Gå til innhold

Første ultralyd i uke 18 gjør at man ofte ikke avdekker avvik

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er selv i første trimester og har allerede vært på én TUL for å se hjerteslag. Skal tilbake igjen i uke 13 for å sjekke nakkefold blant annet.

Jeg begynte å lese om downs og andre avvik som man ganske enkelt kan se indikasjon på mellom uke 11-14 (videre fosterdiagnostikk ved avvik) mens man i uke 18 ofte ikke ser det. Jeg ble helt sjokkert over denne informasjonen og at TUL fremdeles ikke er innført som et gratis tilbud. 

Kjenner noen som fikk et barn med alvorlig kromosomavvik, men dette var ikke kjent før barnet ble født. Barnet dør mest sannsynlig innen to år. Foreldrene hadde ikke vært på TUL, de var først i uke 18. Dette er et type avvik som typisk blir oppdaget på TUL.

Tenker på alle foreldre og barn som kunne vært spart mye lidelse dersom de fikk avdekket avvik feks i uke 12, for deretter å ha mulighet til abort.

Jeg har aldri hørt noe prat om at folk tar TUL for å avdekke avvik. Lurer på om dette er allmenn kunnskap for folk (ikke bare de over snittet interesserte på dette forumet)? Synes bare det er hårreisende at første ultralyd er i uke 18….. Håper TUL er klart i 2022 for alle kommende foreldre.

Anonymkode: 1d621...cf5

• Liker 10
Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Jeg er selv i første trimester og har allerede vært på én TUL for å se hjerteslag. Skal tilbake igjen i uke 13 for å sjekke nakkefold blant annet.

Jeg begynte å lese om downs og andre avvik som man ganske enkelt kan se indikasjon på mellom uke 11-14 (videre fosterdiagnostikk ved avvik) mens man i uke 18 ofte ikke ser det. Jeg ble helt sjokkert over denne informasjonen og at TUL fremdeles ikke er innført som et gratis tilbud. 

Kjenner noen som fikk et barn med alvorlig kromosomavvik, men dette var ikke kjent før barnet ble født. Barnet dør mest sannsynlig innen to år. Foreldrene hadde ikke vært på TUL, de var først i uke 18. Dette er et type avvik som typisk blir oppdaget på TUL.

Tenker på alle foreldre og barn som kunne vært spart mye lidelse dersom de fikk avdekket avvik feks i uke 12, for deretter å ha mulighet til abort.

Jeg har aldri hørt noe prat om at folk tar TUL for å avdekke avvik. Lurer på om dette er allmenn kunnskap for folk (ikke bare de over snittet interesserte på dette forumet)? Synes bare det er hårreisende at første ultralyd er i uke 18….. Håper TUL er klart i 2022 for alle kommende foreldre.

Anonymkode: 1d621...cf5

Norge i et nøtteskall dette! Er en grunn til at de over en viss alder har krav på tidlig ultralyddiagnostikk. Det er da man oppdager disse avvikene. Også er det visse ting som feks hjertefeil man ser bedre i uke 18.

Alle burde hatt tul og ALLE burde fått NIPT.

Anonymkode: 88044...b2e

• Liker 12
Skrevet

De fleste jeg kjenner har tatt NIPT og/eller tidlig UL, tror det blir mer vanlig? Men så er jeg 35 da så venninner på min alder er nok mer obs på slikt enn yngre gravide kanskje er. Jeg har også en venninne som fikk barn med kromosonfeil som de ikke visste om og ikke oppdaget på OUL, så kjenner personlig til problemet med at første UL er så sent.. 

Nå skal de jo innføre tidlig UL for alle da og endre alder for diagnostikk fra 38 til 35, men får se om det skjer/når det skjer, det tar jo sin tid...

Synes egentlig svangerskaps- og barselomsorg kunne blitt bedre generelt hvis staten ønsker så sterkt at vi skal få flere barn..

Min mor mente at det var vanlig med UL i uke 12 på 80-tallet, er det riktig? Hun sa det var da man fikk OUL før. Lurer på om hun husker feil eller om det var sånn det var og at de endret på det (hvorfor det isåfall)?

Anonymkode: e66f2...0f8

• Liker 2
Skrevet

Og så er det masse ting man ikke ser på ul i det held tatt. 

Anonymkode: df5aa...258

• Liker 8
Skrevet

I vår krets er det helt vanlig hvertfall. Alle har tatt NIPT test i Sverige også. 

Anonymkode: e5934...2c9

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Og så er det masse ting man ikke ser på ul i det held tatt. 

Anonymkode: df5aa...258

Og poenget var...?

Anonymkode: 099d2...c0a

• Liker 5
Skrevet

Selvom alt er ok på ultralyd  i uke 12 og 18 så kan man få barn med kromosonfeil eller verre ting. De oppdager det ofte i uke 18 også det er noe med hjerte, husker ikke hva men som regel ser de det. Nipt test er jo det sikkreste for å utelukke slike ting

• Liker 6
Skrevet
Curlyme skrev (1 time siden):

Selvom alt er ok på ultralyd  i uke 12 og 18 så kan man få barn med kromosonfeil eller verre ting. De oppdager det ofte i uke 18 også det er noe med hjerte, husker ikke hva men som regel ser de det. Nipt test er jo det sikkreste for å utelukke slike ting

Den tradisjonelle NIPT-testen undersøker kun for trisomi 13, 18 og 21 - ikke noe mer.

I mine kretser tar alle minst en TUL for å måle nakkefold i kombinasjon med lårben, hjerterytme osv. Og de fleste tar NIPT. Det provoserer meg grenseløst at folks privatøkonomi skal være avgjørende for om man får undersøkt om fosteret har alvorlige misdannelser. Har dog troen på at den nye regjeringen får fortgang i arbeidet med TUL og NIPT.

• Liker 7
Skrevet

Hvis man er over 38 år får man tilbud tidlig ul og NIPT / kUb test. 

Anonymkode: c8253...693

• Liker 1
Skrevet

Kjenner ei på 30 som nettopp fikk et barn med Downs, til tross for flere ultralydundersøkelser ble det ikke oppdaget før etter fødsel. 
Selv var jeg kun på en ul, den obligatoriske i uke 18. Alt så fint ut og det stemte, barnet var friskt. 
Så det er ikke alltid at flere undersøkelser kan garantere at barnet ikke har avvik. Ingenting er sikkert før barnet er født og undersøkt. 

Anonymkode: c203d...443

• Liker 3
Skrevet

Nå skal jo tidlig ultralyd bli et tilbud, selv om det av en eller annen grunn ikke er innført enda. Men, det er uansett langt fra en garanti for å finne "feil" ved fosteret, så det er bare en liten trøst. 

Anonymkode: 16beb...8e1

• Liker 4
Skrevet

Dette er velkjent. For øvrig er det alvorlig sykdom som hverken kan avsløres på UL (tidlig eller sen) eller NIPT, så å tro at om man får er friskt barn ved å gjøre dette i svangerskapet er bare å lure seg selv. Det finnes langt verre kromosomavvik enn downs, og det finnes sykdommer man ikke vet om før (tildels lenge) etter at barnet er født. Ingen er garantert et helt friskt barn uansett sjekker i svangerskapet, det er en del av risikoen ved å få barn. 

Anonymkode: 0c228...65f

• Liker 5
Skrevet

Synes helt ærlig det er hysterisk.

Anonymkode: c94e5...895

• Liker 5
Skrevet

Man står da fritt til å ta ultralyd privat når man vil i et svangerskap. Om man ikke kan hoste opp tusenlappen det koster så har man ikke råd til å ha barn. Hvorfor skal vi kreve at det offentlige skal betale for absolutt alt?

Anonymkode: 59aa2...281

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Man står da fritt til å ta ultralyd privat når man vil i et svangerskap. Om man ikke kan hoste opp tusenlappen det koster så har man ikke råd til å ha barn. Hvorfor skal vi kreve at det offentlige skal betale for absolutt alt?

For noen er det helt uinteressant å ta TUL. Handler ikke om økonomi.

Men for å svare på spørsmålet ditt er det dyrere for samfunnet at barn fødes med kromosomfeil. Man mister en skattebetaler (i mor som oftest), må betale omsorgspenger osv.

• Liker 9
Skrevet
Besant skrev (7 timer siden):

Den tradisjonelle NIPT-testen undersøker kun for trisomi 13, 18 og 21 - ikke noe mer.

I mine kretser tar alle minst en TUL for å måle nakkefold i kombinasjon med lårben, hjerterytme osv. Og de fleste tar NIPT. Det provoserer meg grenseløst at folks privatøkonomi skal være avgjørende for om man får undersøkt om fosteret har alvorlige misdannelser. Har dog troen på at den nye regjeringen får fortgang i arbeidet med TUL og NIPT.

Men er det ikke slik at når man er 36 så for man tilbud om tul og nipt test gratis? Enig i at det burde vært slik for alle gravide. Med nr 1 gikk jeg kun på vanlig ultralyd,alt gikk heldigvis bra.

Skrevet

Vi kan vel takke Krf for at vi henger etter på disse tingene. 

Anonymkode: beaa0...202

• Liker 6
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

For noen er det helt uinteressant å ta TUL. Handler ikke om økonomi.

Men for å svare på spørsmålet ditt er det dyrere for samfunnet at barn fødes med kromosomfeil. Man mister en skattebetaler (i mor som oftest), må betale omsorgspenger osv.

Men hvis det er uinteressant å ta TUL så kan man vel takke seg selv når kromosomfeil ikke blir oppdaget. 

• Liker 1
Gjest 123 eller noe
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

De fleste jeg kjenner har tatt NIPT og/eller tidlig UL, tror det blir mer vanlig? Men så er jeg 35 da så venninner på min alder er nok mer obs på slikt enn yngre gravide kanskje er. Jeg har også en venninne som fikk barn med kromosonfeil som de ikke visste om og ikke oppdaget på OUL, så kjenner personlig til problemet med at første UL er så sent.. 

Nå skal de jo innføre tidlig UL for alle da og endre alder for diagnostikk fra 38 til 35, men får se om det skjer/når det skjer, det tar jo sin tid...

Synes egentlig svangerskaps- og barselomsorg kunne blitt bedre generelt hvis staten ønsker så sterkt at vi skal få flere barn..

Min mor mente at det var vanlig med UL i uke 12 på 80-tallet, er det riktig? Hun sa det var da man fikk OUL før. Lurer på om hun husker feil eller om det var sånn det var og at de endret på det (hvorfor det isåfall)?

Anonymkode: e66f2...0f8

Mamma hadde ikke fått tilbudet om noen ultralyd i 1985 med meg iallfall, hun visste ikke noen ting egentlig. Flaks jeg ikke fikk downs siden hun var 40.. Sjekket for det selv på tidlig ultralyd i uke 13 i sommer. Er 35.

Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Men hvis det er uinteressant å ta TUL så kan man vel takke seg selv når kromosomfeil ikke blir oppdaget. 

Hva er risikoen for kromosomfeil? Hva er egentlig statistikken på dette? Måten du uttaler deg på får det til å høres ut som en enorm risiko.

TUL avdekker kun 3 kromosomfeil. Det er så mye annet som kan skje med barnet underveis i magen. Man kan ikke helgardere seg mot alt her i livet. 

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...