Gå til innhold

Leilighet uten dagslys

Fremhevede innlegg

Skrevet

En venninne av meg flyttet inn i en kjellerleilighet på vårparten.
På visningen så hun at det var 4 vinduer i oppholdsrommene (stue og kjøkken i ett).
To store vinduer på stuen som slapp inn minimalt med lys på grunn av at de var under veranda, og to små vinduer på kjøkkenet som slapp inn veldig mye lys, og som veide opp for det manglende lyset fra de store vinduene.
Hun kunne også lufte ved å åpne de små vinduene.

Før hun flyttet inn fikk hun vite at det kom til å bli litt byggestøy i forbindelse med utbedring av boligen, men det var greit for henne.

Det hun ikke visste var at de små vinduene som ga henne mest dagslys kom til å dekkes til 100 % av en påbygd veranda, de to store vinduene vil bli tildekket av en lukket trapp fra veranda og ned på plenen, og at hun etter byggingen får minimalt med  lys inn i oppholdsrommene i leiligheten. 

Nå er byggingen ferdig, og leiligheten er så mørk at hun må ha fullt lys på hele tiden når hun er hjemme.

Hun spurte meg om jeg visste om dette var lov, og jeg undersøkte litt.
Jeg fant ut at det ikke er annet krav om dagslys enn det som rømningsveiene slipper inn.

I dette tilfellet er ikke de tildekte vinduene rømningsvei ut fra oppholdsrommene.  Rømningsveien fra oppholdsrom er gjennom utgangsdøren, og den er det ikke vindu i.

Sitat

For boliger som ble omsøkt oppført før 1. juli 2011 vil vindu som tilfredsstiller krav til rømningsvei anses som tilstrekkelig dagslys. I tillegg vil lufting med vindu/lufteventiler anses som tilstrekkelig ventilasjon.

https://www.huseierne.no/alt-om-bolig/bygge-bolig/byggeregler/tekniske-krav-til-utleiedel-i-egen-bolig/

Det huseier gjør er altså fullt lovlig, men etter å ha lest litt rundt, og sett konsekvensen i min venninnes leilighet lurer jeg virkelig på hvor hensynet til leieboer er, og om huseier gjør seg selv en bjørnetjeneste.

Min venninne kommer til å flytte så fort hun får muligheten til det, men jeg kan ikke se for meg noe annet enn at huseieren vil få problemer med å leie ut videre?

Er det virkelig noen som vil bo i en leilighet uten dagslys?

Anonymkode: c38f8...f37

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Over tid så tror jeg det vil være vanskelig for de fleste med lite dagslys. Som utleier i en sånn situasjon ville jeg vurdert hva slags kontrakter(avtaler) det legges opp til og ikke kjører en modell med langtidsleie (1+ års binding). I tillegg så ville jeg ikke ligget i det øvre prissjiktet for å sikre at noen ønsker å leie og at man da sikrer en gjennomstrømning av kunder (leietakere).

Anonymkode: 41eda...7f8

Skrevet

Jeg kunne godt ha bodd sånn 😊  Jeg er stort sett utendørs i arbeidstiden + litt til, og synes bare det er koselig å lukke meg inn i min egen lille hule resten av tiden.  Her er et litt motsatt problem.... En slektning av meg har kjøpt seg ny leilighet i Bjørvika. Leiligheten har veldig mye vinduer, men ettersom blokkene er bygd omtrent oppå hverandre må han ha persiennene nede hele tiden for å ikke føle at han bor sammen med naboen. Sånn hadde ikke jeg taklet å bo!

Anonymkode: 78c8f...87d

• Liker 1
Skrevet

Jeg hadde aldri orket å bo sånn, ihvertfall. Hadde blitt fullstendig deprimert.

Anonymkode: c9a09...e2a

Skrevet

Dette er arven etter Erna Solberg, det var hennes regjering som endret reglene. Før var det krav om dagslys. Nå er det, som din venninne dessverre erfarer, i praksis ikke krav om det. Det er veldig synd og det ble pakket inn i valgfrihet. Det bygges mye nå og noen må bo i de dårlige leilighetene i mange mange år. Disse «noen» er typisk de fattigste blant oss som ikke kan velge å kjøpe/leie noe annet.

Anonymkode: f8663...f54

• Liker 1
Skrevet

Sånn bortsett fra utgangsdøra, så har ikke leiligheten rømningsvei? 

Jeg hadde ikke orket å bo sånn, så jeg hadde flyttet med en gang jeg hadde funnet noe annet. Leiligheten har nå betydelig dårligere standard enn på visning og utleier har faktisk ikke opplyst om nedgraderingen på forhånd. Hadde de opplyst om at de ville bygget inn vinduene, så hadde din venninne sannsynligvis sagt nei? De har rett og slett lurt henne..

Anonymkode: 91231...ec9

• Liker 3
Skrevet (endret)

Forstår virkelig ikke at folk har hjerte til å la folk bo sånn i huset deres mot husleie. Bygger verandaer og dekker til vinduene og leieboer skal gjemmes bort og helst ikke synes i der hele tatt. 

Går jo sikkert en del strøm også siden du må ha full flombelysning på døgnet rundt og året rundt?

Endret av Halvgæren
Skrevet

Vi hadde behov for leilighet relativt raskt, og jeg gikk veldig uklokt på visning på kvelden på vinteren.

Jeg skjønte det ble lite dagslys, men ikke HVOR lite. 

Vi mistrivdes veldig og flyttet ved første mulighet. 

Anonymkode: c70ae...ed7

Gjest TheCatLady
Skrevet (endret)

Jeg har sett flere sånne leiligheter som ligger under bakkenivå og derfor knapt har dagslys. Eller eventuelt så er det få vinduer. Det var noe jeg så etter da jeg var på visninger og når jeg så på annonser. Så vil tro at det er fullt lovlig og noen vil jo bo sånn, men mange vil nok ikke trives med å bo sånn. 

Men jeg hadde ikke orket å bo i et sånt mørke. Det er greit å ha litt lys inn i leiligheten i hvert fall. 

Endret av TheCatLady
Skrevet
AnonymBruker skrev (22 timer siden):

Over tid så tror jeg det vil være vanskelig for de fleste med lite dagslys. Som utleier i en sånn situasjon ville jeg vurdert hva slags kontrakter(avtaler) det legges opp til og ikke kjører en modell med langtidsleie (1+ års binding). I tillegg så ville jeg ikke ligget i det øvre prissjiktet for å sikre at noen ønsker å leie og at man da sikrer en gjennomstrømning av kunder (leietakere).

Anonymkode: 41eda...7f8

Ja, det må være slik de tenker, at de satser på korttidsleie og hyppig bytte av leietakere.

AnonymBruker skrev (22 timer siden):

Sånn bortsett fra utgangsdøra, så har ikke leiligheten rømningsvei? 

Jeg hadde ikke orket å bo sånn, så jeg hadde flyttet med en gang jeg hadde funnet noe annet. Leiligheten har nå betydelig dårligere standard enn på visning og utleier har faktisk ikke opplyst om nedgraderingen på forhånd. Hadde de opplyst om at de ville bygget inn vinduene, så hadde din venninne sannsynligvis sagt nei? De har rett og slett lurt henne..

Anonymkode: 91231...ec9

Det er tilstrekkelig med rømningsveier, det er bare fra stue/kjøkken at rømningsveien går via utgangsdør.
Det er et vindu som er godkjent som rømningsvei på soverommet.

Du har helt rett, venninnen min ville ikke leid leiligheten hvis hun visste at alt dagslys ville bli borte etter veldig kort tid.
Hun har heldigvis funnet en annen leilighet som passer henne bedre, og fått sagt opp denne leiligheten, så for henne går det bra.

Jeg gikk for øvrig en tur i går, og kikket litt ekstra på utleieleilighetene her i nærområdet, og ser mye av det samme her, at utleieleilighetene blir mørklagt.

Anonymkode: c38f8...f37

Skrevet

Datteren min og jeg bor i en kjellerleilighet, jeg leier privat. Datteren min har et vindu på soverommet, og når hun kikker ut så ser hun rett ut på en mur. Huset har terrasse hele veien rundt, så det slipper lite dagslys inn til oss. Vinduene blir fort våte og skitne på grunn av terrassen, og ingen blomster blomstrer hos oss. Har mange grønne planter som ikke trenger så mye lys da! 🍃🌿🌿

Jeg savner mer dagslys ☀️
Leiligheten er ikke for dyr å leie, noe annet har jeg ikke råd til. ❤️

Anonymkode: 8496b...e9f

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...