AnonymBruker Skrevet 26. september 2021 #1 Skrevet 26. september 2021 Jeg er i ferd med å selge boligen min, og med å kjøpe en ny. Jeg har (nesten) ikke gjeld, og den nye boligen koster mindre å kjøpe enn det jeg sannsynligvis kommer til å få for den gamle. Dermed kommer jeg til å sitte igjen uten lån, med ekstra penger etter salget, og med færre utgifter enn jeg har i dag (når jeg ikke trenger å betale ned på lånet lenger). Hva skal jeg gjøre med de pengene jeg blir sittende igjen med? Jeg forstår at det lureste nok er å investere i eiendom, men jeg vil ikke ha hytte eller jobben med å eie en utleieenhet. Jeg sparer i dag litt i fond, og kommer nok til å øke denne sparingen noe, men jeg vil ikke hyle alt jeg har inn der (jeg ønsker sikkerhet og stabilitet, og er heller ikke interessert i aksjehandel eller økonomifaget generelt). Jeg er ikke så opptatt av at pengene skal formere seg av seg selv, men vil at de skal være trygt i ro der de er. Blir sparekonto den greieste løsningen for meg, eller må jeg rett og slett kjøpe meg en dyrere bolig? Anonymkode: e3cff...d59
Cata Skrevet 26. september 2021 #2 Skrevet 26. september 2021 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Blir sparekonto den greieste løsningen for meg, eller må jeg rett og slett kjøpe meg en dyrere bolig? Hvis boligen du finner er billigere enn den du selger og den er slik at det faktisk er der du vil bo så ser jeg ikke poenget med å kjøpe dyrere bolig bare fordi du tjener på det. Det viktigste er da vel at du trives i ditt nye hjem? Så jeg ville gått for den planen du selv skisserer. Legg noe inn på sparekonto (nå er det jo varslet renteoppgang så litt mer rente blir det vel på innskudd også etterhvert) og sett noe i aksjefond (rente- eller kombinasjonsfond hvis du ønsker litt mindre risiko enn på rene aksjefond). 2
AnonymBruker Skrevet 26. september 2021 #3 Skrevet 26. september 2021 Ville ikke tenkt noe over å sette de ei Globalt indeksfond. Så slipper du ihvertfall å tape penger på inflasjon. Nå vet jeg ikke hvor mye det er snakk om, men sparekonto er jo et alternativ. Du vil likevel tape kjøpekraft når renta er så lav. Vi har investert i en fritidsleilighet på et høyfjellshotell som vi har en utleieavtale med hotellet på. De leier ut for oss som en del av hotellet og vi har null arbeid ned det. Vi betaler fellesutgifter slik som i et borettslag som dekker forsikringer og måking og vedlikehold. Hotellet tar en prosent av inntektene for arbeidet og trekker ifra fellesutgiftene også får vi utbetalt resterende. Nå er det ikke godt å si hvor mye det blir på et år da det var stengt lenge pga korona men for juli august og september så får vi utbetalt ca 25 000 kr og da har vi også brukt den noen helger selv. Vil tro det ligger på halvparten hvert kvartal når det ikke har vært sommer. Skattemessig blir det ca ingenting fordi det er mye som kan trekkes ifra og skattereglene er ganske rause. Denne muligheten er det ikke mange som vet om, men vi har fritidsbolig vi tjener penger på og det er ganske fantastisk. Anonymkode: 44028...54a 1
AnonymBruker Skrevet 26. september 2021 #4 Skrevet 26. september 2021 Cata skrev (24 minutter siden): Hvis boligen du finner er billigere enn den du selger og den er slik at det faktisk er der du vil bo så ser jeg ikke poenget med å kjøpe dyrere bolig bare fordi du tjener på det. Det viktigste er da vel at du trives i ditt nye hjem? Så jeg ville gått for den planen du selv skisserer. Legg noe inn på sparekonto (nå er det jo varslet renteoppgang så litt mer rente blir det vel på innskudd også etterhvert) og sett noe i aksjefond (rente- eller kombinasjonsfond hvis du ønsker litt mindre risiko enn på rene aksjefond). TS her: Ja, det er det jeg tenker også, det viktigste for meg er å trives i boligen, det er bare en så uvant tanke for meg å ha penger i pluss istedenfor gjeld. Man "skal" liksom hele tiden bytte til noe dyrere, bedre, mer verdifullt. Anonymkode: e3cff...d59
AnonymBruker Skrevet 26. september 2021 #5 Skrevet 26. september 2021 AnonymBruker skrev (25 minutter siden): Ville ikke tenkt noe over å sette de ei Globalt indeksfond. Så slipper du ihvertfall å tape penger på inflasjon. Nå vet jeg ikke hvor mye det er snakk om, men sparekonto er jo et alternativ. Du vil likevel tape kjøpekraft når renta er så lav. Vi har investert i en fritidsleilighet på et høyfjellshotell som vi har en utleieavtale med hotellet på. De leier ut for oss som en del av hotellet og vi har null arbeid ned det. Vi betaler fellesutgifter slik som i et borettslag som dekker forsikringer og måking og vedlikehold. Hotellet tar en prosent av inntektene for arbeidet og trekker ifra fellesutgiftene også får vi utbetalt resterende. Nå er det ikke godt å si hvor mye det blir på et år da det var stengt lenge pga korona men for juli august og september så får vi utbetalt ca 25 000 kr og da har vi også brukt den noen helger selv. Vil tro det ligger på halvparten hvert kvartal når det ikke har vært sommer. Skattemessig blir det ca ingenting fordi det er mye som kan trekkes ifra og skattereglene er ganske rause. Denne muligheten er det ikke mange som vet om, men vi har fritidsbolig vi tjener penger på og det er ganske fantastisk. Anonymkode: 44028...54a TS her: Det der var en genial mulighet som jeg ikke har hørt om tidligere, kjempesmart for den som ønsker fritidsbolig uten å bruke den hver helg selv. Nå ønsker ikke jeg fritidsbolig, men hadde jeg gjort det, hadde jeg absolutt sjekket den løsningen dere har. Anonymkode: e3cff...d59
Cata Skrevet 26. september 2021 #6 Skrevet 26. september 2021 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): TS her: Ja, det er det jeg tenker også, det viktigste for meg er å trives i boligen, det er bare en så uvant tanke for meg å ha penger i pluss istedenfor gjeld. Man "skal" liksom hele tiden bytte til noe dyrere, bedre, mer verdifullt. Anonymkode: e3cff...d59 Hvilken glede har du av at det er mer verdifullt hvis du faktisk ikke trives bedre? Ja, du kan få mer igjen når du selger, men du høres ut til å være samme type som jeg selv som bor for å bo og ikke for å investere.
AnonymBruker Skrevet 26. september 2021 #7 Skrevet 26. september 2021 AnonymBruker skrev (35 minutter siden): Ville ikke tenkt noe over å sette de ei Globalt indeksfond. Så slipper du ihvertfall å tape penger på inflasjon. Nå vet jeg ikke hvor mye det er snakk om, men sparekonto er jo et alternativ. Du vil likevel tape kjøpekraft når renta er så lav. Vi har investert i en fritidsleilighet på et høyfjellshotell som vi har en utleieavtale med hotellet på. De leier ut for oss som en del av hotellet og vi har null arbeid ned det. Vi betaler fellesutgifter slik som i et borettslag som dekker forsikringer og måking og vedlikehold. Hotellet tar en prosent av inntektene for arbeidet og trekker ifra fellesutgiftene også får vi utbetalt resterende. Nå er det ikke godt å si hvor mye det blir på et år da det var stengt lenge pga korona men for juli august og september så får vi utbetalt ca 25 000 kr og da har vi også brukt den noen helger selv. Vil tro det ligger på halvparten hvert kvartal når det ikke har vært sommer. Skattemessig blir det ca ingenting fordi det er mye som kan trekkes ifra og skattereglene er ganske rause. Denne muligheten er det ikke mange som vet om, men vi har fritidsbolig vi tjener penger på og det er ganske fantastisk. Anonymkode: 44028...54a Kan jeg spørre hvor dette er?☺️vurderer å få mine søsken med på en sånn ordning, siden vi er 4 stykker som ikke har råd til egen fritidsbolig, mens dette høres jo genialt ut. Er det langt fra Oslo, vi bor smått og trangt og lengter etter luft😆 Anonymkode: f1ffd...511
AnonymBruker Skrevet 26. september 2021 #8 Skrevet 26. september 2021 Cata skrev (7 minutter siden): Hvilken glede har du av at det er mer verdifullt hvis du faktisk ikke trives bedre? Ja, du kan få mer igjen når du selger, men du høres ut til å være samme type som jeg selv som bor for å bo og ikke for å investere. Ja, ikke sant 😊 TS Anonymkode: e3cff...d59
AnonymBruker Skrevet 26. september 2021 #9 Skrevet 26. september 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Kan jeg spørre hvor dette er?☺️vurderer å få mine søsken med på en sånn ordning, siden vi er 4 stykker som ikke har råd til egen fritidsbolig, mens dette høres jo genialt ut. Er det langt fra Oslo, vi bor smått og trangt og lengter etter luft😆 Anonymkode: f1ffd...511 Savalen fjellhotell 😊 Er drøye 4 timers kjøring nordover hvis du regner Oslo sentrum som utgangspunkt. Litt langt å kjøre dit men der igjen så kan vi bruke den mindre uten dårlig samvittighet. Det finnes definitivt billigere alternativ til fritidsboliger om man sliter med å kjøpe, man får jo fint en hytte til 500 000 kr. Vi betalte ca 1,650 mill (de har billigere alternativer men de er ikke helt nye og noen av dem har ikke så høye leieinntekter). Med andre ord ikke et billig alternativ kjøpemessig selv om utgiftene er lave/man tjener på den avhengig av lån og rente osv. Vi har ikke lån på den så alt er jo pluss for oss minus strøm. Anonymkode: 44028...54a
AnonymBruker Skrevet 26. september 2021 #10 Skrevet 26. september 2021 AnonymBruker skrev (15 minutter siden): Savalen fjellhotell 😊 Er drøye 4 timers kjøring nordover hvis du regner Oslo sentrum som utgangspunkt. Litt langt å kjøre dit men der igjen så kan vi bruke den mindre uten dårlig samvittighet. Det finnes definitivt billigere alternativ til fritidsboliger om man sliter med å kjøpe, man får jo fint en hytte til 500 000 kr. Vi betalte ca 1,650 mill (de har billigere alternativer men de er ikke helt nye og noen av dem har ikke så høye leieinntekter). Med andre ord ikke et billig alternativ kjøpemessig selv om utgiftene er lave/man tjener på den avhengig av lån og rente osv. Vi har ikke lån på den så alt er jo pluss for oss minus strøm. Anonymkode: 44028...54a Takk, skal google🌸4 timer er greit. Da føler man at man er på reise/ferie, uten det verste stressopplegget med korona testing, flyforsinkelser, venting, pølse som eneste mat tilgjengelig hahaha Hilsen gammel dame 46🥴🥴🥴 Anonymkode: f1ffd...511 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå