AnonymBruker Skrevet 26. september 2021 #1 Skrevet 26. september 2021 Datter på 15 år deler rom med halvbror på 9 år. Slik at minstejenten på 4 får sitt eget rom. Datter er der 50% av tiden. 15åringen får ikke ha sine ting i fred, lillebror roter mye i tingene hennes, bruker ting og tar ting, ting blir gjerne ødelagt. Dette skjer både når datter er hjemme der, eller hos mor. Datter blir også pålagt å la småsøsken låne ipad når de vil, selv har hun strenge regler for når hun får bruke den selv. Hun må bla sitte på rommet med den, ikke i stuen, småsøsken får være i stuen. Datter må gå på badet, og legge seg 21.30. Da må hun være på rommet, der får hun ikke bruke ipad, tv eller musikk, fordi det er urettferdig for lillebror. Heller ikke om hun bruker airpods. Når minstejenten vil ha med storesøster ut, og hun sier nei, så går minsten til mor, og mor ber datter være med ut. Minsten kan også be henne lage skive el noe til henne, og da må hun gjøre det, om ikke kaller stemor henne for lat, treg, osv. Datter kommer hjem med blåmerker og tannmerker etter lillebror - man må forstå at han er gutt og har mange guttefakter.. Datter får ikke bestemme selv hva hun skal gå med av klær på skolen. Det er snakk om helt vanlige klær som "alle" bruker nå for tiden. Datter får heller ikke kjøpe mat i kantina på skolen, selv om de ikke har noen utgifter på det. Det ender da opp med at hun kaster maten hun har med hjemmefra. Mat er generelt et problem når det gjelder henne, så hun bør absolutt spise i løpet av alle de timene på skolen. Så jeg fyller alltid på kantinekortet og hun har min velsignelse å bruke det uten at far/stemor vet. Datter reagerer på gave-ulikheten der. Hun får gaver til ca 500 kr, søsken får for flere 1000. De prioriterer ferier når hun er hos mor, hun får så og si aldri være med dem, da det blir dyrere å ha henne med også. Hun har ikke mye klær der, mor står for alt av sko, jakker og slikt som koster mer, også må hun ta det med til far. Fra far/stemor får hun ikke ta med seg noe av hennes ting eller klær, det skal være hos far. Når de skal ha henne med på hytten, må hun hjem til mor og hente badetøy og sommerklær. Dette er et lite knippe av hovedsakene, det er også mange, mange småting. Datter vil bo mer/fast hos mor, og stefar, men hun er så redd faren blir sint, noe han gjør. Når hun har tatt det opp før, så blir han sint, også spiller han på samvittigheten hennes. Jeg støtter henne 100%, men hun må være tydelig på hva hun ønsker. Vi har tidligere vært flere runder på fvk pga dette og annet, men hun våger ikke å være tydelig med far, og da klarer ikke jeg å tvinge det igjennom. Anonymkode: 86f4c...9d7 1
altflyter Skrevet 26. september 2021 #2 Skrevet 26. september 2021 Her ville jeg faktisk latt datteren slippe å forholde seg til far. Dette høres ikke sunt ut. Hun er gammel nok til å kunne bestemme selv hvem hun vil bo hos. Datter bør snakke med helsesøster på skolen og så må mor og helsesøster hjelpe til. Datter skal slippe å måtte stå i dette. 28
Ulrikke Skrevet 26. september 2021 #3 Skrevet 26. september 2021 Hun er gammel nok til å velge bort å være der. Støtt henne i den avgjørelsen! 9
Ulrikke Skrevet 26. september 2021 #4 Skrevet 26. september 2021 Og hvis hun ikke tør å si det selv, så får du si det og bli den store syndebukken her... Han kan uansett ikke fysisk tvinge en 15-åring. Dere får heller skru av telefoner eller blokkere nummer en periode hvis han går helt bananas. Dette hadde jeg ikke utsatt datteren min for, hun er også 15..... 13
