AnonymBruker Skrevet 25. september 2021 #1 Skrevet 25. september 2021 Er medlem i en fagforening på arbeidsplassen men opplever at de tillitsvalgte ikke arbeider for meg siden jeg har høyere stilling enn dem. Det skinner tydelig gjennom at de synes det er urettferdig at noen ansatte har høyere lønn enn dem, uten at de tenker over at man har mer ansvar og andre arbeidsoppgaver. Eksempelvis når det kommer til lokale forhandlinger. Man legger inn et krav, dette legges frem for arbeidsgiver som kommer med et tilbud. Deretter viser det seg at når forbundet skal forhandle på dette, så halverer de sitt neste krav i forhold til tilbudet fra arbeidsgiver når de istedet burde ha jobbet for å forhandle det opp ytterligere. Og dette betaler man flere tusen kroner i året for? Over 7000kr + forsikring og OU fond betaler jeg årlig til mitt forbund. Det er jo galskap rett og slett! Hvilke forbund arbeider aktivt for sine medlemmer istedet for å trykke de ned grunnet egen misunnelse? Anonymkode: e6a8f...e27
AnonymBruker Skrevet 25. september 2021 #2 Skrevet 25. september 2021 Jeg vet ikke om det handler om personlig egnethet eller stillingstittel. Selv er jeg medlem i Samfunnsviterne (undergruppe av Akademikerne) til tross for at vår lokale tillitsvalgte på arbeidsplassen er medlem i en annen organisasjon. Jeg opplever at min tillitsvalgte fra Samfunnsviterne, som ikke er lokalisert på min fysiske arbeidsplass, jobber mye bedre for mine interesser og det som er viktig for meg, enn den tillitsvalgte på mitt kontor gjør. Anonymkode: 1176d...d45 3
AnonymBruker Skrevet 25. september 2021 #3 Skrevet 25. september 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Jeg vet ikke om det handler om personlig egnethet eller stillingstittel. Selv er jeg medlem i Samfunnsviterne (undergruppe av Akademikerne) til tross for at vår lokale tillitsvalgte på arbeidsplassen er medlem i en annen organisasjon. Jeg opplever at min tillitsvalgte fra Samfunnsviterne, som ikke er lokalisert på min fysiske arbeidsplass, jobber mye bedre for mine interesser og det som er viktig for meg, enn den tillitsvalgte på mitt kontor gjør. Anonymkode: 1176d...d45 Vurderer å melde meg inn i Akademikerne jeg også. Vi har kun en ansatt på arbeidsplassen som er med der, så da er det sentrale tillitsvalgte som skal ivareta mine interesser. Regner med de er litt mer profesjonelle. Blir helt forskrekket når jeg ser hvordan de holder på, men å sørge for lønnsøkning for seg selv, det er de gode på! Anonymkode: e6a8f...e27
AnonymBruker Skrevet 25. september 2021 #4 Skrevet 25. september 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Vurderer å melde meg inn i Akademikerne jeg også. Vi har kun en ansatt på arbeidsplassen som er med der, så da er det sentrale tillitsvalgte som skal ivareta mine interesser. Regner med de er litt mer profesjonelle. Blir helt forskrekket når jeg ser hvordan de holder på, men å sørge for lønnsøkning for seg selv, det er de gode på! Anonymkode: e6a8f...e27 Jeg er også eneste medlem i Akademikerne ved min arbeidsplass. Jeg holder på med lønnskravet mitt i helga, og har fått god støtte og input fra tillitsvalgte. På min arbeidsplass er den tillitsvalgte kun opptatt av å snakke ned lokale og individuelle lønnsforhandlinger. Det er et ok standpunkt på generelt grunnlag, men det hjelper oss overhodet ikke. Anonymkode: 1176d...d45
AnonymBruker Skrevet 25. september 2021 #5 Skrevet 25. september 2021 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Er medlem i en fagforening på arbeidsplassen men opplever at de tillitsvalgte ikke arbeider for meg siden jeg har høyere stilling enn dem. Det skinner tydelig gjennom at de synes det er urettferdig at noen ansatte har høyere lønn enn dem, uten at de tenker over at man har mer ansvar og andre arbeidsoppgaver. Eksempelvis når det kommer til lokale forhandlinger. Man legger inn et krav, dette legges frem for arbeidsgiver som kommer med et tilbud. Deretter viser det seg at når forbundet skal forhandle på dette, så halverer de sitt neste krav i forhold til tilbudet fra arbeidsgiver når de istedet burde ha jobbet for å forhandle det opp ytterligere. Og dette betaler man flere tusen kroner i året for? Over 7000kr + forsikring og OU fond betaler jeg årlig til mitt forbund. Det er jo galskap rett og slett! Hvilke forbund arbeider aktivt for sine medlemmer istedet for å trykke de ned grunnet egen misunnelse? Anonymkode: e6a8f...e27 Dette høres veldig spesielt ut, er selv tillitsvalgt og har da alt fra nyutdannede og direktører som man forhandler lønn for. Det som kan tenkes i din sak er at du tenker tillitsvalgte/fagforeningen jobber for hver enkelt sin lønn - det skal ikke en fagforening/tillitsvalgt gjøre, kun om et medlem ligger lavt på statistikk, eller skjevt i forhold til tilvarende andre ansatte. Men selv da er det bare en påvirkning mot bedriften. Det er bedriften selv som bestemmer hver enkelt medlem sitt lønnstillegg - fagforeningen forhandler kun lønnstillegget på hele lønnsmassen. Det er du selv i din lønnsavtale med din overordnede som skal legge føringen for hvor mye du skal forvente av årets lønnsoppgjør, eksempelvis 100% av fremforhandlet tillegg - i det tilfelle vil du ikke være med på omfordeling. Nå vil bedriften oftest gi nyansatte et prosentvis høyere tillegg en veletablerte, dette fremkommer veldig klart i hvordan en lønnsutvikling skal være. Da vil det stort sett alltid være sånn at høytlønnede vil få et prosentvis lavere oppgjør en det som er fremforhandlet av fagforeningen - men det er det din sjef som gjør, ikke de tillitsvalgte. Du kan selvfølgelig søke å forhandle egen lønn, men da mister du all trygghet som ligg i å være fagorganisert. Normalt sett vil du heller ikke komme bedre ut mht lønnen, om du ikke er helt uerstattelig. Anonymkode: ade6c...c1d 3
AnonymBruker Skrevet 26. september 2021 #6 Skrevet 26. september 2021 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Dette høres veldig spesielt ut, er selv tillitsvalgt og har da alt fra nyutdannede og direktører som man forhandler lønn for. Det som kan tenkes i din sak er at du tenker tillitsvalgte/fagforeningen jobber for hver enkelt sin lønn - det skal ikke en fagforening/tillitsvalgt gjøre, kun om et medlem ligger lavt på statistikk, eller skjevt i forhold til tilvarende andre ansatte. Men selv da er det bare en påvirkning mot bedriften. Det er bedriften selv som bestemmer hver enkelt medlem sitt lønnstillegg - fagforeningen forhandler kun lønnstillegget på hele lønnsmassen. Det er du selv i din lønnsavtale med din overordnede som skal legge føringen for hvor mye du skal forvente av årets lønnsoppgjør, eksempelvis 100% av fremforhandlet tillegg - i det tilfelle vil du ikke være med på omfordeling. Nå vil bedriften oftest gi nyansatte et prosentvis høyere tillegg en veletablerte, dette fremkommer veldig klart i hvordan en lønnsutvikling skal være. Da vil det stort sett alltid være sånn at høytlønnede vil få et prosentvis lavere oppgjør en det som er fremforhandlet av fagforeningen - men det er det din sjef som gjør, ikke de tillitsvalgte. Du kan selvfølgelig søke å forhandle egen lønn, men da mister du all trygghet som ligg i å være fagorganisert. Normalt sett vil du heller ikke komme bedre ut mht lønnen, om du ikke er helt uerstattelig. Anonymkode: ade6c...c1d I våre oppgjør legger de tillitsvalgte inn beløp på hver enkelt ansatt. Og det er jo meget spesielt at når arbeidsgiver løfter frem en person som de mener er viktig å ta vare på, at de tillitsvalgte skal halvere dette beløpet. De burde jo forsøke å forhandle det høyere. Vi er i et kapittel hvor det ikke er en pott, kun lokale forhandlinger årlig. Og hvor resultater, kompetanse osv. skal telle. Anonymkode: e6a8f...e27
AnonymBruker Skrevet 26. september 2021 #7 Skrevet 26. september 2021 Hos oss er det hovedtillitsvalgt, ikke plasstillitsvalgt, som forhandler på lønn. I år ba jeg om at forhandler fra et annet forbund under UNIO forhandlet for meg. Det gikk i orden. Det finnes muligheter. Anonymkode: 32973...569
AnonymBruker Skrevet 26. september 2021 #8 Skrevet 26. september 2021 AnonymBruker skrev (20 minutter siden): Hos oss er det hovedtillitsvalgt, ikke plasstillitsvalgt, som forhandler på lønn. I år ba jeg om at forhandler fra et annet forbund under UNIO forhandlet for meg. Det gikk i orden. Det finnes muligheter. Anonymkode: 32973...569 Det er det hos oss også. Plasstillitsvalgt har ingenting med forhandlingene å gjøre. Men når de hovedtillitsvalgte ikke skjønner/ synes det er urettferdig at noen tjener mer, så blir jeg helt matt. Anonymkode: e6a8f...e27
mmd Skrevet 26. september 2021 #9 Skrevet 26. september 2021 AnonymBruker skrev (På 25.9.2021 den 22.39): Er medlem i en fagforening på arbeidsplassen men opplever at de tillitsvalgte ikke arbeider for meg siden jeg har høyere stilling enn dem. Det skinner tydelig gjennom at de synes det er urettferdig at noen ansatte har høyere lønn enn dem, uten at de tenker over at man har mer ansvar og andre arbeidsoppgaver. Eksempelvis når det kommer til lokale forhandlinger. Man legger inn et krav, dette legges frem for arbeidsgiver som kommer med et tilbud. Deretter viser det seg at når forbundet skal forhandle på dette, så halverer de sitt neste krav i forhold til tilbudet fra arbeidsgiver når de istedet burde ha jobbet for å forhandle det opp ytterligere. Og dette betaler man flere tusen kroner i året for? Over 7000kr + forsikring og OU fond betaler jeg årlig til mitt forbund. Det er jo galskap rett og slett! Hvilke forbund arbeider aktivt for sine medlemmer istedet for å trykke de ned grunnet egen misunnelse? Anonymkode: e6a8f...e27 Jeg lurer på hvor du har fått tak i slik strengt taushetsbelagt informasjon fra forhandlingene? Er du sikker på at det er slik det har foregått? Hva om fagforeningen din i virkeligheten har forsøkt å forhandle opp lønna, men ikke har klart å få arbeidsgiver med det? Om det er arbeidsgiver som har «lekket» denne informasjonen, så er det ikke første gang de har forsøkt å skylde på fagforeningene. 1
mmd Skrevet 26. september 2021 #10 Skrevet 26. september 2021 AnonymBruker skrev (21 timer siden): Dette høres veldig spesielt ut, er selv tillitsvalgt og har da alt fra nyutdannede og direktører som man forhandler lønn for. Det som kan tenkes i din sak er at du tenker tillitsvalgte/fagforeningen jobber for hver enkelt sin lønn - det skal ikke en fagforening/tillitsvalgt gjøre, kun om et medlem ligger lavt på statistikk, eller skjevt i forhold til tilvarende andre ansatte. Men selv da er det bare en påvirkning mot bedriften. Det er bedriften selv som bestemmer hver enkelt medlem sitt lønnstillegg - fagforeningen forhandler kun lønnstillegget på hele lønnsmassen. Det er du selv i din lønnsavtale med din overordnede som skal legge føringen for hvor mye du skal forvente av årets lønnsoppgjør, eksempelvis 100% av fremforhandlet tillegg - i det tilfelle vil du ikke være med på omfordeling. Nå vil bedriften oftest gi nyansatte et prosentvis høyere tillegg en veletablerte, dette fremkommer veldig klart i hvordan en lønnsutvikling skal være. Da vil det stort sett alltid være sånn at høytlønnede vil få et prosentvis lavere oppgjør en det som er fremforhandlet av fagforeningen - men det er det din sjef som gjør, ikke de tillitsvalgte. Du kan selvfølgelig søke å forhandle egen lønn, men da mister du all trygghet som ligg i å være fagorganisert. Normalt sett vil du heller ikke komme bedre ut mht lønnen, om du ikke er helt uerstattelig. Anonymkode: ade6c...c1d Husk at det er store forskjeller fra tariffavtale til tariffavtale ang hvordan dette fungerer. Hos oss gjør vi det på en helt annen måte enn du beskriver.
AnonymBruker Skrevet 26. september 2021 #11 Skrevet 26. september 2021 mmd skrev (3 minutter siden): Husk at det er store forskjeller fra tariffavtale til tariffavtale ang hvordan dette fungerer. Hos oss gjør vi det på en helt annen måte enn du beskriver. Ja det kan være - for min del gjelder det NITO - som støtter individuell lønnsfastsettelse. Det er med andre ord bedriftens ledere med personansvar som seg mellom fordeler lønnspotten som er fremforhandlet av forhandlingsutvalget. (Normalt 4-5 tillitsvalgte) Anonymkode: ade6c...c1d
mmd Skrevet 26. september 2021 #12 Skrevet 26. september 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Ja det kan være - for min del gjelder det NITO - som støtter individuell lønnsfastsettelse. Det er med andre ord bedriftens ledere med personansvar som seg mellom fordeler lønnspotten som er fremforhandlet av forhandlingsutvalget. (Normalt 4-5 tillitsvalgte) Anonymkode: ade6c...c1d NITO finnes i mange ulike virksomheter/tariffavtaler. Inkludert i staten, som har et system som er fullstendig anderledes.
AnonymBruker Skrevet 26. september 2021 #13 Skrevet 26. september 2021 mmd skrev (6 minutter siden): NITO finnes i mange ulike virksomheter/tariffavtaler. Inkludert i staten, som har et system som er fullstendig anderledes. NHO - Privat Anonymkode: ade6c...c1d
AnonymBruker Skrevet 26. september 2021 #14 Skrevet 26. september 2021 Ts - du kan jo bli tillitsvalgt selv? Hvis du ikke er villig til det, synes jeg ikke du har noen grunn til å klage. Dessuten er det ikke sikkert du forstår alt som skjer i lønnsforhandlingene, det er tross alt taushetsplikt om det som skjer der. Anonymkode: ef604...57a 2
AnonymBruker Skrevet 26. september 2021 #15 Skrevet 26. september 2021 mmd skrev (11 minutter siden): NITO finnes i mange ulike virksomheter/tariffavtaler. Inkludert i staten, som har et system som er fullstendig anderledes. NITO sin lønnspolitikk er så lengt jeg ved uansett sånn at arbeidsgiveren skal ha fordelingsansvaret. Ref ark 12 av 13: https://www.nito.no/contentassets/998d6575804d4cef854d45107d8f134b/nitos-lonnspolitikk-2018---2021_.pdf Anonymkode: ade6c...c1d
mmd Skrevet 27. september 2021 #16 Skrevet 27. september 2021 AnonymBruker skrev (5 timer siden): NITO sin lønnspolitikk er så lengt jeg ved uansett sånn at arbeidsgiveren skal ha fordelingsansvaret. Ref ark 12 av 13: https://www.nito.no/contentassets/998d6575804d4cef854d45107d8f134b/nitos-lonnspolitikk-2018---2021_.pdf Anonymkode: ade6c...c1d Det stemmer sikkert, men det wr viktig å skulle mellom en fagforenings (NITO) lønnspolitikk og den tariffavtalen som inngås i en virksomhet. Det er tariffavtalen som betyr noe.
AnonymBruker Skrevet 27. september 2021 #17 Skrevet 27. september 2021 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Ts - du kan jo bli tillitsvalgt selv? Hvis du ikke er villig til det, synes jeg ikke du har noen grunn til å klage. Dessuten er det ikke sikkert du forstår alt som skjer i lønnsforhandlingene, det er tross alt taushetsplikt om det som skjer der. Anonymkode: ef604...57a Min stilling gjør at jeg i noen tilfeller sitter på andre siden av bordet og derfor ikke kan være tillitsvalgt. Jeg forstår meget godt det som skjer i lønnsforhandlingene da jeg sitter som en del av disse, og det er derfor jeg blir helt rystet over hvordan ett forbund spesielt behandler enkelte av sine medlemmer. Anonymkode: e6a8f...e27
AnonymBruker Skrevet 27. september 2021 #18 Skrevet 27. september 2021 På min arbeidsplass har de tillitsvalgte jobbet i MANGE år, men har lav lønn, og lav stillingstittel. De har heller ingen utdanning. Mens vi som er yngre måtte jo ha en mastergrad/bachelor for å kuinne få en tilsvarende jobb som de har. Og vi ønsker høyere lønn når vi tross alt har tatt en utdanning. (Saksbehandlere i staten, alle her tjener fra 480 000 til 520 000 ca) Jeg tror de bare er tillitsvalgte for å kunne reise på møter i ny og ne og drikke kaffe og slarve De har mye ansvar i jobbene sine, og det er utrolig at de ikke kjemper for seg selv og egen lønn. Så da er det ikke rart at de ikke gidder å kjempe for andre ansattes lønn, heller. Anonymkode: fd60a...1e3
AnonymBruker Skrevet 27. september 2021 #19 Skrevet 27. september 2021 mmd skrev (11 timer siden): Jeg lurer på hvor du har fått tak i slik strengt taushetsbelagt informasjon fra forhandlingene? Er du sikker på at det er slik det har foregått? Hva om fagforeningen din i virkeligheten har forsøkt å forhandle opp lønna, men ikke har klart å få arbeidsgiver med det? Om det er arbeidsgiver som har «lekket» denne informasjonen, så er det ikke første gang de har forsøkt å skylde på fagforeningene. Enig. Det er din leder som har ansvaret for lønna di, ikke fagforeningen. Det er også en begrenset pott det forhandles om. Så om din arbeidsgiver ønsker å bruke halve potten på deg blir det selvfølgelig stoppet, da det og er mange andre som har levert lønnskrav. Du får høre med lederen din om du heller skal levere et 2.5.3 krav dersom du har fått endret stillingen/levert veldig gode resultater som fortjener et ekstraordinært lønnshopp. Anonymkode: b2c47...43a 1
AnonymBruker Skrevet 27. september 2021 #20 Skrevet 27. september 2021 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Enig. Det er din leder som har ansvaret for lønna di, ikke fagforeningen. Det er også en begrenset pott det forhandles om. Så om din arbeidsgiver ønsker å bruke halve potten på deg blir det selvfølgelig stoppet, da det og er mange andre som har levert lønnskrav. Du får høre med lederen din om du heller skal levere et 2.5.3 krav dersom du har fått endret stillingen/levert veldig gode resultater som fortjener et ekstraordinært lønnshopp. Anonymkode: b2c47...43a 2.5.3 krav? Er ikke i staten. Det var forhandlingen for hele kapittelet jeg tilhører jeg reagerte på. Vi har ingen pott, kun lokale forhandlinger årlig. Arbeidsgiver har ønsket å trekke frem konkrete personer som de mener det er viktig å beholde og løfte. De tillitsvalgte trekker dem ned. Hadde skjønt det om det var en pott og de ønsket at en annen gruppe skulle løftes mer, men det er ikke tilfellet her. De tillitsvalgte skal ivareta medlemmenes interesser, men de gjør jo ikke det når de legger årets forhandlinger på i overkant av 1% når arbeidsgiver har signalisert 3,15. Jeg vet jo også at arbeidsgiver er ansvarlig for lønna, og heldigvis er det arbeidsgivers siste tilbud som blir stående. Anonymkode: e6a8f...e27
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå