Silva Pluvialis Skrevet 25. september 2021 #1 Skrevet 25. september 2021 https://no.m.wikipedia.org/wiki/Hans_Jørgen_Lysglimt_Johansen «Senere har han fått oppmerksomhet for flere uttalelser som er blitt betegnet som rasistiske, deriblant holocaustbenektelse.[4][5][6][7][8][9][10][11]I tillegg har Johansen gitt uttrykk for holdninger som er knyttet til nynazistisktankegods, blant annet ved å lovprise manifestet til Anders Behring Breivik[12], apartheidlovene i Sør-Afrika, dolkestøtlegenden og ideen om «den ariske rase».[13][14].» Er det lovlig å offentlig ytre rasistiske og nazistiske holdninger? Lovlig å gå ut med støtte til Breivik? Trodde det fantes noen begrensninger i ytringsfrihet, i alle fall når det kommer til ytringer som fremmer hat, diskriminering og rasisme?
Betasuppe Skrevet 25. september 2021 #2 Skrevet 25. september 2021 Selv om jeg ikke er enig i det Alliansen sier så er det ikke noen grunn for at man skal stanse ytringer, untatt direkte trusler. 9
Silva Pluvialis Skrevet 25. september 2021 Forfatter #3 Skrevet 25. september 2021 Betasuppe skrev (5 minutter siden): Selv om jeg ikke er enig i det Alliansen sier så er det ikke noen grunn for at man skal stanse ytringer, untatt direkte trusler. At de støtter handlingene til Breivik? At de støtter nazismen og fornekter holocaust? At de er rasistiske, nazistiske og regelrett hyller ABB? Har de lov til å ytre dette?
rips & vaniljesaus Skrevet 25. september 2021 #4 Skrevet 25. september 2021 Gjenferdet skrev (39 minutter siden): At de støtter handlingene til Breivik? At de støtter nazismen og fornekter holocaust? At de er rasistiske, nazistiske og regelrett hyller ABB? Har de lov til å ytre dette? Vi har heldigvis yttringsfrihet her i landet. Men du får anmelde til Politiet / PST hvis du ikke liker dette. 7
Uncle George Skrevet 26. september 2021 #5 Skrevet 26. september 2021 @Betasuppe @Gjenferdet Nå har jeg ikke fulgt så mye med på Alliansen, men Lars Thorsen fra SIAN har blitt dømt for hatytringer rettet mot muslimer. https://www.nrk.no/sorlandet/sian-leder-ble-domt-for-hatefulle-ytringer-i-oslo__-saken-ble-henlagt-i-kristiansand-1.15251202 Hvis folk i Alliansen støtter handlingene til ABB, bør de nok følges med på. Alt annet må også vurderes individuelt. Holocaustfornektelse er faktisk straffbart i Tyskland: https://www.nrk.no/urix/_nazi-bestemor_-kan-igjen-bli-domt-for-holocaust-fornektelse-1.13791514 1
Michaelhe Skrevet 26. september 2021 #6 Skrevet 26. september 2021 (endret) Av prinsipp så mener jeg deplatforming er noe sprøyt. Men det er altså en grense. Man skal være raus helt til den er nådd, og så må man markere den veldig kraftig. Det er imidlertid veldig vanskelig å vite nøyaktig hvor denne grensen bør være? Norge er et voldsomt trangt land i enhver forstand. Kravene til politisk korrekthet nærmer seg av og til det absurde. Men likevel så vil vi jo ikke ha "svenske tilstander" Endret 26. september 2021 av Michaelhe 3
Utsiden Skrevet 26. september 2021 #7 Skrevet 26. september 2021 (endret) At så mange ønsker å sensurere dette er et langt-langt større samfunnsproblem enn den idiotiske gjengen i Alliansen. 10 hours ago, Michaelhe said: Av prinsipp så mener jeg deplatforming er noe sprøyt. Men det er altså en grense. Man skal være raus helt til den er nådd, og så må man markere den veldig kraftig. Det er imidlertid veldig vanskelig å vite nøyaktig hvor denne grensen bør være? Norge er et voldsomt trangt land i enhver forstand. Kravene til politisk korrekthet nærmer seg av og til det absurde. Men likevel så vil vi jo ikke ha "svenske tilstander" Den går der makten vil at den skal gå. Derfor har ikke en slik "ytringsfrihet" noen ytringsfrihet. Endret 26. september 2021 av Utsiden 2
Michaelhe Skrevet 26. september 2021 #8 Skrevet 26. september 2021 (endret) Utsiden skrev (6 minutter siden): At så mange ønsker å sensurere dette er et langt-langt større samfunnsproblem enn den idiotiske gjengen i Alliansen. Den går der makten vil at den skal gå. Derfor har ikke en slik "ytringsfrihet" noen nytringsfrihet. Men hvor går den da? Er det noen som vet? Kanskje skifter den hele tiden etter hvem som styrer? Når Frp har makt, så får HRS penger, når de ikke gjør det er de forkastelige? Jeg mener de faktisk ikke har noen krav på penger, men det skyldes først og fremst faglige svakheter i deres arbeid. I tillegg har de klar negativ samfunnsverdi, på linje med flere av de muslimske organisasjonene de kritserer, som heller ikke burde få penger. Edit: jeg sier IKKE at noen skal legges ned. Det er et fritt land. De oppfyller bare ikke kravene for støtte. De kan fortsette så lenge de vil. Endret 26. september 2021 av Michaelhe
Utsiden Skrevet 26. september 2021 #9 Skrevet 26. september 2021 (endret) 31 minutter siden, Michaelhe said: Men hvor går den da? Er det noen som vet? Kanskje skifter den hele tiden etter hvem som styrer? Når Frp har makt, så får HRS penger, når de ikke gjør det er de forkastelige? Jeg mener de faktisk ikke har noen krav på penger, men det skyldes først og fremst faglige svakheter i deres arbeid. I tillegg har de klar negativ samfunnsverdi, på linje med flere av de muslimske organisasjonene de kritserer, som heller ikke burde få penger. Det er ikke slik at pressestøtten definerer ytringsfriheten. Om HRS skal få penger har jeg ingen mening om, kanskje det kan være andre enn sittende regjering som administrere den posten? At de har negativ samfunnsverdi er det du som mener, selv mener de motsatt. Hva om de hadde definisjonsmakten? https://www.thedailybeast.com/aclu-hero-ira-glasser-on-how-freedom-of-speech-protects-you-from-rulers-like-trump Se dokumentaren "Mighty Ira" om du har anledning. Endret 26. september 2021 av Utsiden
Michaelhe Skrevet 26. september 2021 #10 Skrevet 26. september 2021 (endret) Utsiden skrev (4 minutter siden): Det er ikke slik at pressestøtten definerer ytringsfriheten. Om HRS skal få penger har jeg ingen mening om, kanskje det kan være andre enn sittende regjering som administrere den posten? At de har negativ samfunnsverdi er det du som mener, selv mener de motsatt. Hva om de hadde definisjonsmakten? https://www.thedailybeast.com/the-complicated-legacy-of-norm-macdonald?ref=scroll Se dokumentaren "Mighty Ira" om du har anledning. Når jeg sidestiller dem med de muslimske organisjonene de selv kritiserer så er det fordi begge gruppene driver målrettede kampanjer mot andre minoriteter (HRS muslimene, og muslimene homofile og noen ganger kvinner), og ønsker å ramme disse på uredelig vis. Dette kan ikke staten, dvs fellesskapet, støtte økonomisk. Men staten kan heller ikke gå inn og påtvinge andre meninger. Endret 26. september 2021 av Michaelhe
Utsiden Skrevet 26. september 2021 #11 Skrevet 26. september 2021 (endret) 15 minutter siden, Michaelhe said: Når jeg sidestiller dem med de muslimske organisjonene de selv kritiserer så er det fordi begge gruppene driver målrettede kampanjer mot andre minoriteter (HRS muslimene, og muslimene homofile og noen ganger kvinner), og ønsker å ramme disse på uredelig vis. Dette kan ikke staten, dvs fellesskapet, støtte økonomisk. Men staten kan heller ikke gå inn og påtvinge andre meninger. HRS vil si at det ikke er minoriteten, men IDEENE om shariaa, barnebruder blablabla. de utfordrer. Og slik holder vi på.. Sendte feil link i forrige post, rettet den nå. Endret 26. september 2021 av Utsiden
Michaelhe Skrevet 26. september 2021 #12 Skrevet 26. september 2021 Utsiden skrev (2 minutter siden): HRS vil si at det ikke er minoriteten, men IDEENE om shariaa, barnebruder blablabla. de utfordrer. Og slik holder vi på.. Vel, det minner meg litt om første gangen jeg så en video av Jordan Peterson. Han hadde veldig mange gode argumenter mot Hitler og Stalin, men ingen overhodet som var relatert til dagens virkelighet. Man føler seg jo svært viktig når Hitler er motstanderen. Sukk. Hadde han bare levd i dag. 1
Betasuppe Skrevet 26. september 2021 #13 Skrevet 26. september 2021 (endret) 9 hours ago, Gjenferdet said: At de støtter handlingene til Breivik? At de støtter nazismen og fornekter holocaust? At de er rasistiske, nazistiske og regelrett hyller ABB? Har de lov til å ytre dette? Det er ikke greit. Men er det ulovlig? Oppfordrer de til handling er det noe annet. Hvorfor skal noe du ikke liker å høre være ulovlig? Det er masse andre ytringer jeg mener er semi-farlige som er fullt lovlige: Som å f.eks. være åpen kommunist, og støtte folkemordere som Stalin, samt hetse rike. Endret 26. september 2021 av Betasuppe
Gjest Embryo Skrevet 26. september 2021 #14 Skrevet 26. september 2021 Det er lov å være nazist ja. Alliansen er et nazi-parti.
Silva Pluvialis Skrevet 26. september 2021 Forfatter #15 Skrevet 26. september 2021 rips & vaniljesaus skrev (11 timer siden): Vi har heldigvis yttringsfrihet her i landet. Men du får anmelde til Politiet / PST hvis du ikke liker dette. Spørsmålet er om disse ytringene går under ytringsfrihet eller straffelov? Det handler ikke om hva jeg liker og ikke, men om det er LOV eller ULOVLIG å uttrykke sånne meninger.
Gjest havrekaffe Skrevet 26. september 2021 #16 Skrevet 26. september 2021 2 hours ago, Embryo said: Det er lov å være nazist ja. Alliansen er et nazi-parti. Man blir ikke dømt for å være pedofil heller. Disse folka er i samme kategori.
Silva Pluvialis Skrevet 26. september 2021 Forfatter #17 Skrevet 26. september 2021 havrekaffe skrev (45 minutter siden): Man blir ikke dømt for å være pedofil heller. Disse folka er i samme kategori. Men er det ikke straffbart å offentlig hylle ABB? Eller er det også lovlig?
Gjest havrekaffe Skrevet 26. september 2021 #18 Skrevet 26. september 2021 1 hour ago, Gjenferdet said: Men er det ikke straffbart å offentlig hylle ABB? Eller er det også lovlig? Om det er ulovlig strafferettslig sett vet jeg ikke, men de/den som gjør det vil bli møtt med sosiale sanksjoner og følger som også kan påvirke f. eks karriere eller familieliv. Et annet eksempel, men det var en rapper som mistet jobben i barnevernet etter noen voldsomme tekster.
anonym 4545 Skrevet 26. september 2021 #19 Skrevet 26. september 2021 Gjenferdet skrev (2 timer siden): Men er det ikke straffbart å offentlig hylle ABB? Eller er det også lovlig? Ikke straffbart så lenge man ikke oppfordrer til noe ulovlig. 1
rips & vaniljesaus Skrevet 26. september 2021 #20 Skrevet 26. september 2021 Gjenferdet skrev (5 timer siden): Spørsmålet er om disse ytringene går under ytringsfrihet eller straffelov? Det handler ikke om hva jeg liker og ikke, men om det er LOV eller ULOVLIG å uttrykke sånne meninger. Det er ikke ulovlig. Heldigvis. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå