Gå til innhold

IPS (Individuell Pensjonssparing) vil trolig fjernes av den nye regjeringen

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

https://finansavisen.no/nyheter/personlig-okonomi/2021/08/22/7723268/ips-og-bsu-kan-forsvinne-med-stortingsvalget

Individuell Pensjonssparing (IPS) ble lansert i 2017. Tanken bak ordningen var at privatpersoner kunne spare til egen pensjon med en tilsvarende ordning som innskuddspensjon man har i et ansettelsesforhold. For selvstendig næringsdrivende, som ifølge Statistisk sentralbyrå utgjør nærmere 319.589 personer, er ordningen særs viktig.

Både Ap og SV ser for seg å endre denne ordningen.

Arbeiderpartiet foreslo i sitt alternative statsbudsjett for 2020 at IPS-ordningen skulle avvikles. «Ordningen er med på å øke forskjellene mellom folk også i pensjonstilværelsen. Denne praksisen er Arbeiderpartiet mot og foreslår derfor å avskaffe IPS», heter det i budsjettet.

«Jeg frykter at maksinnskuddet blir halvert til 20.000 kroner, og blir ikke overrasket om IPS-ordningen skrotes i løpet av fireårsperioden», skrev Bjørn Erik Sættem,  spareøkonom i Nordnet, i et blogginnlegg nylig. 

– Generelt innenfor skatt er forutsigbarhet og stabilitet viktig, sier Per-Ole Hegdahl, advokat og rådgiver i Skattebetalerforeningen.

– Når forbrukerne har gått inn på spareordninger med visse forutsetninger, er det viktig at disse forutsetningene videreføres. Det kan bli en strek i regningen for mange hvis de endres, sier Hegdahl.

Forbannede sosialister. «Det er en ærlig sak å spare til egen pensjon, men det er ingen grunn til at regjeringen skal gi skattefordeler til dem som gjør det." sa Hadia Tajik til Aftenposten i 2019. Men er det egentlig noen grunn til å gi skattefradrag for fagforeningskontigent, Hadia?

Stortingsrepresentantene derimot, nyter at det hvert år settes av hele 6,03 prosent av lønnen deres i pensjon. Dette er vedtatt av Stortinget selv. Det er tre ganger mer enn de 2 prosentene mange vanlige arbeidstakere får i tjenestepensjon. Da vet vi at ihvertfall noen får en god pensjon.

Endret av rips & vaniljesaus
  • Liker 4
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er jo fortsatt mulig å spare til egen pensjon, selv om akkurat dette produktet forsvinner. 

Jeg har benyttet meg av IPS siden starten. 

Skrevet

Finansavisen hadde en rekke lignende artikler før valget (inkludert denne), som nærmest kunne regnes som skremselspropaganda for å få folk til å stemme blått. Jeg tar dette med en klype salt, enn så lenge.

Anonymkode: 852fc...b2c

• Liker 2
Skrevet

Jeg ønsker full råderett over sparepengene mine, så har alltid sett på slik fastlåst pensjonssparing som idioti uansett.

Anonymkode: 38292...e60

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...