Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei! :) 

Begynner i jobb når baby er ca 8 mnd, far skal være i perm. Jobber på ei inneavdeling og kan derfor ikke reise ut, er ofte alene sykepleier og kan da ikke være mye borte fra avdeling. Far kommer til å komme innom når det passer, men det går jo ikke alltid. Har rett på 1t ammefri, men må ta dette i slutten av dagvakter(eller midt på når det passer) og at far kommer innom på kveldsvaktene før legging. Har begynt med fast føde, og håper å ha innarbeidd i alle fall 2 faste måltid + mellommåltid som far kan gi mellom for å forskyve ammingen litt.

Hvordan gjorde dere det på kveldsvakt/dagvakt ang ammetider? Det vil jo automatisk bli mer amming på dagen når jeg går kveldsvakt, og omvendt når jeg går dagvakter. Har dere faste ammetider til baby, eller går det å bare bytte litt på tidspunktene alt etter når det passer for jobbingen til mor? 🤔

Anonymkode: da711...d51

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Sjekk om du har krav på 2t i henhold til tariff!

Ammetid skal følge barnets behov. Så det er faktisk ikke slik at du må legge det til start/slutt av vakt. Arbeidsgiver må tilrettelegge. 
Hvis du allerede nå vet barnets faktiske behov så ville jeg informert arbeidsgiver. Da får arbeidsgiver litt tid på seg til å finne ut hvordan å tilrettelegge. Og du rekker å eventuelt stå på kravene nå i forkant enn mens du allerede er begynt igjen. Fort gjort å bare gi etter når en står midt i det. 
Vil også anbefale deg å amme hjemme om mulig. Jeg fikk hvertall ikke like godt til å amme på jobb pga. følelsen av stress, at det var noe jeg burde fått gjort osv. 

Anonymkode: cc0a4...850

• Liker 4
Skrevet

Jeg er ikke sykepleier, men begynte å jobbe da baby var 7 mnd, som lærer. Jeg begynte da 2 timer senere på jobb hver dag (jeg har rett på to timer ammefri) slik at vi fikk inn et par ammemåltider på morgenen. Det gikk veldig fint å ikke gi melk på dagen, jeg kunne kommer ganske sent hjem uten problem. Baby tok flaske og spiste grøt og annet føde. Vi begynte å introdusere fast føde ved 4 mnd og vi sluttet med nattamming rundt 6-7 mnd, rett før jeg skulle i jobb. Amming morgen og kveld var viktigst for oss frem til vi sluttet helt med amming :)

Siden du får litt ulike tidspunkt ville jeg allerede nå vært litt obs på å amme på ulike tidspunkt, slik at det ikke blir noe nytt :) Vi hadde aldri noen rutiner eller faste tidspunkt, fordi vi ikke sto opp eller fikk lagt oss på samme tidspunkt (søvn var vanskelig:P)

Obs: 

Å ta ut ammefri ved å "gå før" fungerer i min erfaring særdeles dårlig, det er liksom alltid noe som dukker opp så man ikke får gått (eller får dårlig samvittighet ovenfor kollegaer) 😕 Så anbefaler å få til å komme senere heller enn å slutte før! 

Anonymkode: 62182...ff1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...