger m.m.   Ja, noen vil nok hevde at ein må tåle at naboens trær spyr  mengder av  løv og sevje  over din eigedom  og at ein må "vasse i løv" om høsten, og selv sørge for å få det fjærnet.  Ifølge naboloven finnes det klare regler i  forhold til str. på trea, og beplanting i  nærheten til tomtegrenser.  Det er vind, ver  som styrer rettningen på hvor det meste av løvet etterhvert havner. 

Konklusjon: "Naboens trær, og naboens løv."   Synes   det ikkje vera rett å rimleg å kunne pålegge  naboen å fjærne anten  trea eller  løvet, eller pålegge han å  betale for medgått tid å fjærne løv fra naboens  takrenner, sluker, inngangspartier ?  Det enkleste hadde vert ov naboen umiddlebart sørget for å rake saman nedfallsløv fra trær som det er grunn til kan skape problem for naboer.  

Endret av Skybe
Skrevet

Hva med de av oss som leier? Jeg har ikke plantet trærne, og har ikke noe å si på om de skal fjernes. Er det fortsatt mitt ansvar å rake hos naboen? Eller er det huseiers ansvar? 
Han som bor i andre etasje i huset her (også leieboer) får nok også noe løv på hans veranda, skal jeg komme opp gjennom leiligheten hans for å koste hans veranda? Og hvordan skal man vite hvilke løv som kommer fra mine trær, fra naboens eget tre, eller fra treet fra andre sida? Her er det også kommunal allé på utsida, hvor løvet blåser inn på min tomt. Skal kommunen komme og rydde opp i det? 

Anonymkode: ffc00...87e

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Hva med de av oss som leier? Jeg har ikke plantet trærne, og har ikke noe å si på om de skal fjernes. Er det fortsatt mitt ansvar å rake hos naboen? Eller er det huseiers ansvar? 
Han som bor i andre etasje i huset her (også leieboer) får nok også noe løv på hans veranda, skal jeg komme opp gjennom leiligheten hans for å koste hans veranda? Og hvordan skal man vite hvilke løv som kommer fra mine trær, fra naboens eget tre, eller fra treet fra andre sida? Her er det også kommunal allé på utsida, hvor løvet blåser inn på min tomt. Skal kommunen komme og rydde opp i det? 

Dette ville man eventuelt tatt med i vurderingen om man skulle leie en aktuell bolig.

Gjest Villfisker
Skrevet

Jeg elsker det, og er helt uenig med deg 🤩

Høst ind og deilig luft. Nydelige farger og lukter. Litt naboløv er bare sjarm 🍂🍁😍😍

Alle må rydde sitt eget område. Skal du fjerne alle trær i nærheten, som kommunen har satt opp også da? 🤓 vinden blåser dit den vil, og spør ikke om lov.

Skrevet
Brunello skrev (18 minutter siden):

Dette ville man eventuelt tatt med i vurderingen om man skulle leie en aktuell bolig.

Svar på spørsmålene i andre avsnittet også da. 

Skrevet

Flytt inn i leilighet du. Mulig til klaging altså.

Anonymkode: 16927...fb7

• Liker 7
Skrevet

Det blir jo som å si at du ikke burde kjøpt boligen når du så de store trærne hos naboen.

Samme logikk. 

Anonymkode: 842e6...26c

• Liker 16
Skrevet

Sånn er naturen, og sånn er det å bo. Vedlikehold må påregnes.

Anonymkode: 90b08...013

• Liker 11
Skrevet (endret)
Villfisker skrev (21 timer siden):

Jeg elsker det, og er helt uenig med deg 🤩

Høst ind og deilig luft. Nydelige farger og lukter. Litt naboløv er bare sjarm 🍂🍁😍😍

Alle må rydde sitt eget område. Skal du fjerne alle trær i nærheten, som kommunen har satt opp også da? 🤓 vinden blåser dit den vil, og spør ikke om lov.

Skal  samle alt løvet   fra trærne  i sekker og tømme det  foran inngangspartiet til naboen, og så kan han få kjenne på både farger, og lukten sålenge han ønsker.  Er det kommunens trær så kan ein tømme løvet foran inngangspartiet  til kommunehuset.  Norge er iferd med å gro igjenn, og mange steder er verdifull utsikt  forlengst gått tapt på grunn vilt voksende trær,  og ukontrollert treplating.  

Dersom naboens hund driter på din tomt så er det ditt ansvar å fjærne det, og du har ingen grunn til å klage ettersom hunden ikkje kan skille mellom din, og naboens tomt. 

Skal ein idag  bygge eit hus så er ein søknadspliktig, og det er byggherren sin plikt å ta ansvaret, sette seg inn i regelverket, og   må sende  nabovarsel.  Trær kan ein fritt plante hvor ein ønsker, og  etter noen år blir de til stor sjenanse for naboer.  Naboloven regulerer forhold til treplanting, og det en naboens plikt å sette seg inn i den "før" planten  stikkes i jorden. 

Endret av Skybe
Skrevet

Jesus… snakk om I-landsproblemer. 

Anonymkode: 74b5a...096

• Liker 15
Gjest Villfisker
Skrevet
Skybe skrev (25 minutter siden):

Skal  samle alt løvet   fra trærne  i sekker og tømme det  foran inngangspartiet til naboen, og så kan han få kjenne på både farger, og lukten sålenge han ønsker.  Er det kommunens trær så kan ein tømme løvet foran inngangspartiet  til kommunehuset.  Norge er iferd med å gro igjenn, og mange steder er verdifull utsikt  forlengst gått tapt på grunn vilt voksende trær,  og ukontrollert treplating.  

Dersom naboens hund driter på din tomt så er det ditt ansvar å fjærne det, og du har ingen grunn til å klage ettersom hunden ikkje kan skille mellom din, og naboens tomt. 

Skal ein idag  bygge eit hus så er ein søknadspliktig, og det er byggherren sin plikt å ta ansvaret, sette seg inn i regelverket, og   må sende  nabovarsel.  Trær kan ein fritt plante hvor ein ønsker, og  etter noen år blir de til stor sjenanse for naboer.  Naboloven regulerer forhold til treplanting, og det en naboens plikt å sette seg inn i den "før" planten  stikkes i jorden. 

🤣🤣🤣🤣

Det syns jeg du skal gjøre, og sende film og oppdatering til oss her :popcorn:

men syns ikke du kan sammenligne hundedrit med høstløv. Den kommer ikke med vinden ;) 

Skrevet

Om du har såpass i mot trær, så må du flytte et sted hvor det er lite trær

Argumentene dine blir litt for tynne, da blader kan reise LANGT med vinden, og de stopper jo ikke før de sitter fast et sted. Skal du klage på alle trær innenfor 2 km liksom 

Det er bare å rake og rake. Heldigvis varer ikke perioden hvor blad faller for alltid, det tar jo bare et par uker. Så regner det og blir tungt, og slutter plage deg

Anonymkode: 6396e...a72

• Liker 10
Skrevet

Tror du skal ta deg en tur til psykolog jeg Skybe, er ikke bra for deg å gå rundt med slike tvangstanker.

• Liker 9
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Argumentene dine blir litt for tynne, da blader kan reise LANGT med vinden, og de stopper jo ikke før de sitter fast et sted. Skal du klage på alle trær innenfor 2 km liksom 

Det er bare å rake og rake. Heldigvis varer ikke perioden hvor blad faller for alltid, det tar jo bare et par uker. Så regner det og blir tungt, og slutter plage deg

Nei, er har ikkje noko imot trær, og har sjølv løvtrær på egen tomt, men  har klipt den betrakeleg ned, og står  dessuten slik plassert at de ikkje skaper noe problem hverken for meg selv eller  andre.  

Vær og vind kan ein ikkje gjøre noe med, men hos oss har vi vind fra sydvest 350  dager i året,og med den følge at alt løvet fra   naboens trær havner hos oss.og der det helst ikkje bør vere.   Nå har eg ikkje klaget over trær som står 2 km unna, men trær som står v/ nabogrensen. Trær, planter , hekker må  klippes regelmessig, og ingenting er vakrere en en velstelt hage. 

Det er ikkje utan grunn vi har fått en nabolov vdr. beplanting, av trær, hekker som ein bør forholde seg til. 

Med regelen om 1/3 av trehøyden kan du altså be naboen fjernet et tre som er 9 meter høyt hvis det står nærmere enn 3 meter. Regelen står i nabolovens § 3. Merk at hekker under 2 meter og hekker som står som gjerde, ikke kan fjernes etter disse reglene.

Skrevet

Noen liker det du kaller en velstelt hage, andre synes toppa og beskjærte løvtrær er styggedom. Løv hører med til naturen. Kjør over det med gressklipper med bioklipp og la det spre seg utover plenen, så kan du takke naboen for gratis gjødsel. 

• Liker 5
Skrevet
AuroraB skrev (6 minutter siden):

Noen liker det du kaller en velstelt hage, andre synes toppa og beskjærte løvtrær er styggedom. Løv hører med til naturen. Kjør over det med gressklipper med bioklipp og la det spre seg utover plenen, så kan du takke naboen for gratis gjødsel. 

Ja. løv er gjødsel, og hører med til naturens  gang såfremt trærne står slik plassert at  løvet legger seg  utover plenen, jordet  men gjør ingen nytte for seg  når havner der det helst  ikkje bør vera.

Mosegrodde  tak, og vegger etc  er eit heilt  vanleg syn der store løvtrær står like inntil  husene, og  forårsaker i neste omgang betylege  skader  på taksingel / takstein. Mosegrodde  påfører  mange huseiere betydeleg beløp  hvert eneste år. Tette sluker kan forårsake oversvømmelser, og vanninntrengning i boliger, og som i neste omgang kan påføre eiger betydelege skader, og eit  regressansvar overfor forsikringselskaper. 

"Det er ditt ansvar å sørge for å holde  takrenner, sluker etc. rene" 

Skrevet

Lag en forening. Det er jammen nok av folk som hater trær. Selv synes jeg alle trehaterne bør flytte til Sibir eller Sahara. Evt en leilighet. 

Anonymkode: 4e366...ff2

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Høye trær har ingenting inne i eit regulert byggefelt å gjøre,og  der husene står  tett saman. Det handler om å vise omsyn til sine naboer, og unngå  nabokonflikter.   Den som ønsker å ha mye vegetasjon, og  høye trær rundt seg bør  flytte til eit sted der de kan få "dyrke sine intrs. for treplanting" 

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Lag en forening. Det er jammen nok av folk som hater trær. Selv synes jeg alle trehaterne bør flytte til Sibir eller Sahara. Evt en leilighet. 

Anonymkode: 4e366...ff2

Ja, mange har   etterhvert er blitt "forarget" på trær som vokser vilt, og spres.   Milde vintrer de siste årene har ført til en aksplosiv vekts av løvtrær rundt om, og det er grunneierne sitt ansvar.  Desse  Tre-elskerne  kan heller flytte til Brasil , og krype rundt i Brasil sin  regnskogene å bygge seg eit reir oppi desse trea.   Mange tre-elskere er ein spesiell folkerase, og de har gjerne  eit tre på tomta som de "forguder" og "bønnfaller" hver dag.     

Skrevet
Skybe skrev (Akkurat nå):

Ja, mange har   etterhvert er blitt "forarget" på trær som vokser vilt, og spres.   Milde vintrer de siste årene har ført til en aksplosiv vekts av løvtrær rundt om, og det er grunneierne sitt ansvar.  Desse  Tre-elskerne  kan heller flytte til Brasil , og krype rundt i Brasil sin  regnskogene å bygge seg eit reir oppi desse trea.   Mange tre-elskere er ein spesiell folkerase, og de har gjerne  eit tre på tomta som de "forguder" og "bønnfaller" hver dag.     

Gretne, gamle gubber også en spesiell rase. De elsker å finne ting å irritere seg over, lire av seg mer eller mindre merkelige påstander og å spre negativitet rundt seg. Bare nevner det... :ler: 

• Liker 8

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...