AnonymBruker Skrevet 26. september 2021 #61 Skrevet 26. september 2021 Alterego666 skrev (5 timer siden): Jeg forstår at det er vanskelig. Jeg har vært i tildels samme situasjon. Jeg anklager ingen, men anerkjenner både deres og biomor sin følelser rundt et reelt dilemma. Spørsmålet er om dere kan planlegge reisen til ordinært samvær som f.eks nyttår? Dette er vel uansett et problem som er forbigående? Fra 12-14 år får jo barna mer og mer selvbestemmelse. Barna er 13 og 15 nå. Mor har barna hele skolens juleferie, og den eneste muligheten vi selv har til å reise, noe mer enn eventuelt en langhelg, er i jula. Ts Anonymkode: a83c7...632
AnonymBruker Skrevet 26. september 2021 #62 Skrevet 26. september 2021 Barna skal være hos mor, som vanlig og som avtalt. Dere reiser bort. Barna har lyst til å bli med. Det er da ikke verre enn at dere og mor sier nei? Slik jeg forstår er de ikke invitert og det har egentlig ikke vært aktuelt? Da er det kanskje ikke så urimelig at mor ikke ønsker dere/du skal si: «Jeg ville så inderlig gjerne hatt dere med,men mor nekter», like lite som du ønsker si »Nei, dere er ikke velkomne». Så alle voksne kan bare være enige om at i juleferien er de hos mor. Du kan si: «Ja, det blir kjempehyggelig når dere kan være med oss igjen til Syden, jeg gleder meg til det». Anonymkode: 0cadf...0fd 2
AnonymBruker Skrevet 26. september 2021 #63 Skrevet 26. september 2021 Det du sier da er selvsagt: «Deres mor ønsker så gjerne å feire jul med dere. For vår del kunne dere fjerne ha blitt med, men siden faren deres og jeg også har godt av en kjærlighetsferie så har deres far og mor bestemt at det blir slik i år. Jeg forstår at dere er skuffet, men vi skal reise bort sammen til sommeren. Er det et spesielt sted dere har lyst til å dra? Vi kan jo planlegge sommerferien sammen, slik at vi har noe å glede oss til « Anonymkode: 2c017...102 2
AnonymBruker Skrevet 26. september 2021 #64 Skrevet 26. september 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Barna skal være hos mor, som vanlig og som avtalt. Dere reiser bort. Barna har lyst til å bli med. Det er da ikke verre enn at dere og mor sier nei? Slik jeg forstår er de ikke invitert og det har egentlig ikke vært aktuelt? Da er det kanskje ikke så urimelig at mor ikke ønsker dere/du skal si: «Jeg ville så inderlig gjerne hatt dere med,men mor nekter», like lite som du ønsker si »Nei, dere er ikke velkomne». Så alle voksne kan bare være enige om at i juleferien er de hos mor. Du kan si: «Ja, det blir kjempehyggelig når dere kan være med oss igjen til Syden, jeg gleder meg til det». Anonymkode: 0cadf...0fd Vi sa i utgangspunktet at de alltid er hos mor i jula. Men samtidig har mor selv myket opp regelverket ved å sette ungene til selv å ringe far for å høre om de kan bli lengre hos mor, eller dra til mor mens de egentlig er her, eller bli med mor for å besøke slektninger på en annen kant av landet og blablabla. Hun har de siste årene aldri selv ringt fra for å høre om han har planer, og hovedbegrunnelsen har vært at barna er store nok nå til å bestemme mer selv. Så har barna selv nå, på eget initiativ, sagt til mor at de vil reise med oss siden det er så lenge siden sist de var utenlands. Hun er den som har pushet på for at de selv skal bestemme og selv skal ringe - ikke vi. Nå angrer hun sikkert, når det plutselig er hun som blir sittende med "dårlig forelderfølelsen hvis jeg nekter". Jeg skal ikke si at mor nekter. Jeg skal si at det er mor som bestemmer når de er der. ts Anonymkode: a83c7...632 2
AnonymBruker Skrevet 26. september 2021 #65 Skrevet 26. september 2021 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Det du sier da er selvsagt: «Deres mor ønsker så gjerne å feire jul med dere. For vår del kunne dere fjerne ha blitt med, men siden faren deres og jeg også har godt av en kjærlighetsferie så har deres far og mor bestemt at det blir slik i år. Jeg forstår at dere er skuffet, men vi skal reise bort sammen til sommeren. Er det et spesielt sted dere har lyst til å dra? Vi kan jo planlegge sommerferien sammen, slik at vi har noe å glede oss til « Anonymkode: 2c017...102 Nope! Det sier jeg altså IKKE! Jeg forteller virkelig ikke barna at de ikke kan være med på noe de har lyst til fordi jeg skal ha faren deres for meg selv 😛 Barna vet vi skal reise til sommeren om verden er normal. Ts Anonymkode: a83c7...632 8