AnonymBruker Skrevet 26. september 2021 #5 Skrevet 26. september 2021 Jeg får helt vondt! Stakkars jente. Her ville jeg tatt en ordentlig prat med henne. Om hva som kan skje hvis hun unnlater å være hos far. Og at det faktisk er helt greit om han blir sur! Hun er ikke ansvarlig for han. Og jeg som mor ville også sagt og gjort at all skyld som kan legges på meg faktisk blir lagt på meg. Så får datteren mindre. Blokkering av nummer og alt som må til for at hun skal slippe å høre alt det fæle faren kan skrive til henne. Jeg ville også bedt henne om å skrive et brev om alle følelsene hennes, all ulikheten hun opplever og alt hun ønsker at far skal vite skal ned på det papiret. Så blir det levert til far når han får beskjed om at hun skal være mer hos mor. Ville også som noen andre sier brakt noen andre på banen. Kanskje en psykolog eller helsesøster. Hun trenger all den støtte hun kan få. Men jeg hadde virkelig kjempet og gjort alt i min makt for å få henne ut av det huset og hjem i trygge omgivelser.. Det er så ødeleggende for henne å bo der. Anonymkode: 341b5...f4b 4
AnonymBruker Skrevet 26. september 2021 #6 Skrevet 26. september 2021 Enig med de andre, om ikke mye av det andre er urimelig nok, så er ihvertfall også det å bli utsatt for slag og biting fra lillebror helt uakseptabelt. Hva slags 9-åring er det som biter andre? Han kan vel ikke være helt normal? Vanlige «guttefakter» er det ikke. Anonymkode: ecc45...bfa 6
AnonymBruker Skrevet 26. september 2021 #7 Skrevet 26. september 2021 Hvorfor lar du henne bo der? Anonymkode: f1748...93d 1
AnonymBruker Skrevet 26. september 2021 #8 Skrevet 26. september 2021 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Datter på 15 år deler rom med halvbror på 9 år. Slik at minstejenten på 4 får sitt eget rom. Datter er der 50% av tiden. 15åringen får ikke ha sine ting i fred, lillebror roter mye i tingene hennes, bruker ting og tar ting, ting blir gjerne ødelagt. Dette skjer både når datter er hjemme der, eller hos mor. Datter blir også pålagt å la småsøsken låne ipad når de vil, selv har hun strenge regler for når hun får bruke den selv. Hun må bla sitte på rommet med den, ikke i stuen, småsøsken får være i stuen. Datter må gå på badet, og legge seg 21.30. Da må hun være på rommet, der får hun ikke bruke ipad, tv eller musikk, fordi det er urettferdig for lillebror. Heller ikke om hun bruker airpods. Når minstejenten vil ha med storesøster ut, og hun sier nei, så går minsten til mor, og mor ber datter være med ut. Minsten kan også be henne lage skive el noe til henne, og da må hun gjøre det, om ikke kaller stemor henne for lat, treg, osv. Datter kommer hjem med blåmerker og tannmerker etter lillebror - man må forstå at han er gutt og har mange guttefakter.. Datter får ikke bestemme selv hva hun skal gå med av klær på skolen. Det er snakk om helt vanlige klær som "alle" bruker nå for tiden. Datter får heller ikke kjøpe mat i kantina på skolen, selv om de ikke har noen utgifter på det. Det ender da opp med at hun kaster maten hun har med hjemmefra. Mat er generelt et problem når det gjelder henne, så hun bør absolutt spise i løpet av alle de timene på skolen. Så jeg fyller alltid på kantinekortet og hun har min velsignelse å bruke det uten at far/stemor vet. Datter reagerer på gave-ulikheten der. Hun får gaver til ca 500 kr, søsken får for flere 1000. De prioriterer ferier når hun er hos mor, hun får så og si aldri være med dem, da det blir dyrere å ha henne med også. Hun har ikke mye klær der, mor står for alt av sko, jakker og slikt som koster mer, også må hun ta det med til far. Fra far/stemor får hun ikke ta med seg noe av hennes ting eller klær, det skal være hos far. Når de skal ha henne med på hytten, må hun hjem til mor og hente badetøy og sommerklær. Dette er et lite knippe av hovedsakene, det er også mange, mange småting. Datter vil bo mer/fast hos mor, og stefar, men hun er så redd faren blir sint, noe han gjør. Når hun har tatt det opp før, så blir han sint, også spiller han på samvittigheten hennes. Jeg støtter henne 100%, men hun må være tydelig på hva hun ønsker. Vi har tidligere vært flere runder på fvk pga dette og annet, men hun våger ikke å være tydelig med far, og da klarer ikke jeg å tvinge det igjennom. Anonymkode: 86f4c...9d7 Dette kunne ha vært meg som skrev for tre år siden. Trodde ikke det fantes flere fedre som gjorde sånt mot datteren sin, men ser nå at det ikke var unikt for min datter. Min datter måtte også dele rom med en yngre stebror, noe jeg virkelig ikke synes passer for en jente på 15 år, er klart en 15 åring trenger mer privatliv enn så. Hun måtte også legge seg samtidig som de yngre stesøskene, og fikk ikke lov til å ha verken telefon eller ipad etter leggetid. Han kjøpte aldri noe til henne, jeg sto for alle innkjøp. Jeg var flere runder på FV kontoret pga hvor jeg prøvde å få bedret forholdene hos far. En dag våknet datteren min opp og sa til meg at nå ønsket hun ikke å bo hos faren så mye lenger, og dette var fult og helt hennes egen avgjørelse. Hun skulle være der ca annenhver helg, og ikke noe i uke dagene. Det endte med at far ble rasende, både på henne og på meg. Han var så truende på henne at hun bestemte seg for ikke være noe fast der. Da ble han enda mer truende med henne, og hun valgte å kutte han helt ut. Jeg har prøvd å mekle mellom dem, for få dem til å skvære opp,fikk de til å møtes en gang men kom ikke noen vei med det og jeg føler jeg ikke kan tivnge henne til noe hun ikke vil. Nå er hun 18, og bestemmer alt selv. Hun har ikke noe kontakt med faren etter dette, men har god kontakt med resten av familien hans, jeg har passet på å opprettholde den kontakten for henne. Det har vært veldgi stor påkjenning for min datter å gå gjennom dette, jeg har støtte henne så godt jeg har kunnet. Hun har nok kommet sterkere ut av det, og jeg er imponert over hennes styrke og hvor bestemt hun er på at noen som ikke gjør henne rett ikke får innpass i livet hennes. Anonymkode: 9d95b...43c 6
AnonymBruker Skrevet 26. september 2021 #9 Skrevet 26. september 2021 Her må jo du hjelpe henne å redusere samværet, så får heller du bli syndebukken. Tenker du kan høre med FVK om de kan være mellommann så ikke all vreden går utover dere. Men akkurat det å ha med mat hjemmefra fremfor å kjøpe i kantina ser jeg ikke noe galt i, det er faktisk helt greit. Anonymkode: 31b98...f76 1
AnonymBruker Skrevet 26. september 2021 #10 Skrevet 26. september 2021 Å ikke få kjøpe mat i kantina er jeg enig med dem i, men resten høres fryktelig ugreit ut. Anonymkode: 5caa3...7da 1
Lønnesirup01 Skrevet 26. september 2021 #11 Skrevet 26. september 2021 (endret) Hun begynner jo på videregående neste år. Hun er såpass stor at hennes mening skal bli vektlagt. Det er bare å gi beskjed om at hun vil bo mer hos mor. Synes hun det er skummelt å gjøre ansikt til ansikt, kan hun gjøre det skriftlig. Det er greit å gjøre det rett før hun skal til deg, så han ikke får inntrykk av at dette er ditt påfunn. Edit: er det noen oppegående besteforeldre i bildet her? I så fall kan de være en fin og nøytral 'havn' og en hjelp for henne. Endret 26. september 2021 av Lønnesirup01
AnonymBruker Skrevet 26. september 2021 #12 Skrevet 26. september 2021 Hun burde sende ham et brev, så hun slipper sinnet. I brevet skriver hun at hun gjør det skriftlig pga temperamentet hans, hun synes det er ubehagelig med sinnet og presset. At hun ønsker at han skal respektere hennes ønsker. Og så skriver hun kort om hvorfor hun har tatt denne beslutningen. Anonymkode: 23cfd...fbe 1
AnonymBruker Skrevet 26. september 2021 #13 Skrevet 26. september 2021 Jeg har hatt mange sammenstøter med han oppigjennom, og jeg passer på å være "syndebukken", verken han eller stemor tåler meg, men det er helt greit. Jeg tenker på datters beste og kommer aldri til å gi meg, men jeg vet ikke hvordan jeg skal løse dette når hun hele tiden gir etter for han.. Jeg snakker med henne om det, og hun er helt tydelig med hva hun ønsker og vil, og jeg sier at med en gang hun sier ifra til meg, så skal jeg ta det med far igjen, men hun gruer seg og jeg kan ikke tvinge henne. Jeg tenker på dette hele tiden og det svir langt inn i sjelen at hun har det som dette! Hun har et sett med besteforeldre som hun har god kontakt med, mine foreldre, men der får hun ikke lov å dra til når hun er hos far. Anonymkode: 86f4c...9d7 1
Pia88 Skrevet 26. september 2021 #14 Skrevet 26. september 2021 AnonymBruker skrev (10 timer siden): Jeg har hatt mange sammenstøter med han oppigjennom, og jeg passer på å være "syndebukken", verken han eller stemor tåler meg, men det er helt greit. Jeg tenker på datters beste og kommer aldri til å gi meg, men jeg vet ikke hvordan jeg skal løse dette når hun hele tiden gir etter for han.. Jeg snakker med henne om det, og hun er helt tydelig med hva hun ønsker og vil, og jeg sier at med en gang hun sier ifra til meg, så skal jeg ta det med far igjen, men hun gruer seg og jeg kan ikke tvinge henne. Jeg tenker på dette hele tiden og det svir langt inn i sjelen at hun har det som dette! Hun har et sett med besteforeldre som hun har god kontakt med, mine foreldre, men der får hun ikke lov å dra til når hun er hos far. Anonymkode: 86f4c...9d7 Huff, slik skal hun ikke ha det.. hvem nekter barne sitt å besøke besteforeldre liksom?? Han høres ut som en skikkelig kontrollerende dritt, syns du skal få datteren din vekk fra han så fort det lar seg gjøre..
AnonymBruker Skrevet 26. september 2021 #15 Skrevet 26. september 2021 15-åringen trenger eget rom! Anonymkode: 82d30...40a
AnonymBruker Skrevet 26. september 2021 #16 Skrevet 26. september 2021 Er det mulig for henne å be om separat mekling, altså at du og henne/evt henne alene møter opp på fvk og sier sånn hun ønsker det selv? Sånn at fvk blir mellommann.. Jeg hadde satt ned foten og sagt at nok er nok, hun trives jo ikke der. Skal hun tvinges til å være en plass hun ikke trives 50% av tiden sin? Ungdomstiden sin.. Eller gjør som andre her sier, skriv et brev til far som han kan få med forklaring på ny fordeling. Evt at hun ikke drar dit en periode til situasjonen har roet seg, så kanskje kan hun dra dit en natt eller to når hun føler seg mer komfortabel/OM hun føler seg mer komfortabel da. Mange bekker små gjør en stor å, så skjønner at alle småting hoper seg opp og blir med og velter lasset. Det er ikke farlig å kutte kontakt en periode. Er han oppegående forstår han til slutt. Evt så blir det båndet brutt for godt, men det behøver ikke være så ille. Med såpass mange "restriksjoner" hadde enhver 15 åring steilet. Og et barn skal ikke føle seg utrygg i sitt eget hjem. Noe det faktisk er eller burde være når det er 50/50. Biting og sinne er jo virkelig ikke bra for henne. Nei, sett ned foten og kutt han ut. For dere begges del. Anonymkode: f3f6c...d20
AnonymBruker Skrevet 26. september 2021 #17 Skrevet 26. september 2021 Hun er gammel nok til å bestemme selv! Støtt henne i det og få med f.eks skolehelsetjenesten på laget! Og så kan du jo sende en (anonym) bekymringsmelding til barnevernet på eksen din, det er jo ikke normalt at niåringer biter… Anonymkode: 0fb71...ada
AnonymBruker Skrevet 26. september 2021 #18 Skrevet 26. september 2021 Som de andre her sier: hun er gammel nok til å velge samværsordning selv. Hennes ansvar ligger ikke i å passe på mors eller fars følelser. Det må hun bli fortalt. Hadde vært streng mot faren: enten får han ta det hun ønsker (hva det enn måtte være) og finne seg i det, eller risikere at hun ikke kommer i det hele tatt. Det er faktisk konsekvenser for å være respektløs. Ta det gjerne hos fvk, med en liste som du viser til i hi. Fvk kan også ha møte med datter alene om hun ønsker det. Anonymkode: c1c75...190
AnonymBruker Skrevet 26. september 2021 #19 Skrevet 26. september 2021 AnonymBruker skrev (22 timer siden): Datter på 15 år deler rom med halvbror på 9 år. Slik at minstejenten på 4 får sitt eget rom. Datter er der 50% av tiden. 15åringen får ikke ha sine ting i fred, lillebror roter mye i tingene hennes, bruker ting og tar ting, ting blir gjerne ødelagt. Dette skjer både når datter er hjemme der, eller hos mor. Datter blir også pålagt å la småsøsken låne ipad når de vil, selv har hun strenge regler for når hun får bruke den selv. Hun må bla sitte på rommet med den, ikke i stuen, småsøsken får være i stuen. Datter må gå på badet, og legge seg 21.30. Da må hun være på rommet, der får hun ikke bruke ipad, tv eller musikk, fordi det er urettferdig for lillebror. Heller ikke om hun bruker airpods. Når minstejenten vil ha med storesøster ut, og hun sier nei, så går minsten til mor, og mor ber datter være med ut. Minsten kan også be henne lage skive el noe til henne, og da må hun gjøre det, om ikke kaller stemor henne for lat, treg, osv. Datter kommer hjem med blåmerker og tannmerker etter lillebror - man må forstå at han er gutt og har mange guttefakter.. Datter får ikke bestemme selv hva hun skal gå med av klær på skolen. Det er snakk om helt vanlige klær som "alle" bruker nå for tiden. Datter får heller ikke kjøpe mat i kantina på skolen, selv om de ikke har noen utgifter på det. Det ender da opp med at hun kaster maten hun har med hjemmefra. Mat er generelt et problem når det gjelder henne, så hun bør absolutt spise i løpet av alle de timene på skolen. Så jeg fyller alltid på kantinekortet og hun har min velsignelse å bruke det uten at far/stemor vet. Datter reagerer på gave-ulikheten der. Hun får gaver til ca 500 kr, søsken får for flere 1000. De prioriterer ferier når hun er hos mor, hun får så og si aldri være med dem, da det blir dyrere å ha henne med også. Hun har ikke mye klær der, mor står for alt av sko, jakker og slikt som koster mer, også må hun ta det med til far. Fra far/stemor får hun ikke ta med seg noe av hennes ting eller klær, det skal være hos far. Når de skal ha henne med på hytten, må hun hjem til mor og hente badetøy og sommerklær. Dette er et lite knippe av hovedsakene, det er også mange, mange småting. Datter vil bo mer/fast hos mor, og stefar, men hun er så redd faren blir sint, noe han gjør. Når hun har tatt det opp før, så blir han sint, også spiller han på samvittigheten hennes. Jeg støtter henne 100%, men hun må være tydelig på hva hun ønsker. Vi har tidligere vært flere runder på fvk pga dette og annet, men hun våger ikke å være tydelig med far, og da klarer ikke jeg å tvinge det igjennom. Anonymkode: 86f4c...9d7 For langt Anonymkode: 96132...f92
AnonymBruker Skrevet 27. september 2021 #20 Skrevet 27. september 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): For langt Anonymkode: 96132...f92 Kutt ut Anonymkode: a1671...bdd 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå