AnonymBruker Skrevet 25. september 2021 #1 Skrevet 25. september 2021 Jeg har fått oppskrift på en skikkelig god Pasjonsfrukt drikke. Har lyst til å starte en bedrift ut av det men vet ikke om det lar seg gjøre. Noe jeg vil gjøre på fritiden selvfølgelig. Men hvordan går man fram angående dette? Vet at jeg mest sannsynlig må opprette AS eller ENK. Tenker også å lage en nettbutikk. Er det fritt fram for salg av slike produkter? Anonymkode: f1c7b...c14
AnonymBruker Skrevet 25. september 2021 #3 Skrevet 25. september 2021 Sjekk regler hos mattilsynet. Anonymkode: e4524...200
Humas Skrevet 27. september 2021 #4 Skrevet 27. september 2021 Har du gjort en markedsundersøkelse på at dette etterspørres av mange, selv om du liker oppskriften. Litt tynt å starte business med 1 egg i kurven. Start med å selge til venner, prøve deg på markeder osv først, tror du kan tjene noen kroner og sjekke ut markedet uten å starte selskap først. Ps. De fleste bedrifter går overende hvis ikke produktet 'treffer' markedet.
AnonymBruker Skrevet 27. september 2021 #5 Skrevet 27. september 2021 Jeg har enk men ville valgt as hvis bedriften min krevde store investeringer og/eller hadde høye driftsutgifter. Med enk er du personlig ansvarlig og med millioner i omsetning vil en konkurs føre til at du personlig må betale regningene til selskapet. Det slipper du med as. For å ta valget mellom de to leste jeg om selskapsformene og forskjeller og ulikhet med vekt på rettighetene, ansvaret, skatt, mva, regnskapsplikt. I tillegg orienterte jeg meg om lovverket på feltet. Jeg hadde på det tidspunktet en relativt klar plan/forretningsmodell. Jeg trengte ikke investorer, det trenger kanskje du. Distribusjon av væske per post er veldig dyrt, det er mulig du er tjent med å justere forretningsplanen din noe. Da kan du slippe investorer og heller prøve litt i småskala først. Skaler den ned så mye du kan, målet i starten er å bruke minst mulig penger. Og vær kreativ. Kan du lage produktet ditt hjemme (Mattilsynet tillater det under visse betingelser) og selge det fra en bod på feks bondens marked eller liknende? Klarer du å lære deg wordpress og canva så du kan lage en logo og en nettside? Kjenner du til en butikk som har kunder du tror vil elske produktet ditt? Hvis ja, vet du hvordan du skal selde det inn når du tar kontakt? Markedsføring må ikke skje på Facebook og i avisen. Jeg vil virkelig anbefale deg å ta det gratis nettkurset om fortetningsplan på Innovasjon Norge sine sider, da får du en super veiledning til å kartlegge bedriften på viktige områder og mange bra tips. Lykke til! Anonymkode: d25a2...190
Gjest TSN Skrevet 19. juli 2022 #6 Skrevet 19. juli 2022 Hei ! Jeg ser at denne tråden er lenge siden, men lurer likevel på om du har «fortsatt» med planen om å starte noe selv? Jeg er lik deg, men føler at jeg må få kontakt med noen som vil det samme ! 😅 Klem fra meg
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå