Gå til innhold

Folkefesten som startet i dag. Hva synes dere?

Lolllll

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

DetVarIkkeMeg skrev (3 timer siden):

Hvor lenge skal dere gjøre dette da? 

Sikkert i all overskuelig fremtid. Det er ikke det helt store offeret. Vi bor på landet, er introverte skunker og om vi reiser er det stort sett til hytta to timer unna hjemme. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest rabrabara

Har en i isolasjon m korona her i huset, så deler vel ikke helt den hurramegrundt-følelsen. Prøver å unngå at ungene får det. Men hurra for friheten til å drikke mer og lengre 😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg reagerer på er flokkmentaliteten og hvordan folk ser ut til å blindt følge myndighetene. Vi går fra tiltak til null tiltak på slaget 4 kun fordi myndighetene sier det er greit. Jeg er ikke imot gjenåpning bare så det er sagt.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig i at dette er nordmenn i et nøtteskall. Vi kan jo ikke å drikke, og alle skal absolutt være med på kjempefesten, stå i kø lenge og svette og stå tettest mulig på et dansegulv med ølkliss i håret og drikke til man spyr. 

Det er bra folk hygger seg, men jeg kan ikke annet enn å le og riste på hodet at så mange absolutt løser den nye friheten på den måten. Jeg hadde heller dratt på en konsert og kost meg, men gjerne i mer kontrollerte omgivelser. Tror nok mange kommer til å få seg en smell de neste dagene. Med så tette dansegulv er nok risikoen høy for spredning av korona og andre virus, så er nok mange som kommer til å bli forkjølet++ de neste ukene. Synest egentlig mest synd på arbeidsgivere som kommer til å få inn mange egenmeldinger de neste dagene og kommer til å slite med bemanningen, basert på en kvelds dumskap. 

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

ops2 skrev (9 timer siden):

Stor sannsynlighet for at du vinner, men går dødsfallene opp? Se hvordan det har gått i Danmark. Smittetallene gikk opp, fordi uvaksinerte ble smittet. Men uvaksinerte er stort sett unge og friske, og selv halvgamle, overvektige folk med diagnoser har liten risiko for å dø.

Media har gjort smittetall mye farligere enn det er. Ja, så har du de få unntakene som dør. Media klarer å finne noen som var ung, frisk og døde av covid, når de går inn for å lete i millioner på millioner av covid-syke som døde med andre sykdommer som fedme, kreft, hjerteslag, kols, generell svekkelse pga høy alder og så videre.

Ikke så lurt å sammenligne seg med Danmark faktisk. Når Danmark gjenåpnet hadde de lavere smitte enn i Norge og flere vaksinerte. Danmark er vel også litt strengere på det med vaksinepass, de har iallfall hatt det, og de har hele tiden hatt veldig utstrakt bruk av testing enn Norge, slik at de fanger opp mye mer av smitten enn det Norge gjør. Smittetallene i Danmark er fortsatt lavere, og dobbelt så lavt enn når vi gjenåpnet. Danmark er også i gang med å vaksinere flere med 3.doser generelt blant befolkningen, noe vi avventer. Norge har derfor mye større potensiale for å merke det på innlagte og intensiv enn det Danmark har utpå vinteren.

Endret av lillsunshine
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

lillsunshine skrev (3 minutter siden):

Enig i at dette er nordmenn i et nøtteskall. Vi kan jo ikke å drikke, og alle skal absolutt være med på kjempefesten, stå i kø lenge og svette og stå tettest mulig på et dansegulv med ølkliss i håret og drikke til man spyr. 

Det er bra folk hygger seg, men jeg kan ikke annet enn å le og riste på hodet at så mange absolutt løser den nye friheten på den måten. Jeg hadde heller dratt på en konsert og kost meg, men gjerne i mer kontrollerte omgivelser. Tror nok mange kommer til å få seg en smell de neste dagene. Med så tette dansegulv er nok risikoen høy for spredning av korona og andre virus, så er nok mange som kommer til å bli forkjølet++ de neste ukene. Synest egentlig mest synd på arbeidsgivere som kommer til å få inn mange egenmeldinger de neste dagene og kommer til å slite med bemanningen, basert på en kvelds dumskap. 

Ja fristet lite å være på byen igår når så hvor stor trengsel det var, men vi er vel alle forskjellige. Noen som liker det og. Håper bare ikke helsepersonell som jobber tett på de aller sykeste deltok på denne festen. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva var det som skjedde kl. 16 i går? Signerte det livsfarlige viruset en fredsavtale hvor det sto at det aldri mer skulle angripe nordmenn? Hvorfor ble det plutselig ufarlig å gi andre en klem akkurat kl. 16 i går? Kl. 15:59 var det fortsatt livsfarlig, mens et minutt senere var det helt ufarlig? 

#logikk #nordmenn #oladunk

• Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

lillsunshine skrev (1 minutt siden):

Ikke så lurt å sammenligne seg med Danmark faktisk. Når Danmark gjenåpnet hadde de lavere smitte enn i Norge og flere vaksinerte. Danmark er vel også litt strengere på det med vaksinepass, de har iallfall hatt det, og de har hele tiden hatt veldig utstrakt bruk av testing enn Norge, slik at de fanger opp mye mer av smitten enn det Norge gjør. Smittetallene i Danmark er fortsatt lavere, og dobbelt så lavt enn når vi gjenåpnet. Danmark er også i gang med å vaksinere flere med 3.doser generelt blant befolkningen, noe vi avventer. Norge har derfor mye større potensiale for å merke det på innlagte og intensiv enn det Danmark har.

Her har du et viktig poeng, synes Norge kunne ventet litt med å nedjustere TISK. Men klart det blir jo umulig å drive utstrakt smittesporing med så mange nærkontakter folk nå vil få. Smittetallene i Danmark kan jo også være høyere dersom færre nå tester seg. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Babushka skrev (11 minutter siden):

Her har du et viktig poeng, synes Norge kunne ventet litt med å nedjustere TISK. Men klart det blir jo umulig å drive utstrakt smittesporing med så mange nærkontakter folk nå vil få. Smittetallene i Danmark kan jo også være høyere dersom færre nå tester seg. 

Så vidt jeg har lest mener jeg at Danmark fortsatt skal forsette testing i utstrakt grad, men har ikke helt klart å finne deres positivetsrate. Men jeg mener den tidligere har vært under 2% jevnt over. Til sammenligning ligger Norge på 4% de siste ukene. Utstrakt testing er jo også en måte å begrene smitte på, ved at man får isolert flest mulig uten at de rekker å smitte andre. Danmark har iallfall færre på sykehus, intensiv og respirator enn det Norge har og har hatt i det siste. Vil nok være litt forskjell på Danmark og Norge fremover. Det at Danmark rakk å vaksinere langt flere før de åpnet opp og mange barn ned til 12 år før skolen begynte, har nok hatt mye å si på hvorfor Danmark har klart å holde det så stabilt nå etter de gjenåpnet.

Endret av lillsunshine
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere tror ikke at færre vil teste seg nå? Og jo færre som tester seg, jo mer synker smittetallene.

Det er ironisk at vi har mistet så mye immunitet at en vanlig forkjølelse eller influensa skremmer folk. Men for øvrig så har en skikkelig influensa alltid vart 2 uker for min del. Høy feber og verk i kroppen. Har jeg et par feberfrie dager etter en uke og så går på jobb, så må jeg rett hjem med feber etter halve dagen. Jeg har bare hatt 3-4 kraftige influensaer, kansje en hvert tiår.

Har jeg hatt noe med mindre symptomer, har jeg sikkert vært forkjølet.

Det er vel logisk at når FHI åpner opp samfunnet, finner folk noe annet å være redd for. Selv om jeg ligger med 40 grader i feber og influensa i morgen, så hva? Det er ikke verdens undergang. Og to uker hvor en føler seg elendig, er ikke unormalt.

Endret av ops2
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

ops2 skrev (5 minutter siden):

Dere tror ikke at færre vil teste seg nå? Og jo færre som tester seg, jo mer synker smittetallene.

Det er ironisk at vi har mistet så mye immunitet at en vanlig forkjølelse eller influensa skremmer folk. Men for øvrig så har en skikkelig influensa alltid vart 2 uker for min del. Høy feber og verk i kroppen. Har jeg et par feberfrie dager etter en uke og så går på jobb, så må jeg rett hjem med feber etter halve dagen. Jeg har bare hatt 3-4 kraftige influensaer, kansje en hvert tiår.

Har jeg hatt noe med mindre symptomer, har jeg sikkert vært forkjølet.

Det er vel logisk at når FHI åpner opp samfunnet, finner folk noe annet å være redd for. Selv om jeg ligger med 40 grader i feber og influensa i morgen, så hva? Det er ikke verdens undergang. Og to uker hvor en føler seg elendig, er ikke unormalt.

Neida, om man bare skal tenke på seg selv så er det jo ikke så farlig. Er jo de med underliggende sykdommer dette er alvorlig for. Selvfølgelig vi smittetallene vise et helt feil bilde fremover, selvtester registreres jo ikke. Og mange vil nok la være å teste seg nå som «pandemien er over». Vi kan bare håpe at helsepersonell som jobber tett på de svakeste tar ekstra hensyn. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

førstedamen skrev (20 timer siden):

Mine tanker går til de 19 i respirator idag. 

Hvor mange av de som fester i dag vil ligge i respirator om noen dager, hvor mange av dem vil få Long covd, og hvor mange vil dø? 

Tenker du like mye på de som får immunbehandling for kreft også? Cellegift? På alle de som er demente? De som nettopp har fått slag eller hjerteinfarkt? Det finnes så uendelig mange skjebner der ute, at skal du bruke hele livet ditt på å tenke på de istedet for å nyte det livet du har, så blir det ganske så trist. 

Jeg tenker at reaksjonen i går var akkurat det man kunne forvente. Folk vil ut å feire og leve livene sine som normalt. Det er forståelig. 

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Anonym373 skrev (Akkurat nå):

Ja 

og det er alt du har å si? For et snevert og fattig liv du må ha. Da har du ikke opplevd ekte liv og ekte glede. Trist! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Babushka skrev (5 timer siden):

Nå skal man jo ikke være i karantene lengre om man har nærkontakt (barn, ektefelle, kjæreste) med koronasykdom. 

Og 90 % av befolkningen skal heller ikke ta en koronatest, dersom de bor med noen med koronasykdom. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lolllll skrev (4 minutter siden):

Nå skal man jo ikke være i karantene lengre om man har nærkontakt (barn, ektefelle, kjæreste) med koronasykdom. 

Og 90 % av befolkningen skal heller ikke ta en koronatest, dersom de bor med noen med koronasykdom. 

Jepp, er jo en del av nedjustert TISK. Er vel ikke helt 90% som er fullvaksinerte enda men. De skal vel kun ta test om får symptomer. Nå er vel meteren i kantina på jobben også historie så skal sitte ved siden av potensielle nærkontakter av smittede i lunsjen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 hours ago, Babushka said:

Neida, om man bare skal tenke på seg selv så er det jo ikke så farlig. Er jo de med underliggende sykdommer dette er alvorlig for. Selvfølgelig vi smittetallene vise et helt feil bilde fremover, selvtester registreres jo ikke. Og mange vil nok la være å teste seg nå som «pandemien er over». Vi kan bare håpe at helsepersonell som jobber tett på de svakeste tar ekstra hensyn. 

Jeg har sett et eldre familiemedlem med KOLS bli lagt inn på sykehuset, lungemedisinsk avdeling. med alvorlige pusteproblemer. Hun måtte ligge det i en uke, før hun fikk reise hjem.

Covid? Nei, dette var før Covid. Hun hadde fått en vanlig forkjølelse.

De med underliggende sykdommer har alltid kunnet dø av sykdommer et friskt menneske knapt merker. Hun tar influensavaksine hvert år, men har måttet bli innlagt flere ganger siden hun fikk KOLS.

Verden er slik. Man får en alvorlig sykdom og må innrette hele livet etter det.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Corona viruset er nok kommet for å bli, samme med uendelig flere virus. Skal en lukke ned samfunnet for et virus, kan en lukke det ned for godt.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Opprett ny...