AnonymBruker Skrevet 26. september 2021 #1 Skrevet 26. september 2021 Hei! jeg vil gjerne ha tips om hvordan jeg kan avvenne tre og et halvtåringen med at de voksne må være med og leke for at han selv skal leke. Han sitter bare og venter til vi blir med, kjeder seg og blir til slutt sur og lei seg. Hvis vi gjør noe annet, for eksempel vasker hus eller lager mat, så kan han finne på noe selv, men han aksepterer ikke at vi sitter i ro og leser en bok f.eks. Tips? Anonymkode: cd412...39f
AnonymBruker Skrevet 26. september 2021 #2 Skrevet 26. september 2021 AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Hei! jeg vil gjerne ha tips om hvordan jeg kan avvenne tre og et halvtåringen med at de voksne må være med og leke for at han selv skal leke. Han sitter bare og venter til vi blir med, kjeder seg og blir til slutt sur og lei seg. Hvis vi gjør noe annet, for eksempel vasker hus eller lager mat, så kan han finne på noe selv, men han aksepterer ikke at vi sitter i ro og leser en bok f.eks. Tips? Anonymkode: cd412...39f Ingen tips utover å foreslå hva han kan gjøre. Vår snart 8åring er sånn enda, bortsett fra når han ser på IPad 🙈🤷♀️ Veldig selskapssyk, og åpner tilogmed døra til badet litt om kun en forelder er hjemme og den er på badet....! Tror han er litt «småredd» for helt stille leilighet. Vi jobber med saken hele tiden, men ikke til voldsomt mye nytte. Anonymkode: 568ff...e09
AnonymBruker Skrevet 26. september 2021 #3 Skrevet 26. september 2021 Helt likt her også, og jeg får snart sammenbrudd! Jeg er så lei av å leke, og å gjøre alt på hennes premisser, og den dårlige stemningen når jeg ikke kan, eller sier nei fordi jeg virkelig ikke har lyst. Går fint å rydde litt på kjøkkenet, men utover det er det mas fra morgen til kveld. Skal vise alt, ha tilbakemeldinger hele tiden og sitte klistret inntill meg. Har lekt mye med henne opp igjennom fordi det har vært gøy, og fordi det er bra for utvikling og gøy for henne. Men nå føler jeg at hun kan klare mer selv, men i stedet er det verre enn noen sinne. I tillegg har hun begynt å våkne på natten og skal sove med meg, så sover dårlig også, og er mindre tålmodig. Hun har sikkert en vanskelig periode. Sånn, det var dagens utblåsning! Kom gjerne med konstruktive tips. Anonymkode: 84493...1d9
AnonymBruker Skrevet 26. september 2021 #4 Skrevet 26. september 2021 Var sånn her også. Nå leker han litt selv om ettermiddagen. Han er 6 år. Begynte med det for et halvt år siden. Er ganske vanlig at barn er sånn. De søker trygghet. De er ikke bortskjemt. Helt normalt egentlig selv om noen leker aleine mye tidligere. Anonymkode: 08a5c...265
AnonymBruker Skrevet 26. september 2021 #5 Skrevet 26. september 2021 Eldste var sånn og. Vi fikk nr to da hun var 4. Fra yngste var ca 2 har de lekt sammen. For vår del var 2 mye lettere enn 1. Tror dere gradvis bare må sette grenser, sett på en alarm på 30 min og si at frem til den ringer skal mamma få lese i fred. Du kan gjøre X eller Y i mens. Maser barnet da, og deg ikke er viktig - si nei og minn på avtalen. Tror de bare må lære seg å leke alene av og til, ved å prøve å kjede seg. Anonymkode: be692...d25
AnonymBruker Skrevet 26. september 2021 #6 Skrevet 26. september 2021 Jeg sier: «nei det har jeg ikke lyst til» og har tydelige beskjeder. Er en del protester, men til slutt finner han leken. Men det gjør han ikke om jeg sier «ja snart» eller «mamma skal bare...» må være «nå må mamma lage middag, så da kan du leke med noe annet selv». å sitte stille og lese bok får jeg ikke gjort selv om han holder på med iPad, de er for små og nysgjerrige til at det er noe å forvente så tidlig. Anonymkode: ee590...007 2
AnonymBruker Skrevet 26. september 2021 #7 Skrevet 26. september 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Jeg sier: «nei det har jeg ikke lyst til» og har tydelige beskjeder. Er en del protester, men til slutt finner han leken. Men det gjør han ikke om jeg sier «ja snart» eller «mamma skal bare...» må være «nå må mamma lage middag, så da kan du leke med noe annet selv». å sitte stille og lese bok får jeg ikke gjort selv om han holder på med iPad, de er for små og nysgjerrige til at det er noe å forvente så tidlig. Anonymkode: ee590...007 Men må legge til at for at dette skal funke så leker jeg litt før eller etter, for han vil jo egentlig bare ha kontakt. Så jeg sørger for at han får den kontakten og ikke bare utsetter. Anonymkode: ee590...007
AnonymBruker Skrevet 26. september 2021 #8 Skrevet 26. september 2021 Sånn er det med vår eldste på 3,5 år også. Mens lillesøster på snart 2 liker å holde på for seg selv. Jeg tror det handler en del om personlighet. Eldste ser liksom ikke helt poenget med å leke alene, det er ikke noe gøy. Hun kan også holde på mer for seg selv mens jeg f.eks. lager middag, men også da velger hun ofte å være ved siden av meg og prate fremfor å leke alene. Hvis jeg ikke orker å leke/prate med eldstejenta (det er skikkelig koselig å prate med henne, altså, men jeg er typen som blir litt sliten av å prate med noen hele tiden), så er det best å dra til en lekeplass hvor det er andre barn. Anonymkode: 35f44...3f8
AnonymBruker Skrevet 26. september 2021 #9 Skrevet 26. september 2021 Her hjelper det litt å bli med i noen minutter først, for å sette i gang leken. Så kan vi gå for å gjøre noe annet en stund mens hun leker alene videre. Anonymkode: e84a1...57e 1
AnonymBruker Skrevet 26. september 2021 #10 Skrevet 26. september 2021 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Helt likt her også, og jeg får snart sammenbrudd! Jeg er så lei av å leke, og å gjøre alt på hennes premisser, og den dårlige stemningen når jeg ikke kan, eller sier nei fordi jeg virkelig ikke har lyst. Går fint å rydde litt på kjøkkenet, men utover det er det mas fra morgen til kveld. Skal vise alt, ha tilbakemeldinger hele tiden og sitte klistret inntill meg. Har lekt mye med henne opp igjennom fordi det har vært gøy, og fordi det er bra for utvikling og gøy for henne. Men nå føler jeg at hun kan klare mer selv, men i stedet er det verre enn noen sinne. I tillegg har hun begynt å våkne på natten og skal sove med meg, så sover dårlig også, og er mindre tålmodig. Hun har sikkert en vanskelig periode. Sånn, det var dagens utblåsning! Kom gjerne med konstruktive tips. Anonymkode: 84493...1d9 Du har gjort deg selv en bjørnetjeneste der Anonymkode: b2f35...88e 1
AnonymBruker Skrevet 26. september 2021 #11 Skrevet 26. september 2021 Få en unge til 😂 Anonymkode: db307...bed 1
AnonymBruker Skrevet 26. september 2021 #12 Skrevet 26. september 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Sånn er det med vår eldste på 3,5 år også. Mens lillesøster på snart 2 liker å holde på for seg selv. Jeg tror det handler en del om personlighet. Eldste ser liksom ikke helt poenget med å leke alene, det er ikke noe gøy. Hun kan også holde på mer for seg selv mens jeg f.eks. lager middag, men også da velger hun ofte å være ved siden av meg og prate fremfor å leke alene. Hvis jeg ikke orker å leke/prate med eldstejenta (det er skikkelig koselig å prate med henne, altså, men jeg er typen som blir litt sliten av å prate med noen hele tiden), så er det best å dra til en lekeplass hvor det er andre barn. Anonymkode: 35f44...3f8 Handler ikke BARE om personlighet, men hvor gode foreldrene er på å sette grenser for seg selv. Opplever at norske foreldre er elendige på det. fordi de ikke vil «såre» barnet. feks blir du sliten av å prate, ja så si ifra da vel? Anonymkode: ee590...007 2
AnonymBruker Skrevet 26. september 2021 #13 Skrevet 26. september 2021 Busytoddler på Instagram hadde nylig et innlegg om det, virket fornuftig. Anonymkode: 4e85a...99b
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå