AnonymBruker Skrevet 26. september 2021 #1 Skrevet 26. september 2021 Jeg er per nå rådgiver i staten, og var nyutdannet for bare 1,5 år siden. Jeg er utdannnet innenfor et fagfelt hvor det er mangel på folk, og jeg opplever at min kompetanse er svært etterspurt i organisasjonen jeg jobber i. Dette fører til at jeg driver mye med opplæring av andre, dessuten er jeg praktisk talt prosjektleder i alt jeg driver med. Jeg føler absolutt at jeg har like mye ansvar som en seniorrådgiver… Er det realistisk å rykke opp til stillingskode senior allerede etter 2 år i arbeidslivet? Anonymkode: 804b6...832
AnonymBruker Skrevet 26. september 2021 #2 Skrevet 26. september 2021 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Jeg er per nå rådgiver i staten, og var nyutdannet for bare 1,5 år siden. Jeg er utdannnet innenfor et fagfelt hvor det er mangel på folk, og jeg opplever at min kompetanse er svært etterspurt i organisasjonen jeg jobber i. Dette fører til at jeg driver mye med opplæring av andre, dessuten er jeg praktisk talt prosjektleder i alt jeg driver med. Jeg føler absolutt at jeg har like mye ansvar som en seniorrådgiver… Er det realistisk å rykke opp til stillingskode senior allerede etter 2 år i arbeidslivet? Anonymkode: 804b6...832 Senior er vel 4-5 år, er det ikke? Anonymkode: baffa...60f
AnonymBruker Skrevet 26. september 2021 #3 Skrevet 26. september 2021 AnonymBruker skrev (26 minutter siden): Senior er vel 4-5 år, er det ikke? Anonymkode: baffa...60f Vanligvis, ja.. Men- jeg mener at jeg har like mye ansvar som en hver seniorrådgiver. Stillingskodene har vel med ansvar å gjøre? Så mitt spørsmål er da om det er mulig å bli senior etter to år. Anonymkode: 804b6...832 1
AnonymBruker Skrevet 26. september 2021 #4 Skrevet 26. september 2021 Tittelen Seniorrådgiver har vel ikke noe tidskrav, så vidt jeg har hørt? Jeg er selv rådgiver, har vært det i 1,5 år. Hadde nylig en samtale med sjefen hvor han selv tok opp at han ønsket å rykke meg opp til seniorrådgiver før sommeren. Så det kommer vel mer an på egnethet og selvstendighet i jobben, heller enn noe fast tidsperspektiv. Om du synes du burde rykke opp til senior, ville jeg absolutt lagt det frem! Anonymkode: b1235...26c 3
AnonymBruker Skrevet 26. september 2021 #5 Skrevet 26. september 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Tittelen Seniorrådgiver har vel ikke noe tidskrav, så vidt jeg har hørt? Jeg er selv rådgiver, har vært det i 1,5 år. Hadde nylig en samtale med sjefen hvor han selv tok opp at han ønsket å rykke meg opp til seniorrådgiver før sommeren. Så det kommer vel mer an på egnethet og selvstendighet i jobben, heller enn noe fast tidsperspektiv. Om du synes du burde rykke opp til senior, ville jeg absolutt lagt det frem! Anonymkode: b1235...26c Takk for svar. Jeg skal høre med ledelsen i neste lønnsoppgjør. Jeg mener det er urettferdig at jeg bare er rådgiver, når jeg har mer ansvar enn flere av mine kollegaer som er senior. Anonymkode: 804b6...832
mmd Skrevet 26. september 2021 #6 Skrevet 26. september 2021 Jeg jobber med lønnsoppgjør i staten. Akkurat på denne tiden av året, før lokale forhandlinger, florerer det av rådgivere som mener de har like mye ansvar som Seniorrådgivere. De fleste tar feil, og det skal erfaringsmessig VELDIG mye til for at du skal få endret stillingskode kun 1,5 år etter ansettelse. Du kan godt snakke med ledelsen, men det er fagforeningen du må legge inn krav hos. 3
AnonymBruker Skrevet 26. september 2021 #7 Skrevet 26. september 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Takk for svar. Jeg skal høre med ledelsen i neste lønnsoppgjør. Jeg mener det er urettferdig at jeg bare er rådgiver, når jeg har mer ansvar enn flere av mine kollegaer som er senior. Anonymkode: 804b6...832 Det er lokale lønnsforhandlinger i Staten i disse dager. Fremmer du krav til 2.5.3 eller 2.5.1 må du begrunne kravet ditt godt. Anbefaler en samtale med fagforeningen først. Anonymkode: 2abe5...1eb 3
AnonymBruker Skrevet 26. september 2021 #8 Skrevet 26. september 2021 TS du er sikkert svært dyktig, men at du blir senior etter så kort tid tviler jeg på. Det handler ikke bare om kompetanse, opplæring etc. Det handler også om hvor mange år du har på baken. I private blir ingen senior uavhengig hvor dyktig de er. Å sende deg ut som sen seniorrådgiver med 1.5 års erfaring til kunder/oppdragsgivere vil folk stusse på. Hva er så spesielt liksom ja du lærer opp de interne :). Kjenner til så mange som mener de er så gode og bedre en andre, men det er kun basert på et lite utvalg, seniorer har mere bredde som du kanskje ikke har sett! Samtidig stå på Anonymkode: 75ec7...aae 1
AnonymBruker Skrevet 26. september 2021 #9 Skrevet 26. september 2021 AnonymBruker skrev (26 minutter siden): TS du er sikkert svært dyktig, men at du blir senior etter så kort tid tviler jeg på. Det handler ikke bare om kompetanse, opplæring etc. Det handler også om hvor mange år du har på baken. I private blir ingen senior uavhengig hvor dyktig de er. Å sende deg ut som sen seniorrådgiver med 1.5 års erfaring til kunder/oppdragsgivere vil folk stusse på. Hva er så spesielt liksom ja du lærer opp de interne :). Kjenner til så mange som mener de er så gode og bedre en andre, men det er kun basert på et lite utvalg, seniorer har mere bredde som du kanskje ikke har sett! Samtidig stå på Anonymkode: 75ec7...aae Takk for svar. Jeg forstår at i det private vil kunde stusse over at noen er senior etter så kort tid. Lang erfaring blir et kvalitetstegn hos kunden. Men jeg jobber i det offentlige, og tittelen min sier først og fremst noe om mitt ansvar og arbeidsoppgaver. Jeg opplever at jeg til stadighet delegerer oppgaver og gir opplæring til eldre seniorrådgivere som tjener mye mer enn meg. Anonymkode: 804b6...832
AnonymBruker Skrevet 26. september 2021 #10 Skrevet 26. september 2021 AnonymBruker skrev (41 minutter siden): Det er lokale lønnsforhandlinger i Staten i disse dager. Fremmer du krav til 2.5.3 eller 2.5.1 må du begrunne kravet ditt godt. Anbefaler en samtale med fagforeningen først. Anonymkode: 2abe5...1eb Takk for tips. Jeg lurer på å utsette det til neste års lønnsforhandlinger. Jeg vil nok se meg om etter noe nytt hvis jeg ikke rykker opp da. Anonymkode: 804b6...832
AnonymBruker Skrevet 26. september 2021 #11 Skrevet 26. september 2021 Jeg fikk seniortittel eter ett år, så det er mulig Anonymkode: 91f6b...580
mmd Skrevet 26. september 2021 #12 Skrevet 26. september 2021 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Takk for svar. Jeg forstår at i det private vil kunde stusse over at noen er senior etter så kort tid. Lang erfaring blir et kvalitetstegn hos kunden. Men jeg jobber i det offentlige, og tittelen min sier først og fremst noe om mitt ansvar og arbeidsoppgaver. Jeg opplever at jeg til stadighet delegerer oppgaver og gir opplæring til eldre seniorrådgivere som tjener mye mer enn meg. Anonymkode: 804b6...832 Men du ser neppe helheten i alle oppgaver/ansvar som de fleste seniorer har, selv om du bistår dem med enkeltoppgaver. 1
Gjest Albbas Skrevet 27. september 2021 #13 Skrevet 27. september 2021 Dette varierer veldig fra organisasjonen til organisasjon. Er fint mulig flere steder, så jeg syns absolutt du bør prøve, og be om begrunnelse hvis du får nei. Da vet du hva du kan strekke deg etter. Min forrige arbeidsplass var tittel mer relatert til formell kompetanse, så der gikk jeg rett inn i stilling som seniorrådgiver. Der var tittel og lønn tett relatert. Her jeg er nå er jeg rådgiver, her er det mer knyttet til erfaring, og ikke relatert til lønn.
AnonymBruker Skrevet 27. september 2021 #14 Skrevet 27. september 2021 mmd skrev (15 timer siden): Men du ser neppe helheten i alle oppgaver/ansvar som de fleste seniorer har, selv om du bistår dem med enkeltoppgaver. Jo, det gjør jeg. Jeg har mye ansvar i større prosjekter og jobber på tvers av organisasjonen. Er ikke snakk om at jeg bistår med mindre oppgaver. Anonymkode: 804b6...832
AnonymBruker Skrevet 27. september 2021 #15 Skrevet 27. september 2021 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Jo, det gjør jeg. Jeg har mye ansvar i større prosjekter og jobber på tvers av organisasjonen. Er ikke snakk om at jeg bistår med mindre oppgaver. Anonymkode: 804b6...832 Det skader ikke å fremme ønsket De som har vært senior i kommunen jeg jobbet i hadde gjerne lederstilling tidligere, var forskere eller hadde lengre internasjonal erfaring. Type 10-20 års erfaring. Men dette varierer nok veldig fra sted til sted. Anonymkode: 37046...d66
mmd Skrevet 27. september 2021 #16 Skrevet 27. september 2021 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Jo, det gjør jeg. Jeg har mye ansvar i større prosjekter og jobber på tvers av organisasjonen. Er ikke snakk om at jeg bistår med mindre oppgaver. Anonymkode: 804b6...832 Greit, mulig det stemmer i ditt tilfelle, det vet ikke jeg. Har lest x antall lønnskrav i høst der virkelighetsbildet ikke er helt korrekt. Ta en prat med fagforeningen din, de kan gi deg en vurdering.
AnonymBruker Skrevet 27. september 2021 #17 Skrevet 27. september 2021 mmd skrev (44 minutter siden): Greit, mulig det stemmer i ditt tilfelle, det vet ikke jeg. Har lest x antall lønnskrav i høst der virkelighetsbildet ikke er helt korrekt. Ta en prat med fagforeningen din, de kan gi deg en vurdering. Takk for svar Og takk til dere andre også. Anonymkode: 804b6...832
AnonymBruker Skrevet 27. september 2021 #18 Skrevet 27. september 2021 4 hours ago, AnonymBruker said: Det skader ikke å fremme ønsket De som har vært senior i kommunen jeg jobbet i hadde gjerne lederstilling tidligere, var forskere eller hadde lengre internasjonal erfaring. Type 10-20 års erfaring. Men dette varierer nok veldig fra sted til sted. Anonymkode: 37046...d66 Det er hvertfall ikke normalen. Jeg jobber opp mot veldig mange andre offentlige etater og kommuner, og det er virkelig ikke vanlig at det er så vanskelig å oppnå. Jeg syns det er fascinerende å observere forskjellene da, noen stillinger er jo klin like på tvers av de ulike organisasjonene (vise stillinger som er svært definerte), og likevel varierer det så mye hvilken tittel folk får. For samme jobben. Jeg er rådgiver, og da jeg var i permisjon ansatte vi en vikar. Hun ble seniorrådgiver. Samme jobben, bare at hun hadde mindre erfaring i denne type jobb og jeg måtte lære henne opp. 😛 Men hun var mye eldre enn meg og derfor en "selvsagt" senior. Ellers kan man bli senior etter en 3-4 års tid hos oss. Anonymkode: c8027...a12 3
AnonymBruker Skrevet 27. september 2021 #19 Skrevet 27. september 2021 3 minutter siden, AnonymBruker said: Det er hvertfall ikke normalen. Jeg jobber opp mot veldig mange andre offentlige etater og kommuner, og det er virkelig ikke vanlig at det er så vanskelig å oppnå. Jeg syns det er fascinerende å observere forskjellene da, noen stillinger er jo klin like på tvers av de ulike organisasjonene (vise stillinger som er svært definerte), og likevel varierer det så mye hvilken tittel folk får. For samme jobben. Jeg er rådgiver, og da jeg var i permisjon ansatte vi en vikar. Hun ble seniorrådgiver. Samme jobben, bare at hun hadde mindre erfaring i denne type jobb og jeg måtte lære henne opp. 😛 Men hun var mye eldre enn meg og derfor en "selvsagt" senior. Ellers kan man bli senior etter en 3-4 års tid hos oss. Anonymkode: c8027...a12 Ah, det siste der har jeg også opplevd, at vikaren min fikk bedre vilkår enn meg. Jeg protesterte selvsagt ikke, det var topp å finne en god vikar mens jeg var i permisjon. Men da jeg kom tilbake opprettet de en ny stilling til han for det hadde vært så alt for mye å gjøre for en person. I MIN jobb. Så da skulle vi liksom dele på arbeidsoppgavene mine. Dette er seks år siden og jeg hater fortsatt den personen, haha. Han forsvant heldigvis videre i systemet slik at vi ikke lengere sitter oppå hverandre. Makan. Anonymkode: 3a1d4...aad
AnonymBruker Skrevet 27. september 2021 #20 Skrevet 27. september 2021 Glemte å svare på hovedspørsmålet, formell kompetanse og ansvarsområdet avgjør om du kan bli seniorrådgiver, ikke hvor gammel du er eller hvor mange år du har jobbet. Send inn krav, du. Anonymkode: 3a1d4...aad 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå