Gå til innhold

Juleferie i syden med stebarn?

Anbefalte innlegg

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Ts her. De har vært hos mor hele juleferien så lenge jeg har vært med mannen. Yngste var under tre da vi ble sammen, og de hadde en samværsordning på cirka 30/70 i mors favør. For at mor skulle gå med på ny avtale med 50/50, så krevde hun å få alle juleferiene. På det tidspunktet hadde de allerede hatt klippekort på FVK så far sa ja for å bli ferdig med det.

Anonymkode: a83c7...632

Dette er jo ti år siden, så begge barnas mening har langt mer å si nå. Eldstemann er jo antakeligvis bare 3-4 år unna å flytte hjemmefra, så det er ikke helt unaturlig å begynne å slippe opp litt. 

Jeg skjønner at dere ikke vil lage unødig bråk, men jeg hadde ikke latt mor slippe unna med å la dere ta støyten. Så la mannen sende henne en vennlig melding, og ta det derfra. Begge barna er jo nå såpass store at det går an å prate med dem på en ordentlig måte.

• Liker 3
Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det her er jo ikke ok. Dere burde virkelig ha snakket med mor om dette før dere tok det opp med barna. Ikke sikkert mor ønsker å være helt uten barna i juleferien, eller andre grunner. Og nå blir jo barna lei seg. Så beste er vel å drppe den turen senere nå, og ta den senere. Før dere ender med å ødelegge jula for alle.

Og da snakker dere med mor først. Hun har faktisk rett til å mene noe om det 

Anonymkode: 7a872...6b5

Har mor noe med å mene noe om når ts og barnas far reiser på ferie? Skal mor diktere deres liv?

Her har mor en sterk mening om at barna ikke skal være med, da får hun stå for den meningen også overfor barna, og stå i at hun muligens blir «den store stygge ulven». Maken til pinglete forelder!

Anonymkode: 32b14...ab8

• Liker 6
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Veldig stusslig jul for mor da? Skjønner henne godt! Kan dere ikke reise i en hvilken som helst annen ferie? Evt. vente til sommerferien? 

Anonymkode: d1f10...589

Akkurat det er jo en konsekvens av et brudd. Det er vanlig å ha annenhver jul, her får mor alle juler.

• Liker 6
Skrevet
Lønnesirup01 skrev (2 minutter siden):

Dette er jo ti år siden, så begge barnas mening har langt mer å si nå. Eldstemann er jo antakeligvis bare 3-4 år unna å flytte hjemmefra, så det er ikke helt unaturlig å begynne å slippe opp litt. 

Jeg skjønner at dere ikke vil lage unødig bråk, men jeg hadde ikke latt mor slippe unna med å la dere ta støyten. Så la mannen sende henne en vennlig melding, og ta det derfra. Begge barna er jo nå såpass store at det går an å prate med dem på en ordentlig måte.

Jeg mener det samme som deg :) Mor kan selv forklare ungene at hun vil ha de der i jula, at de ikke skal miste to dager skole og kveldsarrangement, eller hvordan hun nå velger å forklare det.

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

For en dustete kommentar! Typisk KG-angrep mot stemødre: «Du har ingenting du skulle sagt, for det er KUN mor og far som bestemmer»! Voks opp da!!! I dagens samfunn er det HELT vanlig med far+stemor/mor+stefar/mor+stemor osc osv., og det er da for svingende ikke sånn at disse steforeldrene skal gjemme seg bak en stein og late som de ikke finnes. Avgjørelser som har med deres liv og deres hverdag å gjøre har de LIKE rett til å ha en stemme i som biologisk mor og far!! Gaaaaad!!

Anonymkode: 8dfc0...bbf

Juridisk så har de faktisk ikke det. Og takk og lov for det!

Anonymkode: 02d54...7c3

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Juridisk så har de faktisk ikke det. Og takk og lov for det!

Dette handler ikke om juss. Det handler om en mor med er urimelig krav.

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Stusselig jul for mor? Hvis hun har dem hver jul? Da er det jo jammen på tide at far får ha dem en jul også. Må jo ha vært mange stusselige juler for ham uten barna da. Egoistiske mødre som bare tenker på seg selv er ikke greit.

Anonymkode: 15f1f...b8e

Jeg har også barnet hver jul og bursdag, da jeg ikke var sammen med barnefar da barnet ble født. Han blir invitert til oss, så får han komme hvis han vil. Barn har også rett til å bestemme selv. 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Har ingen problemer med å holde meg til opplegget. Men så kan ikke jeg styre om ungene forteller mor at de har lyst til å være med. Og hun kan ikke styre at jeg da skal si til ungene at de ikke får lov av oss, for slik er det ikke.
Og på siden: De er hos oss seks uker om sommeren fordi mor vil ha det sånn.

Der er jeg enig med deg; mor kan selvsagt ikke styre hva du skal si. Det kan kanskje likevel  være lurt å holde seg så nøytral som mulig og henvise til barnas far for forklaringer.  Kommer det anklager som går ut på at du er kilden til at de ikke kan være med, er det lov å forsvare seg,  Barnas far har her  en oppgave med å gi forklaringer som gjør at ikke du kommer ut som den som har sagt nei. 

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Det blir en stor greie når man sier slikt uten at de voksne først har avtalt at det er greit. Far burde snakket med mor FØR barna ble involvert i dette. ‘Vi voksne er enige om….’ er ofte en fin ting å kunne si til barna. Da blir ingen den slemme og livet er ryddig - for alle 

Anonymkode: 3bbe6...cbf

Men «vi voksne» er jo ikke enige. Mor er enig med seg selv, og virker ikke interessert i å diskutere saken heller. Mener du virkelig at det er å lage oppstyr bare fordi man ikke bestandig underkuet seg mor? Jeg er i alle fall uenig, og forstår at ts ikke uten videre har lyst å påta seg rollen som steheks

Anonymkode: ff15b...60a

• Liker 3
Gjest Alterego666
Skrevet

Går det ikke an å reise på et tidspunkt når far har ordinært samvær med barna. Jeg kan forstå at biomor vil ha dem i jula.

Skrevet
Olsen skrev (11 minutter siden):

Der er jeg enig med deg; mor kan selvsagt ikke styre hva du skal si. Det kan kanskje likevel  være lurt å holde seg så nøytral som mulig og henvise til barnas far for forklaringer.  Kommer det anklager som går ut på at du er kilden til at de ikke kan være med, er det lov å forsvare seg,  Barnas far har her  en oppgave med å gi forklaringer som gjør at ikke du kommer ut som den som har sagt nei. 

Jeg har kjent disse barna siden de var små, og jeg henviser aldri barna til far for noe som helst. Han trenger ikke forklare at jeg ikke har sagt nei, det kan jeg si selv. Jeg er i mot at man lyver for ungene.
Jeg er som en mor for dem når de er her. Jeg gjør alle de tingene en mor gjør, så hvorfor skal jeg være nøytral og henvise til far?
For meg ser det ut til at de fleste som har svart i tråden her er enig med meg i, at dette får mor forklare selv. Og ungene er greie unger, så jeg tror de har full forståelse for at hun vil ha de der i jula. Og spør de meg om hvorfor de ikke kan være med, så skal jeg henvise de til mor.

• Liker 5
Skrevet
Alterego666 skrev (13 minutter siden):

Går det ikke an å reise på et tidspunkt når far har ordinært samvær med barna. Jeg kan forstå at biomor vil ha dem i jula.

Jo. Vi skal reise til sommeren og da er de med uansett. Vi hadde heller ikke tilbudt barna å bli med nå, men de er tross alt halvvoksne og får med seg hva andre mennesker planlegger. Så spurte de selv om de kunne være med siden vi hadde gått glipp av to utenlandske sommerferier. Vårt svar da var at de er hos mor i juleferien.
Men etter det, så kan ikke vi hindre barna i å ta det opp med mor, om det er greit for henne. Hennes svar på det er å sende sms til far om at vi skal late som at vi ikke vil ha de med.

• Liker 4
Skrevet

Jeg har kjent disse barna siden de var små, og jeg henviser aldri barna til far for noe som helst. Han trenger ikke forklare at jeg ikke har sagt nei, det kan jeg si selv. Jeg er i mot at man lyver for ungene.
Jeg er som en mor for dem når de er her. Jeg gjør alle de tingene en mor gjør, så hvorfor skal jeg være nøytral og henvise til far?
For meg ser det ut til at de fleste som har svart i tråden her er enig med meg i, at dette får mor forklare selv. Og ungene er greie unger, så jeg tror de har full forståelse for at hun vil ha de der i jula. Og spør de meg om hvorfor de ikke kan være med, så skal jeg henvise de til mor.

Leser litt mellom linjene at det er en slags skjev dynamikk her.

Vi hadde tidligere slike problemer da at jeg traff min mann. Hvis vi reiste på ferie mens barna var hos mor, ble hun sur for at han brukte penger på oss og dro på fine turer uten barna. Tok vi med barna på ferie, ble det også feil, og hun skulle stikke kjepper i hjulene. Alt ble feil. Så jeg vet hvordan det er når stemningen rett og slett er litt dårlig, uten at noen egentlig har gjort noe galt.

Dette ble bedre etter at mor fikk egen kjæreste og de ble såpass seriøse at de dro sammen med barna på tur. Da ble det utflukter på begge sider, og hun la seg litt mindre oppi hva vi bruker tiden til. 

Er mor etablert på ny? Er hun redd dere skal "kjøpe" barnas gunst med sydentur? Som regel er det noe underliggende når noen gjør seg vanskelige på slike ting. At alt er sårt rett etter en skilsmisse kan jeg forstå, men ti år er jo lenge...

• Liker 2
Skrevet
Lønnesirup01 skrev (1 minutt siden):

Leser litt mellom linjene at det er en slags skjev dynamikk her.

Vi hadde tidligere slike problemer da at jeg traff min mann. Hvis vi reiste på ferie mens barna var hos mor, ble hun sur for at han brukte penger på oss og dro på fine turer uten barna. Tok vi med barna på ferie, ble det også feil, og hun skulle stikke kjepper i hjulene. Alt ble feil. Så jeg vet hvordan det er når stemningen rett og slett er litt dårlig, uten at noen egentlig har gjort noe galt.

Dette ble bedre etter at mor fikk egen kjæreste og de ble såpass seriøse at de dro sammen med barna på tur. Da ble det utflukter på begge sider, og hun la seg litt mindre oppi hva vi bruker tiden til. 

Er mor etablert på ny? Er hun redd dere skal "kjøpe" barnas gunst med sydentur? Som regel er det noe underliggende når noen gjør seg vanskelige på slike ting. At alt er sårt rett etter en skilsmisse kan jeg forstå, men ti år er jo lenge...

De har vært skilt enda lengre enn det. De gikk fra hverandre da hun var gravid med yngste. Hun var den som ville gå, og en stund var det uklart om mannen min var biologisk far til yngste (vi bor på en liten plass, så alle vet alt. Ikke så enkelt å skjule at man har vært opptatt på si).
Hun har en kjæreste som hun har hatt rundt åtte år nå, men de bor ikke sammen, og de har aldri barna med på turer i lag. Men hun har ikke dårlig råd eller noe slikt, så hun kunne dratt med dem selv hvis hun ville.

Skrevet
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Mor har ikke dårlig råd. Jeg tror hun bare har lyst til å ha de der i jula/julaften. 

Istedet for å lage det til noen SAK, der en skal skylde på noen, nå er det liksom mammaen som er the bad one. Mens.. TS, stemoren står i fare for å bli det.

Hadde sagt at mamma har lyst å feire jul med dere i år og det skjønner vi godt. Altså dere støtter opp i dette, sånn at det ikke ser ut som det er noe uenighet med dere voksne. Om barna blir sure pga dette, javel.. så får de bli det.  Dere kan legge til at vi gleder oss til sommeren for da skal vi dra til bla,bla med dere. 

Anonymkode: 71676...4cb

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Istedet for å lage det til noen SAK, der en skal skylde på noen, nå er det liksom mammaen som er the bad one. Mens.. TS, stemoren står i fare for å bli det.

Hadde sagt at mamma har lyst å feire jul med dere i år og det skjønner vi godt. Altså dere støtter opp i dette, sånn at det ikke ser ut som det er noe uenighet med dere voksne. Om barna blir sure pga dette, javel.. så får de bli det.  Dere kan legge til at vi gleder oss til sommeren for da skal vi dra til bla,bla med dere. 

Anonymkode: 71676...4cb

Ts her. Vi HAR sagt at de skal være der i jula og at moren selvfølgelig har lyst til å ha de der som vanlig. Men de er 13 og 15, ikke 3 og 5, og de har de siste årene fått bestemme mer selv og ikke følge samværsavtalen slavisk lenger. Mor er selv den som startet med at barna skulle ringe far og spørre om de kunne sånn og slik hos mor selv om de egentlig skulle vært her. Og også å ringe far for å spørre om de kunne være ekstra her når mor skulle noe. Far har hele tiden tatt ting med mor først, og heller ikke satt barna til å være mellomledd. Så mor har selv lagt opp til en kommunikasjon hvor far blir den fæle som sier nei eller ja til noe barna vil. Ikke at dette er viktig i denne saken, men det blir ekstra overraskende når hun vil ha oss til å lyve nå.
Jeg tror ikke barna blir sure uansett, men jeg går ikke så langt som å si at de ikke får lov av oss.

• Liker 4
Skrevet

De er store nok til å få høre sannheten. Man kan ikke beskytte foreldre hele tiden.

Jeg er selv stemor og har valgt å ta på meg skylden når mor har hvert helt urimelig. Er mine bonusbarn under 9 år. 

Hvorfor skal du og far tar på dere skylden? Er helt urimelig at mor krever noe sånt. Hun får stå for sine egne avgjørelser og si det selv til barna. 

Anonymkode: a1dac...792

• Liker 1
Skrevet

De er store nok til å få høre sannheten. Man kan ikke beskytte foreldre hele tiden.

Jeg er selv stemor og har valgt å ta på meg skylden når mor har hvert helt urimelig. Er mine bonusbarn under 9 år. 

Hvorfor skal du og far tar på dere skylden? Er helt urimelig at mor krever noe sånt. Hun får stå for sine egne avgjørelser og si det selv til barna. 

Anonymkode: a1dac...792

Ts her.
Da jeg leste det du skrev, så skjønte jeg at det er nok derfor det butter så i mot for meg å lyve nå. Jeg har nemlig også oppigjennom årene, tatt på meg skylden, eller lagd unnskyldninger for både mor og far. Nå er barna så store at de kan takle foreldrene sine selv :)

• Liker 2
Gjest Alterego666
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jo. Vi skal reise til sommeren og da er de med uansett. Vi hadde heller ikke tilbudt barna å bli med nå, men de er tross alt halvvoksne og får med seg hva andre mennesker planlegger. Så spurte de selv om de kunne være med siden vi hadde gått glipp av to utenlandske sommerferier. Vårt svar da var at de er hos mor i juleferien.
Men etter det, så kan ikke vi hindre barna i å ta det opp med mor, om det er greit for henne. Hennes svar på det er å sende sms til far om at vi skal late som at vi ikke vil ha de med.

Jeg forstår at det er vanskelig. Jeg har vært i tildels samme situasjon. 
Jeg anklager ingen, men anerkjenner både deres og biomor sin følelser rundt et reelt dilemma.

Spørsmålet er om dere kan planlegge reisen til ordinært samvær som f.eks nyttår?

Dette er vel uansett et problem som er forbigående? Fra 12-14 år får jo barna mer og mer selvbestemmelse.

Skrevet

Her er det far til barna dom sitter med nøkkelen. 
Hvorfor må han behandle barnemor som en uselvstendig tenåring ? 

Anonymkode: 7f845...15d

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...