Gå til innhold

"Det åpnes opp for tidlig"

Matssats

Anbefalte innlegg

2 minutter siden, Grønt blad said:

Hvis det ikke er farligere enn influensa, hvorfor skal da skoler fortsette med massetesting? Hvorfor bør uvaksinerte nærkontakter og uvaksinerte og delvaksinerte husstandsmedlemmer teste seg selv når de ikke har symptomer?

Og man skal fortsatt isolere seg om man får påvist korona, noe som innebærer å ikke forlate egen eiendom/hage, altså ikke en gang gå tur i skogen langt unna folk.

Det dobbeltkommuniseres om korona.

Det er vel fordi det tar tid å omstille store deler av befolkningen fra en kollektiv frykt-tilstand til en mer normal tilstand.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Matssats skrev (55 minutter siden):

Jeg ser at mange mener det åpnes for tidlig. Når er da rett tidspunkt å åpne opp?

At det ble forsøkt åpnet rundt disse tider er forsåvidt greit. Det måtte snart komme. Men jeg synes de kunne gjort det på en mandag eller tirsdag, istedenfor lørdag kl 1600 for å invitere hele landet på tidenes folkefest og utskeielsesparty man knapt har sett maken til noensinne. Som igjen vil føre til eksplosjon av smittetall igjen.

Datoen er derfor grei. Men måten å åpne på, altså dagen og klokkeslettet, virker helt ulogisk, spontant og svært lite gjennomtenkt ut for min del. Det er lett å tro at dette var en politisk motivert beslutning. Og FHI anbefalte vel å vente...

For øvrig kan jeg forstå at folk synes det er tidlig hvis de enda står i vaksinekø eller på vent for dose 1 eller 2 fordi kommunene ikke har kommet lenger i vaksineringen. Samt forstår jeg at de av medisinske grunner ikke kan vaksinere seg og/eller folk i risikogruppene med autoimmune sykdommer tenker dette.

Endret av Ctrl
  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, Ctrl said:

At det ble forsøkt åpnet rundt disse tider er forsåvidt greit. Det måtte snart komme. Men jeg synes de kunne gjort det på en mandag eller tirsdag, istedenfor lørdag kl 1600 for å invitere hele landet på tidenes folkefest og utskeielsesparty man knapt har sett maken til noensinne. Som igjen vil føre til eksplosjon av smittetall igjen.

Datoen er derfor grei. Men måten å åpne på, altså dagen og klokkeslettet, virker helt ulogisk, spontant og svært lite gjennomtenkt ut for min del. 

Smittetallutviklingen hadde vært tilnærmet lik om man åpnet opp i går eller på mandag ettersom situasjonen hadde vært tilnærmet lik mht mobilitet og vaksinedekning.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Matssats skrev (Akkurat nå):

Smittetallutviklingen hadde vært tilnærmet lik om man åpnet opp i går eller på mandag ettersom situasjonen hadde vært tilnærmet lik mht mobilitet og vaksinedekning.

Det vet man ikke. Men å gi folkeeuforien 4-5 dager på å roe seg før helga ville nok vært bedre enn lørdag klokka 1600. 

Hele tidspunktet virker jo helt fjernt. Man kunne ikke funnet et verre tidspunkt å åpne lemmene! 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Folk har blitt så redde, og det er jammen ikke rart med den kollektive skremselspropagandaen fra media og helsemyndighetene som har pågått daglig i halvannet år. Når da plutselig alt er åpnet sitter den innpodede frykten fortsatt igjen hos mange. 
PS. Det at ikke jeg er eller har vært redd er pga egen erfaring eller mangel på sådan. Kjenner kun til en person som har fått korona (før Norge stengte ned) og vedkommende merket ingenting verken under eller etter sykdommen. Bor i en kommune og fylke hvor det har vært veldig mye smitte. Da er det jo litt merkelig at man ikke kjenner til noen som har blitt syke. Ingen av de jeg kjenner vet heller ikke om noen og heller ingen med long-covid. Hvis mange rundt meg hadde blitt dødssyke og i stor fare hadde jeg antagelig blitt reddere. Har forholdt meg til Norge og ikke blitt skremt av medias historier fra det store utland, fra land hvor mange flere dør av alt mulig annet hele tiden.

Endret av Justlooking
Tillegg
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Ctrl said:

Det vet man ikke. Men å gi folkeeuforien 4-5 dager på å roe seg før helga ville nok vært bedre enn lørdag klokka 1600. 

Hele tidspunktet virker jo helt fjernt. Man kunne ikke funnet et verre tidspunkt å åpne lemmene! 

Jo, det vet man. Man vet at smittespredning handler først og fremst om kontakt mellom mennesker som er mottakelig for smitte. Smitteverntiltak reduserer kontakt og vaksiner reduserer mottakelighet. Dermed hadde forskjellen mellom åpning i går og på mandag vært ubetydelig i overskuelig fremtid (f.eks. frem mot neste vår).

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fornuftig å åpne nå, selv om jeg synes en del nordmenn oppfører seg som idioter. Nå er det svenskene sin tur å le av oss 🙈😂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kunne i det minste ha gitt utelivet sjans til å forberede seg skikkelig. 

Sitat

Det er akkurat det jeg spådde på forhånd. Det ble livsfarlig på byen fordi de ikke har gitt oss i alle fall noen dagers tidsfrist. Det er rett og slett livsfarlig det Erna har gjort.

Det sier daglig leder på utestedet Storgata 26 i Oslo, Johan Høeg Haanes, til VG.

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/dnkdbw/utested-sjef-om-hurtig-gjenaapning-det-er-rett-og-slett-livsfarlig

Registrerer at fagmiljøet ville holde igjen enda en uke. Da kunne Høie ha gitt gladnyheten på fredag og gitt utelivet litt tid, men neida. Regjeringen har vært nøye på å si at de hører på faglige råd, men det viser seg jo igjen og igjen at de hører på fagfolk mest når det passer dem.

Sitat

Helsemyndighetene enige: Anbefaler gjenåpning ved månedsskiftet september/oktober

Helsedirektoratet og Folkehelseinstituttet (FHI) har levert sine vurderinger og råd for gjenåpningen av Norge.

https://e24.no/norsk-oekonomi/i/9KqybM/helsemyndighetene-enige-anbefaler-gjenaapning-ved-maanedsskiftet-september-oktober

Dårlig håndtert. Igjen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, miss~Audrey said:

Helt på tryne. Tenker på alle de som er ubeskyttet barn, syke og gamle som kan bli syke selv med vaksine 

Så du mener man burde aldri åpne opp igjen?

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 hour ago, Eloise12345 said:

Er det fortsatt mulig å vaksinere seg? Jeg skulle gjerne tatt dose nr 2. Er 4 uker siden jeg fikk dose nr 1. Må si at jeg fikk litt angst nå når samfunnet åpnet på denne måten.

Det er "måten" de åpner på som gjorde meg skeptisk. Full fest og tett med folk. Synes ikke om det. 

Du får sikkert lov å ta dose 2, men sannsynligvis får du mer langvarig beskyttelse om du venter hvertfall et par uker til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Opprett ny...