AnonymBruker Skrevet 25. september 2021 #1 Skrevet 25. september 2021 Hvordan gjør dere det? Har dere en felles konto med et kort hver til alt av felles utgifter som mat, ting til barna osv? Har dere flere felles kontoer? Hva her dere evt. felles og hva betaler dere hver for seg? Eksempler: Barna Mat På restaurant sammen Ferier Sparer dere sammen til noe? Håper noen kan fortelle litt om hvordan dere gjør det, dette er nytt for meg og jeg trenger tips til hva som kan funger bra i praksis uten å miste all oversikt over økonomien, er ikke typen som betaler litt her og der og trekker kortet til det er tomt, vil ha et ordnet budsjett og synes det er vanskeligere når vi nå er to Anonymkode: b7dda...be0
Trimmeren Skrevet 25. september 2021 #2 Skrevet 25. september 2021 Vis dere kjøper bolig sammen, ha hvert deres lån, er mitt tips😁
AnonymBruker Skrevet 25. september 2021 #3 Skrevet 25. september 2021 Trimmeren skrev (7 minutter siden): Vis dere kjøper bolig sammen, ha hvert deres lån, er mitt tips😁 Ja det skal vi, tenker mer på organisering av det hverdagslige Anonymkode: b7dda...be0
AnonymBruker Skrevet 26. september 2021 #4 Skrevet 26. september 2021 Vi har en felles konto til betaling av alle felles boutgifter, mat etc. Jeg overfører månedsvis, og han overfører et større beløp dit ca. tre ganger i året, og jeg fordeler. Årsaken er at jeg har vanlig fast inntekt, og han er selvstendig næringsdrivende med færre, store utbetalinger. Han betaler mer enn meg totalt (tjener 4x mer). Ellers hvert vårt lån, hver våre lønnskontoer og sparekontoer. Ikke felles barn ennå. Anonymkode: 4ab25...a00
Thjelp Skrevet 26. september 2021 #5 Skrevet 26. september 2021 Barna: Vi har ikke barn, og heller ikke ønsker om det. Mat: vi handler mye sammen, og deler da på to. Eneste er at vi selv betaler for det som er utelukkende vårt, sånn som han sitt øl som jeg ikke drikker. Og mitt smågodt som han ikke spiser På restaurant sammen: Bytter på, men han synes det er hyggelig å spandere på meg de få gangene vi er ute, siden jeg står for det meste av matlagingen i hverdagen, så blir som oftest han som dekker kostnaden der Ferier: vi setter opp et felles budsjett vi begge er komfortable med, og vis en av oss vil noe dyrere enn det andre har mulighet til, må det betales av vedkommende Sparer dere sammen til noe: Bruker Appen Dreams og har felles sparemål det, som ferier, sofa og andre ting Vi har for tiden veldig ulikt økonomi, da jeg er student og han jobber, men vi snakket tidlig om forventningene til økonomi og vi snakker enda mye om det.
AnonymBruker Skrevet 26. september 2021 #6 Skrevet 26. september 2021 Vi har et felles barn og eier bolig og bil 50/50. Vi setter over en prosentsats av lønna til fellesen hver måned. Det dekker alt av regninger, mat, utgifter til barnet og fellesting som middag ute og kino. Det som er til overs går til sparin/ekstra betaling på boliglån. Han setter over mer enn meg siden han tjener mer, men han har reisejobb og når han er borte blir jeg alene med barnet så vi er enige om at han kompenserer for det ved å betale mer. Denne løsningen har funket for oss i 10år Anonymkode: 4a6d3...6ab
AnonymBruker Skrevet 26. september 2021 #7 Skrevet 26. september 2021 Vi har felleskonto til løpende utgifter på huset. Ellers bruker vi rett og slett Vipps mye. Det tar jo typ to sekunder å overføre. Det er jo ikke faste utgifter på utstyr til barnet, så det tar vi når det kommer. Jeg handler inn og han Vippser meg halve beløpet. Anonymkode: e03aa...be3 2
AnonymBruker Skrevet 26. september 2021 #8 Skrevet 26. september 2021 Nå er jeg ikke samboer lenger. Men når vi var så hadde vi en matkonto som vi begge disponerte. Han satte inn penger til meg som jeg fordelte, betalte regninger. Nå var han her ikke så veldig økonomisk av seg, så alt falt på meg så det var veldig nødvendig å ha det sånn. Kommer aldri til å ha felles økonomi med en mann. Anonymkode: 914ff...72e 1
AnonymBruker Skrevet 26. september 2021 #9 Skrevet 26. september 2021 Hadde felles lån og hver vår konto. Delte ikke ned på krona på andre utgifter. Noen ganger handelt han inn, og andre ganger jeg og ingen ba om å få igjen penger om det var noe til bare meg eller han. Ute og spiste var det hips om haps hvem som betalte. Samme med ferieturer. Regninger ble betalt av den ene eller den andre. Hadde ikke klart å leve i et forhold der man førte regnskap ned til hver minste krone. Gjennom et liv sammen blir det likt ut i fra prosentandelen man bidrar med. Ingen av oss var grådige med egne penger og det er nok viktig for at det fungerer. Gjensidig tillit. Vi fikk nesten 20 gode år sammen. Etter han gikk bort er det ikke noe rot økonomisk. Er faktisk slike ting som skremmer meg med å gå inn i et nytt forhold. Er redd for å møte en gjerrig kar som er redd han blir svindlet om det ikke er likt ned på 5 øvingen. Anonymkode: 4d79c...187
AnonymBruker Skrevet 26. september 2021 #10 Skrevet 26. september 2021 Har ingen felles kontoer nei. Vippser bare over halvparten av matinnkjøp osv. Men jeg betaler nok mest mat siden han jobber mye borte, da betaler jo ikke han det jeg spiser alle de dagene han ikke er hjemme. Vi har separate boliglån, men felles bil og billån(da deler vi 50/50 på lån og forsikring, bomregning betaler jeg da det er jeg som bruker bilen til jobb, han betaler strøm). Ellers har vi delt litt sånn etter inntekt, han betaler feks strøm, oppvarming og husleie, mens jeg betaler kommunale avgifter. Siden han tjener nesten dobbelt så mye som meg så betaler han mer i hverdagen ifht mat, spanderer restaurant, takeaway osv. På ferier betaler han også en del mer. Anonymkode: 42ec7...27d
AnonymBruker Skrevet 26. september 2021 #11 Skrevet 26. september 2021 Vi har felles boliglån (eller, han står vel som hovedlånetaker og jeg som medlånetaker siden det er sånn lån funker, det er billigere med ett lån enn to så ikke nødvendigvis noe lurt å ha hvert sitt lån). Eier bolig 50/50 (på skjøte og i grunnboka, altså faktisk 50% ideell andel hver). Gikk inn med helt lik EK. Har også felles billån, bilen står også på begge, her gikk vi også inn med like mye ved kjøp. Vi har en konto som er "brukskonto" der vi har vært vårt kort, denne er i min bank. Den bruker vi til mat og sånt. På restaurant betaler vi noen ganger med denne kontoen og noen ganger deler vi regningen. Går vi ut hver for oss betaler vi selv, samme med mat på jobb og sånn, det betaler vi separat. Alkohol også (da vi har veldig forskjellig forbruk) Vi har en annen konto i hans bank som er regningskonto. Der trekkes alle lån, alle utgifter til bolig og andre felles regninger (garasjeleie, eiendomsskatt, bomring +++) Disse felleskontoene bruker vi aldri av til personlige ting Vi har hver vår brukskonto og har hver vår spareplan/sparepenger. Ikke helt sikker på hva han har av penger egentlig, men vet vi begge har litt i buffer på sparekonto. Vi har ikke barn, det forenkler jo alt. Vi snakker om barn nå, da vil vi nok kjøre litt mer felles, tenker iallfall at alle utgifter på barnet blir felles. Vi har katter da, og jeg betaler mer for dem enn han gjør (jeg hadde dem før vi var sammen så de er liksom "mine" katter mest....) Han ville sikkert betalt mer om jeg tok det opp og sa han måtte men har ikke giddet, jeg har råd til det og ville jo betalt for dem uannsett. Vi tjener også veldig likt for tiden og begge jobber 100%, det gjør det jo også enklere siden det da er lett å dele absolutt alt 50/50 uten at noen føler de får dårligere råd enn den andre. Om en av oss må jobbe redusert hvis vi får barn får vi ta en ny prat om det da. Anonymkode: 8187c...584 2
AnonymBruker Skrevet 26. september 2021 #12 Skrevet 26. september 2021 Vi har felles matkort som vi overfører en fast sum til. Har en felles utgiftskonto som vi begge overfører til. Er vi ute og spiser så er det ca. annenhver gang å spandere. Vi har samboerkontrakt og teatamente i forhold til hus og bil. Anonymkode: 34b74...7ee
AnonymBruker Skrevet 26. september 2021 #13 Skrevet 26. september 2021 Vi hadde to felles kontoer, mat og fellesutgifter. Mat overførte vi likt til hver måned. Fellesutgifter varierte måned til måned, da så vi på regningene og delte på 2, satt over. Ferier har vi spart til sammen. Mat ute betalt annenhver gang, av og til betalte mannen litt oftere siden han tjener mest og hadde lyst til å spandere. Vi sparte også opp til hus, begge sparte bare mest mulig på egne kontoer. Vi har alltid snakket om økonomi og hadde ikke noe å skjule for hverandre. Barn har vi ikke, men kan ikke se for meg noe annet enn å dele likt der og? Husk gjensidig testamente og gode forsikringer. Gift med felles økonomi nå, men slik gjorde vi det i noen år før vi slo sammen alt. Anonymkode: 11226...758 1
Frøkenfryd30 Skrevet 26. september 2021 #14 Skrevet 26. september 2021 Vi setter en fast lik sum per mnd til "regningskontoen" som går til nedbetaling av hus- og billån, strøm, forsikringer osv (har ikke kort tilknyttet denne). Så setter vi inn en fast sum til "matkontoen", der har vi et kort til. Mat til lunsj på jobb osv, bruker vi våre egne kort til. Til barnet vårt handler noen ganger jeg, andre ganger han... Men ved større innkjøp deler vi 50/50, slik som når han fikk seg ny sykkel i sommer feks. 1
AnonymBruker Skrevet 26. september 2021 #15 Skrevet 26. september 2021 Trimmeren skrev (23 timer siden): Vis dere kjøper bolig sammen, ha hvert deres lån, er mitt tips😁 Hva har egentlig dette å si, å ha hvert sitt lånenummer? Om en eier 50/50 så må det innbetales inn på lånet uansett og hvis den ene misholder innbetalingen, vil uansett begge være ansvarlig for lånet. Anonymkode: 6f75a...b8a
Slitenmamma Skrevet 26. september 2021 #16 Skrevet 26. september 2021 Jeg overfører til han for huslån, strøm og div faste utgifter. Ellers så vippser vi hverandre for mat, resturant, klær og ting til barnet og andre lignende utgifter. Har vært sammen i 9 år.
AnonymBruker Skrevet 26. september 2021 #17 Skrevet 26. september 2021 Vi er særboere men med mye felles i både mat, turer, restaurantbesøk osv. Vi betaler hver vår gang og sånn vil vi også gjøre den dagen vi blir samboere. Ingen av oss vil ha felleskonto, det er best å kunne styre med egne penger. Anonymkode: 151c4...a5e
AnonymBruker Skrevet 26. september 2021 #18 Skrevet 26. september 2021 Slitenmamma skrev (1 time siden): Jeg overfører til han for huslån, strøm og div faste utgifter. Ellers så vippser vi hverandre for mat, resturant, klær og ting til barnet og andre lignende utgifter. Har vært sammen i 9 år. Dere som vippser, er ikke det veldig slitsomt i lengden å drive med. Vippser for hvert kjøp... Anonymkode: b7dda...be0
AnonymBruker Skrevet 26. september 2021 #19 Skrevet 26. september 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Vi er særboere men med mye felles i både mat, turer, restaurantbesøk osv. Vi betaler hver vår gang og sånn vil vi også gjøre den dagen vi blir samboere. Ingen av oss vil ha felleskonto, det er best å kunne styre med egne penger. Anonymkode: 151c4...a5e Mister dere ikke oversikten over budsjettet når man bare trekker kortet litt her og litt der uten å vite hva man har avsatt? Anonymkode: b7dda...be0 1
AnonymBruker Skrevet 26. september 2021 #20 Skrevet 26. september 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Hva har egentlig dette å si, å ha hvert sitt lånenummer? Om en eier 50/50 så må det innbetales inn på lånet uansett og hvis den ene misholder innbetalingen, vil uansett begge være ansvarlig for lånet. Anonymkode: 6f75a...b8a Vi har hvert vårt lån pga ulik egenkapital og at vi har ulik nedbetalingstid. Mye mer oversiktelig når vi har det sånn synes jeg. Anonymkode: 42ec7...27d 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå