Gjest Acer Skrevet 26. september 2021 #1 Skrevet 26. september 2021 (endret) Det går mot høst, og med høsten faller løvet av trærne, og det er naturens gang. Løvet spres med vinden til glede for noen, men til stor irritasjon å forbannelse for andre ettersom det tetter til sluker, takrenner, og det påfører andre mye ekstrarbeid. Løvtrær avgjir dessuten store mengder sevje om sommeren som gjenn gjir grobunn for mosegroing av tak, vegger,terrasser, plattinger m.m. Ja, noen vil nok hevde at ein må tåle at naboens trær spyr mengder av løv og sevje over din eigedom og at ein må "vasse i løv" om høsten, og selv sørge for å få det fjærnet. Ifølge naboloven finnes det klare regler i forhold til str. på trea, og beplanting i nærheten til tomtegrenser. Det er vind, ver som styrer rettningen på hvor det meste av løvet etterhvert havner. Konklusjon: "Naboens trær, og naboens løv." Synes det ikkje vera rett å rimleg å kunne pålegge naboen å fjærne anten trea eller løvet, eller pålegge han å betale for medgått tid å fjærne løv fra naboens takrenner, sluker, inngangspartier ? Det enkleste hadde vert ov naboen umiddlebart sørget for å rake saman nedfallsløv fra trær som det er grunn til kan skape problem for naboer. Endret 26. september 2021 av Skybe
AnonymBruker Skrevet 26. september 2021 #2 Skrevet 26. september 2021 Hva med de av oss som leier? Jeg har ikke plantet trærne, og har ikke noe å si på om de skal fjernes. Er det fortsatt mitt ansvar å rake hos naboen? Eller er det huseiers ansvar? Han som bor i andre etasje i huset her (også leieboer) får nok også noe løv på hans veranda, skal jeg komme opp gjennom leiligheten hans for å koste hans veranda? Og hvordan skal man vite hvilke løv som kommer fra mine trær, fra naboens eget tre, eller fra treet fra andre sida? Her er det også kommunal allé på utsida, hvor løvet blåser inn på min tomt. Skal kommunen komme og rydde opp i det? Anonymkode: ffc00...87e 2
Brunello Skrevet 26. september 2021 #3 Skrevet 26. september 2021 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Hva med de av oss som leier? Jeg har ikke plantet trærne, og har ikke noe å si på om de skal fjernes. Er det fortsatt mitt ansvar å rake hos naboen? Eller er det huseiers ansvar? Han som bor i andre etasje i huset her (også leieboer) får nok også noe løv på hans veranda, skal jeg komme opp gjennom leiligheten hans for å koste hans veranda? Og hvordan skal man vite hvilke løv som kommer fra mine trær, fra naboens eget tre, eller fra treet fra andre sida? Her er det også kommunal allé på utsida, hvor løvet blåser inn på min tomt. Skal kommunen komme og rydde opp i det? Anonymkode: ffc00...87e Dette ville man eventuelt tatt med i vurderingen om man skulle leie en aktuell bolig.
Gjest Villfisker Skrevet 26. september 2021 #4 Skrevet 26. september 2021 Jeg elsker det, og er helt uenig med deg 🤩 Høst ind og deilig luft. Nydelige farger og lukter. Litt naboløv er bare sjarm 🍂🍁😍😍 Alle må rydde sitt eget område. Skal du fjerne alle trær i nærheten, som kommunen har satt opp også da? 🤓 vinden blåser dit den vil, og spør ikke om lov.
AnonymBruker Skrevet 26. september 2021 #5 Skrevet 26. september 2021 Brunello skrev (18 minutter siden): Dette ville man eventuelt tatt med i vurderingen om man skulle leie en aktuell bolig. Svar på spørsmålene i andre avsnittet også da. Anonymkode: ffc00...87e
AnonymBruker Skrevet 26. september 2021 #6 Skrevet 26. september 2021 Flytt inn i leilighet du. Mulig til klaging altså. Anonymkode: 16927...fb7 7
AnonymBruker Skrevet 26. september 2021 #7 Skrevet 26. september 2021 Det blir jo som å si at du ikke burde kjøpt boligen når du så de store trærne hos naboen. Samme logikk. Anonymkode: 842e6...26c 16
AnonymBruker Skrevet 26. september 2021 #8 Skrevet 26. september 2021 Sånn er naturen, og sånn er det å bo. Vedlikehold må påregnes. Anonymkode: 90b08...013 11
Gjest Acer Skrevet 27. september 2021 #9 Skrevet 27. september 2021 (endret) Villfisker skrev (21 timer siden): Jeg elsker det, og er helt uenig med deg 🤩 Høst ind og deilig luft. Nydelige farger og lukter. Litt naboløv er bare sjarm 🍂🍁😍😍 Alle må rydde sitt eget område. Skal du fjerne alle trær i nærheten, som kommunen har satt opp også da? 🤓 vinden blåser dit den vil, og spør ikke om lov. Skal samle alt løvet fra trærne i sekker og tømme det foran inngangspartiet til naboen, og så kan han få kjenne på både farger, og lukten sålenge han ønsker. Er det kommunens trær så kan ein tømme løvet foran inngangspartiet til kommunehuset. Norge er iferd med å gro igjenn, og mange steder er verdifull utsikt forlengst gått tapt på grunn vilt voksende trær, og ukontrollert treplating. Dersom naboens hund driter på din tomt så er det ditt ansvar å fjærne det, og du har ingen grunn til å klage ettersom hunden ikkje kan skille mellom din, og naboens tomt. Skal ein idag bygge eit hus så er ein søknadspliktig, og det er byggherren sin plikt å ta ansvaret, sette seg inn i regelverket, og må sende nabovarsel. Trær kan ein fritt plante hvor ein ønsker, og etter noen år blir de til stor sjenanse for naboer. Naboloven regulerer forhold til treplanting, og det en naboens plikt å sette seg inn i den "før" planten stikkes i jorden. Endret 27. september 2021 av Skybe
AnonymBruker Skrevet 27. september 2021 #10 Skrevet 27. september 2021 Jesus… snakk om I-landsproblemer. Anonymkode: 74b5a...096 15
Gjest Villfisker Skrevet 27. september 2021 #11 Skrevet 27. september 2021 Skybe skrev (25 minutter siden): Skal samle alt løvet fra trærne i sekker og tømme det foran inngangspartiet til naboen, og så kan han få kjenne på både farger, og lukten sålenge han ønsker. Er det kommunens trær så kan ein tømme løvet foran inngangspartiet til kommunehuset. Norge er iferd med å gro igjenn, og mange steder er verdifull utsikt forlengst gått tapt på grunn vilt voksende trær, og ukontrollert treplating. Dersom naboens hund driter på din tomt så er det ditt ansvar å fjærne det, og du har ingen grunn til å klage ettersom hunden ikkje kan skille mellom din, og naboens tomt. Skal ein idag bygge eit hus så er ein søknadspliktig, og det er byggherren sin plikt å ta ansvaret, sette seg inn i regelverket, og må sende nabovarsel. Trær kan ein fritt plante hvor ein ønsker, og etter noen år blir de til stor sjenanse for naboer. Naboloven regulerer forhold til treplanting, og det en naboens plikt å sette seg inn i den "før" planten stikkes i jorden. 🤣🤣🤣🤣 Det syns jeg du skal gjøre, og sende film og oppdatering til oss her men syns ikke du kan sammenligne hundedrit med høstløv. Den kommer ikke med vinden
AnonymBruker Skrevet 27. september 2021 #12 Skrevet 27. september 2021 Om du har såpass i mot trær, så må du flytte et sted hvor det er lite trær Argumentene dine blir litt for tynne, da blader kan reise LANGT med vinden, og de stopper jo ikke før de sitter fast et sted. Skal du klage på alle trær innenfor 2 km liksom Det er bare å rake og rake. Heldigvis varer ikke perioden hvor blad faller for alltid, det tar jo bare et par uker. Så regner det og blir tungt, og slutter plage deg Anonymkode: 6396e...a72 10
AnonymBruker Skrevet 27. september 2021 #13 Skrevet 27. september 2021 Tror du skal ta deg en tur til psykolog jeg Skybe, er ikke bra for deg å gå rundt med slike tvangstanker. Anonymkode: ffc00...87e 9
Gjest Acer Skrevet 27. september 2021 #14 Skrevet 27. september 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Om du har såpass i mot trær, så må du flytte et sted hvor det er lite trær Argumentene dine blir litt for tynne, da blader kan reise LANGT med vinden, og de stopper jo ikke før de sitter fast et sted. Skal du klage på alle trær innenfor 2 km liksom Det er bare å rake og rake. Heldigvis varer ikke perioden hvor blad faller for alltid, det tar jo bare et par uker. Så regner det og blir tungt, og slutter plage deg Anonymkode: 6396e...a72 Nei, er har ikkje noko imot trær, og har sjølv løvtrær på egen tomt, men har klipt den betrakeleg ned, og står dessuten slik plassert at de ikkje skaper noe problem hverken for meg selv eller andre. Vær og vind kan ein ikkje gjøre noe med, men hos oss har vi vind fra sydvest 350 dager i året,og med den følge at alt løvet fra naboens trær havner hos oss.og der det helst ikkje bør vere. Nå har eg ikkje klaget over trær som står 2 km unna, men trær som står v/ nabogrensen. Trær, planter , hekker må klippes regelmessig, og ingenting er vakrere en en velstelt hage. Det er ikkje utan grunn vi har fått en nabolov vdr. beplanting, av trær, hekker som ein bør forholde seg til. Med regelen om 1/3 av trehøyden kan du altså be naboen fjernet et tre som er 9 meter høyt hvis det står nærmere enn 3 meter. Regelen står i nabolovens § 3. Merk at hekker under 2 meter og hekker som står som gjerde, ikke kan fjernes etter disse reglene.
AuroraB Skrevet 27. september 2021 #15 Skrevet 27. september 2021 Noen liker det du kaller en velstelt hage, andre synes toppa og beskjærte løvtrær er styggedom. Løv hører med til naturen. Kjør over det med gressklipper med bioklipp og la det spre seg utover plenen, så kan du takke naboen for gratis gjødsel. 5
Gjest Acer Skrevet 27. september 2021 #16 Skrevet 27. september 2021 AuroraB skrev (6 minutter siden): Noen liker det du kaller en velstelt hage, andre synes toppa og beskjærte løvtrær er styggedom. Løv hører med til naturen. Kjør over det med gressklipper med bioklipp og la det spre seg utover plenen, så kan du takke naboen for gratis gjødsel. Ja. løv er gjødsel, og hører med til naturens gang såfremt trærne står slik plassert at løvet legger seg utover plenen, jordet men gjør ingen nytte for seg når havner der det helst ikkje bør vera. Mosegrodde tak, og vegger etc er eit heilt vanleg syn der store løvtrær står like inntil husene, og forårsaker i neste omgang betylege skader på taksingel / takstein. Mosegrodde påfører mange huseiere betydeleg beløp hvert eneste år. Tette sluker kan forårsake oversvømmelser, og vanninntrengning i boliger, og som i neste omgang kan påføre eiger betydelege skader, og eit regressansvar overfor forsikringselskaper. "Det er ditt ansvar å sørge for å holde takrenner, sluker etc. rene"
AnonymBruker Skrevet 27. september 2021 #17 Skrevet 27. september 2021 Lag en forening. Det er jammen nok av folk som hater trær. Selv synes jeg alle trehaterne bør flytte til Sibir eller Sahara. Evt en leilighet. Anonymkode: 4e366...ff2 5
Gjest Acer Skrevet 27. september 2021 #18 Skrevet 27. september 2021 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Om du har såpass i mot trær, så må du flytte et sted hvor det er lite trær Argumentene dine blir litt for tynne, da blader kan reise LANGT med vinden, og de stopper jo ikke før de sitter fast et sted. Skal du klage på alle trær innenfor 2 km liksom Det er bare å rake og rake. Heldigvis varer ikke perioden hvor blad faller for alltid, det tar jo bare et par uker. Så regner det og blir tungt, og slutter plage deg Anonymkode: 6396e...a72 Høye trær har ingenting inne i eit regulert byggefelt å gjøre,og der husene står tett saman. Det handler om å vise omsyn til sine naboer, og unngå nabokonflikter. Den som ønsker å ha mye vegetasjon, og høye trær rundt seg bør flytte til eit sted der de kan få "dyrke sine intrs. for treplanting"
Gjest Acer Skrevet 27. september 2021 #19 Skrevet 27. september 2021 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Lag en forening. Det er jammen nok av folk som hater trær. Selv synes jeg alle trehaterne bør flytte til Sibir eller Sahara. Evt en leilighet. Anonymkode: 4e366...ff2 Ja, mange har etterhvert er blitt "forarget" på trær som vokser vilt, og spres. Milde vintrer de siste årene har ført til en aksplosiv vekts av løvtrær rundt om, og det er grunneierne sitt ansvar. Desse Tre-elskerne kan heller flytte til Brasil , og krype rundt i Brasil sin regnskogene å bygge seg eit reir oppi desse trea. Mange tre-elskere er ein spesiell folkerase, og de har gjerne eit tre på tomta som de "forguder" og "bønnfaller" hver dag.
Leo Skrevet 27. september 2021 #20 Skrevet 27. september 2021 Skybe skrev (Akkurat nå): Ja, mange har etterhvert er blitt "forarget" på trær som vokser vilt, og spres. Milde vintrer de siste årene har ført til en aksplosiv vekts av løvtrær rundt om, og det er grunneierne sitt ansvar. Desse Tre-elskerne kan heller flytte til Brasil , og krype rundt i Brasil sin regnskogene å bygge seg eit reir oppi desse trea. Mange tre-elskere er ein spesiell folkerase, og de har gjerne eit tre på tomta som de "forguder" og "bønnfaller" hver dag. Gretne, gamle gubber også en spesiell rase. De elsker å finne ting å irritere seg over, lire av seg mer eller mindre merkelige påstander og å spre negativitet rundt seg. Bare nevner det... 8
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå