rips & vaniljesaus Skrevet 25. september 2021 #1 Skrevet 25. september 2021 (endret) https://finansavisen.no/nyheter/personlig-okonomi/2021/08/22/7723268/ips-og-bsu-kan-forsvinne-med-stortingsvalget Individuell Pensjonssparing (IPS) ble lansert i 2017. Tanken bak ordningen var at privatpersoner kunne spare til egen pensjon med en tilsvarende ordning som innskuddspensjon man har i et ansettelsesforhold. For selvstendig næringsdrivende, som ifølge Statistisk sentralbyrå utgjør nærmere 319.589 personer, er ordningen særs viktig. Både Ap og SV ser for seg å endre denne ordningen. Arbeiderpartiet foreslo i sitt alternative statsbudsjett for 2020 at IPS-ordningen skulle avvikles. «Ordningen er med på å øke forskjellene mellom folk også i pensjonstilværelsen. Denne praksisen er Arbeiderpartiet mot og foreslår derfor å avskaffe IPS», heter det i budsjettet. «Jeg frykter at maksinnskuddet blir halvert til 20.000 kroner, og blir ikke overrasket om IPS-ordningen skrotes i løpet av fireårsperioden», skrev Bjørn Erik Sættem, spareøkonom i Nordnet, i et blogginnlegg nylig. – Generelt innenfor skatt er forutsigbarhet og stabilitet viktig, sier Per-Ole Hegdahl, advokat og rådgiver i Skattebetalerforeningen. – Når forbrukerne har gått inn på spareordninger med visse forutsetninger, er det viktig at disse forutsetningene videreføres. Det kan bli en strek i regningen for mange hvis de endres, sier Hegdahl. Forbannede sosialister. «Det er en ærlig sak å spare til egen pensjon, men det er ingen grunn til at regjeringen skal gi skattefordeler til dem som gjør det." sa Hadia Tajik til Aftenposten i 2019. Men er det egentlig noen grunn til å gi skattefradrag for fagforeningskontigent, Hadia? Stortingsrepresentantene derimot, nyter at det hvert år settes av hele 6,03 prosent av lønnen deres i pensjon. Dette er vedtatt av Stortinget selv. Det er tre ganger mer enn de 2 prosentene mange vanlige arbeidstakere får i tjenestepensjon. Da vet vi at ihvertfall noen får en god pensjon. Endret 25. september 2021 av rips & vaniljesaus 4
stan Skrevet 26. september 2021 #2 Skrevet 26. september 2021 Det er jo fortsatt mulig å spare til egen pensjon, selv om akkurat dette produktet forsvinner. Jeg har benyttet meg av IPS siden starten.
AnonymBruker Skrevet 26. september 2021 #3 Skrevet 26. september 2021 Finansavisen hadde en rekke lignende artikler før valget (inkludert denne), som nærmest kunne regnes som skremselspropaganda for å få folk til å stemme blått. Jeg tar dette med en klype salt, enn så lenge. Anonymkode: 852fc...b2c 2
AnonymBruker Skrevet 27. september 2021 #4 Skrevet 27. september 2021 Jeg ønsker full råderett over sparepengene mine, så har alltid sett på slik fastlåst pensjonssparing som idioti uansett. Anonymkode: 38292...e60 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå