Gå til innhold

Juleferie i syden med stebarn?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Vi har pleid å dra på utenlandsferie med hans barn, mine stebarn, i 4-6 uker om sommeren. De to siste somrene har det naturligvis ikke blitt noe av. Nå åpner verden opp og vi kan reise igjen, så jeg og mannen drar to uker til Spania rundt juletider. Hjemme igjen før nyttårsaften. Mor har barna hver jul, så vi hadde ikke sett så mye til dem uansett.

Barna på 13 og 15 har lyst til å være med, men mor har sagt til far at hun ikke går med på det. Samtidig vil hun ikke at vi skal fortelle ungene at det er hun som ikke vil at de skal dra.

Jeg er ikke bekvem med å late som at vi ikke vil ha dem med, mens far er mer bekvem med å late som at de ikke får lov av oss, enn at mor skal blir sur hvis de får vite hvordan det egentlig er.

Er det helt feil å fortelle så store unger sannheten?

Anonymkode: a83c7...632

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Enig. Her må de få vite sannheten ellers så kommer de til å føle seg utenfor og at dere ikke ønsker de der. Dere får si til mor at hun får fortelle at de ikke får bli med og hvorfor, ellers gjør dere det. Går ikke det, må hun la de reise. Herregud, er det rart det blir dårlig stemning i familier. At ikke sånne mødre ser hva de gjør. Hadde vært flau ovenfor dere hadde jeg vært mor

Anonymkode: 250c4...b09

• Liker 25
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mor får stå for sine meninger. Så om hun ikke vil at de skal bli med dere så skal ikke dere bli den store stygge ulven som liksom sier nei. Ungene fortjener voksne som sier sannheten. 

Anonymkode: 0c3e5...3c7

• Liker 17
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

det helt feil å fortelle så store unger sannheten?

Jeg tenker at dette er ikke din sak, men opp til far og mor. 

Anonymkode: e0e47...4ea

• Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

De er jo gamle nok til å bestemme hvor de vil være, så mor kan egentlig ikke si så mye, spesielt ikke på den eldste...

Anonymkode: cc484...6b4

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes ikke dere skal måtte lyge, men heller ikke gi uttrykk for at dere synes mor gjør et feil valg. Si at dere gjerne ville hatt barna med, men at mor nok ønsker å feire jul med dem siden hun er vant med det, evnt. dere kan skjønne at noen ikke er så glad i å ta med barn utenlands mtp covid-19, potensielt fest og full på feriesteder osv.

Anonymkode: 3f6c4...7ab

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hvemsomhelst
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Ts her. Selvsagt har jeg noe med det! Hvem tror du det er som får skylden for at de ikke får være med hvis alle skal late som at det ikke er mors bestemmelse? Ja, nettopp! Stemora!

Stemora får ofte skylden ja. Det er veldig krevende å være stemor.

Kan det være noe annet som ligger bak mors ønske?  Tenker om hun må snu på kronene og at far «kjøper» barnas hengivenhet fordi han har mye bedre råd?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvemsomhelst skrev (3 minutter siden):

Stemora får ofte skylden ja. Det er veldig krevende å være stemor.

Kan det være noe annet som ligger bak mors ønske?  Tenker om hun må snu på kronene og at far «kjøper» barnas hengivenhet fordi han har mye bedre råd?

Mor har ikke dårlig råd. Jeg tror hun bare har lyst til å ha de der i jula/julaften. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Mor har ikke dårlig råd. Jeg tror hun bare har lyst til å ha de der i jula/julaften. 

Hvis det er deres tur til å ha barna, har ikke mor noe hun skulle sagt. Er det mors sin tur, har ikke dere noe dere skulle sagt. 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sophie-Ann skrev (3 minutter siden):

Hvis det er deres tur til å ha barna, har ikke mor noe hun skulle sagt. Er det mors sin tur, har ikke dere noe dere skulle sagt. 

Mor har dem hver jul. Og det er ikke snakk om å "noe man skulle ha sagt", men at jeg ikke har lyst til å late som at det er vår avgjørelse og ikke hennes.
Ts

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min løsning hadde vært:

»For min del kunne dere gjerne vært med, men akkurat dette må nesten foreldrene deres bestemme sammen. Men uansett skal vi jo få ordnet en fin ferie sammen om det ikke blir akkurat i jula». 

Mor ønsker nok ikke spolere en generell sydentur, men ønsker å fortsette ordning med å ha dem i jula. 

Anonymkode: 0f22f...8aa

• Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Min løsning hadde vært:

»For min del kunne dere gjerne vært med, men akkurat dette må nesten foreldrene deres bestemme sammen. Men uansett skal vi jo få ordnet en fin ferie sammen om det ikke blir akkurat i jula». 

Mor ønsker nok ikke spolere en generell sydentur, men ønsker å fortsette ordning med å ha dem i jula. 

Anonymkode: 0f22f...8aa

Det er min løsning og. Men mor vil at vi skal late som at de ikke får lov av oss til å være med, og far at vi skal gå med på de for å holde freden.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Mor har dem hver jul. Og det er ikke snakk om å "noe man skulle ha sagt", men at jeg ikke har lyst til å late som at det er vår avgjørelse og ikke hennes.
Ts

Det er jo ikke rettferdig. Hva vil ungene? De er jo store nok til å bestemme selv 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sophie-Ann skrev (3 minutter siden):

Det er jo ikke rettferdig. Hva vil ungene? De er jo store nok til å bestemme selv 

De har lyst til å være med. De har gått glipp av mye reising de også de siste to årene-

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det må da være bedre for ungene å føle at alle foresatte ønsker å ha dem ilag med seg i jula enn at de skal tro du og far IKKE vil ha dem med?

Nå er det slik at dere gjerne vil ha jula ilag med ungene, og det vil mor også. Så de er ønsket av alle. 

Og ja, du som stemor vil bli den store, stygge ulven hvis dere holder tett om at det er mor som sier nei. 

Endret av Eneri
  • Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (42 minutter siden):

Jeg tenker at dette er ikke din sak, men opp til far og mor. 

Anonymkode: e0e47...4ea

For en dustete kommentar! Typisk KG-angrep mot stemødre: «Du har ingenting du skulle sagt, for det er KUN mor og far som bestemmer»! Voks opp da!!! I dagens samfunn er det HELT vanlig med far+stemor/mor+stefar/mor+stemor osc osv., og det er da for svingende ikke sånn at disse steforeldrene skal gjemme seg bak en stein og late som de ikke finnes. Avgjørelser som har med deres liv og deres hverdag å gjøre har de LIKE rett til å ha en stemme i som biologisk mor og far!! Gaaaaad!!

Anonymkode: 8dfc0...bbf

• Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig stusslig jul for mor da? Skjønner henne godt! Kan dere ikke reise i en hvilken som helst annen ferie? Evt. vente til sommerferien? 

Anonymkode: d1f10...589

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Veldig stusslig jul for mor da? Skjønner henne godt! Kan dere ikke reise i en hvilken som helst annen ferie? Evt. vente til sommerferien? 

Anonymkode: d1f10...589

Vi kommer til å reise i sommerferien også og barna vet det. Ellers er det ikke slik at mor blir sittende trist og alene heller. For min del er det absolutt ikke nødvendig at barna skal være med nå, men jeg vil heller ikke at de skal tro at det var min feil/avgjørelse.
Ts

• Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...