Gå til innhold

Toll på varer kjøpt brukt

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei. Jeg vil kjøpe et par brukte headset fra Tyskland og lurer på om dette medfører avgifter. Noen som vet?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Virker slik basert på det her i hvert fall:

I de aller fleste tilfeller skal du betale eller innberette merverdiavgift når du importerer varer til Norge. Satsen for merverdiavgiften er 25 prosent. Unntak er næringsmidler hvor satsen er 15 prosent.

Med mindre noe annet er bestemt i regelverket gjelder avgiftsplikten ikke bare varer som du importerer til Norge etter kjøp, men også andre varer som du har med deg som for eksempel gave, arvegods, flyttegods, varer for leie eller lån, eller for reparasjon eller bearbeiding.

Anonymkode: 45865...1c4

• Liker 1
Skrevet

Jeg samler på gamle leker og har kjøpt mye brukt fra Tyskland, Frankrike, England og Sverige. Har aldri betalt toll/avgifter på noe. 

Jeg tror de som sender har pleid å kryssa av for "gave" på tolldeklarasjonen. Jeg har ikke bedt dem om å gjøre det. Jeg handler på samlesider på facebook, så vi er "venner", og det ligger ikke med noen regning i pakken. Så om noen skulle åpne den for kontroll, ser det jo ut som en gave også. 

Jeg fikk en pakke fra Sverige nylig med klistremerker om at den var åpna av Tolletaten på. På den pakken er det ikke noen tolldeklarasjon, så det er kanskje derfor. Har ikke måttet betale noe ekstra der heller. 

Anonymkode: 55956...3fe

• Liker 1
Skrevet

Takk for svar 😊

Skrevet

Du skal betale moms (og tollbehandlingsgebyr for at noen fortoller varen for deg).

Det er derimot ikke alltid dette blir praktisert.

Anonymkode: f54bf...204

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...