Gå til innhold

En dose Pfizer.

Anbefalte innlegg

Gjest Neidasåjo
Skrevet

Jeg har tatt en dose Pfizer, dette var i begynnelsen av august. Slik jeg har fortstått det, beskytter den greit mot alvorlig sykdom, men ikke like godt som to doser. Men jeg hører folk si at den bare er effektiv i 6 mnd, men om man tar to doser er den effektiv mye, mye lenger. Stemmer dette? Går effekten nedover når man bare har tatt en dose?

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

https://www.thelancet.com/journals/lanmic/article/PIIS2666-5247(21)00069-0/fulltext

Om du leser denne artikkelen(som ingen kan påstå ikke er basert på vitenskap eller at ikke er en god kilde), så kan en se at absolutt risk reduksjon er veldig lav for vaksinene for c19. Relativ risk reduksjon som er det eneste vi har fått høre om(pfizer med 94% effektivitet) høres veldig imponerende ut. 

Fra linken øverst: 

'Although the RRR (relative risk reduction) considers only participants who could benefit from the vaccine, the absolute risk reduction (ARR), which is the difference between attack rates with and without a vaccine, considers the whole population. ARRs tend to be ignored because they give a much less impressive effect size than RRRs: 1·3% for the AstraZeneca–Oxford, 1·2% for the Moderna–NIH, 1·2% for the J&J, 0·93% for the Gamaleya, and 0·84% for the Pfizer–BioNTech vaccines.'

Endret av Elida88
Skrevet

Det @Elida88skriver om er kun hvor stor sjansen er for å bli smittet. Enkelte viser om og om igjen at de har forlest seg uten helt å sette seg i hva de leser, siden de har en emosjonell overbevisning mot koronavaksiner.

Som vi alle burde vite nå, så er hovedgrunnen til å ta vaksinen at risikoen for å bli syk, for å bli alvorlig syk, og for å dø, minsker enormt.

At det er litt mindre sannsynlig å bli smittet, samt at man er litt mindre smittsom, er bonus.

Jeg er usikker på om vaksinen varer lengre, men man er definitivt mye bedre beskyttet med to doser enn med en.

Det minst risikable man kan gjøre er å ta to doser. For de aller, aller fleste av oss er det ingen fornuftig grunn til å ikke ta to doser.

• Opprett ny...