Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Det er hvertfall ikke normalen. 

Jeg jobber opp mot veldig mange andre offentlige etater og kommuner, og det er virkelig ikke vanlig at det er så vanskelig å oppnå. 

Jeg syns det er fascinerende å observere forskjellene da, noen stillinger er jo klin like på tvers av de ulike organisasjonene (vise stillinger som er svært definerte), og likevel varierer det så mye hvilken tittel folk får. For samme jobben. 

Jeg er rådgiver, og da jeg var i permisjon ansatte vi en vikar. Hun ble seniorrådgiver. Samme jobben, bare at hun hadde mindre erfaring i denne type jobb og jeg måtte lære henne opp. 😛 Men hun var mye eldre enn meg og derfor en "selvsagt" senior. Ellers kan man bli senior etter en 3-4 års tid hos oss. 

Anonymkode: c8027...a12

Mulig det.

De virksomhetene jeg har vært i bærer preg av det.

Dette gjelder Oslo kommune blant annet. 

Sikkert store variasjoner også her internt vil jeg tro. 

Anonymkode: 37046...d66

Gjest Hvemsomhelst
Skrevet

Jeg liker ikke lokale lønnsforhandlinger. Det er noen som har klippekort på ekstra lønnstrinn der, og trynetilleggene sitter løst for de riktige personene. De skoleflinke som ikke har peiling på jobben de er satt til å gjøre. Også de som er «høyt» oppe i samfunnet, rike, forhenværende idrettsfolk, politikere…de som er kompis med ledelsen.

LO ønsker at lønnsoppgjøret skal foregå mest mulig sentralt, med litt til alle.  Staten godtar kun halvparten sentralt.  Derfor blir ofte de beste medarbeiderne hengende langt etter. Unge menn med riktig tryne og masse selvtillit, sluker altfor mange av de få lønnstrinnene som ligger i potten.  Fagforeningene skal prioritere søknadene, men må forhandle med den mektige staten om hver eneste søker.  Jeg har vært tillitsvalgt og sittet i vårt lokale lønnsutvalg noen ganger. Det er en forferdelig jobb, og helt forferdelig å se mine kollegers skuffede ansikter.  

jeg er seniorrådgiver, men har jobbet i 40 år og kan hver krinkel og krok i etaten. Det er ikke et rettferdig system, selv om man skulle tro det.

Nå gleder jeg meg litt til å pensjonere meg.

Skrevet
Hvemsomhelst skrev (17 timer siden):

Jeg liker ikke lokale lønnsforhandlinger. Det er noen som har klippekort på ekstra lønnstrinn der, og trynetilleggene sitter løst for de riktige personene. De skoleflinke som ikke har peiling på jobben de er satt til å gjøre. Også de som er «høyt» oppe i samfunnet, rike, forhenværende idrettsfolk, politikere…de som er kompis med ledelsen.

LO ønsker at lønnsoppgjøret skal foregå mest mulig sentralt, med litt til alle.  Staten godtar kun halvparten sentralt.  Derfor blir ofte de beste medarbeiderne hengende langt etter. Unge menn med riktig tryne og masse selvtillit, sluker altfor mange av de få lønnstrinnene som ligger i potten.  Fagforeningene skal prioritere søknadene, men må forhandle med den mektige staten om hver eneste søker.  Jeg har vært tillitsvalgt og sittet i vårt lokale lønnsutvalg noen ganger. Det er en forferdelig jobb, og helt forferdelig å se mine kollegers skuffede ansikter.  

jeg er seniorrådgiver, men har jobbet i 40 år og kan hver krinkel og krok i etaten. Det er ikke et rettferdig system, selv om man skulle tro det.

Nå gleder jeg meg litt til å pensjonere meg.

Er skoleflink synonymt med å ikke ha peiling på jobben man skal gjøre?

Anonymkode: 804b6...832

• Liker 5
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker said:

Etter min mening er det en seiglivet myte at skoleflinke ikke er istand til å klare seg i arbeidslivet. Som regel er det snakk om normale, intelligente mennesker, som selvsagt ikke har noen problemer med å tilpasse seg et normalt arbeidsliv..

Anonymkode: 92633...b7b

• Liker 6
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Etter min mening er det en seiglivet myte at skoleflinke ikke er istand til å klare seg i arbeidslivet. Som regel er det snakk om normale, intelligente mennesker, som selvsagt ikke har noen problemer med å tilpasse seg et normalt arbeidsliv..

Anonymkode: 92633...b7b

Nettopp. Samme myte som at akademisk flinke sliter sosialt. Det stemmer svært sjeldent.

• Liker 2
Gjest Hvemsomhelst
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (50 minutter siden):

Jeg vil ikke fornærme dere som er skoleflinke, og dere er selvfølgelig i de aller fleste tilfeller gode nok.  Det jeg tenkte på, var de tilfellene der ledelsen ser kun på papirene, uten å vite noe om hvordan vedkommende utfører jobben sin, eller ikke bryr seg.  Da er det mange skuffede kolleger, ikke nødvendigvis pga misunnelse, men pga at de ikke blir sett og verdsatt. De har ikke vært flinke nok til å markedsføre seg (=rævslikking)

Endret av Hvemsomhelst
Skrevet
Hvemsomhelst skrev (Akkurat nå):

Jeg vil ikke fornærme dere som er skoleflinke, og dere er selvfølgelig i de aller fleste tilfeller gode nok.  Det jeg tenkte på, var de tilfellene der ledelsen ser kun på papirene, uten å vite noe om hvordan vedkommende utfører jobben sin.  Da er det mange skuffede kolleger, ikke nødvendigvis pga misunnelse, men pga at de ikke blir sett. De har ikke vært flinke nok til å markedsføre seg (=rævslikking)

Vel, her hos oss har de fleste høy utdanning, og da vil jeg tro det er resultater som avgjør lønn. Og selvfølgelig markedsføring av seg selv. Alle kan markedsføre seg selv, hvis man ikke ber om mer og begrunner dette kan man heller ikke klage. Ser også i innlegget ditt at du fremstiller ting veldig svart-hvitt. Bare de dårlige får lønnsøkning og vice versa. Dette tviler jeg på at stemmer.

• Liker 3
Gjest Hvemsomhelst
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Vel, her hos oss har de fleste høy utdanning, og da vil jeg tro det er resultater som avgjør lønn. Og selvfølgelig markedsføring av seg selv. Alle kan markedsføre seg selv, hvis man ikke ber om mer og begrunner dette kan man heller ikke klage. Ser også i innlegget ditt at du fremstiller ting veldig svart-hvitt. Bare de dårlige får lønnsøkning og vice versa. Dette tviler jeg på at stemmer.

Det er dessverre ikke lett å gi uttrykk for sin mening her uten å bli tillagt diverse hensikter. Men det er ok at noen er uenige, jeg blander meg ikke i det.

Endret av Hvemsomhelst
Skrevet
Hvemsomhelst skrev (2 minutter siden):

Det er dessverre ikke lett å gi uttrykk for sin mening her uten å bli tillagt diverse hensikter. Men det er ok at noen er uenige, jeg blander meg ikke i det.

Ikke meningen å tillegge deg hensikter, altså. Kan jeg spørre hvor i staten du er ansatt?

Gjest Hvemsomhelst
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Ikke meningen å tillegge deg hensikter, altså. Kan jeg spørre hvor i staten du er ansatt?

Det er i staten, litt uvesentlig hvor. Vi har flinke og godt utdannede folk, og klart at det er naturlig å undre seg når det kommer en ganske nyutdannet person og oppnår flere ekstra lønnstrinn i lokale lønnsforhandlinger. Personen er fortsatt under opplæring.  Lønn bør jo egentlig avklares ved ansettelsen,og premiering bør avhenge av resultater. Når denne personen får litt mer erfaring, så virker det mer naturlig å søke om ekstra lønnstrinn.  Det skjedde da jeg satt i utvalget, nå har jeg ikke oversikt over dette lenger, og har heller ikke innsyn i protokollen når jeg selv ikke søker.  Jeg har ikke søkt på noen år, pga sviktende helse.  Vi snakker ikke om lønn, og jeg vet ikke om andre tjener mer eller mindre enn meg selv.  Vi statsansatte vil nok aldri bli lønnsledende.

Endret av Hvemsomhelst
Skrevet

Jeg jobber i staten, og kom til et kontor som var ekstremt underbemannet. Vi fikk tildelt lister over arbeidsoppgaver, og denne viste detaljert hva slags arbeidsoppgaver konsulenter, førstekonsulenter, seniorkonsulenter, og rådgivere har. 

Alle vi konsulenter har utfører nøyaktig samme oppgaver som førstekonsulentene, og ca. 70% av det seniorkonsulentene gjør - og dette innen 6 mnd. av ansettelse! Men for å kunne bli ansatt som f.eks seniorkonsulent, må man har ca. 3-5 år med relevant erfaring. 

Men det skal sies at selv om vi utfører veldig mye av oppgavene som f.eks seniorkonsulentene, så koker det ned til erfaring, samt å ha vært innom alle slags scenarioer. Ikke bare skal ting sitte i fingertuppene på seniorkonsulenter, men skal ha erfaring nok til å ta sjefsavgjørelser, samt også kunne være en autonom leder - til den grad at du kan styre kontoret, om det trengs. 

Anonymkode: 33914...836

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...