Gå til innhold

Forstår ikke hvordan fhi og direktoratet ikke forstår at vi må stenge ned igjen

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg lurer på om de forholder seg til tallmateriale som om alle har lik sjanse for å bli alvorlig syke. Det virker som de glemmer at innvandrere sjeldnere vaksinerer seg, oftere har livsstilssykdommer og en genetikk som gjør de ekstra mottakelige for alvorlig sykdom (generalisering). Med dagens intensivkapasitet sier det seg selv at det ikke skal mye til før skåla tipper og det vil den gjøre når smitten florerer.

• Liker 4
Videoannonse
Annonse
Gjest Villfisker
Skrevet
Majer skrev (4 minutter siden):

Jeg lurer på om de forholder seg til tallmateriale som om alle har lik sjanse for å bli alvorlig syke. Det virker som de glemmer at innvandrere sjeldnere vaksinerer seg, oftere har livsstilssykdommer og en genetikk som gjør de ekstra mottakelige for alvorlig sykdom (generalisering). Med dagens intensivkapasitet sier det seg selv at det ikke skal mye til før skåla tipper og det vil den gjøre når smitten florerer.

Hvor har du dette fra? Det er fullstendig nytt for meg i hvert fall.

Skrevet

Det med intensivkapasiteten kan absolutt bli et problem. Ok å åpne opp en del, men det virker dessverre som om mange "ikke greier å beherske seg".  Fra meter og munnbind til fullt kaos av mennesker i svært store mengder noe som vil medføre ekstrem smittespredning. 

• Liker 4
Gjest Føsleguri
Skrevet

Jeg forstår ikke hvorfor du ikke jobber i FHI siden du tydeligvis vet bedre enn de som jobber der.

Skrevet

Det er frivillig å ta vaksinen, men hvis man dropper det kan man bli alvorlig syk. Hvis noen velger å ta den sjansen så får de ta konsekvensene. 

Andre som ønsker strenge tiltak står fritt til å isolere seg selv. Da er de trygge.

Angående intensivplasser så får man ta det når det kommer, hvis det kommer. Nå har samfunnet vært ganske åpent ganske lenge, og det er ikke i nærheten av å være et problem 

• Liker 10
Skrevet

Egentlig synd man ikke bare kan bestemme at de som nekter å ta vaksine uten ordentlig medisinsk grunnlag, ikke får plass på intensiv.

Men da hadde man vel måttet det samme om alt annet som er delvis selvforskyldt også, og da hadde det knapt vært pasienter igjen…

• Liker 1
Skrevet
9 hours ago, Villfisker said:

Har du googlet Innvandrere og livsstilsykdommer? 

https://www.fhi.no/nettpub/hin/grupper/helse-i-innvandrerbefolkningen/

https://www.ssb.no/helse/artikler-og-publikasjoner/daarligere-helse-blant-innvandrerne

https://dam.no/prosjekter/frisklivssatsning-blant-innvandrere/

https://www.nih.no/forskning/prosjekter/forskningsprosjekter-ved-nih/fysisk-aktivitet-og-minoritetshelse/

https://www.aftenbladet.no/innenriks/i/drxVj/innvandrerkvinner-faar-oftere-livsstilssykdommer

Men det gjelder innvandrere fra enkelte land, ikke en generell sekkebenevnelse hvor alle innvandrere er det samme. For eksempel skriver Warsame Ali at 90% av pakistanske kvinner er i risikosonen for å utvikle diabetes 2. http://www.norskfriluftsliv.no/wp-content/uploads/2016/12/NAKMI-rapport-2016.pdf

• Liker 6
Skrevet (endret)
Villfisker skrev (9 timer siden):

Det er masse statistikk ute på helse og innvandring. Folk fra Sørøst-Asia har oftere hjerteklaffeil, de fra Sri Lanka og Pakistan har mer diabetes og  hjerte-og karsykdommer. Det er selvfølgelig mye arv i det og ikke bare miljø. Etniske nordmenn har masse prostatakreft, men det er ikke utslagsgivende ved covid-19.

Føsleguri skrev (9 timer siden):

Jeg forstår ikke hvorfor du ikke jobber i FHI siden du tydeligvis vet bedre enn de som jobber der.

Vi kan se om jeg har rett. Lagre tråden og svar igjen om noen mnd;-)

Isambard skrev (8 timer siden):

Det er frivillig å ta vaksinen, men hvis man dropper det kan man bli alvorlig syk. Hvis noen velger å ta den sjansen så får de ta konsekvensene. 

Andre som ønsker strenge tiltak står fritt til å isolere seg selv. Da er de trygge.

Angående intensivplasser så får man ta det når det kommer, hvis det kommer. Nå har samfunnet vært ganske åpent ganske lenge, og det er ikke i nærheten av å være et problem 

Problemet er at vi har en lovgivning der man skal prioritere hjelp til de som trenger det mest. Det de kaller forsvarlig helsehjelp. Det gjør at det går utover alle oss andre om de blir innlagt. 

velociraptor skrev (8 timer siden):

Egentlig synd man ikke bare kan bestemme at de som nekter å ta vaksine uten ordentlig medisinsk grunnlag, ikke får plass på intensiv.

Men da hadde man vel måttet det samme om alt annet som er delvis selvforskyldt også, og da hadde det knapt vært pasienter igjen…

Vi lever i et land der vi tvinger lærere og helsearbeidere til å bli smittet selv når de ikke vil det, men lar folk slippe å ta vaksinen. Hvorfor er ikke lærere og helsepersonell sin frihet til å unngå smitte like viktig som konspirasjonsteoretikere sin frihet til å nekte vaksine?

Endret av Majer
  • Liker 1
Skrevet

Det er vel ikke helt utenkelig at vi får tilbake noen tiltak i Oslo før jul. 

Gjest Villfisker
Skrevet
ops2 skrev (1 time siden):

Har aldri tenkt over det. Husker faktisk vi snakket om diabetes hos enkelte folkegrupper på skolen, nå når du nevner det. Begynner å bli noen år siden da. Tror tanken er litt fjern, fordi jeg ikke har tenkt så mye over hvilke innvandrergrupper vi har mest/minst av. 

Majer skrev (1 time siden):

Det er masse statistikk ute på helse og innvandring. Folk fra Sørøst-Asia har oftere hjerteklaffeil, de fra Sri Lanka og Pakistan har mer diabetes og  hjerte-og karsykdommer. Det er selvfølgelig mye arv i det og ikke bare miljø. Etniske nordmenn har masse prostatakreft, men det er ikke utslagsgivende ved covid-19.

Vi kan se om jeg har rett. Lagre tråden og svar igjen om noen mnd;-)

Problemet er at vi har en lovgivning der man skal prioritere hjelp til de som trenger det mest. Det de kaller forsvarlig helsehjelp. Det gjør at det går utover alle oss andre om de blir innlagt. 

Vi lever i et land der vi tvinger lærere og helsearbeidere til å bli smittet selv når de ikke vil det, men lar folk slippe å ta vaksinen. Hvorfor er ikke lærere og helsepersonell sin frihet til å unngå smitte like viktig som konspirasjonsteoretikere sin frihet til å nekte vaksine?

Ja, det gir mening at enkelte sykdommer og genfeil gir økt risiko. Spesielt cardiovaskulære og det som har med respirasjonssystemet å gjøre.

Heldigvis slipper jeg å svare på de spørsmålene. Tar bare ansvar for meg selv, og tar de valgene jeg mener er best for meg.

• Opprett ny...