Gå til innhold

"Det åpnes opp for tidlig"

Matssats

Anbefalte innlegg

Jeg ser at mange mener det åpnes for tidlig. Når er da rett tidspunkt å åpne opp?

Uansett om man åpner opp nå eller om man åpner opp om tre måneder så vil smittespredningen øke noe. Men, forskjellen i total sykdomsbelastning for samfunnet vil være ubetydelig. De få prosentene av befolkningen som har fått kun én vaksinedose er stort sett unge og friske mennesker som har lav sannsynlighet for alvorlig sykdom. I tillegg har de fått én dose som gir god beskyttelse mot alvorlig sykdom. Det betyr at vi ville fått like mye smitte og sykdom uansett om man åpner opp nå eller om man åpner opp i f.eks. november eller februar.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Just now, theTitanic said:

Bedre med smitteøknkng nå, enn når influensasesongen starter så vi får begge deler samtidig. 

Eldre og skjøre som ble vaksinert først har også bedre beskyttelse nå enn om vi skulle ha åpnet f.eks. om tre måneder. Jeg tror folk må bare innstille seg på at viruset kommer til å være her i mange år, og vi må nok gjennom en liten hestekur der befolkningen får bedre immunitet.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det fortsatt mulig å vaksinere seg? Jeg skulle gjerne tatt dose nr 2. Er 4 uker siden jeg fikk dose nr 1. Må si at jeg fikk litt angst nå når samfunnet åpnet på denne måten.

Det er "måten" de åpner på som gjorde meg skeptisk. Full fest og tett med folk. Synes ikke om det. 

Endret av Eloise12345
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvem mener det er for tidlig?

Det vil alltid være de som koste seg under pandemien og ikke vil at det skal ta slutt. Jeg tror likevel ikke det er "gjengs" oppfatning.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eloise12345 skrev (2 minutter siden):

Er det fortsatt mulig å vaksinere seg? Jeg skulle gjerne tatt dose nr 2. Er 4 uker siden jeg fikk dose nr 1. Må si at jeg fikk litt angst nå når samfunnet åpnet på denne måten.

Det er måten de åpner på som gjorde meg skeptisk. Full fest og tett med folk. Synes ikke om det. 

Absolutt mulig å vaksinere seg. Nå vet jeg ikke hvor du bor, men her i Oslo er det drop-in for tiden. Sjekk hjemmesidene til din kommune, så får du sikkert ordnet det på mandag om du vil. 

Edit: først nå ser jeg at det er fire uker siden dose 1. Kanskje du må vente litt da, det har vært så mye frem og tilbake med det der. Men sjekk. 🙂

Endret av Optimo
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Just now, Optimo said:

Absolutt mulig å vaksinere seg. Nå vet jeg ikke hvor du bor, men her i Oslo er det drop-in for tiden. Sjekk hjemmesidene til din kommune, så får du sikkert ordnet det på mandag om du vil. 

Skal gjøre det. Jeg orker ikke å leve i angst den neste tiden. Må nok stille opp på drop in i morgen . 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest theTitanic
Eloise12345 skrev (3 minutter siden):

Det er "måten" de åpner på som gjorde meg skeptisk. Full fest og tett med folk. Synes ikke om det. 

Det ligger litt I begrepet "åpne" at det faktisk blir åpnet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, theTitanic said:

Det ligger litt I begrepet "åpne" at det faktisk blir åpnet. 

Jeg hadde ikke anledning av medisinske årsaker til å ta vaksinen før nå. Men nå mangler kun en dose og det gjelder å få dose nr2 raskt ser jeg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eloise12345 skrev (2 minutter siden):

Jeg hadde ikke anledning av medisinske årsaker til å ta vaksinen før nå. Men nå mangler kun en dose og det gjelder å få dose nr2 raskt ser jeg. 

Slik var det for meg også. Jeg skulle fått dose to om halvannen uke, men timen ble flyttet til torsdag for tre dager siden. Jeg er veldig glad jeg er fullvaksinert (om en knapp uke). Og jeg kommer nok fortsatt til å holde god avstand til andre på butikker, og gå ut dersom jeg synes det blir tett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eloise12345 skrev (5 minutter siden):

Gå på drop in! Jeg fikk min akkurat fire uker etter første, var ingen problem. Og det er en stund siden nå. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker det kan være fornuftig å åpne nå, men blir litt sktemt over at man selv må drive smittesporing, og at det ikke er bittelitt strengere (f.eks. krav om testing) dersom man er nærkontakt. Har rett og slett ikke tillitt til at alle jeg omgås kommer til å gjøre dette.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Optimo skrev (10 minutter siden):

Edit: først nå ser jeg at det er fire uker siden dose 1. Kanskje du må vente litt da, det har vært så mye frem og tilbake med det der. Men sjekk. 🙂

Jeg tok min akkurat fire uker etter første, og det er en stund siden. Var ingen problem. De har jo problemer med å få satt alle dosene, så antar TS får den nå hvis hun vil. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes man kunne ventet noen måneder til til de ned til 12 er blitt vaksinert. Dette  for å sørge at flest mulig av de som kan vaksineres er vaksinert siden vaksinerte smitter mindre. Må ikke glemme at det finnes barn som er i risikogruppa og de har søsken som gjerne også må leve isolert pga denne litt forhastige åpningen - spør du meg. 

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Grønt blad said:

Jeg tenker det kan være fornuftig å åpne nå, men blir litt sktemt over at man selv må drive smittesporing, og at det ikke er bittelitt strengere (f.eks. krav om testing) dersom man er nærkontakt. Har rett og slett ikke tillitt til at alle jeg omgås kommer til å gjøre dette.

Hvorfor er det et problem? FHI skriver at Korona er nå, pga vaksinering, like farlig som influensa. Vi har aldri holdt på med systematisk smittesporing av influensa.

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
4 minutter siden, DetVarIkkeMeg said:

Gå på drop in! Jeg fikk min akkurat fire uker etter første, var ingen problem. Og det er en stund siden nå. 

Supert. Ja, jeg skal gjøre det.  Tror ikke at jeg tar sjansen på noe annet. 

Endret av Eloise12345
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, LunaPentunia said:

Synes man kunne ventet noen måneder til til de ned til 12 er blitt vaksinert. Dette  for å sørge at flest mulig av de som kan vaksineres er vaksinert siden vaksinerte smitter mindre. Må ikke glemme at det finnes barn som er i risikogruppa og de har søsken som gjerne også må leve isolert pga denne litt forhastige åpningen - spør du meg. 

Barn får kun én dose. Én dose beskytter i liten grad mot smitte. Den eneste grunnen til at man vaksinerer barn er fordi sannsynligheten for alvorlige bivirkninger av vaksinen er lavere enn sannsynligheten for alvorlig sykdom av infeksjon.

Vaksinering av barn vil derfor ha svært liten effekt på smittespredning, og den samlede sykdomsbelastningen blir lav både med og uten vaksinering av barn ettersom Korona er tilnærmet ufarlig for dem.

Endret av Matssats
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Matssats skrev (1 minutt siden):

Hvorfor er det et problem? FHI skriver at Korona er nå, pga vaksinering, like farlig som influensa. Vi har aldri holdt på med systematisk smittesporing av influensa.

Hvis det ikke er farligere enn influensa, hvorfor skal da skoler fortsette med massetesting? Hvorfor bør uvaksinerte nærkontakter og uvaksinerte og delvaksinerte husstandsmedlemmer teste seg selv når de ikke har symptomer?

Og man skal fortsatt isolere seg om man får påvist korona, noe som innebærer å ikke forlate egen eiendom/hage, altså ikke en gang gå tur i skogen langt unna folk.

Det dobbeltkommuniseres om korona.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Opprett ny...