AnonymBruker Skrevet 26. september 2021 #1 Skrevet 26. september 2021 Skriver på vegne av en desperat mamma som ikke har brukernavn her. Jeg har et barn på 4 år som på nesten alle måter er et velutviklet, normalt barn med veldig godt språk for alderen, bleiefritt, sosialt fungerende, ingen problemer med legging, spiser variert og godt, veldig god relasjon til oss foreldre. Men det er 1 ting som barnet sliter veldig med og det er å vente. Alt skal skje nå med en gang. Hvis jeg er på vaskerommet for å starte en vaskemaskin (noe som tar ca 1 min - å fylle og strarte) og barnet roper på meg fra stua, så er det helt krise hvis jeg ikke går med en gang. Jeg sier ting som 'jeg kommer straks', 'jeg kommer når jeg er ferdig her', 'jeg kommer om 1 minutt', osv, men hver gang jeg ikke kommer med en gang, blir det ramaskrik og tantrum som varer lenge. Jeg har forklart og forklart gang på gang at man ikke alltid kan gå med en gang, men at noen ganger må hun vente. Jada, hun skjønner det, men er likevel såååå lei seg og blir så sint. Nei, ungen er ikke bortskjemt og jo, vi har jobbet lenge med dette med at ting ikke alltid skjer med en gang og at man må vente. Å vente på tur i en lek har hun ikke problemer med, men i slike situasjoner hvor hun roper på meg eller far og vi ikke kommer med en gang, er det virkelig verdens ende. Da er det snakk om helt normal situasjon hvor vi for eksempel er på do, fikser vaskemaskin, kler på oss, er opptatt med noe annet. Vi kan ikke akkurat droppe alt og løpe til henne hver gang hun roper på oss. Hva er dette? Noen tanker? Anonymkode: 0a356...65b
AnonymBruker Skrevet 26. september 2021 #2 Skrevet 26. september 2021 Dette er helt normalt! De lærer etter hvert 😅 Anonymkode: e042f...902 3
AnonymBruker Skrevet 26. september 2021 #3 Skrevet 26. september 2021 Klarer hun å relatere til at dere av og til må vente på henne? Kan dere forklare at dere også må vente av og til? Anonymkode: e1c7c...7df 1
AnonymBruker Skrevet 26. september 2021 #4 Skrevet 26. september 2021 Jeg hadde sagt ifra at det ikke passer nå fordi mamma/pappa gjør noe. Synes dere skal la det gå og dra til henne etter at dere er ferdig. Men det er kjempe viktig at dere står i det dere sier. Og det ikke forandrer seg fra situasjon til situasjon, det er så klart et unntak, om hun slår seg osv. Men det ser ut som hun vet hva hun skal gjøre for å få deres oppmerksomhet. Men dere må bare jobbe med det og la det gå. ganske normalt at barn på hennes alder oppfører seg sånn, men dere kan eventuelt få henne til å bli med på ting og deretter hjelpe til det hun skulle ha hjelp til. Anonymkode: 1ee38...ff2 3
AnonymBruker Skrevet 26. september 2021 #5 Skrevet 26. september 2021 Man skjønner alltid når man åpner en tråd at det er snakk om 3 eller 4-åringer 😂 Anonymkode: de512...b83 1
AnonymBruker Skrevet 26. september 2021 #6 Skrevet 26. september 2021 Har bare sagt til barnet som de sier i barnehagen: Vente på tur. Det forstår han. Har hatt samme problemet. Pleier å forklare at nå er det mamma sin tur til å «sette på klær, gå på do, rydde…» Og så lar jeg han gjerne hjelpe til. Trykke på knappen på maskina, rydde, sånne ting. Og jeg sier fra på forhånd hva jeg skal, og at han må leke selv litt, så kommer jeg. Gjør meg ferdig før jeg responderer på at han roper. Sakte!!! men sikkert har det gått seg til, blir fortsatt utålmodig til tider men nå er det ikke full krise hver gang. Han er snart tre år. Føler med deg, det er en tålmodighetsprøve.. Anonymkode: 078f8...85f
AnonymBruker Skrevet 26. september 2021 #7 Skrevet 26. september 2021 Når mine barn på 4 og 6 holder på sånn så overser jeg dem. De får en forklaring på at jeg kommer når jeg er ferdig med det jeg holder på. Blir det noe mer mas eller skriking så går jeg å gjør noe helt annet. De får forklart at jeg er behjelpelig hvis de spør pent og ikke maser. Spør de pent, men maser i samme slengen bruker jeg ekstra lang tid. Mer mas jo tregere blir jeg. Ikke ofte jeg opplever sammenbrudd eller skriking. De har forstått at det lønner seg å spørre pent. Anonymkode: 770c2...2d6 1
AnonymBruker Skrevet 27. september 2021 #8 Skrevet 27. september 2021 Tanker? Sier rett ut, om du fortsetter å skrike og ikke venter blir det lengre før jeg kommer inn til deg. ...og hold ordet. Mine unger prøvde et par ganger men skjønte fort at dette virket absolutt NULL OG NIKS på oss. Da ble det stopp med skriking og tantrum. Anonymkode: 1989e...821
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå