Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har en baby på litt over to uker som virker plaget med magen, da ho på lørdag skreik i tre tima i strekk, uten at det gikk ann å trøste ho. Ho spis sirka hver 2-4 time, å prøve å få ho til å rape etter hun har spist, men hun raper nesten aldri. Og av og til virker det som hun vil ha pupp hele tiden, men hvis jeg gir henne pupp så blir hun sur og spytter den ut.

Når hun er våken virker hun skikkelig misfornøyd, ser sur ut, spenner kroppen og hender samt skriker.

Lurer da på om dette er helt normalt, eller om det kan være noe som plager henne?

Anonymkode: db0b7...6bb

Videoannonse
Annonse
Skrevet

https://www.babyverden.no/baby/magemassasje/
disse mage massajene funket litt på vår baby.

alle babyer er forskjellig vår første var som du beskriver leeeeeeenge mens nr to var mer «normal» snakk med helsesøster eventuelt kan du også drøye semper dråper, oppsøke kiropraktor/osteopat for å se om baby har noen fysiske plager som låsninger etter fødsel ❤️ Lykke til

Anonymkode: 52a08...638

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Har en baby på litt over to uker som virker plaget med magen, da ho på lørdag skreik i tre tima i strekk, uten at det gikk ann å trøste ho. Ho spis sirka hver 2-4 time, å prøve å få ho til å rape etter hun har spist, men hun raper nesten aldri. Og av og til virker det som hun vil ha pupp hele tiden, men hvis jeg gir henne pupp så blir hun sur og spytter den ut.

Når hun er våken virker hun skikkelig misfornøyd, ser sur ut, spenner kroppen og hender samt skriker.

Lurer da på om dette er helt normalt, eller om det kan være noe som plager henne?

Hun har stort sugebehov. Det kan komme av magesmerter feks. Så gi smokk isteden. 

Du må prøve mye lenger å få henne til å rape, ikke rart hun har vondt. 

Anonymkode: 3911c...b82

• Liker 1
Skrevet

Kolikk

Anonymkode: 55c4d...f09

Skrevet

Hun har ikke kolikk da? 
Vi måtte koble fra puppen underveis i amminga for å rape også rape etter endt måltid. Noen ganger kom rapen med en gang mens andre ganger tok det en halvtime. 
Hvis hun sliter med luft i magen kan du sykle med beina hennes og ta de opp mot magen. Det også funket kjempe bra hos oss. (Var bare samboer som fikk det til) 

At hun virker umett kan være pga økedøgn også(det kan gå over flere dager), for i starten mener jeg melka er mer hormonstyrt enn behovsstyrt. 

Det blir uansett lettere når hun blir eldre, så hang in there! Du gjør en fantastisk jobb! 🥰

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Hun har stort sugebehov. Det kan komme av magesmerter feks. Så gi smokk isteden. 

Du må prøve mye lenger å få henne til å rape, ikke rart hun har vondt. 

Prøver i hvertfall i en halvtime å få henne til å rape. Har prøvd med smokk, men de blir spyttet ut momentant.

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

https://www.babyverden.no/baby/magemassasje/
disse mage massajene funket litt på vår baby.

alle babyer er forskjellig vår første var som du beskriver leeeeeeenge mens nr to var mer «normal» snakk med helsesøster eventuelt kan du også drøye semper dråper, oppsøke kiropraktor/osteopat for å se om baby har noen fysiske plager som låsninger etter fødsel ❤️ Lykke til

Anonymkode: 52a08...638

Tusen takk for tips!

Skrevet

Dette trenger ikke være kolikk, det kan være helt normalt også. Babyer blir jo født med ganske umodne tarmsystemer, og det kan rett og slett gjøre vondt å få bæsjet eller prompet. I starten kan også melken komme med en voldsom fart fra puppen, så det kan hende det er derfor hun reagerer som hun gjør når du prøver å mate.

Når hun bare er to uker gammel kan det være vanskelig å finne ut hva som plager henne. En ting som også er veldig vanlig er kveldsuro. Disse bittesmå har jo levd inni magene våre i mange måneder uten særlig inntrykk fra livet på utsiden, og derfor kan de fort bli overstimulert. For meg hjelper det å dempe belysningen og holde lyden til et minimum, og i tillegg sette på white noise fra telefonen med ganske godt volum. Det hjelper ofte. Det finnes både apper og videoer på YouTube med white noise.

Jeg skjønner det er leit og vanskelig å se babyen sin sånn, og hvor stressende det kan være å lete etter "løsninger". Prøv å tenke at dette er for en periode, babyen kommer til å vokse det av seg.

Masse lykke til ♥️

• Liker 2
Skrevet

Kolikk ER jo virkelig ingenting, bare en betegnelse på spedbarnsgråt liksom

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Så kolikksmerter hos voksne er egentlig bare spedbarnsgråt?

Anonymkode: c1806...572

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (44 minutter siden):

Så kolikksmerter hos voksne er egentlig bare spedbarnsgråt?

Hos spedbarn er det bare en betegnelse på uforklarlig gråt.

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Hos spedbarn er det bare en betegnelse på uforklarlig gråt.

Nei.

• Liker 1
Skrevet

Har du sjekket om baby kan ha stramt tungebånd? 

Skrevet

Baby går fint opp i vekt? Vår mellomste gråt mye, og da vi var på ammeveiledning viste det seg at han rett og slett fikk for lite mat. 

Anonymkode: 6f14c...211

• Liker 1
Skrevet

Om det skulle være noe som tilsier det, som tøff fødsel, eller seteleie i magen, eller noe sånt, så kan barn ha nakkelåsing når de blir født, og sliter da med vondter. (Men da ville det nok vært mye mer gråt enn det du beskriver her.)
Men OM dere skulle ha grunn til å bekymre dere for det, så bestill en gratis time hos manuellterapaut med avtale med kommunen. (Manuellterapaut er fysioterapaut med videreutdanning.)

Hvis dere faktisk sliter med at dere ikke får opp noe rap, så er det nok det å finne ut hvordan dere skal få baby til å rape som er greia.
Det kan være dere kan få hjelp på helsestasjonen. Start med å spørre der.

Anonymkode: bb456...600

• Liker 1
Skrevet

Min baby raper underveis i måltidet når jeg bruker tilbakelent amming (hun ligger på magen oppå meg da) - kanskje noe å prøve om dere ikke har gjort det. 

Presse lårene hennes opp mot magen får ut mye promp! 

Anonymkode: 21331...13e

Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Prøver i hvertfall i en halvtime å få henne til å rape. Har prøvd med smokk, men de blir spyttet ut momentant.

Ikke gi opp smokken. Vi brukte 3 uker på å få vår til å ta den, men så deilig det var når den satt ❤ vi putta den inn, han spyttet den ut, og sånn holdt vi på. Noen ganger holdt vi smokken inne så han ikke fikk spyttet den ut, nok til at han skjønte at han kunne sutte på den. (Ikke på noen brutal måte altså!)

Anonymkode: f242f...7cc

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (20 timer siden):

Jepp, det man sier når man skjønner at noe plager barnet men man ikke vet hva.
Noen ganger kan man utrede alt som utredes kan men ikke finne feilen.
Men feilen ER jo der fordet. De har vondt og livet er vanskelig for mange nyfødte. De har refluks, de kan ha låsninger etter fødsel, de har jo umodne tarmer og får mye luft og vondt, mange har melkeproteinallergi men mor fortsetter jo å spise melk selv om hun ammer, og så har barnet vondt i magen osv... Det er så mye som kan feile de små. Dessverre er norsk helsevesen ganske enkelt slikt - de kan ikke si noe - så det er ikke så farlig. Det går sikkert over, kom tilbake om et år om det ikke er bedre. Jada, bare å se babyen sin lide et år, null problem. Sånn er det å ikke ha egen stemme her i verden...får bare håpe det går over..

Får så noia av bruken av kolikkbegrepet. Men men.

For å komplisere det hele så har jo babyer som ammes helt nødvendige økeperioder der de aldri er fornøyd og vil ligge på puppen heeeele tiden, og alt annet er feil. Og dette er helt riktig og helt nødvendig for at prosuksjonen av melk skal følge et voksende barn. Typisk rundt 3 uker den første intensive økeperioden. Noen snakker "økedøgn", for min del var det mer som "øke-uke", og den rundt 3 uker faller kanskje sammen med første utviklingssprang også om jeg husker rett. Da skjer det mye på en gang. Så holder de på slik en uke eller to, og så roer de seg ned igjen for en kort periode. Er jo rundt denne alderen de skal ut av nyfødt-døsen også og begynner å reagere mer på sine omgivelser. Så jeg tenker det er tidlig å konkludere med at noe er unormalt. Men følg med om det forblir slik og det ikke kommer roligere bedre perioder innimellom. Da ville jeg nok begynt å lete etter årsak...

Anonymkode: bac50...5bd

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...