AnonymBruker Skrevet 26. september 2021 #66 Skrevet 26. september 2021 At dere gidder å diskutere dette temaet er for meg helt uforståelig. Ønsker barna å bli med på julefeiring i Spania og dere synes det hadde vært koselig så er det ikke noe å snakke om. Om mor blir sur så får hun bli sur. Hvor lenge skal man være på tåhev for sine ekser egentlig? Anonymkode: 3d3fe...2c9 3
AnonymBruker Skrevet 26. september 2021 #67 Skrevet 26. september 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): At dere gidder å diskutere dette temaet er for meg helt uforståelig. Ønsker barna å bli med på julefeiring i Spania og dere synes det hadde vært koselig så er det ikke noe å snakke om. Om mor blir sur så får hun bli sur. Hvor lenge skal man være på tåhev for sine ekser egentlig? Anonymkode: 3d3fe...2c9 For meg dreide egentlig ikke diskusjonen seg rundt om de får være med eller ikke. Mor sier til far at de ikke får, men til barna har hun foreløpig sagt "vi får se". Mitt spørsmål er om jeg er helt dust om jeg ikke går med på å lyve om at de ikke får lov av meg og far. Og det ser jeg av denne tråden, at det er jeg ikke. Dermed skal de få et ærlig svar fra meg om de spør. Ts Anonymkode: a83c7...632 1
AnonymBruker Skrevet 26. september 2021 #68 Skrevet 26. september 2021 Det vil være mer sårende for barna å føle seg avvist av dere, enn at mor ikke vil la dem dra fordi hun ønsker å ha dem. Når det er sagt, syns jeg mor høres veldig egoistisk ut, som ikke lar barna dra til Spania fordi hun ikke vil feire jul uten dem… Anonymkode: b1da9...166 4
AnonymBruker Skrevet 26. september 2021 #69 Skrevet 26. september 2021 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): For meg dreide egentlig ikke diskusjonen seg rundt om de får være med eller ikke. Mor sier til far at de ikke får, men til barna har hun foreløpig sagt "vi får se". Mitt spørsmål er om jeg er helt dust om jeg ikke går med på å lyve om at de ikke får lov av meg og far. Og det ser jeg av denne tråden, at det er jeg ikke. Dermed skal de få et ærlig svar fra meg om de spør. Ts Anonymkode: a83c7...632 Du sier sannheten, så får mor lære seg å håndtere sannheter. Kan da umulig være vanskeligere enn det. Tipper denne alenemoren er en tidsinnstilt bombe som hele tiden må tilpasse sannheter for hennes eget beste. Anonymkode: 3d3fe...2c9 1
Strange Doll Skrevet 26. september 2021 #70 Skrevet 26. september 2021 Ungene bør få høre sannheten. Det er jo bedre for de at de får vite at alle foreldrene ønsker å ferie jul med de fremfor at de skal tro at dere ikke vil ha de med. Syns også de er store nok til å få bestemme selv hva de ønsker. 3
Gjest Alterego666 Skrevet 26. september 2021 #71 Skrevet 26. september 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Barna er 13 og 15 nå. Mor har barna hele skolens juleferie, og den eneste muligheten vi selv har til å reise, noe mer enn eventuelt en langhelg, er i jula. Ts Anonymkode: a83c7...632 Jeg skjønner. Når biomor har de så mye i høytiden er det lett å tenke at hun kan være fleksibel. Det er jo vanskelig for dere å lyve og si at de ikke får være med. Kan dere ikke bare spørre dem om hva Mamma sier om å bli med på ferie?
AnonymBruker Skrevet 26. september 2021 #72 Skrevet 26. september 2021 AnonymBruker skrev (22 timer siden): Vi har pleid å dra på utenlandsferie med hans barn, mine stebarn, i 4-6 uker om sommeren. De to siste somrene har det naturligvis ikke blitt noe av. Nå åpner verden opp og vi kan reise igjen, så jeg og mannen drar to uker til Spania rundt juletider. Hjemme igjen før nyttårsaften. Mor har barna hver jul, så vi hadde ikke sett så mye til dem uansett. Barna på 13 og 15 har lyst til å være med, men mor har sagt til far at hun ikke går med på det. Samtidig vil hun ikke at vi skal fortelle ungene at det er hun som ikke vil at de skal dra. Jeg er ikke bekvem med å late som at vi ikke vil ha dem med, mens far er mer bekvem med å late som at de ikke får lov av oss, enn at mor skal blir sur hvis de får vite hvordan det egentlig er. Er det helt feil å fortelle så store unger sannheten? Anonymkode: a83c7...632 Her bør faktisk mor være voksen nok til og si at det er pga henne de ikke før være med at hun ønsker dem hjemme, sånn at barna ikke tror at papan ikke vil ha med de Anonymkode: d80c1...e54
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå